De koets van deze 2+2 Coupe kwam begin jaren ’60 onder leiding van onze ‘landgenoot’ Tom Tjaarda tot stand, maar of dit nou Ferrari’s finest hour was?
In de tijd dat de 330 GT op de markt kwam was de 250 GTO net aan zijn laatste productiejaar bezig. Van laatstgenoemde werden echter nog geen 40 exemplaren gebouwd, de 330 GT was met dik 1.000 stuks iets ruimer voorradig .
Het exemplaar dat gisteren Supercar Sunday sierde was een vroeg model, met een grote dubbele koplamp, waardoor de neus bij mij meteen associaties met Peugeot oproept. Iets dat je niet moet willen als het ‘grote’ Ferrari.
Met de Series 2 werd de voorzijde al een stuk prettiger op het oog, maar hoog in de lijstjes van favoriete modellen uit Maranello zal de 330 GT bij veel Ferraristi niet staan. Aan de andere kant, de lelijkste is hij ook zeker niet.
[IMG]http://www.iainclaridge.co.uk/blog/wp-content/uploads/schwarzer_DS.jpg[/IMG]
Haal de Ferrari logo’s weg aan de voorkant en ik zou op een Franse auto gegokt hebben…
Deze twee filmpjes zijn de moeite van het kijken wel waard: Harry Metcalfe over de 330GT (maar wel een series 2)
https://www.youtube.com/watch?v=gjwYbUFTJks
https://www.youtube.com/watch?v=bcwZ6HU391I
Landgenoot? Lol
@baasbas: eigenlijk zijn we allemaal Amerikanen.
@baasbas: Haha, subtiele edit met de ‘. Maar hij is zoveel landgenoot als de gemiddelde Runner 180 rijder nog Berber is.
@baasbas:
Sir Smokalot is stiekem een Amerikaan.
@topless: solved… :-)
Minder mooi dan de 250, maar mooier dan de 365. En in tegenstelling tot veel klassieke Ferrari’s redelijk ‘betaalbaar’.
@kapiteinaudi: dat hangt er vanaf welke 250 en welke 365 je bedoelt. In die series heb je nogal wat uiteenlopende modellen.
@pieterveer: Ja klopt. Eender welke 250 is mooier dan de 330. En van de 365 bedoelde ik de GT 2+2, dus niet de Daytona ofzo :)
Ik vind de 330 GT wel heel erg mooi. Heeft nmm iets weg van Facel Vega.
Enzo Ferrari reed zelf Peugeot en hij was dol op zijn 404.
Dit omdat de 404 ontworpen was door vriend Pininfarina.
Koop een Peugeot 404 Coupë, (betaalbaar t.o.v. de cabriolet) verwijder de voorbumper en kleef er twee halve voorbumpertjes op en u eindigt met een poor man’s Ferrari 250 GT Neus.
Verder was Enzo ook bijzonder te spreken over zijn Mini Cooper, maar vond de versnellingsbak verhoudingen sla.
Zijn vriend Carlotti (versnellingsbakken guru) ontwierp de Carlotti bak voor de Cooper en Cooper S.
En geloof me, iedere AB’ér mocht willen dat er nog zo’n Carlotti bak in het schuurtje ligt te leunen…
@desjonnies: ik geniet altijd van je mooie verhalen! Leuke feitjes en schrijfstijl. Je zou ook voor AB moeten gaan schrijven.
@maxidyne: Dat mochten ze willen..
@maxidyne:
@norge
bloost !
Bijpassend videomateriaal:
https://www.youtube.com/watch?v=gjwYbUFTJks
https://www.youtube.com/watch?v=bcwZ6HU391I
Wat een auto.
Als 2-zitter, GTC, beter geslaagd.
Van dit soort Ferrari’s wordt het imago tenminste niet verpest door foute tuners en hun klanten.
@topless: idd. De single headlight versie ziet er beter uit. De dubbele koplamp was vooral voor de Amerikaanse markt bedoeld dacht ik.
Er stond ook een Ferrari SA Aperta, met een oplage van 80 stuks een zeer bijzondere auto met misschien wel de beste soundtrack van de dag. Jammer dat daar niet even wat extra aandacht aan besteed is.