• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Taxiregels gaan flink op de schop

Auteur: CasperH, gepost 6 mei 2015 om 07:46 – 32 Reacties

Taxiregels worden wellicht binnenkort versoepeld


Straks geen bonnetje meer, geen tarievenkaart en de Verklaring Omtrent het Gedrag hoeft ook niet meer elke vijf jaar vernieuwd te worden als het aan staatssecretaris Mansveld ligt. Mevrouw is fan van Uber, vermoeden wij.

Vandaag stuurt staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu een brief aan de Kamer die deze wijzigingen voorstelt. Het zal niet langer nodig zijn om een tarievenkaart te hebben als een ritprijs via een app tot stand kan komen. Daarnaast wordt er gekeken naar de mogelijkheid om de verplichte blauwe kentekenplaten voor taxi’s af te schaffen.

Volgens Mansveld is dit niet om Uber en Uberpop te helpen, maar heeft ze gekeken “naar de behoeften die leven in de taxiwereld om innovatie mogelijk te maken […] je moet constateren dat er reuring is in de taxiwereld […] ik vind het belangrijk dat die reuring er is en tot beweging leidt.”

Ze kan roepen dat het niet zo is, ondertussen komt ze natuurlijk enorm tegemoet aan diensten zoals UberPop, dat op dit moment nog illegaal is. Daar komt met de brief overigens geen verandering in, want totdat er aangepaste wetgeving is goedgekeurd blijft UberPop een illegale dienst in Nederland. Zo zijn de auto’s van Uber vaak niet RDW gekeurd als taxi en ontbreken bijvoorbeeld de juiste gordelbevestigingen voor rolstoelgebruikers.

Denken jullie dat het in het voordeel van de consument is als de regels versoepelen rond taxidiensten? De ervaring leert dat sommige taxichauffeurs nu al niet heel goed met de regels om kunnen gaan, of die mensen meer vrijheid kunnen gebruiken durven wij daarom te betwijfelen. Onze aanbevelingen zijn misschien ook handig voor mevrouw Mansveld.

Ook interessant!

  • mercedes remproblemen
    Video: mevrouw wordt de taxi uitgezet
  • Vakantie pas op
    Video - Taxi chauffeur ramt scooter met opzet
  • Deze verkeersboetes gaan omhoog en deze omlaag
    Deze verkeersboetes gaan omhoog en deze omlaag
  • Video: dwars gaan met een voorwielaandrijver gaat net goed

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

taxi, wilma-mansveld

Vorig bericht: « Er staan twee Ferrari F512 M’s te koop in Alkmaar
Volgend bericht: Private lease contracten: check de kleine lettertjes! »

Lees Interacties

Reacties

  1. commentaar1 zegt

    6 mei 2015 om 07:55

    Ik ben voor, hopelijk resulteert dit in scherpere tarieven en meer transparantie. Ik zie hoe uber perfect werkt in the U.S. waar aanbod is vergroot en je vooraf weet wat je betaald.

    Login om te reageren
    • moatie zegt

      6 mei 2015 om 13:16

      @commentaar1: het nadeel is alleen dat wanneer ze niet meer als taxi gekeurd hoeven te worden, er (bij 9 persoons busjes) ook geen noodruit inclusief noodhamer aanwezig hoeft te zijn. Zo zijn er nog meer veiligheidseisen die verdwijnen. Kortom: veiliger wordt t niet.

      Login om te reageren
  2. W115 zegt

    6 mei 2015 om 08:05

    Ik ben voor, meer bijbaantjes voor studenten.

    Login om te reageren
  3. mobieler zegt

    6 mei 2015 om 08:08

    Prima. De reguliere taxi’s zullen hier enorm misbruik van gaan maken en Über wordt alleen maar beter en groter.

    Login om te reageren
  4. kicknl zegt

    6 mei 2015 om 08:13

    Natuurlijk moet deze branche vernieuwen! Op dit moment is het totaal niet klaar voor nieuwe ontwikkelingen, Uber(pop) is natuurlijk even slikken voor bestaande chauffeurs maar als ze heel eerlijk zijn is het wel een enorme (transparante) verbetering.

