Tadaa! Hiermee gaat onze politie plofkrakers vangen

Auteur: , 170 Reacties

Agenten die overvallers simpelweg niet bij kunnen houden op de weg? Het is verleden tijd met een viertal nieuwe Audi's.

Tadaa! Hiermee gaat onze politie plofkrakers vangen

De politie krijgt regelmatig te maken met gajes dat in behoorlijk snelle auto’s onze (snel)wegen onveilig maakt. Zo’n Volvo V70 met blauwe en rode strepen is niet opgewassen tegen de diverse Audi’s RS# die weleens door het geboefte worden gebruikt en dus wordt grof geschut in gezet. Zet grof trouwens gerust tussen aanhalingstekens, want het valt allemaal wel mee.

Er komen namelijk 90 Audi’s A6 3.0 TDI bij. 50 exemplaren zijn bestemd voor de Landelijke Eenheid, de rest gaat naar regionale eenheden. Inclusief onderhoud zou het gaan om een order met een omvang van 10 miljoen euro. Ka-ching! De aanbesteding is overigens nog niet definitief. Er moet namelijk nog getest worden met prototypes.

De criteria luidden als volgt: de nieuwe dienstwagen moest een topsnelheid hebben van minimaal 250 km/u en de 100 km/u bereiken binnen zeven tellen. Zo’n TDI zou het in 5,5 seconden moeten doen en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u, dus check en check. Daarnaast moesten de nieuwe wagens AWD hebben in verband met een veiliger weggedrag. De Audi’s zijn uitgerust met quattro, dus eveneens check. Bovendien zijn deze A6’en een stuk rapper dan de V70’s die nu nog worden gebruikt.

Verder krijgen de A6’en zo weinig mogelijk spullen aan boord om het gewicht laag te houden, zodat de wegligging optimaal blijft. Overigens merkt collega @WillemE terecht op dat het gaat om de 3.0 TDI met 272 pk. Da’s opmerkelijk, want dat type is in de prijslijsten vervangen door de (sterkere) versie met dubbele turbo en een 8-traps automaat van ZF.

Dank voor alle tips!



170 reacties

Dit noem ik nou ooruitgang!
@720s:
Ah, ze hebben nu al een V wegbezuinigd.
@720s: nu nog BMW voor AG. Mooie 540D xDrive en gaan :)
@thomas20vt: of gewoon de oude Volvo 850R terug nemen. Voldoet aan de eisen en na 4ton rijden ze nog als nieuw hehe
@kennone: nieuw als een dweil, na 4 ton nog steeds inderdaad :X
@kennone: en elke week in de garage, neehoor de agenten gaan echt niet in ouwe troep rijden.
@720s: Duivels sap (diesel) helaas niet echt een vooruitgang :( Die zijn ten dode opgeschreven
@blacksquad: Onzin; een oorlog win je ook niet 1 veldslag en Rome is niet in 1 dag gebouwd; je wil juist het uithoudingsvermogen van een diesel. Daarnaast zijn veel NMs altijd fijn bij grote auto’s en rijdt ie bij 250km/u stukken zuiniger dan z’n benzine-collega’s.

Dat het om de oude versie gaat, klinkt of als typische ambtenarij (want zo stond het een jaar geleden in de opdrachtomschrijving. PUNT) of ze hopen daarmee nog iets extra korting te krijgen (en 272pk voldoet toch al aan de specs)…
@dawwg: Het hele land uit de diesel jagen door accijnzen en regelgeving (terecht overigens) en dan vervolgens zelf diesel kiezen… Goede voorbeeldfunctie!
@svenska_aeroplan_ab: In principe heb je zeker een punt, maar in de praktijk zou een vergelijkbare benzineversie de overheid – en dus ons- een stuk meer kosten.
De politie zal ook geen groter budget krijgen als ze ‘het goede voorbeeld geven’ en het in dat geval met minder auto’s moeten doen.

Tja…
@dracae: Er is meer dan diesel en benzine hoor… En nog goedkoper ook, en helemaal wat betreft TCO!!
@svenska_aeroplan_ab: ja maar plofmocros hou je niet bij met een fiets
@svenska_aeroplan_ab: Zeker. Ik heb ook geen principiële bezwaren tegen LPG, elektrisch of Hybride. Ik vind juist dat het verstandig is om de juiste ‘brandstof’ te gebruiken, passend bij de situatie. Zo zijn er ook nu al allerlei mensen die beter elektrisch kunnen rijden. Mijn moeder bijvoorbeeld, die nooit lange afstanden rijd.

Voor de politie daarentegen, zeker in dit geval, zie ik diesel toch echt als de beste optie. Die hebben actieradius nodig en moeten ook snel kunnen tanken. Daarnaast zijn de batterijen ook nog behoorlijk zwaar en dat is belastend voor de remmen e.d.

