• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tata Nano haalt EU crashtest

Auteur: Wouter, gepost 15 juli 2009 om 09:15 – 53 Reacties

Afbeelding Tata Nano haalt EU crashtestAfbeelding Tata Nano haalt EU crashtestAfbeelding Tata Nano haalt EU crashtestAfbeelding Tata Nano haalt EU crashtestAfbeelding Tata Nano haalt EU crashtestAfbeelding Tata Nano haalt EU crashtestAfbeelding Tata Nano haalt EU crashtestAfbeelding Tata Nano haalt EU crashtest

Platte Nano
Niet groter dan een familie-blik bonen, maar blijkbaar wel veiliger om jezelf mee tegen de muur aan te rijden. Niet slecht voor een auto die niet meer kost dan een scooter.

De kale prijs van een Tata Nano is namelijk maar 2000 euro. Het 33 pk sterke 623 cc grote motorblokje zorgt natuurlijk niet voor inspirerende prestaties, maar vraagt ook niet echt veel brandstof van je. In de stad doet de Nano bijna 1 op 22 en op de snelweg zelfs 1 op 25. Erg veel BPM gaat er niet bij de nieuwprijs komen en nog gaver wordt de bijtelling. Met een beetje geluk is dat 14% over een nieuwprijs van een erg pessimistische 3000 euro inclusief belastingen. Voor nog geen twee tientjes per maand belasting kan je dan al in een Nano rijden. Lekker hoor.

Nu zijn er slechts twee hordes die het geluk in een Nano in de weg staan. De eerste is het imago, maar daar maken alle Civic Hybrid en Prius rijders zich ook nu druk om. De tweede horde is de veiligheid: mag het klein koekblikje uberhaupt wel de weg op in de EU? Het antwoord blijkt een volmondig ja te zijn. In Engeland (tegenwoordig een dependance van India in plaats van andersom) werd de Nano met 56 km/u frontaal tegen de muur gezet. Ook de zijkant werd beproefd en voor beide tests slaagde de Nano, geheel volgens verwachting van Tata zelf.

Toch kunnen we voorlopig nog niet in de Nano rondcrossen. De huidige versie zal niet naar de EU komen. Wel komt er binnen drie jaar een speciaal voor Europa ontwikkelde versie, waarvan Tata verwacht dat deze zelfs vier sterren zal scoren bij de EuroNCAP botsproeven.

Video van Autocar hierrr en plaatjes hierrrr.

Ook interessant!

  • Video: zware crash tijdens 24u op Spa
    Video: zware crash tijdens 24u op Spa
  • Video: Ferrari 458 flink beschadigd na crash
    Video: Ferrari 458 flink beschadigd na crash
  • Video: deze Lamborghini Huracán crash zag iedereen aankomen
    Video: deze Lamborghini Huracán crash zag iedereen aankomen
  • Video: Verstappen haalt Bottas in!

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, nano, Tata

Vorig bericht: « Hadden ontwerpers Astra en Milano dezelfde tekenleraar?
Volgend bericht: Audi A5 Sportback – dit is ‘m dan! [Update: photoshop] »

Lees Interacties

Reacties

  1. Roy zegt

    15 juli 2009 om 09:26

    Respect. Ben benieuwd of ze er veel verkocht krijgen. Voor mensen met een smalle beurs die weinig rijden is dit een leuke auto.

    Login om te reageren
  2. Laue zegt

    15 juli 2009 om 09:30

    had ik niet verwacht. Erg goed van TaTa. Jammer dat het nog 3 jaar duurt voordat hij hier te verkrijgen is. Ik verwacht dat dit best verkoopt zeker voor mensen die midden in het centrum wonen en een auto puur voor functionaliteit hebben.

    Login om te reageren
  3. bartholomeo zegt

    15 juli 2009 om 09:33

    1 op 25 op de snelweg, mag dat ding uberhaupt op de snelweg, haalt dat koekblik wel 120km/h op een korte oprit ?

    Ik zou er toch niet in gezien willen worden. :)

    Login om te reageren
    • MTMTTRS zegt

      4 januari 2010 om 15:59

      @bartholomeo: Geloof ik hoef je maar 60 of 70 mn/u te halen om op de snelweg te mogen fahren.

      Maar wel een goedkoop en mogelijk praktisch karretje.

