• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jaguar gooit de J-gate eruit en verwelkomt JaguarDrive

Auteur: robbie, gepost 30 mei 2007 om 16:13 – 51 Reacties

Jaguar C-XF JaguarDrive

Huh? Ik hoor het je denken, tenminste als je geen Jaguar kenner bent. Maar onderstaande plaatjes zullen (hopelijk) verhelderend werken. Sinds 1986 toen Jaguar de nieuwe XJ (XJ40) introduceerde beschikken alle Jaguar modellen over de zogenaamde J-gate versnellingspook. Dit schakelpatroon dankt zijn naam aan het feit dat de gleuf de vorm heeft van de letter J. Aan de rechterkant bevinden zich de standaard verzetten als PRND en aan de linkerkant bestond de mogelijkheid om “handmatig” de versnelling te kiezen. Maar tijden veranderen en de laatste jaren klaagden met name autojournalisten over de “ouderwetse” J-gate, de heren wilden liever flippers of een ander modern systeem.

En daarom toonde Jaguar begin dit jaar in de C-XF een nieuw concept, JaguarDrive. Niemand had verwacht dat dit systeem ook daadwerkelijk het productiestadium zou halen, maar uit recent opgedoken spyfoto’s blijft iets anders! Er zijn namelijk zowel foto’s opgedoken van de XF als de XKR waarop duidelijk te zien is dat deze voorzien zijn van het moderne JaguarDrive systeem.

In het persbericht van de C-XF staat het volgende over het systeem:

Sink into the C-XF driver’s seat and a jewel-like Power button pulses on the centre console – its rhythm representing the ‘heartbeat’ of the car. Press the button and beneath your hand, concentric aluminum rings spiral downwards to allow the new circular JaguarDrive Selector to nestle directly in your palm.

De ouderwetse J-gate

Jaguar J-gate

JaguarDrive

Jaguar C-XF JaguarDrive

Jaguar C-XF JaguarDrive

UPDATE

Onze vrienden van autoblog.com hebben inmiddels een XKR betrapt waarbij de productieversie van JaguarDrive heel goed zichtbaar is. Klik HIER voor de foto’s en het verhaal.

Ook interessant!

  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video
  • Achtervolging door Londen met Jaguar XF [video]
    Achtervolging door Londen met Jaguar XF [video]
  • Help deze man van zijn nieuwe Jaguar XF (€97K) af!
  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025

Nieuwste artikelen

  • Deze twee BMW 7-Serie’s luidden het einde in van een land…en het afscheid van uw trouwe verslaggever
  • Hot Take: Max Verstappen kan nog de nieuwe Sebastian Vettel worden
  • Is de BMW 5-Serie beter te pruimen met deze nieuwe neus?
  • Hamilton kan voor spoedige komst van Verstappen bij Ferrari gaan liggen
FacebookTweetPinLinkedIn

Jaguar, spyshot, xf, xkr

Vorig bericht: « AC Schnitzer ACS3 3.5i Convertible
Volgend bericht: Sttt! Het wordt stil op de weg »

Lees Interacties

Reacties

  1. Patjuh zegt

    30 mei 2007 om 16:20

    Dat hebben ze mooi gedaan zeg! Chique !

    Login om te reageren
  2. Knilles zegt

    30 mei 2007 om 16:21

    Ziet er strak uit !

    Login om te reageren
  3. jordey zegt

    30 mei 2007 om 16:22

    mooi maar die nieuwe jag lijn is echt niet mooi. deze pas wel goed bij die nieuwe cxsjejf ofzo.

    Login om te reageren
  4. MichaelNizet zegt

    30 mei 2007 om 16:23

    Oude systeem is vertrouwd, maar dit overtreft alles:)

    Login om te reageren
  5. joep zegt

    30 mei 2007 om 16:24

    Ik ben benieuwd wat het precies in gaat houden, maar wel nog iets benieuwder naar hoe die xf er uit gaat zien.

    Login om te reageren
  6. MarcO zegt

    30 mei 2007 om 16:27

    Moooooooiiii.
    Eindelijk eens een chique oplossing voor een raar ding als een pook. Kijk: bij een handmatig geschakelde bak lijkt mij een priemende pook redelijk onontkoombaar. Maar ingeval van een automaat is de ‘must’ voor een pook totaal onnodig. Heeft lang geduurd voordat men daar een mooie oplossing voor had: Go Jag!

    Login om te reageren
  7. David USA zegt

    30 mei 2007 om 16:30

    Maar hoe komt het er dan uit te zien? Wel mooie oplossing in ieder geval.

