Deze geluksvogels bezitten een Ferrari 250 GTO

Auteur: , 43 Reacties

Ook zo benieuwd wie allemaal kunnen zeggen dat ze een echte Ferrari 250 GTO in hun garage hebben staan? We hebben de eigenaren in een handig overzichtje gezet.

Ferrari 250 GTO meeting in Frankrijk

In totaal bouwde Ferrari slechts 36 exemplaren van de 250 GTO, ook het getal 39 komt wel eens voorbij maar dan zijn de Ferrari 330 GTO (3765GT en 4561GT) en Ferrari 250 GT Speciale (2643GT) meegeteld. De 36 250 GTO’s zijn onder te verdelen in Serie I (33 stuks) en Serie II (3 stuks).

In onderstaande lijst zijn alleen de Serie I en Serie II auto’s opgenomen. Opvallend is dat maar liefst 16 exemplaren in de VS terecht zijn gekomen. Op plek 2 vinden we Groot-Brittannië met 7 stuks en er zijn 3 Italianen die een 250 GTO bezitten. Helaas zijn er geen Nederlanders meer die een 250 GTO bezitten.

In het verleden had Frits Kroymans er eentje (4757GT) en Eric Heerema verkocht zijn mintgroene 250 GTO vorig jaar voor $35 miljoen aan Craig McCaw.

Denk trouwens niet dat de mensen die een 250 GTO hebben, hem laten verstoffen in een garage. In 2011 zagen we 22 exemplaren schitteren op Pebble Beach en vorig jaar scheurden er drieëntwintig 250 GTO’s door Frankrijk en Italië. Helaas ging dat niet helemaal goed voor Chris Cox, want hij crashte zijn blauw met gele 250 GTO (3445GT). (bron: barchetta.cc)

De grootste geluksvogel uit deze lijst is Samuel Robson “Rob” Walton (bekend van Walmart), hij heeft twee 250 GTO’s in zijn garage staan. Een Serie I (3607GT) en de allerlaatste 250 GTO ooit gebouwd (5575GT), die auto is ook voorzien van een afwijkende body. Ook Anthony Bamford bezit twee 250 GTO’s zoals je hieronder kan zien.

3223GT JB Honesdale, PA, USA
3387GT Bernard Carl, Washington DC, USA
3413GT Gregory Whitten, Medina WA, USA
3445GT Christopher Cox, Chapel Hill NC, USA (vorig jaar gecrasht)
3451GT Lawrence Stroll, Montreal, Canada
3505GT Craig McCaw, Santa Barbara CA, USA (ex-Eric Heerema, gebouwd voor Stirling Moss)
3527GT Irvine Laidlaw, Manchester, GB
3589GT Engelbert Stieger, Teufen, Zwitserland
3607GT Robson S. Walton, Bentonville, AR, USA
3647GT James McNeil Jr., Staten Island, NY, USA
3705GT Ed Davies, Coral Gables, FL, USA
3729GT Jack Sears, GB
3757GT Nick Mason, London, GB
3767GT Anthony Bamford, Oakamoor, GB
3769GT Anthony Wang, NY, USA
3809GT Hartmut Ibing, Dusseldorf, Duitsland
3851GT Fabrizio Violati, Rome, Italië
3869GT Giorgio Perfetti, Lainate, Italië
3909GT John Mozart, Palo Alto, CA, USA
3943GT Charles E. Nearburg, Dallas, TX, USA
3987GT Ralph Lauren, Long Island, NY, USA
4091GT Peter G. Sachs, Stamford, CT, USA
4115GT Paul Vestey, Alresford, Hants, GB
4153GT Christian Glaesel, Duitsland
4219GT Brandon Wang, Londen, GB
4293GT William E. ‘Chip’ Connor, Incline Village, NV, USA
4399GT Anthony Bamford, Oakamoor, GB
4491GT Giuseppe Lucchini, Brescia, Italië
4675GT Jean-Pierre Slavic, Mies, CH (ex-Chris Evans)
4713GT Lulu Wang, Ronkonkoma, NY, USA
4757GT Tom Price, SF, CA, USA (ex-Frits Kroymans)
5095GT Carlos Hank Rhon, Cuauhtemoc, Mexico (ex-Jon Hunt)
5111GT Torrota Collection, Zwitserland
5571GT John McCaw, USA (ex-Bernie Ecclestone)
5573GT Pierre Bardinon, Aubusson, Frankrijk
5575GT Robson S. Walton, Bentonville, AR, USA




43 reacties

Ik ook, Forza Horizon helemaal voor noppes
@The360box: Hahaha, ja, daar is het soms wel hilarisch om twee of drie van die dingen aan de startlijn van een race te zien staan :’) En dan gaan ze er nog mee lopen rammen ook.
@fant: Nog mooier is dat het in het echt ook gebeurt: http://www.finesportscars.com/finesportscars_i2/250gto_4race.jpg
Ik ook , schaal 1 op 9 van revell …..
Onbetaalbaar maar erg mooi
Kapitaal lijstje, wat zou het totaalbedrag zijn van deze wagens?
@Corrado16v: Iets meer dan een miljard !
Zou Mijnheer Heerema niet de allergelukkigste zijn?