    Login om te reageren
    • ghostnl zegt

      6 mei 2015 om 12:36

      @kicknl: Kortzichtige reactie, taxi-apps in Nederland waren er al voordat Uberpop er was, maar nu is er het hippe coole Amerikaanse Uberpop en is het natuurlijk Uber-hip (pun-intended) om die te gebruiken.

      En de reden dat Uberpop zo goedkoop is is omdat hun chauffeurs alleen maar geld krijgen voor de daadwerkelijke betaalde rit (illegaal in Nederland), geen dure verzekeringen betalen die taxi-bedrijven wel betalen, geen dure apparatuur hebben die vorig jaar nog verplicht werd door de overheid, geen vergunningen hebben, geen opleidingskosten voor chauffeurs, en erg belangrijk geen belasting betalen.

      Tja als je al die regels aan je laars lapt bespaar je flink in de kosten.

      Login om te reageren
      • kicknl zegt

        7 mei 2015 om 08:20

        @ghostnl: flauw om het als hip te betitelen en sorry, maar die taxi-apps die ‘er al lang waren’ heb ík nog nooit van gehoord dus hadden ze wel eens wat betere marketing er tegen aan kunnen gooien.
        Natuurlijk is het zuur dat chauffeurs nu van alles verplicht worden, maar dat neemt niet weg dat de nieuwe regels gewoon een vooruitgang zijn. Op de zure smaak bij de taxichauffeurs na dan.

        Login om te reageren
  5. TimoBac zegt

    6 mei 2015 om 08:15

    Geen enkel beroep is veilig voor de internet en app generatie, en zo hoort het. Concurrentie is gezond en hoe hard men ook huilt, het is de nieuwe realiteit.

    Login om te reageren
    • justins60 zegt

      6 mei 2015 om 10:19

      @timobac: precies zie deze mening jiet heel vaak maar ben het wel met je eens

      Login om te reageren
  6. snodaard zegt

    6 mei 2015 om 08:17

    Een open markt zorgt altijd voor meer concurrentie en dus wordt je harder afgerekend op niet alleen prijs maar ook kwaliteit. Tuurlijk is dat goed! Het is eigenlijk gek dat dat nog niet zo is..

    Login om te reageren
  7. snodaard zegt

    6 mei 2015 om 08:23

    Overigens is er geen verschil tussen een uber taxi en een andere taxi.. De chauffeurs zijn nooit exclusief bij uber aangesloten. UberPop is natuurlijk wel anders.

    Login om te reageren
    • MAB zegt

      6 mei 2015 om 09:32

      @snodaard: behalve als je uber luxe neemt. Dan hoeft het niet een reguliere taxi tezijn.

      Login om te reageren
  8. Gulli zegt

    6 mei 2015 om 09:50

    Tarievenkaart eruit lijkt me dan weer overdreven, niet iedereen gebruikt apps om een taxi te bestellen.

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      6 mei 2015 om 10:27

      @Gulli: Idd, vooral toeristen niet, het lijkt me bovendien ook niet echt een groot administratief probleem om een A4tje met tarieven uit te printen en te plastificeren.
      Ook de verklaring van goed gedrag afschaffen vind ik geen goed idee. Gezien de ervaringen die ik met Nederlandse Taxi’s heb vind ik dat geen prettig idee.

      Login om te reageren
      • Ozan zegt

        6 mei 2015 om 12:22

        @sketcher: je vindt wel veel hè, jij.

        Login om te reageren
        • Design_Driven zegt

          6 mei 2015 om 12:30

          @Ozan: ;0

          Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        6 mei 2015 om 19:50

        @sketcher: “Ook de verklaring van goed gedrag afschaffen vind ik geen goed idee. Gezien de ervaringen die ik met Nederlandse Taxi’s heb vind ik dat geen prettig idee.”

        Dus blijkbaar werkte die verklaring gewoonweg niet? Want de chauffeurs waar je slechte ervaringen mee had hadden zo’n briefje…

        Login om te reageren
        • Design_Driven zegt

          6 mei 2015 om 20:15

          @Esprit_de_Flandre: ja het is niet waterdicht idd maar er komt nu ook niets voor in de plaats.