Dit zou natuurlijk bij de volgende aanbesteding alweer anders kunnen zijn.
@dracae: in de praktijk ben je dus al zo gecultiveerd dat je het normaal vindt dat de burger leeggetrokken mag worden op dezelfde aandrijflijn zolang je die keuze van de overheid maar kunt recht praten met een kulargument…
@dawwg: Dat heeft helemaal niets met de ambtenarij te maken. De ambtenaren kiezen niet voor de oude of de nieuwe versie. Er worden criteria voor de aanbesteding opgesteld en de aanbieder die het beste aan de criteria voldoet, wint de opdracht. Het is dus Pon geweest die ervoor gekozen heeft om met de oude versie in te schrijven.
@donvincenzo: Dat heeft helemaal niets met de ambtenarij te maken. Helaas wel, ambtenaren hebben meer macht dan jij denkt.
@tru7hunter: Wat een suffe opmerking. Je weet helemaal niet hoe het werkt, je herhaalt alleen iets wat je een keer in het café gehoord hebt of zo. En ja, ik weet wel hoe het werkt bij zulke aanbestedingen – het is onderdeel van m’n werk.
@donvincenzo: “Wat een suffe opmerking. Je weet helemaal niet hoe het werkt,” Dat klopt. En zo te zien weet jij er ook niks van. Follow the money..#pon
@donvincenzo: en die “nieuwe” is er al? En omkoop Pon mag opeens weer mee doen… tja ambtenaren
@doublechevron65: Pon mag inderdaad gewoon meedoen. En niet ‘opeens weer’. Pon heeft altijd gewoon mee mogen doen, aangezien er geen reden is waarom je Pon uit mag sluiten. Bij Pon waren ze namelijk zo slim om te schikken. Er is dus geen rechtszaak geweest. Geen rechtszaak betekent geen veroordeling. Geen veroordeling betekent geen reden tot uitsluiting.
@donvincenzo: Kijk, dat wist ik even niet meer. Dat maakt het inderdaad volledig gerechtvaardigd dat ze weer meedoen.
@720s: ben het wel met je eens, zo’n Audi is zo mooi als een gemiddelde oorschelp! Die zijn trouwens ook niet van elkaar te onderscheiden
@tenaci: ik moest hem 5x doorlezen maar ik snap hem :) ben het er niet mee eens. De A6 van voren is van deze generatie de meest onderscheidende geweest en het is en blijft een geweldig mooie auto.
@720s: zo is het, de A6 Avant is gewoon een schitterende auto. Staat op mijn verlanglijstje
Het is nog helemaal niet zeker dat het deze auto gaat worden. Pon mag een prototype leveren en als de Audi dat doet wat de politie in de aanbesteding heeft beschreven, dan mag Pon pas leveren. Anders wordt het mogelijk een ander merk.


Mogelijk dat het struikelblok wordt dat ze de achtervolging moeten staken omdat de motor droog loopt wegens het extreme olieverbruik :-).
Dat wordt zeker ca-ching voir Audi want de blauwe petten kunnen niet met auto’s omgaan dus daar zullen heel veel turbo’s van moeten worden vervangen… en wie kan dat betalen.. juist wij dus!
@focusrs1: Pff, ik ben ook ‘wij’ en dat kan me werkelijk geen ene reet schelen. We betalen belasting om het land draaiende te houden, ik begrijp nooit waarom mensen vervolgens klagen als er kosten zijn.

