Taxidienst Uber wil nog wat centjes bijlenen

Auteur: , 30 Reacties
Leen van Frisia

200.000.000.000 centjes om precies te zijn.. 2 miljard dollar!

Uber is lekker bezig de laatste jaren. De taxidienst timmert zo hard aan de weg, dat het de gewone taxi’s dun door de broek loopt. Uber is namelijk op vele fronten beter dan de gewone taxi, zeker in steden als 020. Al is met een gebroken been, beroofd, in de regen achter een werkende gierkar fietsen vaak nog beter dan een taxi in die stad, maar dat geheel terzijde.

Uber wil groeien. Haalden ze begin deze maand nog 3,5 miljard dollar op met een lening uit Saudi-Arabië, volgens de Wall Street Journal heeft rupsje Nooitgenoeg nog steeds honger.

Het is niet precies duidelijk waar Uber de nieuwe lening voor zou willen gebruiken. De kans is evenwel erg groot dat het geld wordt besteed in China, waar ze moeten concurreren met Didi Chuxing (die kregen onlangs een financiële injectie van Apple). Het aantrekken van nieuwe chauffeurs en auto’s kost een bom duiten, zeker in zo’n enorme markt als China.

Het taxibedrijf onderzoekt nu samen met de zakenbanken Morgan Stanley en Barclays of de lening haalbaar is. Zo ja, dan heeft het bedrijf zo’n 15 miljard dollar aan middelen, voornamelijk geleend. Maar da’s geen probleem, de waarde van Uber wordt inmiddels geschat op 60 miljard dollar. Maar ja, om dat aan te kunnen spreken moet het naar de beurs en dat laat zeker nog een jaar op zich wachten.

Hoe dan ook, meer Ubers op straat is nooit slecht. Leen maar raak jongens.



30 reacties

200 miljard of 2 miljard? Aaahhh I see what you did there!
@peug206: Centjes! ;-)
@nicolasr: ik zou een cheque accepteren, anders heb je de Ford uit het vorige artikel wel nodig om de boel te vervoeren ;)
AB blijft maar in de veronderstelling dat de hele taximarkt het in ze broek doet he….er zijn genoeg markten waar Uber nie eens voor in aanmerking komt
@dsdh: ik vind Uber in Amsterdam erg goed. In New York, veel te duur.
@camber24: in Amsterdam is het inderdaad goed te doen.

Een bekende van mij zei dat in de SF area bijna alles uber is. De reguliere taxi is daar zo goed als uitgestorven. Dus waarschijnlijk valt het daar wel mee qua prijs.
@dsdh: ik gebruik Uber regelmatig en postte laatst iets op BMW FB pagina omdat ik in een (1 na nieuwste) fully loaded 740d werd opgehaald. Gelijk reacties met: illegaal, klopt niet, buitenlanders, geen licenties!!! Nog geprobeerd uit te leggen dat het om UberBLACK ging met taximeters in de auto, maar had weinig zin. Meest heftige reacties kwamen natuurlijk van enkele taxichauffeurs die ook op die site zitten. Dus ja ze doen het zeker dun in de broek.
@audir8v10: die chauffeurs die het in hun broek doen zouden in principe allemaal voor Uber kunnen werken, mits ze aan een paar simpele voorwaarden voldoen. Een Uber chauffeur is gewoon een reguliere taxichauffeur die effe z’n app aanzet en vervolgens jou oppikt.
Dat dus, zoveel taxichauffeurs gebruiken het ernaast en kunnen er echt geen volwaardig inkomen mee verdienen
De taxibranche is wat mij betreft de enige branche die genationaliseerd mag worden. Chauffeurs in loondienst, taxi’s allemaal dezelfde kleur, vaste tarieven en een goede app. Taxichauffeurs kunnen helaas slecht met concurrentie omgaan en verpesten een eerlijke marktwerking, dus is dat de enige oplossing. Dan zou ik ook vaker de taxi pakken.
@stefstuntpiloot: ik denk dat je je iets beter zou moeten / kunnen verdiepen in de problemen van de taxibranche. 80% van de problemen komt juist door de debiele en achterhaalde wetgeving van onze regering. (ik heb geen hekel aan Uber. Een Uber taxi is een reguliere taxi die je via een app besteld, niks meer of minder).
@mrcabdrivert:
Voor zover je problemen al in percentages kan uitdrukken, heb ik niet gezegd dat de regelgeving goed of slecht is.

Feit is dat de liberalisatie van de taxibranche tot gevolg heeft gehad dat er een wildgroei aan taxi’s is ontstaan, de prijzen omhoog zijn gegaan en de service/klantvriendelijkheid schandalig laag is (eigen ervaring in Amsterdam). En dan heb ik het nog niet eens over de oplichting van toeristen.

De grote taxicentrales zijn niet bij machten hun chauffeurs te controleren en bestraffen. Zelf vind ik alleen Schipholtaxi’s een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben. Laat dat nou toevallig een publieke aanbesteding zijn geweest.
@stefstuntpiloot: ik geef het op.
@stefstuntpiloot: Dus omdat de overheid gefaald heeft moet de hele markt maar genationaliseerd worden? Beetje krom niet?
Daarnaast komen de problemen met taxi’s vooral uit de randstad/grote steden.
De taximarkt is vele malen groter dan dat kan ik je vertellen.
Volledig off-topic, ik ben al een tijdje niet meer op AB geweest, vroeg me af waar Sir Smokealot is gebleven? Iemand opheldering? Vond z’n schrijfstijl altijd geniaal!
@geertjan: Het schijnt dat ie zich volledig richt op z’n alpacaboerderij.
@woot: oké dan! Bedankt voor de opheldering. Toch jammer ;) maar moet zeggen dat de “New guys” het ook leuk doen!
@geertjan: Hij zit nu bij autobahn . eu
@geertjan: volgensmij tegenwoordig werkzaam bij autobahn (auto website van geen stijl/dumpert)
Dus over een jaar een IPO voor 49% van de aandelen, leningen aflossen en nog 14mld cash om te groeien plus meerderheidsbelang houden. Bij gelijkblijvende waarde dan he. Niet slecht :)
Wat ik me afvraag he..als ik voor hun zou werken..mag ik mijzelf dan übermensch noemen? 🙈
@sanderm3: die werkgever is ongeveer 70 jaar geleden failliet gegaan…
Uber werkt hier perfect in China. Al regelmatig in hele dikke auto’s opgehaald en dat voor een lagere prijs dan een gewone taxi, die vaak helemaal al afgeragd zijn. Laatst ritje van 15 min in een 5-serie limousine voor 80 cent!
Het idee is in iedergeval goed.
Euh, daar staan enkele nullen teveel … 2 miljard is 2.000.000.000
Uber, zijn ze daar nog blij mee in Duitsland? Die naam roept andere associaties op…
@cossiekiller: Nee, ze niet blij mee dat ook in Duitsland Uber de strenge taxiwetten overtreed. Met het doodnormale woord uber dat gewoon boven betekend hebben ze geen probleem.
De boeven organisatie Uber. Maar een heel klein percentage mensen weet hoe Uber werkt en hoe ze zo succesvol zijn geworden en dat is jammer. Het kan de meeste mensen ook niet veel schelen. Die zien alleen ‘goedkoop’ en daar gaan ze voor.
Uber wordt groot zoals Facebook dat werd. In het begin bewust alle regels aan je laars lappen en over lijken gaan. Daarna een ‘onschuldige’ organisatie worden

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).