$ 35 miljoen opstrijken voor een oud hok?
@desjonnies:

Iig geval erg slim van hem: zal ook veel zorgen opleveren zo’n duur object: diefstal en eventueel kidnap risico, ze zijn erg onveilig, en ik vraag met af of de duurste klassieker ook echt de leukste is om mee te rijden. Het duurste schilderij hoeft immers ook niet de mooiste te zijn.

Lijkt me vooral een status en prestige auto voor verzamelaars die een groot ego hebben.
@fit4fun:
Mijn idee.

Kende ooit iemand de kapitein was op zo’n Mega super jacht.
Dat gebruikt werd voor de verhuur aan beroemdheden. Over beroemdheden, hun klanten mocht de man niet praten, bahalve ene Mevrouw Sharon Stone die er geen moeite mee had en gewoon een leuk mens schijnt te zijn.
Die vertelde me dat veel mensen zo’n jacht hebben om je op een party de foto te kunnen laten zien
Hun schip lag in Miami en hij wist er zo vijf op te noemen die al jaren de haven niet uitgeweest waren.
Maar wel een bemanning nodig hadden om de boel draaiende te houden.
@desjonnies: De meeste eigenaren kunnen hun megajacht niet betalen zonder hem te verhuren. Het zijn vrijwel allemaal charterboten. Heeft ook fiscale redenen. Vandaar ook dat ze er vaak hetzelfde uitzien, en dezelfde interieurs hebben, dezelfde indeling…allemaal eisen van de chartermarkt.
Daarnaast worden ze regelmatig egbruikt voor zakelijke doeleinden, dus netwerken, mogelijke klanten uitnodigen aan boord etc.

Blijkt natuurlijk maf dat er contractueel is geregeld dat men niet over de eigenaar en charter gasten mag praten: als die echt aan hun privacy waren gehecht, dan zouden ze zich niet op een superjacht moeten vertonen, die trekken nogal wat aandacht….
@fit4fun: haha diefstal? En dan..? Zeker net zoals die koekwousen die laatst wereldberoemde kunst hadden gestolen en er toen achter kwamen dat het wel heel moeilijk is om iets unieks te verkopen als het is gejat..
@fit4fun: De 250 GTO is in mijn ogen juist grotendeels een uitzondering op de kijk-mij- eens-geld-hebben klassiekers. De GTO van Nick Mason b.v. is al erg lang in zijn bezit, ver voor de periode dat klassiekers geld waard werden. Een waardevolle toevoeging aan dit leuke lijstje zou zijn hoe lang de auto’s al in de garage staan van deze eigenaars.
Dhr Anthony Bamford uit Oakamoor, GB staat er ook 2 keer in te weten: 3767GT en 4399GT Lucky bastard ;-)
@stevenpoal: thnx! Heb het er even bijgezet in het artikel.
En wat doen ze ermee? He-le-maal niks zeker….
@Dan: Zou vooral het artikel niet lezen.
@bassen: Had het uiteraard over de andere 13/14 GTO’s die niet meededen aan de verschillende ritten.
@Dan: Misschien rouleert het tussen de gto’s.. Je hoeft toch ook weer niet bij ieder feestje te zijn. En als je gto in Italie staat bijv. ga je ook niet voor ieder relatief klein feestje je auto ff verschepen naar Amerika dan zeg je ook wel een keer nee, ik ga wel thuis rijden ofzo.

En er staan er altijd wel een paar in een of ander museum, die wel jammer genoeg staan te verstoffen…
3 x Wang, is daty family of ….