Vervolgens klagen over het feit dat ‘het volk’ het betaalt, om gemakshalve te vergeten dat we ook kunnen profiteren van geweldige voorzieningen in dit land.
@focusrs1: wat een onzin… Leaserijdend Nederland schijnt ook maling te hebben aan z’n auto. Denk je dat garages de hele week turbo’s staan te wisselen? Het is geen 1980 meer…
@davelepeef: onzin is jouw opmerking waaruit blijkt dat je dus niet weet waar je over praat – ik weet waar die oude Volvo’s worden onderhouden en wat er aan wordt versleuteld – en ja ken ook behoorlijk wat blauwe petten die exact hetzelfde zeggen!
@focusrs1: Klets geen onzin. Een politieauto heeft het niet makkelijk. Wanneer er meldingen zijn waarbij hard gereden moet worden, dan gaat de agent echt niet afvragen “Oh de motor is niet op temperatuur”. Dan is het gewoon gaan met de hap.
Dat er dan bovengemiddeld veel turbo’s vervangen moeten worden, zal de politie worst zijn. Of moeten ze voor de prio 1 melding naar uw huisadres toe maar rustig aanrijden omdat ze motor koud is?
Daarbij komt nog, de gemiddelde agent rijd vele malen beter dan de meeste bestuurders. Qua verkeersinzicht, kennis van regelgeving etc. Om het niet over de rijopleidingen hebben gehad.
sneuvelt er wel eens wat, ja natuurlijk. Voornamelijk mede veroorzaakt door het overige verkeer wat zo heerlijk anticipeert of voorrangsvoertuigen.
@werf76: precise!! De auto is gereedschap voor de politie. En aan intensief gebruik zitten nou eenmaal kosten.
@werf76: ik hoorde een tijdje terug op de radio dat de Q7 voor spoedeisende ambulance diensten een systeem hebben die de motor 24/7 op tempratuur houdt. Mag ervan uitgaan dat deze systeempjes (€300,-) ook in deze audi’s geplaatst zullen worden.
@tomceelen: Dat komt waarschijnlijk omdat ambulance en brandweer auto’s doorgaans meer stil staan dan politieauto’s. Die rijden 24/7 rond. Wel makkelijk zo’n dergelijk systeem. Zie het alleen niet snel ingebouwd worden.
@focusrs1: volgens mij heeft de gemiddelde diender meer wagenbeheersing dan de gemiddelde AB lezer, krijgen ieder jaar een rijvaardigheids training, kortom: populistische geneuzel.
@toniominestrone: iedere jaar een test.. Lmao dan geloof jij zeker ook dat de gemiddelde agent met zijn dienstwapen om kan gaan? Lmao
@focusrs1: En jij bent Mr Perfect Shot natuurlijk? En naast dat je geweldig kan schieten ben je ook nog eens de perfecte chauffeur. Gek eigenlijk dat je geen coureur bent want in de F1 zou je HAM en VER zoek rijden in een Haas.
@focusrs1: En MOCHT het waar zijn wat je zegt. Waar is je bewijs? Je beroept je de hele tijd op het feit dat je het weet, maar dat is een drogreden. BEWIJZEN!
@focusrs1: wat wil je hier nou mee zeggen? De gemiddelde agent kan hier in ieder geval niet veel aan doen, als er meer geld vanuit de overheid zou komen voor trainingen, dan zou het niveau vast wel omhoog gaan. Maar ja, de overheid heeft de afgelopen jaren moeten bezuinigen. Als wij wat meer belasting hadden betaald, dan had het geld wel naar de politie kunnen gaan.
Dus jij wil niet betalen voor alle dingen die de overheid ons biedt, maar wel de vruchten ervan plukken. Lijkt me geen heel mooie houding.
@zagatofreak: meer eens geval van belastinggeld aan de juiste dingen uitgeven dan de de belastingbetaler, waar jij nu mee komt, maar meer laten betalen.
@focusrs1: Ik kan je een studie fiscaal recht aanraden, en nog een stapelboeken die ik hier heb staan over boekhouding van de staat. Succes ermee.
@focusrs1: pvv’tje denk?
@focusrs1: nou, ga de politiek in. Onzin verkopen dat kun je al. Blijkt uit je reacties.
(En steek je kop niet in het zand, er reageren niet voor niets zoveel op je)
@focusrs1: Haha die Focus.. je hebt werkelijkwaar geen idee waar je het over hebt. Populistisch gelul.. erg treurig.
@mennok: lekker elkaar blijven herhalen getuigt van kennis…
@focusrs1: Meestak helpt ” de kracht van het herhalen wel”, bij sommige is dat zelfs loze moeite.
@toniominestrone: meer massaal je hoofd hebt in het zand steken, waar nederlanders echt goed in zijn, als daadwerkelijk je ogen openen en de waarheid durfen zien
@focusrs1: waarom ben je hier nog als je het niet bevalt?

Afgeven op hoe ons land werkt, op de politie omdat dat zo goed voelt in de onderbuik?

Mijn vader is recentelijk plotseling overleden. De ambulances en politie waren er heel snel en deze hulpverleners, inclusief politie, hebben alles gedaan wat mogelijk was voor mijn vader en voor ons. Ze hebben nog gewacht tot de schouwarts er was en hem toen met z’n allen verplaatst en alles fatsoenlijk afgehandeld.
Daarnaast waren er kort voor de hulpdiensten ook al dorpsgenoten, er is hier een ‘hart veilig’ project. Ook zoiets dat in ons land wel word geregeld!

Kritiek op de overheid, politie etc.. natuurlijk, maar alles ongenuanceerd over één kam scheren is totale nonsense. Wij hebben het hier, ook wat betreft onze hulpverleners, nog altijd veel beter dan gemiddeld.

– vergeet de persoonlijke noot van mij verder maar weer-
@dracae: juist niet, jouw persoonlijke noot – hoe pijnlijk en verdrietig ook – laat juist de kern van de boodschap zien. We investeren belasting geld waar het nodig is, voor actieve en passieve veiligheid en bescherming.
Gecondoleerd en sterkte met het verlies. 👍
@focusrs1: Over je kop in het zand steken… Als men het blijkbaar massaal met je oneens is, zou je ook nog een goed bij jezelf te rade kunnen gaan.
@kareljansen: meer een gevalletje schapen..
@focusrs1: Als je dit niet begrijpt? Wie is dan het grootste schaap?
@focusrs1: Nee hoor, de reacties die de meeste plusjes krijgen, daar reageer je niet op. Terwijl ik juist graag jouw inhoudelijke reactie daarop wil teruglezen hier.

Dan kan ik namelijk een eerlijk oordeel vellen. Ik ben het namelijk niet eens met je, maar ik laat me graag overtuigen door je tegenargumenten.
@granlusso: reacties die de meeste plusjes krijgen.. ben geen tiener die daar naar kijkt.. voor de rest zoeken jullie het maar uit ik draai lang genoeg mee om te weten hoe het leven in elkaar steekt
@focusrs1: sterkte met jezelf!
@focusrs1: Nee maar dit bedoel ik nou. Roepen dat wij het niet begrijpen helpt me niet verder. Weerleg nou eens fatsoenlijk de punten van anderen in plaats van roepen dat wij allemaal gek zijn. Dan krijg je tenminste een inhoudelijke discussie waarbij ik ook begrip kan tonen voor jouw standpunten.