    Login om te reageren
  8. Gonzo zegt

    30 mei 2007 om 16:34

    @MarcO : Helaas zijn veel nieuwe gadgets niet zo nieuw als ze lijken. Al in de jaren 50 ( van de vorige eeuw ) waren er Amerikanen, bijv. de DeSoto die de pook al hadden vervangen door een drukschakelaar op het dashboard.

    Maar, het ziet er wel heel mooi uit.

    Login om te reageren
  9. HolyCow zegt

    30 mei 2007 om 16:35

    @David USA

    Niet echt wakker vandaah hè?

    Ontopic: HOLYYYYYYYYYYYYYYYYY………………Das mooi:P!

    Login om te reageren
  10. Frank zegt

    30 mei 2007 om 16:37

    Zo doe je dat. Voorsprong door techniek.

    Login om te reageren
  11. Citrofiel zegt

    30 mei 2007 om 16:37

    Ik ben duidelijk geen Jaguar-kenner…
    “Aan de rechterkant bevinden zich de standaard verzetten als PRND en aan de linkerkant bestond de mogelijkheid om “handmatig” de versnelling te kiezen.”
    Hoezo? Op de foto zie ik geen linkerkant om de versnellingen te kiezen. Of werkt dit heel anders dan ik denk? Hoe kies je dan handmatig de versnelling?

    Login om te reageren
  12. Citrofiel zegt

    30 mei 2007 om 16:38

    Aha! Ik heb even verder gezocht, en hier kan je wel links zelf je versnelling kiezen:

    Nu snap ik het! Het plaatje in het artikel heeft die mogelijkheid gewoon niet. (toch?)

    Login om te reageren
  13. Citrofiel zegt

    30 mei 2007 om 16:40

    Enne, ik moet zeggen dat ik de JaguarDrive niet helemaal lijk te snappen…

    Login om te reageren
  14. robbie zegt

    30 mei 2007 om 16:46

    @Citrofiel, idd het plaatje dat had geplaatst is van een nieuwe XK en daar hebben ze een stukje van je J gehaalt ;) Als je het niet erg vind gebuik ik nu jouw plaatje :D

    Login om te reageren
  15. Citrofiel zegt

    30 mei 2007 om 16:52

    @ robbie; Prima hoor, ik heb hem toch alleen maar opgeGoogled. ;) Heb je in ruil ook nog wat nuttigs te vertellen/laten zien over hoe die JaguarDrive werkt? Want ik snap het niet… Hoe stel je in, en waarom is die rand eromheen soms vlak en soms hellend?

    Login om te reageren
  16. robbie zegt

    30 mei 2007 om 16:55

    Ik weet het ook niet 100% zeker, maar ik heb zo het idee dat je de knop moet draaien om de automaat in een andere stand te zetten (PRNDS). Het is dus een puur electronisch systeem zonder kabels en hendels zoals nu het geval is.

    Login om te reageren
  17. Citrofiel zegt

    30 mei 2007 om 17:00

    Maar hoe kun je aan die knop draaien als hij ‘ingebakken’ zit in die rand eromheen (zoals op de eerste foto)? En je ziet ook niet op welke stand hij staat. (mss oplichtende letters)

    Login om te reageren
  18. dekster zegt

    30 mei 2007 om 17:03

    Hoe werkt dat eigenlijk? (ik dacht bij het zien van dat eerste plaatje aan een uitschuivende pook )

    Login om te reageren
  19. luc zegt

    30 mei 2007 om 17:03

    De oude heeft wat meer uitstraling en de nieuwe is wat moderner, maar wel mooi

    Login om te reageren
  20. Ronald M zegt

    30 mei 2007 om 17:09

    Hele vette versnellingspook lijkt mij zo, maar past niet helemaal bij Jag. Tenzij alle nieuwe Jag weer echt vernieuwend worden, zoals de XKR. De laatste 20 jaar was het niet veel soeps..

    Login om te reageren
  21. robbie zegt

    30 mei 2007 om 17:10

    @Citrofiel:

    Press the button and beneath your hand, concentric aluminum rings spiral downwards to allow the new circular JaguarDrive Selector to nestle directly in your palm.

    De ringen die om de grote ronde knop zitten kunnen dus omlaag en vormen zich naar je hand. Zodra je hand erop ligt dan gaan ze naar beneden zodat de knop vrij komt te liggen. De stand waarin de automaat staat zal je denk ik kunnen zien dmv een lampje.

    Login om te reageren
  22. Ronald M zegt

    30 mei 2007 om 17:10

    Je kunt er overigens aan draaien na het starten van de auto, de ringen zakken dan naar beneden.