      Login om te reageren
  4. joah zegt

    15 juli 2009 om 09:36

    Krijg je dan nog geld toe met de slooppremie?

    Login om te reageren
  5. GOD zegt

    15 juli 2009 om 09:44

    ideaal als 2e of 3e auto

    Login om te reageren
  6. Sjappoo zegt

    15 juli 2009 om 09:47

    Heel netjes allemaal….

    Maaaaaar ik maak me toch ernstig zorgen wat voor mensen hierin gaan rijden! Krijg je van die mensen die weer over 20km/h langzamer gaan rijden dan toegestaan!
    Want iemand die een beetje van autorijden houd, of veel kilometers maakt rijd niet in een NANO… Dus rijden hier straks allemaal van die zondagsrijders in, of oude vrouwtjes die nog net auto willen/kunnen rijden en dus maar zo’n autootje kopen.

    Maarja kan hier natuurlijk ongelijk in krijgen… we zullen het zien he?!

    Login om te reageren
  7. GOD zegt

    15 juli 2009 om 09:47

    wel eerst even langs MTM brengen

    Login om te reageren
  8. rikkon zegt

    15 juli 2009 om 09:48

    @bartholomeo Je hoeft geen 120, je mag vanaf 70 kmh al met de grote jongens meedoen. Dat moet toch ook voor de Nano te doen zijn.

    Login om te reageren
  9. GOD zegt

    15 juli 2009 om 09:54

    dit is wel mooi voor bijvoorbeeld alleenstaande moeders met kinderen met een zielig uitkerinkjem, kunnen die ook een een auto kopen.
    en zo zullen er nog meer doelgroepen zijn die staan te springen om een betaalbare auto.

    Login om te reageren
  10. hanz zegt

    15 juli 2009 om 09:56

    voor 3000 piekjes leuk ding
    beter en goedkoper dan een alto, coure oid.
    dat soort mensen maken zich al helemaal niet druk om imago.

    Login om te reageren
  11. Jaapie zegt

    15 juli 2009 om 10:05

    straks weer een gevaar op de weg erbij

    Login om te reageren
  12. Koos zegt

    15 juli 2009 om 10:06

    Als de bijtelling 14% is, dan valt de auto ook in de BPM vrije klasse. Er komt dan geen BPM bij.

    Login om te reageren
  13. RubenBaeten zegt

    15 juli 2009 om 10:06

    Dit is gewoon de nieuwe 2CV, alleen dan een stuk veiliger. Leuk ding!

    Login om te reageren
  14. bobastic zegt

    15 juli 2009 om 10:10

    Als de kwaliteit een beetje ok is, vraag ik me wel af hoeveel dit gaat doen in de verkopen van andere kleine auto’s gaat doen. Ik denk dat heel veel mensen toch gaan kijken naar het prijsverschil. Het zou mij niet verbazen als andere fabrikanten prijstechnisch ook iets moeten gaan doen….

    Login om te reageren
  15. Huin zegt

    15 juli 2009 om 10:21

    33pk is natuurlijk niet echt boeiend, maar zo te zien weegt dat ding ook niet meer dan 600 kilo en dan valt het waarschijnlijk nog wel mee.
    Mijn eerste auto was een Polo uit ’87 met 45pk bij een gewicht van 670kg liep die op de peage 110 bult op en 150 bult af. 120/130 kruissnelheid ging prima.
    Deze zal wel iets trager gaan maar 110 haalt ie wel en daarmee redt je je prima in Nederland.

    Ik ben er best enthousiast over inmiddels, die Nano. Had nooit verwacht dat ie welke botsproef dan ook door zou komen, maar die duts in de zijkant hierboven is best acceptabel inderdaad. Zou er zelf geen kopen omdat ik er waarschijnlijk gewoon niet in pas maar voor half Nederland is dit een prima vervanger voor de oude Ford Ka of Suzuki Alto die nu veel als boodschappenauto wordt gebruikt: derde van de prijs, zuiniger en nu dus ook veiliger!
    Ik zeg; RIJTEST!

    Login om te reageren
  16. Simpson zegt

    15 juli 2009 om 11:07

    die zien we volgend jaar rondrijden met makelaarsreclame en promo-teams.

    Login om te reageren
  17. J_r_n zegt

    15 juli 2009 om 11:18

    Ziet er leuk uit!
    Dit is een mooie auto voor startende automobilisten en mensen die het niet breed hebben.

