Subaru WRX is een enorme rode afknapper

Auteur: , 71 Reacties

Ze hebben het weer eens geflikt: de wereld lekker maken met een sexy concept om vervolgens met een slap afkooksel ervan te komen. Wij signaleren een ernstig tekort aan cojones bij moederbedrijf Fuji Heavy Industries..

Stiekem wisten we eigenlijk alles al van de nieuwe, gaaptastische Subaru WRX: een foto van de productieversie lekte kort na de teaser uit, maar tegen beter weten in hoopten we dat Subaru zou inzien toch echt niet met zoiets op de proppen te kunnen komen. Helaas.

De WRX haalt 271 pk (268 hp) en 350 Nm (@ 2,000 – 5,200 rpm) uit een 2 liter (1.998 cc) viercilinder boxerblok. De auto is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of een CVT, door Subaru Sport Lineartronic gedoopt. 0-96 schijnt in 5,4 seconden te doen te zijn.

Hij meet 4.595 × 1.795 × 1.475 mm, heeft een wielbasis van 2.650 mm en ziet er ondanks zijn typische hood scoop poepsaai uit. Grippy zal hij met zijn symmetrische AWD ongetwijfeld wel zijn. Hadden we al gezegd dat hij er poepsaai uitziet?



71 reacties

Al die mensen die maar zeuren over die auto, ik vind hem prachtig, enorm goed werk geleverd Subaru!
@rb26dett: vind hem ook erg geslaagd en mooi! Natuurlijk, het concept was ook zeer mooi. Maar in vergelijking met vind ik het niet zo’n afknapper. De quad-pipes zijn imo nog altijd wel een afknapper. De rode kleur is een goede verwijzing naar de Legacy Blitzen en als het een kleuroptie wordt, krijgt Subaru dikke vette kudos van mij.
@rb26dett:
Ten opzichte van die prachtige concept vind ik dit een zeer slap aftreksel. Die concept was een op zichzelf staand model, dit is gewoon weer een Impreza sedan en helaas geen fraaie.
Nu vind ik Subaru een heel sympathiek merk maar hiermee gaan ze het lek niet boven krijgen.
@tupperware: Blijkbaar is het concept niet in de smaak gevallen en heeft Subaru zijn conclusies getrokken. Hier in Europa denken we altijd dat Europese smaak de doorslag geeft, maar jammer genoeg is dat niet zo. Japanners zijn niet dom, hebben nu eenmaal een andere smaak dan Europeanen en zullen heus wel naar reacties gekeken hebben op het concept.
@agera: Niet in de smaak gevallen? Alsof concepts daarvoor dienen, smaken aftasten.

Eerst wordt het productiemodel getekend, en daarna wordt er een “concept” gemaakt om het publiek voor te bereiden op verandering, zodat het geen te grote shock is als het echte model komt. En om de bloggertjes aan het werk te zetten, lekker gratis reclame.

Waarom denk je dat ze met concepten altijd “de toekomstige designrichting” willen tonen? Omdat die richting al bepaald is, in de modellen die ze al op de plank hebben liggen…

De invloed van het publiek is minimaal.
@rb26dett: Sluit mij volledig bij je aan, helemaal mee eens
@rb26dett: Ik vind hem wel mooi, maar ze misbruiken de naam WRX.
Spring alsjeblieft van het dak af!…
als @batman kan jij het iedereen aanraden?
@batman: ? Hoezo ik wil hem wel hoor, een wolf in schaapskleren. Ben blij dat zulke auto’s bestaan. Bij Subaru heeft design niet de hoogste prioriteit, rij-eigenschappen, en leveren van betrouwbare blokken daar richten ze het meest op. Subaru komt (bijna) nooit negatief in het nieuws. Niet elke auto hoeft mij scherpe lijnen/hoeken en fratsen te hebben.
@agera: Wolf in schaapskleren???