    Login om te reageren
  23. RA999 zegt

    30 mei 2007 om 17:13

    maarre, de foto van JaguarDrive komt toch uit de C-XF concept car?
    C-XF JaguarDrive

    Login om te reageren
  24. Citrofiel zegt

    30 mei 2007 om 17:14

    @ robbie en Ronald M; Thanx!

    Login om te reageren
  25. Lagonda zegt

    30 mei 2007 om 17:17

    Kijk, nu eindelijk weer eens iets echt moois aan de Jag. Hopelijk gaan ze deze lijn voortzetten en krijgen we weer echte mooie Jaguars. Past dit in een Triumph ?? :)

    Login om te reageren
  26. Loe zegt

    30 mei 2007 om 17:28

    Dit varwacht je niet van de heren bij jaguar. Zit er snaarstrak uit. Ben benieuwd wat er overblijft van dit ontwerpconcept in de nieuwe jaguars.

    Login om te reageren
  27. Citrofiel zegt

    30 mei 2007 om 17:29

    @ Loe; Heb je het bericht wel gelezen?! Tweede alinea…

    Login om te reageren
  28. Loe zegt

    30 mei 2007 om 17:31

    @ citrofiel hoooo is…tsja…laatste beetjes op het werk he. Dan kijk je nog wel eens ergens overheen…

    Zou je er ook een kopje koffie mee kunnen zetten? die randjes lijken wel een beetje op het senseo opvangbakje…

    Login om te reageren
  29. Frank zegt

    30 mei 2007 om 18:25

    “Misschien wel het meest opvallende aan de conceptcar is het startproces. Zodra u in de bestuurdersstoel gaat zitten begint de startknop op te lichten met een pulserend ritme. Het ritme waarin deze knop pulseert, verbeeldt de hartslag van de auto – druk op de knop en onder uw hand spiralen concentrische aluminium ringen omlaag zodat de nieuwe, ronde transmissiehendel van de automatische transmissie zich precies in uw handpalm kan nestelen.”

    http://www.autowereld.com/autonieuws/detail.asp?artikel=4233

    Login om te reageren
  30. bramwillemse zegt

    30 mei 2007 om 18:51

    ik krijg ’t idee dat die XF toch wel eens de redder van jaguar zou kunnen gaan worden…

    op autogespot hadden ze ’t al over een prachtig geluid wat uit de mules kwam en dit zo’n ipod-achtige gadget doet ’t denk ik ook wel goed bij z’n beoogde publiek.

    Ik vind ’t iig knap hoe jaguar bezig is zich zo radicaal te vernieuwen, een goede zaak.

    Login om te reageren
  31. JaSPAA zegt

    30 mei 2007 om 18:55

    ik hoop dat het niet op bmw’s Idrive lijkt

    Login om te reageren
  32. jpoers zegt

    30 mei 2007 om 19:00

    Neeh Idrive is heel wat anders, dit gaat alleen om de versnellingsbak.

    Is gewoon een draaiknop die gebruikt kan worden wanner de motor draait.
    Vervolgens kan je met de draaiknop Park Rear Neutral Drive kiezen.

    En bovendien is waarschijnlijk deze versnellingsbak ook leverbaar met de bekende “knel je vingers” flippers

    Login om te reageren
  33. Citrofiel zegt

    30 mei 2007 om 19:41

    @ Loe; Zou het? Zou heel speciaal zijn! :D Dat is wel ultieme luxe zeg, dus iets voor Jaguar… ;)

    Login om te reageren
  34. jaguar fan zegt

    30 mei 2007 om 20:26

    @ jpoers / je hebt het helemaal goed.

    Op de auto rai hebben ze me verteld dat hij inderdaad een automaat krijgt en aan het stuur flippers.Het wordt dus een combo systeem.

    Ziet er voor de rest zeer gaaf uit.

    Login om te reageren
  35. Marrrcel zegt

    30 mei 2007 om 20:29

    Klinkt nogal Apple-achtig, pulserende knoppen… Wel aardig. Als klein kereltje keek ik altijd naar de stadsbussen, die ook drukknopjes voor de automaat hadden. En de Mark II had een heel klein pookje aan de stuurkolom, dat was ook electronisch. Oud idee in een nieuw jasje? Wel een mooi jasje.

    Login om te reageren
  36. glenne zegt

    30 mei 2007 om 20:37

    ben mischien niet erg aan jaguar maar vind het wel knap die jaguardrive , mooi uitgewerkt hopelijk maken ze weer dikke bakken niet die ouderwetse dat je dagelijks vind in het verkeer

    Login om te reageren
  37. Rick dos zegt

    30 mei 2007 om 20:44

    Dit ziet er zo gaaf uit! Alleen is het weer jammer dat ze zo´n mooie oplossing in een standaard, ik durf zelfs te zeggen goedkoop uitziende interieur te plaatsen. Het klopt niet, het past niet bij elkaar.