    Login om te reageren
  18. Laus zegt

    15 juli 2009 om 11:20

    lekker betaalbaar. Zie mn vriendin liever daarin karren met de kleine, dan de kleine achterop een scooter.

    Zolang de elektrowagentjes onbetaalbaar zijn, is dit wel een leuke.

    Login om te reageren
  19. Jeroen zegt

    15 juli 2009 om 11:32

    Wat is “slagen”? Een ster kunnen halen, of echt de volle vijf sterren binnenslepen? (ervan uitgaande dat EU crahstest, de NCAP test is.)

    Login om te reageren
  20. VolvoXCseries zegt

    15 juli 2009 om 11:35

    En toch valt het verbruik me een beetje tegen, want je verwacht minstens waarden die de 2CV overtreffen

    Login om te reageren
  21. Think-Tank zegt

    15 juli 2009 om 11:49

    Het enige verschil met een scooter is dan ook dat hij 2 wielen meer heeft en een rond stuur heeft. Die 7″ velgen… 33pk aan 17.000 tr/min?

    Login om te reageren
  22. Kootje70 zegt

    15 juli 2009 om 11:51

    Laat maar komen!!!
    Doe ik de scooter eruit. sWinters is dat toch al niet prettig om mee te gaan.
    Hiermee zit je voor woon/werk warm en goedkoop.
    Euhmmm, waar kan ik hem al bestellen??…

    Login om te reageren
  23. Citrofiel zegt

    15 juli 2009 om 12:08

    Heeft Tata toch goed gedaan. Maar oke, hij slaagde. Met welke cijfers, vraag ik me dan af? Hoeveel sterren waren hier uit gekomen?

    Login om te reageren
  24. W!d zegt

    15 juli 2009 om 12:26

    @Citrofiel .. niet zoveel vragen stellen.. Toen ik nog studeerde interesseerde het mij ook niet of het een 5,5 of een 10 was. 5,5 is prima! Maar logisch is dat hij minder dan 4 sterren haalde, aangezien Tata er vanuit gaat dat de europese versie 4 sterren gaat halen.. dus deze nog niet!

    Login om te reageren
  25. jelle zegt

    15 juli 2009 om 12:34

    Eerlijk? Ik zie mezelf daar nog in rijden!! Goedkoop en gemakkelijk…

    Login om te reageren
  26. jelle zegt

    15 juli 2009 om 12:35

    met de nodige bestikkering is dat zelfs een prima promowagentje!!

    Login om te reageren
  27. Cedric zegt

    15 juli 2009 om 13:10

    “Engeland (tegenwoordig een dependance van India in plaats van andersom)”

    Haha :p

    Gaaf bakkie joh. Dat is volgens mij zelfs een derde van die aixams! (http://www.aixam.nl/)

    Login om te reageren
  28. Mr. Dj M. zegt

    15 juli 2009 om 13:19

    Dat had ik niet verwacht van de versie uit India! Goed vooruitzicht voor de EU versie als wil ik nog wel steeds het aantal sterren voor deze versie weten. Met 1 ster kom je tenslotte ook door de keuring!

    Login om te reageren
  29. RenJie zegt

    15 juli 2009 om 13:22

    @Think-Tank

    haha, voor een 600cc motorblok is dat wel een beetje weinig. Hou het maar op 6000 tpm. :)

    OT: Ik vind deze auto wel een beetje half half. Als je hem per se nodig hebt om je door de stad te verplaatsen, kan je beter een scooter kopen. Anders ga je maar lopend je spullen halen of pak gewoon voor een keertje de normale auto. Een kilometervreter is het ook niet, dus voor forenzen (die reizen via de snelweg) is hij ook nutteloos.

    Maar aan de andere kant, wat doen Smart-rijders met hun Smart? Is de Nano een goede en betrouwbare vervanger voor de Smart?

    Kortom, ik snap niet heel goed wat men nou met deze auto aanmoet.

    Login om te reageren
  30. RenJie zegt

    15 juli 2009 om 13:27

    “With 33 horsepower, the Nano is capable of 65 miles an hour.” (adeex.co.uk)

    That’s like 105 km/u .. TOPSNELHEID?! gadver.

    Login om te reageren
  31. Jan C. zegt

    15 juli 2009 om 13:44

    En daarmee is meteen een groot argument tegen de Nano weggenomen.