4 uitlaten, hoodscoop, verbreed, spoiler. Ik denk niet dat je weet wat een wolf in schaapskleren is.
@roelster: Velen kraken hem af vavwege zijn uiterlijk, de WRX is niet saai of lelijk maar ingetogen en onopvallend bedoelde ik maar wel mooi.
@agera: hij is niet ingetogen voor een bak met 270 pk..
@agera: wil je een wolf in schaapskleren koop dan een bmw 550i zonder al teveel dingen aan het uiterlijk te doen. Inch van de velg klein houden geen m-pakket eronder… Lettertjes eraf en je onderschijdt hem niet van een 520 zelfontbrander! Dat is pas lachen
Wat een genieën daar bij Subaru! Ze krijgen het serieus voor elkaar om een supergaaf rallykanon te maken van een gezinsbak, om vervolgens de saaiste Subaru ooit te maken als opvolger welke nota bene een op zichzelf staand model is.
Waren de WRX en de Evo vroeger niet concurrenten?
@baasbas: De WRX STi was de concurrent voor de EVO.
Volgens mij was de “gewone” WRX eerder een GTi en de STi-variant was de hardcore versie met het meeste pk.
@baasbas: EVO was altijd duurder en had, op een paar special modellen na, 280pk. Waarbij de WRX stock rond de 220pk zit. Ook schijnt het 4wd systeem van de Lancer nog een stap boven die van Suba te staan (meer active yaw systemen en meer computers). Echter, de STI modellen zijn zeker Lancer concurrenten. Ook qua prijs. Instap Lancer is een stuk duurder dan een instap WRX.
De wielen zijn te klein.
@betonstaal: Eindelijk iemand die het ziet, heb je dat nou ook bij de Mercedes CLA? Vooral boven de vooras zit daar naar mijn mening veel te veel auto op veel te weinig wieltjes. De hele auto krijgt verhoudingen alsof ‘ie Quasimodo is. Bij allebei erg zonde.

http://www.nafterli.com/wp-content/uploads/2013/01/Mercedes-Benz-CLA-425.jpg
@rubenn: klopt, ook de CLA heeft dat idd, pas als er 20-21″ op zo’n CLA gelegd wordt, staat het een beetje dik. Tegenwoordig moet je algauw te grote wielen monteren, bij oudere auto’s stonden wielen veel meer in verhouding tot het ‘metaal’ boven de wielkasten
Eeuwig zonde!
Wie de fock keurt de ontwerpen goed en af bij Subaru?!? Er is bewijs dat ze mooie kunnen auto’s KUNNEN maken, maar ze doen het gewoon niet? Wat is dit?!??
Super saai! Waarom zijn ze de WRX apart gaan ontwikkelen als het gewoon een saai sedannetje wordt? Gewoon zonde van de moeite, ontwikkel dan gewoon een impreza en pleur daar wat meer vermogen en wat plastic op.. dat had nog z’n charme.. Dit is vlees noch vis…
Zelfs met spoilers een suf ding. Jammer.
Net een Volvo…
@aygoracer: Net als Volvo ese.. They are missing them big cojones.. Het ziet er niet meer uit als een sport/rally auto! Dat was altijd de image van de Subaru’s.. Still love the Subari Impreza WRX 1998…
@Ash:
dank u.
Voorkant gaat.. Achterkant is te lief
Ik geloof mijn ogen niet. Van zo’n mooie concept naar zo’n misbaksel. Ik had het er een paar maanden terug bij Subaru Nederland nog over, dat ik echt uitkeek naar de WRZ. Wat een teleurstelling :-(
@boxster: Wanhoop niet, de WRZ wordt vast heel mooi. Vooral ook omdat jij Subaru Nederland al vroegtijdig hebt laten weten dat je daar erg naar uitkijkt.
@alcantara: Hahaha, what’a in a name, ik bedoelde natuurlijk WRX. Kwestie van klote toetsenbord op de iPhone. Ook naar de WRZ kijk ik nu wat minder uit ;-)
Ben een van de weinige zie ik, maar ik vind hem gewoon erg geslaagd mooier wagen. Het is basic, geen bijzonder design maar toch fraai, gewoon een “echte” Subaru die helemaal wordt gecompenseerd met zijn rijgedrag. Dit was het aftellen dus dubbel waard.
@agera: mooier moet zijn mooie.
@agera: weet je wat t is, men is lekker gemaakt met een prachtige concept-Impreza, en dan is dit toch een beetje een teleurstelling. Lelijk is ie absoluut niet, maar laat ik het zo zeggen: ik had hem mooier gevonden wanneer ik de concept nooit had gezien (of niet was gemaakt)
@agera: eens. Niet dat ik m mooi vind, maar volgens mij was Subaru altijd anders, ze doen wat ze zelf willen. De 1e versie impreza was in burgertrim eigenlijk al te suf voor mijn opa, in rallytrim niet mooier maar lekker over de top. De hier gepresenteerde versie is in lijn hier mee, naar mijn idee.
Gaat ieder geval de goede kant op vergeleken met het vorige model
Gaaf ding vind ik, maar ik ben dan ook geen tiener…
Dit is gewoon een echte wrx! Er is nog nooit een wrx geweest die er af fabriek spannend er uit zag, de STI’s zijn een ander verhaal. Ik vind hem prachtig!
Ik wil er 1 krijgen!

