• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Sttt! Het wordt stil op de weg

Auteur: robbie, gepost 30 mei 2007 om 17:28 – 50 Reacties

Autoband

Tenminste als het aan Minister Cramer van VROM ligt. Ze heeft vandaag namelijk het startschot gegeven voor een nieuwe campagne ‘Het wordt de helft stiller op de weg…’. En hoe willen ze dat dan bereiken? Heel simpel we moeten met zijn allen op zogenaamde stille banden gaan rijden. Wat dat precies is of waar je ze kan kopen vertellen ze helaas niet. Ze hebben een wizzkid 3 kwartjes geven en deze mooie website laten bouwen, maar veel informatie kan ik er niet op vinden ;) .

Toch kan ik het initiatief van de minister wel waarderen en wel om de volgende reden:

Het rollen van banden over het asfalt produceert veel geluid. Vanaf 40 km per uur is het rolgeluid van banden zelfs harder dan het geluid van de motor. Als alle personen- en vrachtautos op stille banden zouden rijden, neemt het geluid van autos af met bijna 3 decibel.

Dus als we met z’n allen nou het geluid van banden terugdringen dan kunnen we nog beter genieten van het motorgeluid! Mocht je willen weten hoe stille banden eruit zien dan moet je even op zoek naar een auto van het ministerie van VROM of Verkeer en Waterstaat want die rijden voortaan op stille banden.

Ook interessant!

  • Van Brienenoordbrug
    Van Brienenoordbrug zorgt voor lekke banden vrachtwagens
  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar
  • Video: nooit bezuinigen op banden voor je auto
    Video: nooit bezuinigen op banden voor je auto
  • banden moeten vervangen worden
    Video: deze banden moeten vervangen worden

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, Verkeer

Vorig bericht: « Jaguar gooit de J-gate eruit en verwelkomt JaguarDrive
Volgend bericht: 9ff Turbo Cabrio met 910pk [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. Xemurai zegt

    30 mei 2007 om 17:31

    Zozo :) wel veel aandacht besteed aan die site zo te zien

    Login om te reageren
  2. Kevski Style zegt

    30 mei 2007 om 17:32

    Ok, ik ben voor! Dat zou namelijk betekenen dat ze slicks zouden toestaan op de openbare weg. Veel mensen weten namelijk niet dat het meeste afrolgeluid van een band komt door het profiel. Slicks zijn dan ook de stilste banden die je kunt hebben.

    Verder is het allemaal leuk en aardig, maar ze kunnen dit nooit verplichten. Om de hele simpele reden dat lang niet voor elke maat velg een stille band te koop is….

    Login om te reageren
  3. Floef zegt

    30 mei 2007 om 17:33

    ok, en hoe krijg je stille banden? het lijkt me wel mooi hoor, als je een slr hoort langskomen en alleen de motor hoort knallen ipv, ook de banden erbij.

    maar HOE?

    Login om te reageren
  4. Beaten zegt

    30 mei 2007 om 17:34

    ik sluit me bij kevski aan..

    mijn achterbanden zijn 205/60/13, lijkt me stug dat daar idd stille banden voor te krijgen zijn :P

    Login om te reageren
  5. RA999 zegt

    30 mei 2007 om 17:37

    hier, de geluidsarmste band van het land (he, dat rijmt :P )
    http://www.conti.nl/pers/pb_lkw_hsr1_stil.html

    Login om te reageren
  6. Citrofiel zegt

    30 mei 2007 om 17:40

    Die website!!! :lol: Maar best triest eigenlijk. En daar wordt ons geld nou aan besteed…

    De banden vind ik wel een goed idee, maar dan moeten ze niet (veel) duurder zijn dan gewone banden.

    Login om te reageren
  7. RA999 zegt

    30 mei 2007 om 17:41

    oh, die banden van mij zijn voor vrachtwagens…

    Login om te reageren
  8. Bas zegt

    30 mei 2007 om 17:42

    hahaha die site is echt droog! :D Weinig schreewerige koppen! ;)
    Verder goed idee, zie het echt niet heel erg van de grond komen. Maybe subsidie op slicks Kevski! :0

    Login om te reageren
  9. toyota freak zegt

    30 mei 2007 om 17:47

    als banden minder profiel hebben hebben ze minder grip dus
    gebeuren er weer meer ongelukken

    Login om te reageren
  10. Julian zegt

    30 mei 2007 om 17:48

    slecht plan,

    ik fiets door de straten als een terrorist en doe werkelijk bijna alles op gehoor, iets wat nu dus steeds gevaarlijker gaat worden.

    en de wereld zal wel niet beter worden zonder mij…

    alhoewel, scheelt (naar schatting) 250 ton CO2.

