Noem een SUV van rond de 30 mille die niet meteen vastloopt in gras dat twee maanden niet gemaaid is, en je zult al snel bij de Grand Vitara uitkomen. En er zit een facelift aan te komen voor de vijfdeursversie, zo blijkt uit deze foto’s.
In Nederland lijkt de Grand Vitara toch een beetje een ondergeschoven model. Want denk aan een Suzuki, en je ziet automatisch Swifts met zonnebrilmeisjes achter het stuur voorbij komen. Geen alleskunner-SUV’s. De Grand Vitara bestaat echter nog gewoon en krijgt na zijn update in 2008 opnieuw een opfrisbeurt. Precies volgens het vier-jaar-tijd-voor-een-facelift-principe.
Nieuw is onder meer de bumperpartij en we zien dat de honinggraatgrille heeft plaatsgemaakt voor een exemplaar met twee aparte lamellen. De zijspiegels zijn ververst en achteraan is het opeens een kale bedoening – het reservewiel aan de buitenkant dragen werd niet meer nodig geacht en op die plek prijkt nu een kentekenplaathouder. Tja, daarmee verliest ‘ie toch wat van z’n charme.
Onder de kap komt de Grand Vitara nog altijd met een 2.4 viercilinder met 169 pk, of een dieseltor in de vorm van een 1.9 CRDT met 129 pk. Het topmodel is/was de 3.2 V6 met 233 pk.
Op deze eerste lading afbeelding is overigens de Suzuki Escudo te zien, zoals het semi-offroadertje in Japan heet. Vergeet die derde spiegel op het zijscherm en roteer het stuur even naar links, en je weet hoe de EU-spec Grand Vitara straks bij de dealer staat. Wanneer is alleen nog onbekend.
Wat een verschrikkelijke auto
Dit kan natuurlijk absoluut niet mee met de tien keer modernere (met name Koreaanse) concurrentie…
@Svenska_Aeroplan_AB:
In dit land van wannbee’s niet nee.
Ook het motoren palet en de dure yen doen hem hier de das om.
Maar als je een suv zoekt die kan wat het uiterlijk belooft vind je in deze klasse niet snel een betere.
Tenminste beter als de Kia en Hyundai jeeps.
Er is maar één leuke Grand Vitara:
@revstars-net: Duidelijk een vitara, dat! :lol:
@revstars-net: Pikes Peak!
Word het niet gewoon tijd voor een nieuw model?
Leuk voor Staatsbosbeheer en mensen met een Paardenkar die geen Land/Range Rover of soortgelijks willen. Verder zie ik er in NL weinig markt voor. Alternatieven ogen moderner en zijn dat vaak ook.
Erg lelijk de derde zijspiegel, in het donker heb je er volgens mij niet veel aan.
@rufctr01: Vind ik wel nostalgisch!
@rufctr01:
Verplicht in japan en zoals in de tekst staat te lezen zit die spiegel er hier niet op.
@jrk68: Alleen voor SUV’s? Want je ziet ze lang niet op alle auto’s.
Lekker werkpaard die je hier vrij vaak ziet, bestaansrecht naast de ” mode” SUV’s heeft hij zeker. En ziet er nog redelijk uit toch?
Tsja, dit is nou niet bepaald de meest hoogstaande en modernste techniek van dit moment. Maar hij zal ook wel niet veel kosten.
Of je pakt een Dacia Duster.
Wat een achterhaalde motoren. Niemand gaat een 2.4 of een 3.2 bestellen met deze brandstofprijzen. Bovendien lijkt de diesel mij underpowered
@mrbones: Ga jij fijn je haaibriet weer opzoeken…. Heerlijke 6 cilinder is mij liever dan zo’n nerveus turboblok. En nee ik hoef ook géén diesel.
@mrbones: In Amerika, Rusland en UAE blijven ze die motoren gewoon kopen hoor.
@e550: zeker waar
@mrbones: toch hebbrn we eind vorig jaar een swift met 1.3 ingeruild voor een E46 330i met een dikke 3 liter.
De auto is niet helemaal oke, maar dat dashboard kan en mag echt niet meer, serieus, dit kan toch gewoon niet meer in deze tijd!!!
@larsdbs9: Hoe moet het er dan uitzien?
Er is maar 1 tegenhanger, de RAV4 van Toyota. Al dat Koreaanse spul(of bijv een Dacia Duster)daar kan je niet eens fatsoenlijk het strand mee op, laat staan het terrein in. De andere tegenhanger is de Landrover Freelander maar die kost gelijk 20.000 meer… Het zijn trouwens uitstekende auto’s.. alleen in NL heb je er niet zo veel aan tenzij je een boot of paardentrailer moet trekken. Mocht je echter in Portugal of Spanje oid wonen dan is dit vaak een ideale auto…
@tvr1974: De Dacia Duster kan meer dan je denkt. Eens een test tussen een LR Defender en Dacia Duster gelezen. Defender was in het trein natuurlijk de absolute meester! Maar toch waren ze ook wel onder de indruk van de kunsten van de Dacia.
Ik denk dat we hem veel gaan zien! Waarschijnlijk met grijsharige mensen erin en met een caravan achter die bak!
Gister toevallig nog even bij de Suzuki-dealer geweest, die heeft al niet eens meer een Vitara in de showroom staan.
Enkel ALto’s SX4, Splash en Swift.
Jammer, want vroeger dacht ik bij Suzuki altijd aan Vitara, Samurai en Jimny.
Tja Japanners he ik kijk er niet van op. Toyota/Lexus, Nissan, Mitsubishi, Suzuki en Mazda hebben ze eigenlijk deze markt veroverd. Voor ieder wat van extrem duur en luxe tot betaalbaar en betrouwbaar.
Binnenkort ook de nieuwe maar wel de grotere Nissan Pathfinder het zijn allemaal stuk voor stuk topwagens.
Als het reservewiel niet meer op de klep zit, waarom dan nog zo’n onhandige deur?
“roteer het stuur even naar links” … want naar links wijzende voorwielen maken er een EU versie van?