En over die plusjes: tuurlijk is dat niet belangrijk, ik bedoelde dat meer dat de vragen in die reacties blijkbaar vragen zijn die meerdere mensen graag beantwoord zien.
@focusrs1: nou wat is DE waarheid dan ? Vage termen kom je niet ver mee. Ik luister. Maar waar het mee begon; waar gewerkt wordt vallen spaanders. Ja wij betalen. Maar we betalen ook a4 papier voor ambtenaren, weet je wel hoeveel dat kost per jaar. Je zou er haast niet van kunnen slapen
@focusrs1: Ik werk al meer dan 10 jaar bij de politie. Uw uitspraken getuigen ook niet van kennis.
@werf76: dus jij bent van mening dat de gemiddelde agent goed met zijn vuurwapen om kan gaan? Hoe vaak staat de gemiddelde agent daadwerkelijk op de schietbaan? Sportschutters moeten minimaal 18 schietbeurten, waarvan 5 wedstrijden, per jaar hebben anders verliezen ze hun verlof – zouden ze met agenten ook moeten doen dan hebben ze geen keuze als daadwerkelijk leren omgaan met het vuurwapen
@focusrs1: Daar kan ik u geen ongelijk in geven. Ik vind dat de politie ook veels te weinig op de schietbaan staat. 4x per jaar. Wordt misschien 5x per jaar.
@focusrs1: een pistool gebruiken ze niet de hele dag dus die training is leuk maar een keer per jaar schiet iet op. Een auto zitten ze de hele dag in dan is die training veel zinvoller denk je neit ?
@toniominestrone: heeft iemand hier de rijopleiding van de politie al behaald? Die mensen rijden vele malen beter dan elke andere Nederlander zonder verregaande rijopleiding.
@st220: Zoals ik al meldde in mijn post, ik ben het helemaal met je eens.
@st220: Ik heb twee vrienden die bij de politie zitten en dat zijn de twee slechtste chauffeurs die ik ken. Ze hebben ogen in hun achterhoofd, ze zien alles. Maar rijden kunnen ze beide niet.

Politieagenten zijn net mensen. Als rijden niet hun hobby is zijn ze er niet bijzonder goed in. Ongeacht de opleiding want die is bij beide gewoon goed geweest.
@focusrs1: Heb zelf een aantal jaar bij de politie in Engeland rondgelopen voor werk, de werkplaatsen gezien voor politie auto’s en het is inderdaad dat ze veel sneller kapot gaan.

Bakken die na 50k km uit elkaar vallen, remmen die krom staan, stuurkolomen die helemaal gaar zijn etc. Soms is wel zo dat 50% van de auto’s van 1 bureau in de garage staan of niet te gebruiken zijn.

Maar ja wat wil je dan, dat ze de bak eerst warm rijden voor ze volgas naar een steekpartij toe rijden? Dat ze iets rustiger over een drempel gaan als ze achter iemand aanzitten, rustig remmen voor de rotonde etc. als er iemand dood aan het gaan is?

Lekker makkelijk zeiken op de politie maar loop eens een dagje mee en je populistische gel*l houdt snel op maar dat heeft de rest ook al duidelijk gemaakt geloof ik ;)
Opzich goed, zeker zoveel exemplaren in plaats van die 7 stuks V70 T6. Diesel ook logischer, kun je tenminste wat kilometers mee maken. Kwa snelheid nog steeds geen match voor de RS’en natuurlijk, maar met meerdere wagens moet dat geen peobleem zijn. Een paar M550d’s was wel leuk geweest, die zijn toch een stuk rapper nog.
@trustmeiamanengineer: Er waren een paar T6’en inderdaad, maar het merendeel was een D5, vandaar het aantal 90 ;)
@granlusso: Precies, die paar echt snelle waren er veel te weinig natuurlijk. Bovendien zuipen die T6’s als een bootwerker. En de Audi’s zijn rapper dan de uitgaande D5’s. Al met al wel vooruitgang dus. Voor de echt snelle jongens zijn er gelukkig nog een aantal helikopters.
Weten ze wel dat Utrecht en Rotterdam straks verboden zijn voor diesels?
@utregcity: Voor de normale burger wel ja..
@utregcity: jah wagen 7-13bravo hier.. wij hebben de achtervolging moeten staken omdat de verdachte een milieuzone in gereden is. Verzoek om assistentie in de vorm van een euro 5 voertuig.
Nog meer Audi op de snelwegen..
@moewat:
If you can’t beat them, join them moet de politie gedacht hebben.
Tof! Lijkt me een goede keuze. Lekker snel.
Jammer dat de plug-in hybrids van Volvo nog een te lage topsnelheid hebben (max 240km/h) anders waren die ook wel geschikt geweest.
@vpowert: Net daarom dat in de aanbesteding de topsnelheid op minstens 250 bepaald is waarschijnlijk ;-)
@vpowert: die dingen zijn niet af te remmen joh, veel te zwaar. Daarnaast zijn niet echt snel meer als de accu leeg is ;)
@vpowert: als de accu’s op zijn heb je ook in een klap 100pk of meer minder. Dus veel heb je er niet aan
Aha, Pon mag weer!
Mag Pon dan nog met aanbestedingen meedoen? Verrassend.
@rulefollower: **vergassend
@rulefollower: tja, maar met dieven vang je dieven!
@rulefollower: Waarom is dat verrassend? Er is geen juridische basis voor uitsluiting. Pon is nergens voor veroordeeld, dus het is simpelweg niet mogelijk ze uit te sluiten.
@donvincenzo: zeker wel, ze hebben zelfs een bod gedaan van 750.000 euro om onder vervolging uit te komen. Dat doe je niet als onschuldig bent.
@rufctr01: Lees je wel wat je zelf schrijft? Ze hebben geschikt ja. Er is dus geen rechtszaak geweest. Ze zijn dus nergens voor veroordeeld. En dat maakt dat er juridisch gezien geen mogelijkheid is om ze uit te kunnen sluiten.