Om direct weer te koop te zetten, wat een ontzettens mislukt model, verhouding zijn niet echt goed…
De voorzijde vind ik anders erg strak, de achterkant daarentegen had vrijwel iedere willekeurige Toyota kunnen zijn
An zich is de auto niet helemaal verkeerd. De techniek zal, zoals we van Subaru mogen verwachten, dik in orde zijn. De looks? Nah, ja… Ik moest ook wennen. Hij is iig mooier als hun ‘frog-eye’ Impreza. Maar ik denk dat bij de meeste liefhebbers de teleurstelling/frustratie zit in het feit dat ze ons eerst een mes-scherpe concept presenteren om daarna met een redelijk saai uitziende, maar snelle gezinsbak op de proppen te komen. Nu is dat ook al geen probleem (ik hou van een goeie sleeper) maar als er een Subaru badge op zit, er 4 uitlaatpijpen onder de achterbumper uitsteken, en de auto zelfs voorzien is van WRX opsmuk. Dan verwacht je iets anders. Iets meer spectaculairs, iets meer uitbundigs…. iets… na ja, iets zoals die blauwe WRX concept was. Dat was in ieder geval wél mijn teleurstelling.
@numpty: Helemaal mee eens! Ze hadden de concept minder uitbundig moeten maken, dan waren we nu niet zo boos vanwege de verhouding concept/productiemodel. Of andersom natuurlijk, dat ze het productiemodel wat spannender maken.
Ik mis de gigantische taartschep achterop
@sirmustang: dat is voor de STi
@subarufan: Don’t care, want spoiler
Subaru heeft met zijn fameuze Impreza ook wel zn hoogtijdagen gehad. Jammer dat het design zo bergafwaarts gegaan is.
Ja inderdaad erg saai. En jammer ook dat het interieur zo mijlen ver achterblijft bij de concurrentie
Lang geleden was de motor van zo’n ding heel wat. Nu monteert GM doodleuk een even sterke vier cilinder (weliswaar in lijn) in een luxe Cadillac sedan.
@fit4fun: ja en de A amg gaat daar fluitend 100 pk overheen. Uit ook een 2 liter. OT: lelijk mislukt miskleun hok. bah. Die concept was zo vet. Schijters. “Het kanon”. Dat is voor mij in ieder geval geen subaru… die wordt geleverd door een ander merk. Wat een teleurstelling. Frikadel op racedoppen.
Uiterlijk van een WRX heeft nooit echt geboeid, feit dat je er door een gechipt dieseltje wordt uitgereden echter wel..
Slechte zaak; 60pk meer graag!
@spylegion: TIP : Laat hem chippen, dan blijf je die dieseltjes weer voor.
(En dan zal de after market nog best met nog wat artikelen komen waardoor deze nóg sneller word)
Ik ben er niet op afgeknapt hoor. Ik vind ‘m er goed uitzien, beter dan de WRX die hij opvolgt (de hatchback dan). De achterwielen hadden wat breder gekunt maar dat is ook alles waar ik wat over te klagen heb.
*gaahaap*
Nu nog de STI met een pk’tje of 350
Het lijkt wel een Suzuki Liana met wat spoilers. De wielkasten en de velgen zijn te klein. Hij is niet dik. Dan doet Honda het heel wat beter met de nieuwe Civic type R turbo. Die is wel vet.
@bartsmit: Alleen die naam… het is zó ‘jaren-80’ om werkelijk het woord ‘turbo’ in de type aanduiding te zetten. Maar dan nog, ik zou dan tóch liever deze Impreza WRX hebben dan die Civic want; AWD+Boxer !
Misschien zijn wij wel doodsaai.
Ik vond die frog-eye of blog-eye in het begin ook helemaal nix.
Maar ’t model is op me gegroeid en was eigenlijk te vroeg op de markt gezet, vandaar de reacties.
En het is des Subaru’s om saai uitziende auto’s te maken die enorm gemeen zijn en technisch superieur.
Het moment dat je de sleutel omdraait en hem in zijn eerste versnellling gooit, daar gaat het om bij een Impreza.
Deze nieuweling is geheel in de lijn der Subaru’s,
It’s something.
De tuners hebben weer wat te doen!
Niemand hoeft zich druk te maken om dat kleine beetje gebrek aan vermogen.
Voor een paar honderd euro zit je boven de 300pk.
Spoiler?
Iedereen bedoelt dat stukje plastic wat uitsteekt?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0c/2011_Subaru_Impreza_WRX_STI_sedan_rear_–_2011_DC.jpg
DAT is een spoiler!
Ik spreek uit ervaring (Impreza STI eigenaar).