    Login om te reageren
  11. Citrofiel zegt

    30 mei 2007 om 17:48

    Ja, dat is een goede. Hoe maken ze die banden stiller dan? Door vermindering van het profiel zou idd de verkeersveiligheid verminderen.

    Login om te reageren
  12. Julian zegt

    30 mei 2007 om 17:49

    nu nog uitvechten of CO2 wel de oorzaak is van de verwarming van de aarde…

    Login om te reageren
  13. Julian zegt

    30 mei 2007 om 17:50

    @ Citrofiel

    banden slijten altijd, nu moet je ze gewoon wat vaker vervangen

    Login om te reageren
  14. Citrofiel zegt

    30 mei 2007 om 17:55

    @ Julian; Dus wordt het weer duurder voor de automobilist… Lekker hè, die regering… :(

    Login om te reageren
  15. sabberjoch zegt

    30 mei 2007 om 18:10

    de stille band, klinkt logisch maar als je minder profiel hebt toch heel onhandig. nee dan maar meer lawaai. wie gaat er nou elk half jaar nieuwe banden kopen. niemand. en die site is wel heel droog zeg. en daar betalen wij belasting voor!!!!

    Login om te reageren
  16. MurcieBoy zegt

    30 mei 2007 om 18:26

    ja dat is inderdaad lullig als je banden meer geluid produceren dan je V8 ;)

    Login om te reageren
  17. Kevski Style zegt

    30 mei 2007 om 18:30

    @ Toyotafreak & Citrofiel:

    Uh, profiel is overal weer geen rubber zit, dus juist minder grip. Het zorgt er alleen voor dat vuil afgevoerd wordt. Profiel zorgt er dus alleen maar voor dat je grip houd in omstandigheden die minder dan ideaal zijn, zoals met regen….

    Uiteindelijk ligt de verkeersveiligeheid niet aan het materiaal, maar aan de gebruiker en het verkeer om hem/haar heen….

    Login om te reageren
  18. DJ zegt

    30 mei 2007 om 18:36

    Jaja.. de geluidsarme band..wereld idee ! , heerlijke marketing van Goodyear/Pirelli/Michelin, etc..
    3% afname.., zoiets als 97 ipv 100 km/uur rijden.

    Na jaren van autoband-R&D zijn er uiteraard ontwikkelingskosten te verrekenen. Wat inhoudt dat deze band waarschijnlijk duurder wordt.

    Worden deze banden goedkoper door milieu-bewuste-subsidie of
    wordt dit de “band”fraude (ipv bouwfraude)

    Login om te reageren
  19. pomoek zegt

    30 mei 2007 om 18:44

    En weer weet de NL regering zichzelf belachelijk te maken. Benzineprijsborden langs de weg, rij met je hart, het gáát maar door. FILES!!! DOE IETS AAN DE FILES!!! Neuzelaars…

    Login om te reageren
  20. TimMR2 zegt

    30 mei 2007 om 19:15

    ja als je met z’n alles stil staat in de file helpt een stille band ook niet echt :D

    Login om te reageren
  21. ZOEF zegt

    30 mei 2007 om 19:17

    Stille banden wil iedereen wel. Moesten ze bestaan ze werden al lang standaard gemonteerd op zowat alle auto’s.
    Vooral voor vrachtwagens zouden ze welkom zijn. Kunnen we nog meer genieten van het formule 1 geluid dat ze maken. Want zeg nu zelf, welk geluid komt er dichter bij dat van een formule 1 wagen dan dat van een stevige truck? Als er de volgende keer eentje aankomt, kijk er dan niet naar, maar luister maar eens….iiiiiiiiioewwwwwww….Formule 1!

    Alle gekheid op een stokje: als er iets aan lawaai moet gedaan worden (en dat moet inderdaad) dan vooral bij vrachtwagens. Ze hebben ontieglijk huilende turbo’s en hun banden razen per stuk zo hard als een hele personenwagen.