Tijdens de aanbesteding waar Mercedes als grote winnaar uit de bus kwam had Pon trouwens ook al een klein deel van de opdracht gewonnen: het contract voor de hondenauto’s.
En het belangrijkste criterium was dat ze bij Pon vandaan moesten komen.
@Original_Arnoud: incl één navigatie update voor een niet nader te benoemen minister
Goede keuze! Hij lijkt me erg gaaf met die politiestriping en een zwaailicht op het dak. Photoshopje iemand? ;)
@zagatofreak: in belgie gaan kijken?
Een ruime ton per auto dus? Zijn die dingen zo duur??
@davelepeef: inclusief aanpassingen en onderhoud…
@thomas20vt: Exclusief BTW, MRB, bijtelling, CO2 tax en wat al niet meer. De ton tikken ze alleen aan door de extra aanpassingen. De auto zelf niet.
@vonklausenburg: Misschien voor de speciale eenheden, maar voor de regionale eenheden niet. Daar heb ik vroeger zelf auto’s aan geleverd daar kosten de aanpassingen niet zo veel.
@davelepeef: Prijs ligt ruim boven de 80.000,- dus incl aanpassingen onderhoud en wellicht ander contracten kan dat zo richting de ton gaan ja..
@oemplus: een opgebouwde politie Touran kost de politie bij aanschaf iets meer dan 66mille.
Wat denk je dat een A6 gaat kosten…
Ik begrijp niet zo goed waarom de auto’s zo groot moeten zijn. Ik begrijp wel dat ze genoeg ruimte moeten hebben, maar is een A4 (of Passat) dan niet beter (en sneller/handzamer)?

Plus denk ik dat ze voor dit soort snelweg beter benzinemotoren kunnen gebruiken, vooral vanwege het vaak snel wegrijden met een koude motor. Of deze A6’en moeten allemaal standverwarming krijgen die de motor op temperatuur houdt, zodat deze altijd gereed staat.

Op zich prima dat Pon de aanbesteding wint, maar ik zou toch wel de details willen weten. Nu denk ik niet dat een ezel zich twee keer aan dezelfde steen stoot, dus Pon zal nu niets uitgevreten hebben, maar ik had gedacht dat de overheid Pon even links zou laten liggen, als ‘straf’.

Oh ja, en als automan vind ik het natuurlijk top dat er weer wat nieuws op de Nederlandse wegen verschijnt :)
De instap model 3 houd die nog net bij. Dan maar hopen dat criminele niet de voordelen van elektrisch rijden gaan inzien.
@flutterby: Die zwaargewichten van Tesla zijn onverslaanbaar in een rechte lijn maar in bochten hooguit gemiddeld.
@lekbak: Echt, serieus…???? Heb je wel eens in een Tesla gezeten? Ik rij Diesel (omdat Benzine niet uit kan vanwege kilometrage) en ben compleet autogek, maar vooruitgang is vooruitgang. Afgezien van een auto voor het weekend (oude benzine V8) rijden we straks allemaal elektrisch. En die Tesla? Toen ik meereed ging die snaarstrak en keihard paar rondjes om de rotonde. Doet een Audi niet na (#onderstuur)…
@marcus: Ik rij zelf een V50 op 17″ en sportonderstel. Als ik daarmee over een kronkelend landweggetje rijdt dan leent ‘ie zich heerlijk voor gooi en smijtwerk. Dezelfde weg in de Model S, die inderdaad snaarstrak rijdt, van mijn broer is constant zoeken, houden, keren en piepen met banden. Voor mijn gevoel forceert het ook als een malle. Goed onderstel maar gewoon veel te zwaar voor dat werk. En dat is ook niets om je voor te schamen. Ik heb me vooral verbaasd over hoe briljant die auto is, denkende aan dat het Tesla’s eerste was.

Ik denk dat ik ‘m, ondanks mijn D2’tje, compleet zoek zou rijden.
@lekbak: vergeet niet dat 4wd, 50-50 en een laag gewichtspunt zorgt voor uitstekend gedrag in de bochten.