    Login om te reageren
  32. Jeroen zegt

    15 juli 2009 om 14:08

    @ W!d, dus jij vind een auto met een ster net zo veilig als een auto met 5 sterren? Er is een reden voor dat sterrensysteem…

    Dus hij slaagt met 56km/u, ok, en wat met snelweg snelheid? Ben je dan nog steeds gewoon de pineut ofzo?

    Login om te reageren
  33. Kootje70 zegt

    15 juli 2009 om 14:29

    Wat maken die sterren uit?
    Ja, het geeft aan hoe veilig je kunt crashen. Zijn onze ouders dan zo onveilig geweest, door ons los op de achterbank te zetten?
    En als je 20 duizend kunt besteden voor een auto, prima. Maar er zijn mensen die concessies moeten doen en dan alleen naar het belang kijken.
    Wie geeft wat extra uit voor een optie als zijbags achter? Nee, dan toch liever wat meer luxe aan boord.
    Met minder sterren weet je welk risico je loopt.
    Deze auto is niet gemaakt op 30 duizend km per jaar over de snelweg te scheuren.
    En geloof me, elke auto heeft een doelgroep.

    Login om te reageren
  34. ganryu zegt

    15 juli 2009 om 14:55

    Da’s de kern van het verhaal: elke auto heeft een doelgroep.

    Login om te reageren
  35. emielwind zegt

    15 juli 2009 om 15:07

    Ik zie het wel zitten, zijn ze al te krijgen via de grijze import?

    Login om te reageren
  36. SPK zegt

    15 juli 2009 om 15:28

    Respect als het ze lukt, ik denk best dat het goed kan verkopen, want hij is oedkoper dan al die scootmobielen. Maar ik ben bang dat het met 33 pk wel een beetje een rijdende chicane wordt.
    Bovendien is bots veiligheid niet alles, hij is relatief hoog en ik denk niet dat hij met die kleine wieltjes door de elandtest komt.

    Login om te reageren
  37. _Eend_ zegt

    15 juli 2009 om 15:52

    Niet echt een auto waar ik in wil rijden. Maar wel een stuk veiliger dan al die oude Alto’s, Seicento’s en Cinqecento’s die nu als boodschappenwagen dienst doen. mAls de kwaliteit en betrouwbaarheid ook goed zijn kan dit nog wel een succes worden. Alleen, wat gebeurt er met die dingen over 10 jaar? Heb je dan voor 2 tientjes een 2de hands Nano? :D

    Login om te reageren
  38. Buyck zegt

    15 juli 2009 om 17:45

    Knappe prestatie voor een groentje!!!

    Login om te reageren
  39. Citrofiel zegt

    15 juli 2009 om 18:04

    @ W!d; Laat ik nu een van de studenten zijn voor wie het er wel toe doet wat voor cijfer hij krijgt. ;)

    Login om te reageren
  40. BananaFlip zegt

    15 juli 2009 om 18:18

    Wat is er op die headerfoto tegenaan gesmeten?
    Een doperwt?

    Login om te reageren
  41. Zoepie zegt

    15 juli 2009 om 18:21

    Ok 105 per uur maar tegen welke toeren, want als dat al 5000 toeren is wil ik toch niet weten wat het dan verbruikt en hoeveel lawaai die maakt. :)

    Login om te reageren
  42. remco zegt

    15 juli 2009 om 19:18

    Engine Type 624 cc, 2 cylinder, MPFI
    Maximum Engine Output 35 PS @ 5250 rpm
    Maximum Torque 48 NM @ 3000 +/-500 rpm
    Maximum Speed 105 kmph
    Gradeability 30%
    Transmission Synchromesh on all forward gears,� sliding mesh on reverse gear with overdrive on 4th gear
    No. of Gears 4 Forward + 1 Reverse

    Login om te reageren
  43. remco zegt

    15 juli 2009 om 19:20

    Overall Length 3099 mm
    Overall Width 1495 mm (& 1620 mm with ORVM)
    Overall Height 1652 mm
    Wheelbase 2230 mm
    Ground clearance 180 mm
    Min. Turning Circle Radius 4 m
    Seating Capacity 4 persons
    Fuel Tank Capacity 15 Liters
    Kerb Weight
    Nano 600 kg
    Nano CX 615 kg
    Nano LX 635 kg
    Payload 300 kg