Lulul Wang zal toch niet de Nederlands/Chinese schrijfster zijn
Dat ze gewoon van al die dingen weten wie de eigenaar is, bizar
Gaaf ! Nick Mason van Pink Floyd heeft er ook een… dat wist ik niet :-)

Blijft een icoon dit
@gertjan2012: En hij heeft er ook een bijpassend kenteken opgezet. Hier is Nick in actie op Goodwood:

http://images4.wikia.nocookie.net/__cb20111221115161/midtownmadness2/images/f/f8/800px-Nick_mason_goodwood.jpg
@gertjan2012: Nick Mason wilde er al heel lang eentje, kocht zelfs eenJaguar D-Type zodat hij wat leuk ruilmateriaal zou hebben als er een GTO te koop zou komen. Je raadt het al, beide auto’s staan nog altijd in zijn garage… Hij heeft wel meer leuk spul, Porsche 962, BRM 16-cilinder F1-auto… Is ooit een gaaf boek over zijn collectie uitgebracht.
wie heeft die van meneer Kroymans gekocht, waar hij toen de motor heeft laten uitbouwen op moment dat hij opgeeist werd door curator ivm zijn faillisement. Een 250GTO zonder matching numbers motor is helft minder waard. Hij racete er ook gewoon mee en stond onder medecoureurs bekend als “bumping Frits” omdat hij her en der tegen van alles aanbotste…Graag meer nieuws over die wagen, ik weet carosserienummer niet helaas.
@alfista: lees het artikel anders even goed. Daar staat namelijk in dat Tom Price tegenwoordig eigenaar is van de 250 GTO die eerst van Frits was (chassisnummer 4757GT).

Sowieso een auto met een nogal bewogen history om het maar even zo uit te drukken.
http://www.barchetta.cc/english/all.ferraris/detail/4757gt.250gto.htm

Welke motor er momenteel in ligt durf ik niet te zeggen. Wel is zeker dat de motor die Frits erin had gelegd (3725GT) er inmiddels niet meer in zit.
http://www.ferrarichat.com/forum/vintage-thru-365-gtc4-sponsored-redline-restorations/321377-any-recent-pictures-gto-4757-gt.html
Call me crazy maar die oude wagens doen me echt helemaal niks. Liever gewoon een nieuwe 458 Italia.
@premiumbmw: Zet ze qua geluid maar eens naast elkaar!! Als t je dan nóg niks doet !!! klinkt vele malen beter dan het schreeuwerig gecomponeerde geluid van een 458.. Een gto hóór je werken, je hoort gewoon de techniek, schitterend gewoon, daar kan geen andere auto tegenop!!
Prachtige wagen!
Je kan deze prachtige auto denk ik de Ferrari der Ferrari’s noemen. Wat een prachtbak.
250 GTO: overpriced, overrated..
@replicant:
Nope, wat de gek ervoor geeft, en dat is in dit geval toevallig veel.
Het is door de jaren heen een goede investering gebleken….
wat een mooie lijnen blijven dat toch…
beter dan die nieuwere plastic fantastic troep voor opgepompte bennies, kappers en ander ordinair volk, wat er nu uit die fabrieken rolt..
Blijft mooi. Valt me wel op dat de meeste in de USA rondrijden
@power369: en dat het helpt als je achternaam McCaw is.
daar wonen dan ook 6000.000 milionairs
Wow dit is toch wel een van mijn favorieten aller tijden.
De Colombo V12, de racegeschiedenis, het lijnenspel.
En het geluid, man dat geluid . . .
Als je dit gewoon als kunst bekijkt, is het elke cent waard.
Prachtige auto’s blijven het!

Maar ik vroeg me laatst af, is het nou dat de oude gto’s 2 koelsleuven aan de zijkant hebben en de nieuwe 3 of was het net andersom?
@robbie: inderdaad te snel, niet goed gekeken. Triest dat hij zomaar die motor eruit heeft laten halen, dan interesseert je die auto je niet he. Echte liefhebber zou zoiets nooit doen.
@alfista: je weet natuurlijk niet wat de reden geweest is waarom dat ooit gedaan is. Het is (als het goed is) al vrij snel gedaan nadat Kroymans de auto gekocht had.

Wellicht was er iets onherstelbaar beschadigd aan het blok? Of wilde hij het sparen en gebruikt hij daarom (tijdelijk) een ander blok?
Afgelopen september op de Goodwood Revival was er een speciaal evenement voor 50 jaar Ferrari GTO. Er stonden er 16, die ook een demorit hielden en dat ging niet langzaam. In een van de races reden er 4 mee voor de overwinning en dat ging gewoon voluit.

Nick Mason is er altijd wel bij met zijn wagen, al in 1997 toen ik bij het Festival of Speed was. En nog steeds rijd hij er stevig mee of laat een ander er mee rijden.

http://s25.photobucket.com/user/Sabrerator/media/R0011174Large.jpg.html
http://s25.photobucket.com/user/Sabrerator/media/R0011419Large.jpg.html
Goed, weet iemand hoe je hier wat upload?
@sabrerator: ga naar autojunk en log in en dan ga je naar opload foto’s en dan spreekt het voor zich of je download de app van autoblog en onderin kan je dan uploaden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).