Als je achtervolging 30 minuten duurt dan heb je waarschijnlijk al een helikopter achter je aan..
@flutterby: wat een vergelijking. Tesla is niet half een auto wat een audi wel is.
@mab:
Een tesla kraakt van alle kanten. En zeker voorzichtig zijn als je gaat achtervolgen dat je pedaal niet kapot trapt.😀
@flutterby: gewoon een tijdje er achteraan blijven rijden, die accu is met zo’n snelheid zo leeg.
@flutterby: denk dat dat voorlopig nog wel mee valt, een halfuurtje Fastned in je hot pursuit vergroot de pakkans nogal.
@flutterby: Als je flink gaat trappen met een Tesla is de accu zo leeg, terwijl de Audi de tank dan nog 3/4 vol heeft..
Ook mooi dat het uitgaande (voorraad?) modellen zijn. Scheelt weer een paar centjes voor ons. En deze auto’s zijn snel zat. Bij dit soort auto’s is een beetje extra stuurmanskunst veel belangrijker dan een seconde sneller naar de honderd…
@lekbak: Absoluut! Ik heb een keertje op Zandvoort gereden, in de regen. Allerlei snel spul, Audi, Alfa, Ford. Vooral ‘youngtimers’. Eén van de snelste en zeker de spectaculairste was een oude Ford Anglia. Niet veel pk’s, maar wel een hele bekwame coureur achter het stuur.
Waarom geen Tesla?, die zijn toch zo snel, praktisch en goed(koop)?. Lekker met de autopilot aan op de banden schieten met 250 km/h. Ze kunnen dan met z’n tweeën tegelijk schieten, ieder een kant.
@sracert: wat nou als de boef 200km nonstop door trekt tot zijn top. Denk dat de Tesla het daarvoor al af laatweten
@kennone: dan laat je een helikopter de achtervolging overnemen in plaats van als the Dukes of Hazzard het halve land door te rijden met 250 km/u. Er zijn nog meer weggebruikers die niet dood hoeven.
@sracert: daar ga je al, op autopilot houd die perenkist zich gewoon keurig aan de snelheid. En een tesla haalt amper die 250 km/u, en als ie het haalt is binnen 10 minuten je accu leeg.
-edit: niet schelden alstublieft. Laatste waarschuwing.-
De a6 3 liter diesel met 272 pk is zo absurd snel. Dat is niet normaal.
@mab: https://youtu.be/rZWi47UUKF0

Gaat idd hard zat. En het gaat nog meer om de wagenbeheersing van de dienders dan de topsnelheid.
@diesel78:

Ik vind de acceleratie nogal tegenvallen eerlijk gezegd.
Ik gok dat diesel of formaat ook eisen waren. Vanwege mogelijkheid om boefjes van de weg te drukken? Een Golf R 4Motion Variant is sneller en veel goedkoper. Maar geen diesel en een stuk lichter.
Wat een onkunde bij de aanbesteding weer, van die algemene zaken die verder weinig zeggen…. vraag bovendien een automaten specialist en je weet dat Audi de lijst aanvoert met revisie van automaatbakken! Dan moet er alles aan gedaan worden om die 8 traps ZF er in te krijgen! En inderdaad zoals hier boven al aangehaald is een benzine, toekomstbestendiger en als de range wat te klein zou zijn moet pon gewoon een extra tank monteren, dat moet wel uit kunnen voor 90 auto’s!
@dutchneon: Audi ’s zijn kwalitatief beter en sneller dan zowel bmw en mercedes. Waarom word mercedes hier gewoon weer overgeslagen? Eerst zou alles mercedes zijn bij de politie. Alle merken hebben hun problemen probeer dat te begrijpen.Zekfs Willem , Merkel allemaal rijden Audi’s. Quatrro is the best en dat zie je steeds weer terug!
@kermit123: Nee, niet alles zou Mercedes zijn. De politie doet diverse aanbestedingen, voor verschillende soorten voertuigen. Mercedes heeft twee van de voorgaande aanbestedingen gewonnen, o.a. voor de surveillanceauto’s. Deze aanbesteding – voor de snelle interventievoertuigen – is nu (in principe) gewonnen door Audi.
@kermit123: een Audi beter dan een BMW? Heb diverse auto’s van beide merken gehad maar Audi komt er dan maar slecht vanaf…..
@launchcontrol:
Waarom hebben ze dan geen Bmw gekozen?????
@kermit123: ben het helemaal me je eens!!! Ik snap dat ook niet… :-)
@kermit123: http://www.google.nl en google dan problemen Audi, olieverbruik Audi of automaat revisie Audi, dan springen de tranen niet in je ogen van geluk.
@rufctr01: als je het nu nog over Multitronicbakken hebt van 15 tot 5 jaar terug dan heb je een (zwaar achterhaald) punt. Olieverbuik gaat over tsi blokken van 2006-2012. Zeker 5 jaar al geen punt meer net als je automaat betoog. En ik ben met mijn 2e A6 3.0 tdi bezig.