    Volgens mij is op dit moment de enige manier om stille banden te maken: smalle banden met een grote diameter, gecombineerd met een hoge bandendruk. Bij motorfietsen lukt dat dus, maar ligt heel wat moeilijker bij auto’s.

    Login om te reageren
  22. Eric zegt

    30 mei 2007 om 19:39

    ze kunnen beter stilstaan banden ontwikkelen in nederland sta je aleen stil

    Login om te reageren
  23. Citrofiel zegt

    30 mei 2007 om 19:39

    @ Kevski Style; Idd, foutje. Je snapt wel wat we bedoelen, niet? Maar aangezien we de mentaliteit van de automobilist niet zomaar kunnen veranderen, kunnen we beter op de banden blijven rijden die in alle omstandigheden hun werk redelijk/goed verrichten, dus zeker geen slicks. ;)

    Login om te reageren
  24. henk zegt

    30 mei 2007 om 19:43

    zoals citrofiel al zij.. als daar ons geld aan word besteed. dan meoten ze tog wel met iets beters komen :( maarja altijd zo geweest..
    als we nu op het geld gaan rijden missg is het dan ook stiller

    Login om te reageren
  25. Maarten zegt

    30 mei 2007 om 19:47

    Gelukkig hebben ze geen belangrijke dingen te doen bij VROM…

    Login om te reageren
  26. Citrofiel zegt

    30 mei 2007 om 19:48

    @ henk; Hierbij ben je genomineerd voor het topidee van de dag! ;)

    Login om te reageren
  27. petervhteV zegt

    30 mei 2007 om 19:54

    moet http://www.destilleband.com zijn. Krijg je veel meer informatie te zien.

    Login om te reageren
  28. autoblogger zegt

    30 mei 2007 om 19:56

    error-informatie?

    Login om te reageren
  29. schnitzerken zegt

    30 mei 2007 om 20:10

    woooowww, wat veel, 3 decibel!!!
    En hoeveel kosten die bandjes, 500 decibel meer zeker.
    Dat ze dat maar laten zitten alsjeblieft

    Login om te reageren
  30. petervhteV zegt

    30 mei 2007 om 20:15

    Was een grapje…maar wel waar dat er meer info op staat. Hoor mijn banden anders nooit tijdens het rijden wel radio, motor en uitlaat concert. Zou hier dus alleen onder dwang(extra belasting) aan meewerken.

    Login om te reageren
  31. Citrofiel zegt

    30 mei 2007 om 20:28

    @ schnitzerken; Heb ik wat gemist? Welk land heeft nou weer een nieuwe munteenheid ingevoerd?

    Login om te reageren
  32. bmwF zegt

    30 mei 2007 om 20:32

    @ kevski style,

    helemaal juist. wat ze ook proberen slicks zullen de stilste banden zijn.

    Login om te reageren
  33. Rick dos zegt

    30 mei 2007 om 20:37

    Zo! Dat wordt verwarrend! Als je voortaan sssssssssst hoort dan weet je niet of je een lekke band hebt of dat iemand je tot stilte maant……..

    Login om te reageren
  34. Markus zegt

    30 mei 2007 om 21:05

    Zo te zien interesseert het de mensch geen hol, deze banden. Mij ook niet trouwens.
    Maar toch, als dat hele ministerie VROEM er heil in ziet, dan moet er toch iets goeds aan zijn? Iemand die site al doorgespit?
    Eigenlijk de taak van Rubberen Robbie vind ik, hij komt met dit ‘nieuws’… Tell us, waarom doet het VROEM hierzo zijn best voor?

    Login om te reageren
  35. elsandero zegt

    30 mei 2007 om 21:07

    Is het al 1 april dan????

    Login om te reageren
  36. Markus zegt

    30 mei 2007 om 21:08

    Haha, valt niet veel door te spitten. Slapende ambtenaar zeker die die site in elkaar heeft gebreid.

    Login om te reageren
  37. mashell zegt

    30 mei 2007 om 21:36

    Bijna 3 decibel is toch (graag heel diep in het natuurkunde geheugen) bijna de helft minder.

    Login om te reageren
  38. Erik zegt

    31 mei 2007 om 08:46

    klopt, maar druk verkeer is bijna 90 db. lekker rustig wordt het bij 50 db. (elektr. tandenborstel)
    dan is de geluidsdruk 1000x minder… dus denk maar niet dat het van die 3 db ineens lekker stil wordt.

    en met de toename van het verkeer zul je snel weer die 3 db erbij krijgen.

