• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Stokoude Suzuki-topman treedt op z’n 91e terug

Auteur: machielvdd, gepost 24 februari 2021 om 16:57 – 12 Reacties

Osamu Suzuki

Maar hij gaat nóg niet met pensioen.

Sommige mensen kijken op hun veertigste al reikhalzend uit naar hun pensioen, maar er zijn ook mensen die van geen ophouden weten. Osamu Suzuki was bijvoorbeeld tot op heden nog altijd actief in de bedrijfstop van Suzuki. Dat terwijl veel anderen op zijn leeftijd al 25 jaar (!) met pensioen zijn. Als ze überhaupt nog leven.

Suzuki werkt al sinds 1958 bij Suzuki. Een snelle rekensom leert dat hij dus al 63 jaar in dienst is bij de Japanse autofabrikant. Van 1978 tot 2000 was hij CEO en sindsdien vervult hij de rol van bestuursvoorzitter. Daarmee is de krasse grijsaard een van de langstzittende topmannen in de autobranche. Onder zijn bewind groeide Suzuki uit tot een van de grootste autofabrikanten van Japan. Sterker nog: het is een van de grootste spelers wereldwijd. Suzuki heeft de laatste twintig jaar altijd in de top tien gestaan of net daarbuiten.

Gezien zijn achternaam zou je denken dat Osamu Suzuki een nazaat is van de oprichter, maar schijn bedriegt. Hij is namelijk op de wereld gekomen als Osamu Matsuda. Hij trouwde echter met ene Shoko Suzuki. Zij was – jawel – de kleindochter van de oprichter. De familie zat verlegen om een mannelijke ’troonopvolger’ en vond deze in Osamu. Daarmee kreeg hij ook de naam Suzuki. Zo gaat dat blijkbaar in Japan.

Hoewel Osamu Suzuki inmiddels al hoogbejaard is, gaat hij nog steeds niet achter de bonsai’s zitten. Hij blijft namelijk nog een adviserende rol houden in het bedrijf. Het lijkt er dus op dat hij van plan is in het harnas te sterven.

Foto: Osamu brengt een bezoekje aan het Britse Suzuki-hoofdkwartier in 2004

Ook interessant!

  • Opgefriste Suzuki Jimny
    Opgefriste Suzuki Jimny blijft enorm guitig
  • Deze opgehoogde Suzuki Jimny is extreem cool
  • Huh: Suzuki Jimny wordt ineens eenzitter
  • Suzuki Jimny Lite
    Suzuki Jimny Lite komt standaard met steelies

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Suzuki

Vorig bericht: « Mercedes EQC nu ook als extra kale instapper [update]
Volgend bericht: Gelekt: de volgende verjaardagseditie van de Golf »

Lees Interacties

Reacties

  1. vacano zegt

    24 februari 2021 om 17:30

    Hij is eigenlijk allang met pensioen want een zitje in de raad van bestuur betekend 4 á 6 keer per jaar een vergadering bijwonen. Zelfs al zou hij iedere maand een vergadering moeten bijwonen dan nog zie ik het als pensioen.
    Japan heeft met ruime voorsprong het hoogste aantan eeuwelingen en bv 114 jaar worden is niet abnormaal.
    Ik heb een zeer ruime levenservaring door te werken en wonen in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Spanje, India, Japan, Mexixo, Costa Rica, Brazilië, Colombia en de VS.
    Wat alle culturen kunnen leren van Japan is hun extreem hoge niveau van respect en zelfrespect.
    Als wereldburger is het normaal om wegens file te laat te komen op je afspraak in Japan is dat echt heiligschennis.
    Ik denk verleden jaar heeft een Minister zich op TV publiekelijk verontschuldigd omdat hij 3 minuten te laat aankwam op het Parlement!
    In de rest van de wereld maakt men geen herrie voor dertig minuten.

    Login om te reageren
    • T16 zegt

      24 februari 2021 om 20:17

      Tijd is geld, op tijd zijn is respect voor de allerduurste (arbeids en levens ) bron die men gebruikt van de mensen waarmee je samenwerkt. Een afspraak maken is een verbintenis tot samenwerking op een bepaalde tijd.
      Die tijd is niet voor niks bepaald, tijd is bijzonder eindig, helemaal voor sterflijken der aarde.
      Hoe groter de groep waarmee je afspreekt, hoe meer geld er verloren gaat als je niet tijdig kunt beginnen omdat er een ( belangrijke / sleutelpositie ) persoon ontbreekt. Vergaderen is vaak een verspilling van tijd als er niet efficient en effectief vergaderd wordt. Het Japanse parlement heeft 465 leden, niemand is zo belangrijk dat hij 465 mensen en het landsbestuur kan laten wachten! Het Japanse openbaar vervoer rijdt op maximaal 6 seconde marge van bestemming naar bestemming. Diep door het stof als je toch telaat bent, helemaal als publiek figuur in dienst van het volk.

      Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      24 februari 2021 om 23:27

      @vacano: Alleen is het niet allemaal rozengeur en manenschijn in Japan.

      Japan heeft al tientallen jaren één van de hoogste aantallen slachtoffers van zelfmoord ter wereld.

      De werkdruk is er heel hoog net als de druk om “in de groep ” te passen…

      https://www.thesushitimes.com/zelfmoord-in-japan/?cli_action=1614205071.838

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      25 februari 2021 om 09:30

      Ik woon al 11 jaar in Zwitserland.
      Een file is hier geen reden om te laat te komen. Een groot ongeluk op de snelweg dat op het nieuws is; daar ligt de grens een beetje.
      Heerlijk; iedereen gewoon op tijd.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 februari 2021 om 10:32

      Ik ziet het toch meer als wat Japan van andere culturen kan leren, niet zo krampachtig een slaaf van je casio zijn maakt het leven leuker.

      Login om te reageren
    • ttr6 zegt

      25 februari 2021 om 11:50

      Raad van bestuur paar dagen per jaar? Ik denk dat je bedoelt raad van commissarissen.

      Login om te reageren
  2. raoufff zegt

    24 februari 2021 om 19:00

    Lekker gewerkt pik!

    Login om te reageren
  3. moveyourmind zegt

    24 februari 2021 om 19:38

    De young mr Grace van het Suzuki concern.

    Login om te reageren
    • sabrerator zegt

      25 februari 2021 om 19:24

      @moveyourmind:
      Jahaaa! Denk dat er veel autobloggers zijn die geen idee hebben waar je het over hebt 😂

      Login om te reageren
  4. mustang750supersnake zegt

    24 februari 2021 om 20:39

    nou die gast ziet dr niet uit als ene van 91….netjes…

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      24 februari 2021 om 21:09

      Dat kan kloppen, op deze foto was hij nog ‘maar’ 74

      Login om te reageren
    • massarati zegt

      24 februari 2021 om 21:37

      @mustang750supersnake: klopt, hier was hij ook 75.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North