2011 270dkm geen centje pijn. (Alleen een dure 1200 euro draagarmset)
Nu 2016. 3.0 tdi 134dkm geen centje pijn.
@rufctr01:
Je hebt volgens mij al 4jaar onder dezelfde steen gelegen.wake up brother.
@kermit123: merkel is sterk verbonden met VAG das niet gek….. Willem is ook vriendjes met PON. Verder denk je toch niet echt dat die lui maar iets van onderzoek hebben gedaan naar kwaliteit… sterker nog weinigen die dat nog doen! Even voor jou, puur kijkend naar technische defecten zonder uurloon ed leidt Audi de lijsten!! Verder gaan die agenten nog een flinke klus hebben om die lompe a6 hard de bocht om te krijgen!
@dutchneon:
Haha wat een verhalen. Ik lach me altijd in een deuk met dit soort onzin. straks is de Paus nog vriendjes met Pon en rijd ie ook in een audimobiel. Hahaha.word wakker jongen je slaapt nog
Ze hadden beter voor de 911 kunnen kiesen, sneller, wendbaarder en lichter.
En als het echt om de peekaa’s gaat dan hadden ze beter de Alfa Giulia QV kunnen nemen.
@rufctr01: De politie kan niet kiezen welke auto ze nemen. Ze publiceren een aanbesteding met diverse criteria. De aanbieding die het beste op die criteria scoort is de winnaar. Je weet niet eens of Porsche wel heeft ingeschreven. Onhandig aan Porsche is ook dat ze maar een heel klein dealernetwerk hebben. Als de politie-Porsche in Drenthe onderhoud nodig heeft ben je al een halve dag kwijt aan alleen de reistijd.
@donvincenzo: want in Groon8ngen zit ook een Porsche Ventrum en dat is heel ver rijden! De politie kan degelijk wel kiezen, de auto,s worden namelijk allemaal getest. Het is niet zo dat er alleen een Audi naar voren wordt geschoven.
@rufctr01: je praat onzin. De aanbestedingseisen worden door potentiele inschrijvers gelezen en die bieden een voertuig aan die volgens hen aan de minimale eisen voldoet. Vervolgens wordt die getest.
Porsche zat daar niet bij. Die voldeed niet aan de eisen gesteld in het aanbestedingsdocument.
Keurige A6, zonder RS opsmuk. De arrestatie teams hebben toch al snelle auto’s (en wapens). Laat die mannen gewoon een paar maanden jagen/klopjacht houden dan kan iedereen weer met een gerust hart de Audi (RS)op straat parkeren.
Toch jammer dat de overheid zijn auto’s bij vag blijft halen bmw zou ik het veel meer gunnen aangezien die auto’s maakt in NL
Was dit niet een van de sjoemeldieselblokken? Goed statement dan.. 🙄
SIDELO helemaal eens….. En bmw xdrive is echt sneller 535d of zelfs 3 serie 330d met 258 pk en chip erop….die gaat onder 5 sec
@elemento: en de a4 3.0 is op zijn beurd weer sneller.. en de rs3 nog sneller.. wat is je punt?
Had liever een Alfa Giulia Veloce gezien…
@henkhupelschoten: ja handig. Elke keer met pech langs de weg… zucht.
@bennieokkels: want, de Audi’s zijn wel foutloos….zucht.
Onlangs in Duitsland geweest, daar heb ik 5 auto’s met pech zien staan, 1 Nissan en 4 Audi’s…zucht
@bennieokkels: jij bent up to date met je kennis..
Nog naar opa geluisterd?
En nu wachten op de eerste plofkraker die met een gestolen politie Audi zijn “werk” doet!
Ik denk dat de rs6 deze diesel het nog steeds lastig maakt alleen zal de rs 6 sneller zonder benzine staan
Dat wordt grote klaagzang voor alle agenten. Van een comfortabele, prettige, ruime reisauto naar een krappere auto met veel minder comfortabele stoelen. Die agenten hadden liever de V90 D5 gehad. Die gaat ook snel genoeg naar de 100 en haalt 240 max zonder Polestar chip. Met kan er vast wel 250 gehaald worden…
@marcus: De politie zocht naar een dienstvoertuig dat met de spreekwoordelijke twee vingers aan het stuur 250 moest lopen. Dan valt de V90 sowieso af. Er zijn niet veel stationauto’s die zo simpel 250 lopen.
@werf76: Denk dat de Volvo V90 best wel eens met 2 vingers aan het stuur heel hard te rijden is. Mijn vorige auto (2009 V70 2.4d @240ps Rica) ging tot net 240km/h met een aanloop en wind mee en lag toen gewoon nog goed op de weg. Qua stoelen is de Volvo zoveel comfortabeler dan een A6 dat ik nu weer eentje heb (2015 XC70; helaas geen 5 cylinder meer…). Heb hier in de UK een paar maand een project gedaan waar we elke dag hulp van de snelwegpolitie hadden en die wouden het liefst meteen hun 5 serie omwisselen voor een V70; dat gaan die NL agenten straks ook allemaal zeggen want zo ruim en comfortabel is een A6 niet als je er de hele dag in werkt met je hele uitrusting…
Wat een misopvatting van velen. De politieauto’s hoeven niet persé de plofkrakers er uit te rijden. Daar is het acceleratievermogen van een s/rs/m/amg oid veels te groot voor. Over het algemeen zijn de boefjes niet al te kundig om op hoge snelheden enigszins normaal te kunnen rijden. Dat is voor deze lui echt een groot nadeel.
En dan nog, hoe hard moet een politieauto kunnen gaan? Aan het einde van je dienst moet je zelf ook in goede gezondheid thuis komen. Moeten er meer agenten het leven laten omdat het zo leuk lijkt dat politieauto’s 300 kunnen halen? Ik denk dat 250km/h echt geen gek idee is. Dat is al vreselijk hard.
Iemand die dat niet vind, ga eens op de vluchtstrook staan met de voeten op de witte lijn en ervaar eens hoe hard 100 al is. Been there done that.
@werf76: Inderdaad en laten we niet vergeten dat TE hoge snelheden bij achtervolgingen ook gevaarlijk zijn voor andere weggebruikers. Op een bepaald moment zal er toch een afweging gemaakt worden tussen de noodzaak om iemand te pakken en de veiligheid voor agenten en ‘omstanders’.
Los van de keuze voor welk merk dan ook is het wat mij betreft een goede zaak dat de politie ook op de snelweg weer wat zichtbaarder wordt. Met 60K per jaar kom ik echt nog maar zelden een dikke politie Volvo tegen. Naar mijn idee is dit een stuk effectiever tegen de echte wegpiraten dan geniepig achter een viaduct te gaan staan..
@kareljansen: Wat mij betreft komen er ook nog meer onopvallende snelle auto’s bij. Flitspalen halen geld op, maar agenten op de weg voorkomen ongelukken door de écht gevaarlijke medeweggebruikers (de smartphone-duimers bijvoorbeeld) er tussen uit te halen.
@dracae: zijn er al zat! Alleen zie je ze niet….
@st220: Zal ik reageren op de grappige kant van je reactie.. of de inhoud.. ?
Waarom staat in het artikel dat de 272pk een uitloopmodel is. En waarvoor wordt die vervangen? Volgens de verkooplijsten is die 272pk nog steeds leverbaar…
Schandalig dat de overheid weer in zee gaat met de partij die hun eigen werknemers zo recent heeft omgekocht.
De oplichters van PON zouden minstens 25 jaar door de overheid genegeerd koeten worden.
Op deze manier ondermijn je de integriteit van de overheid nog verder en geef je het signaal af dat omkoping en fraude eigenlijk niet zo erg zijn. Heel erg dom.
If you can’t beat them, join them?
@rufctr01: bel ze gauw, dat je 1 Nissan en 4 Audi’s met pech heb gezien!!!!! Ik weet zeker dat ze dat geloven en dan de order cancelen. Lekker overstappen op de qushqai 1.5 dci!!!!!!!