    Wat ik alleen niet begrijp is hoe de ringen zakken rond de knop? Is dat mechanisch dus moet je er op drukken of electrisch?

    Login om te reageren
  38. Citrofiel zegt

    30 mei 2007 om 20:49

    @ Rick dos; “Misschien wel het meest opvallende aan de conceptcar is het startproces. Zodra u in de bestuurdersstoel gaat zitten begint de startknop op te lichten met een pulserend ritme. Het ritme waarin deze knop pulseert, verbeeldt de hartslag van de auto – druk op de knop en onder uw hand spiralen concentrische aluminium ringen omlaag zodat de nieuwe, ronde transmissiehendel van de automatische transmissie zich precies in uw handpalm kan nestelen.”
    autowereld.com

    Ik neem dus aan elektrisch…

    Login om te reageren
  39. jan zegt

    30 mei 2007 om 20:51

    Toch wel knap. Enerzijds is het leuk dat sommige gadgets, zoals onder andere de fenomenale B&W audio installatie, het rooster, deze ipod-schakelknop, enz terugkomen in het productiemodel; anderzijds hoop ik dat de achterste lijnen ook wat lijken op de conceptcar, maar ik vermoed van wel.
    Trouwens ze zullen zo goed als zeker geen manuele bak meer aanbieden vooronderstel ik? Gelukkig zijn er nog de paddles a/h stuur.

    Login om te reageren
  40. Wat_een_gezeik zegt

    30 mei 2007 om 21:02

    mooi spul

    Login om te reageren
  41. Murdock zegt

    30 mei 2007 om 21:04

    Kijk is aan ze gaan eindelijk aan wat innovatie doen!

    Login om te reageren
  42. robbie zegt

    30 mei 2007 om 21:19

    UPDATE

    Onze vrienden van autoblog.com hebben inmiddels een XKR betrapt waarbij de productieversie van JaguarDrive heel goed zichtbaar is. Klik HIER voor de foto’s en het verhaal.

    Login om te reageren
  43. robbie zegt

    30 mei 2007 om 21:20

    Login om te reageren
  44. Rick dos zegt

    30 mei 2007 om 21:34

    @Citrofiel

    Thx. Dat zou helemaal mooi zijn.

    Helaas, zo aan de foto´s van robbie te zien, keren de ringen niet in de productie versie terug.

    Login om te reageren
  45. Citrofiel zegt

    30 mei 2007 om 21:42

    @ Rick dos; Het lijkt er niet op, nee. :( Hoe doen ze het dan? Zou die knop oprijzen uit de console?

    Login om te reageren
  46. Rick dos zegt

    30 mei 2007 om 21:57

    @Citrofiel

    Denk het wel. Dat je er op drukt en dat ie dan omhoog komt.

    ……..nee mensen, we hebben het hier over J-gate van Jaguar! ;)

    Login om te reageren
  47. alex zegt

    30 mei 2007 om 22:07

    dit vind ik maar debiel, ben al geen fanaat van automaten en zeker niet van sequentiele bakken, ik vind dat in een auto zowiezo een rechtstaande pook moet staan die je eens goed kan vastpakken :)

    Login om te reageren
  48. Loe zegt

    31 mei 2007 om 00:57

    mmm, daar gaat dus de kans op mijn kopje overheerlijke koffie…

    Login om te reageren
  49. JLJ zegt

    31 mei 2007 om 15:52

    Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan:

    Login om te reageren
  50. Tombnolz zegt

    1 juni 2007 om 00:56

    Wat schiet er nu eigenlijk nog over van de eigenheid van Jaguar?

    Login om te reageren
  51. Rafael Seidl zegt

    1 juni 2007 om 21:48

    Oogt fraai maar ergonomisch vind ik het een ramp. Ten eerste kun je veel te gemakkelijk de verkeerde versnelling kiezen. Ten tweede is zo’n knoppie onhandig als je natte vingers hebt, een vinger hebt bezeerd of iets dergelijks. Nog erger als je om een of ander reden ver op je vinger hebt. Ten derde heb je binnen de korste keren kruimels en andere troep in die fraaie holte en dat zier er dan niet uit.

    Ja, ook een Jaguar moet gewoon werken. Je gaat het stuurwiel toch ook niet driehoekig maken puur omdat een of ander oetlul in de design-afdeling zich stom verveelt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North