Er zijn genoeg superlatieven te bedenken, maar supermooi is de Ferrari F8 Tributo van Keyvany in ieder geval niet.
Het moet soms best bedroevend zijn voor designers van exclusieve auto’s. Je doet je best om een strak ontwerp neer te zetten en vervolgens plakken eigenaren er doodleuk allerlei aftermarketspul tegenaan. Sommige fabrikanten proberen dit voor te zijn door zelf dergelijke goodies te leveren. Dan kun je in ieder geval nog zorgen dat het goed aansluit op het design. Denk aan de M Performance Parts van BMW of de Aero Kit van Lamborghini.
Ferrari doet daar echter niet aan, dus eigenaren die hun auto te ingetogen vinden zijn aangewezen op tuners. Die voorzien deze doelgroep maar al te graag in hun behoeften. Onder meer Novitec en 1016 Industries toonden eerder al hun agressieve versies van de F8 Tributo. Het kan echter altijd agressiever, zo blijkt.
De Duitse tuner Keyvany doet namelijk ook een duit in het zakje met de F8 835 Supertributo. Zij zitten niet in de render-fase, maar kunnen gewoon the real deal tonen. Hun nieuwste creatie is geen muurbloempje, om het even voorzichtig uit te drukken. Keyvany is behoorlijk los gegaan met carbon toevoegingen. Van een splitter tot een enorme diffuser: alles zit erop.
Om de auto naast visueel ook qua geluid schreeuwerig te maken, levert Keyvany straight pipes voor de F8 Tributo. Naast gehoorschade levert dit 55 pk extra op, bovenop de standaard 720 pk. Een bijzondere optie die de tuner verder nog levert is een sterrenhemel á la Rolls-Royce. We hebben daar helaas geen foto’s van, maar iets zegt ons dat dit in een Ferrari toch wat minder fraai oogt dan in een Rolls.
Naast schreeuwerig is de Ferrari F8 Tributo van Keyvany ook schreeuwend duur. Als je het complete pakket bestelt (inclusief carbon interieurelementen, sterrenhemel en straight pipes) ben je namelijk €110.000 kwijt. En dat is dus zonder motorische tuning. Als je alleen voor carbon ‘verfraaiingen’ van het exterieur gaat ben je alsnog ruim €70.000 kwijt.
MaartenD zegt
Smakeloos..zal vast goed in de smaak vallen in het Midden Oosten
lithiumion zegt
@maarten020: jij hebt kennelijk veel inzicht in de heersende smaken en voorkeuren in die regio…
MaartenD zegt
@lithiumion: klopt
katoenboer zegt
@lithiumion: jij hebt kennelijk veel inzicht in de inzichten van Maarten.
IJsblok zegt
jij heb kennelijk veel inzicht in de inzichten die Lithiumion heeft van de inzichten van Maarten020
deeberton zegt
mensen uit 020 wonen in het middelpunt van het universum en zijn alwetend
vespinie zegt
Ik vraag mij toch altijd al hoe dit soort opties het rijgedrag beinvloeden. Ferrari zal zo n model uitvoering getest hebben in een windtunnel en tot het oorspronkelijke design zijn gekomen. Lijkt mij toch stug dat dit soort tuners dit geheel door berekenen met de toevoegingen die zij plaatsen enz. Iemand die hier concreet iets over kan zeggen ?
mashell zegt
@vespinie: dat geldt natuurlijk ook voor chiptuning. Die tuners weten ook niet helemaal de consequenties van wat ze doen. Maar als er een hoog getal op een flats teen naast de rollenbank staat is de klant tevreden. En hier geldt ook als de onderdelen er niet afvallen en de voetballer is happy, dan is het goed.
mashell zegt
Is er ergens een tribunaal waar je dit soort praktijken aanhangig kunt maken?
mwti zegt
Wat een onrust zit er op deze auto geplakt zeg.
ericc zegt
Wil je een exclusieve auto, laat dan een one-off bouwen of ga langs bij Touring.
watchhok zegt
Als je daarachter staat voor het stoplicht dan zou ik toch denken wat een bruut apparaat..
The Stig NL zegt
Andere velgen, minder debiele sideskirts en die carbon spullen meespuiten. Misschien ziet het er dan nog best aardig uit.