    Tyre Type Radial & Tubeless
    Front Tyre size 135/70 R12
    Rear tyre size 155/65 R12
    Spare tyre size 135/70 R12
    Wheels 4 B x 12

    Login om te reageren
  44. dennis21 zegt

    15 juli 2009 om 19:30

    als die euro-versie ook 2000 euro kost wil ik hem wel voor der “bij” ;)
    marjeh er zal wel weer 100% bpm op komen…
    mooi voor woon/werk verkeer (hoef de snelweg niet op) en voor andere korte afstandjes…

    Login om te reageren
  45. AriM6 zegt

    15 juli 2009 om 20:04

    @ Iedereen die dit ziet als een leuke auto voor dr bij
    Dit kost 2000 euro kaal.
    Goedkoop zou je zeggen , maar je vergeet dat we in een land woont waar de overheid je naait waar ze je maar naaien kunnen.
    Er komt nog BPM en 19 % belasting overheen.
    Dus je kan er niet op rekenen dat je dit kan rijden voor 2500 euro.
    En dan moet je nog je opties aanvinken.
    Hij is stukke goedkoper dan de rest, absoluut.
    Maar door die f*cking overheid word het een stuk minder leuk.

    Login om te reageren
  46. rob zegt

    15 juli 2009 om 20:51

    Ziet er geinig uit. Vroeger +/-20 jaar terug reed ik in een Renault 4 die een Ncap-ster had en dat was in de voorruit. Zat vaak achterin de kofferbak te spelen met de inhoud van een loodzware gereedschapkist terwijl pa met 120 over snelweg reed. Ik denk dat zo’n Nano nog niet zo gek is qua veiligheid alleen wordt iedere auto daar tegenwoordig op afgeserveerd. M’n pa heeft in zijn tijd als ambulance verpleegkundige veel gewonden en zelfs doden uit een “Veilige auto” gehaald dat ik m’n twijfels heb over de Ncaptest. Conclusie: Als er in gezien wil worden, Gewoon kopen zo’n ding. Tenslotte botsen we niet van A naar B………….

    Login om te reageren
  47. Afrodiziact zegt

    16 juli 2009 om 10:19

    Grappig autootje. Helemaal zo lelijk nog niet van buiten.

    Moet ook eerlijk zeggen dat ik hem als tweede autootje voor in de buurt best zou kunnen kopen. Lease auto van vriendin als eerste (jaja, bij ons zijn de rollen omgedraaid) en ik als freelancer en huisvader van twee dochtertjes mooi in zo’n ding rondknallen. Liever dit dan een derdehands Opel van dezelfde prijs toch…

    Login om te reageren
  48. Kootje70 zegt

    16 juli 2009 om 10:27

    @Afrodiziact; Precies…, zo denk ik (en een heleboel anderen met ons) ook over. Je komt overal warm en droog. Voor de verdere ritten gebruik je de grote auto. Het is ook iets van meegaan in de tijd. Deed je eerst alles op de fiets (op korte afstand). Nu zijn de clubs toch vaker een dorp/stad verder. Te ver de fiets iig.

    Login om te reageren
  49. Afrodiziact zegt

    16 juli 2009 om 11:16

    @Kootje70; Ja, en wanneer ze vrij zijn op een woensdagmiddag en het regent zit ik zo in de ballenbak 10 kilometer verderop.

    Kijk, ding moet er wel een beetje uitzien, maar dat doet die Nano best. Oké, de binnekant, maar goed, ik zal binnenin ook geen pretje zijn…

    Login om te reageren
  50. Dotternetta zegt

    16 juli 2009 om 11:25

    600 cc Yamaha R6 blokje erin en racen maar!

    Login om te reageren
  51. henryft zegt

    21 juli 2009 om 21:24

    @Dotternetta
    Ik dacht eerder aan een Hayabusa motor, maar dat kan natuurlijk ook (als het past :S)

    Login om te reageren
  52. euro95 zegt

    14 juni 2010 om 03:45

    jongens? zijn wij serieus?

    lijkt me zinvol geniaal om met zo een bakkie de snelweg op te rijden!

    Kben benieuwd wat er gebeurt als een vrachtwagen mijn kneintje voorbij zou rijden?
    of als je op de afsluitdijk rijdt!

    Cool!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North