Feit blijft, dit is gewoon een Civic met een happer tot de tuners los gaan.
Wie weet wat de STI versie ons brengt.
@RiKe: uit welk jaar is die van jou? Nu maak je me toch wel nieuwsgierig hoor!
@ej20g: De mijne is uit 2003, 1 van de eerst geleverde blobeyes. Zit o.a. een prodrive pakket op. Met het 2 liter turbo blok en een TD05-18G turbo (370pk).
Hele mooi auto, maar de concept was een stuk lekkerder.
Hans Teeuwen zou zeggen “Wat een gedrocht”
Gooi er een grote kaasschaaf achterop zoals de oude Impreza’s hadden en hij past best in de lijn. Lelijk maar toch leuk.
Had toch liever gezien dat er meer van de van de concept behouden was
’t Is maar net wat je verwachtingspatroon is.
De WRX is altijd de hete versie geweest van een standaard C-segment sedan.
De markt kent wel meer hete versies van standaard bread and butter wagens.
Stel jezelf de vraag wat de markt zoekt en wat de concurrenten van deze wagen zijn.
Stel jezelf de vraag of je kiest voor een bloedhete C-segmenter met veel power een hoop tractie, die fantastische boxer roffel en bullitproof betrouwbaarheid in de vorm van deze WRX of …. een Golf R. Over saai gesproken…
Je weet het niet heh… Doutzen Kroes ziet er op de foto’s vaak beter uit dan in het echt. Met een auto kan ook wel andersom zijn.
@ampelmann: Gaat ook wel gebeuren denk ik, na een paar rijtests zal een deel zijn mening aanpassen. Alleen het jammer is dat het (nog) niet zeker is of deze ook daadwerkelijk naar Nederland komt.
Dit is misschien een domme vraag hoor, maar…


waarom maken ze eerst zo’n retevette concept en daarna de productieversie die er helemaal niets van heeft meegekregen?

Bespaar je dan toch de moeite, zou je zeggen.
Wat maakt het uit hoe zo’n ding eruit ziet, dit is een scheurijzer pur sang.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).