    Login om te reageren
  39. Thijs zegt

    31 mei 2007 om 08:57

    Bij Emmeloord hebben ze een stuk geluidsreducerend asfalt liggen (Een 5 kilomter vanaf de Ketelbrug). Dit is al een groot verschil, iets wat je in mijn opinie met banden niet bereikt. Komt bij dat ik hier aan de reacties kan zien dat niemand meer geld kwijt wil zijn om z’n motor te horen in plaats van de banden, ik zelf ook niet. Dus moet het allemaal of gesubsideerd worden of dit asfalt komt overal te liggen, doe mij het asfalt maar.
    Voor omstanders maakt het waarschijnlijk toch allemaal minder uit, want ik hoor in de buurt van de snelweg eigenlijk voornamelijk het zoeven van de auto’s, geen motor of afrolgeluid.

    Login om te reageren
  40. SugarFree zegt

    31 mei 2007 om 10:17

    Even voor de duidelijkheid…

    1. de banden worden niet duurder
    2. het profiel wordt niet anders
    3. er wordt gebruik gemaakt van een ander soort rubber, dít vermindert het geluid
    4. de gangbare banden en maten zullen leverbaar worden

    Gehoord, gisteren in een interview op BNR met iemand ‘die er over gaat’ :)

    Login om te reageren
  41. Ewout zegt

    31 mei 2007 om 10:37

    wauw wel 3 decibel!

    Login om te reageren
  42. Baronnetje zegt

    31 mei 2007 om 10:39

    Ik rij op Federal ss595, dit zijn banden die stiller zijn dan de meeste andere banden en bijna zoveel grip als Toyo Proxes hebben, jammergenoeg heb ik dan weer een Supersport uitlaatje eronder liggen, jammer dan ;)

    Login om te reageren
  43. Smokin zegt

    31 mei 2007 om 11:16

    Dat andere rubber heeft dan wel exact dezelfde rijeigenschappen?

    Ik heb die Pirelli PZero nero’s er nou niet direct voor het geluidsniveau ondergelegd.

    Login om te reageren
  44. SugarFree zegt

    31 mei 2007 om 11:30

    @ Smokin
    Dat zou ik niet weten; werd niks over gezegd.

    Login om te reageren
  45. jordey zegt

    31 mei 2007 om 15:39

    zolang je ermee kan driften vindt ik het best.

    Login om te reageren
  46. w0o0dy zegt

    31 mei 2007 om 20:33

    voor de kritische lezers/reageerders….. “De decibel (meervoud decibels en niet decibellen!), afgekort tot dB, is geen eenheid, maar een logaritmische schaal om verhoudingen aan te duiden. Daarbij betekent 0 dB een verhouding 1, dus gelijkheid. Elke verhoging met 10 decibel betekent een vergroting met een factor 10. Een verhoging met 20 dB betekent dus een factor 100, een verhoging met 30 dB een factor 1000 enz. Vooral vermogensverhoudingen worden uitgedrukt in dB.”

    “Door het logaritmische karakter worden vermenigvuldigingen omgezet in optellingen, zodat intensiteitstoename met een factor 2 vertaald wordt als toename met 10.log(2)=3,01 dB.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Decibel

    3 db meer of minder is dus een verdubbeling/halvering van het geluid.

    Login om te reageren
  47. Citrofiel zegt

    3 juni 2007 om 22:07

    Overigens, die site is nu wel online!

    Login om te reageren
  48. Peter zegt

    4 juni 2007 om 20:21

    Ik zou als ik de regering was maar eerst die zogenaamde ‘sport’ uitlaten gaan verbieden. Dat scheelt tenminste wat.

    Login om te reageren
  49. m@r$ zegt

    8 juni 2007 om 12:58

    aha, ik snap ´m
    heel modern. de stille banden worden ondersteunt door een stille site( die nog steeds erg stil is btw)

    Login om te reageren
  50. Dirk zegt

    17 juli 2007 om 00:52

    wat een slap gelul op deze site! Waarom niet eens wat meer inlevend gevoel over geluidshinder??
    ‘smorgens om 6 uur wakker door razend verkeer, als het raam openstaat, omdat je 200m van de A2 in Vianen woont.. dat kan toch echt niet gezond zijn???

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North