Ot; prima materiaal, die snelle TDI. Er is ook nog een biturbo met 313 pk
@amersfoorter: 326 met de competition pack. Laatst een gereden op de autobahn. Wat is dat een snel apparaat en haalt snel de 270km/h
Rare keuze. Criminelen rijden rond in RS modellen, waarom dan een langzamer model kiezen?
@baklava: durf te lezen. Hier is al antwoord opgegeven door werf76.
In België menen veel politiechauffeurs dat zij de beste chauffeurs ter wereld zijn. De statistieken spreken dat ten volle tegen. Geen die chauffeurs dan een auto met veel vermogen en 4X4 en ze veroorzaken gegarandeerd zware ongevallen/schade.
@jannemaneke: dit gaat over Nederland.
Prachtig vind ik het dat er zulke discussies hier kunnen ontstaan onder een topic als deze. Kan ik echt van genieten!
De olieshjeiks zullen superblij zijn dat de NL overheid dit soort olievreters gaan inzetten
Vrij cynische keuze;
Een burger wordt in de huidige propaganda muziek nog net niet als crimineel bestempeld als hij/zij voor een diesel kiest, maar de overheid kiest zelf, weloverwogen (dus schijnbaar denkt de overheid zelf dat het de beste optie is voor een auto), voor een diesel…
Zo veel auto’s die aan deze voorwaarden voldoen en het wordt weer een VAG. Hoeveel houden de ambtenaren hier weer aan over? Ik vertrouw Pon, VAG en ambtenaren helemaal niet meer. Vooral als ze samen iets bepalen. Ach. Ik zou wel achterdochtig zijn..
Hmm, en toch zijn de meeste plofboefjes sneller, want die halen van die kamikaze toeren uit, waardoor de pliezzie inhoudt..of bijna tegenaan botst omdat de boefjes een boompje over het hoofd hebben gezien (en nog proberen weg te rennen ook). Maar ik help het ze hopen. Ben al eens bijna overhoop gereden door zo’n plofmalloot die met een Mini (lol!?) probeerde weg te komen en 2km verderop de plomp van een bezoekje voorzag.
Het is me een raadsel hoe een bedrijf (Pon) dat de boel heeft opgelicht in de laatste aanbesteding, dat een product verkoopt van VAG/Audi dat tot twee keer de boel opgelicht heeft (dieselgate + een tweede poging met de vernellingsbak software) uberhaupt nog mee mag doen aan aanbestedingen.
@healey: dat vind ik ook heel erg vreemd. Ik denk dat Audi een aanbod heeft gedaan dat ze niet konden weigeren. Politie goedkoper uit, PON weer iets van zijn gezichtsverlies tenietgedaan
Betaalt de politie (overheid) BTW & BPM over hun wagenpark? Dan kost zo’n Audi “slechts” €50.000.
Zullen ze de Audi’s nog gaan chippen om er meer vermogen uit te halen?
Jammer dat het niet de versie is met 3.0 TDI met 326pk inplaats van 272pk. Misschien nog even chippen en gaan met die banaan. Maar wel betere vooruitgang!👍

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).