          Ik was bv getuigen van een taxi chauffeur die een vrouwelijke klant mishandelde na een ruzie over het rijden naar de verkeerde straat. Hij ging behoorlijk te keer en stopte pas na dat ik tussenbeide kwam. Deze taxi chauffeur kreeg voor deze mishandeling een strafblad. Nu zou dat dus betekenen dat hij gewoon weer taxichauffeur kan worden.

          Login om te reageren
  9. Design_Driven zegt

    6 mei 2015 om 10:34

    Nederlandse Taxi’s, ik vermeid ze als de pest. Ik reis de hele wereld over en neem altijd de taxi, nergens op Zwitserland na kost een taxi zoveel als in Nederland (Amsterdam vooral)

    Ook tref ik vaak onvriendelijke en chauffeurs met slechte straten kennis of slecht Engels/Nederlands.

    Geen van de veranderingen zet echt zoden aan de dijk in mijn optiek een aantal van de verandering vind ik zelfs een verslechtering. Volgens mij is er een sterke Taxi lobbie in Den Haag.

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      6 mei 2015 om 10:36

      @sketcher: Even gecontroleerd of ik niet gek ben. En idd na Zurich, Zwitserland en kennelijk Oslo, Noorwegen is Amsterdam het duurst.

      Login om te reageren
      • Design_Driven zegt

        6 mei 2015 om 10:37

        @sketcher: http://www.priceoftravel.com/555/world-taxi-prices-what-a-3-kilometer-ride-costs-in-72-big-cities/

        Login om te reageren
        • ghostnl zegt

          6 mei 2015 om 12:41

          @sketcher: mmmm, Nederland, Noorwegen en Zwitserland staan ook in de top 6 Europese landen ter wereld met purchasing power per capita, toeval?
          Die 3 staan zelfs in de top 4 als je landen als Luxemburg en San Marino eruit haalt die ook in jouw lijstje niet staan, daarnaast is het 3e land in de top 4 Ierland wat ook op jouw lijstje erg hoog staat.

          Als je een welvarend land hebt verdienen ook mensen zoals taxi-chauffeurs een inkomen waarvan ze hier moeten kunnen leven.

          Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    6 mei 2015 om 10:34

    Ja en nee. Ook ik ben voor vernieuwen, maar het is toch wel leuk als de chauffeur weet wat hij doet, en een VOG heeft…..

    Login om te reageren
  11. kwrdrobny zegt

    6 mei 2015 om 10:58

    Ik snap dat het voor de randstad nodig is de regels te versoepelen wat betreft het hele taxi verhaal. Maar hier in het zuiden van het land (ik ben taxi ondernemer in maastricht) ik de taxibranche echt niet te vergelijken met wat daarboven allemaal gebeurt. Hier bestaat nog geen Uber en kunnen klanten wel op een normale en vriendelijke manier naar hun bestemming. En hier worden klanten ook niet bestolen wat betreft ritprijzen. Dus misschien is het handiger om niet iedereen over dezelfde kam te scheren maar plaatselijk de problemen proberen op te lossen.

    Login om te reageren
    • kwrdrobny zegt

      6 mei 2015 om 11:00

      @kwrdrobny: is de taxibranche niet te vergelijken bedoel is

      Login om te reageren
    • taxitom zegt

      6 mei 2015 om 22:35

      @kwrdrobny: ze zouden inderdaad eens zuidelijker moeten kijken. Maastricht zoals je zegt, maar bijvoorbeeld ook Roosendaal

      Login om te reageren
  12. mrrallycross zegt

    6 mei 2015 om 11:09

    Dat word staking in de taxiwereld…

    Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      6 mei 2015 om 13:09

      @mrrallycross:
      …..of zou het tuig in die branche misschien honkbalknuppels, ploertendoders of boksbeugels meekrijgen om de concurrentie even mores te leren?

      Login om te reageren
    • stfu zegt

      6 mei 2015 om 14:10

      @mrrallycross: taxi lui vinden deze omschakeling stiekem best fijn, omdat zij ook gek worden van alle regels en vooral ontzettend hoge kosten. Als straks iedereen hier (legaal) van kan profiteren is dat zeer goed!

      Login om te reageren
  13. jrk68 zegt

    6 mei 2015 om 13:29

    Logisch dat dit PvdA mutsje de VOG niet nodig vindt, haar partij staat er niet best voor dus moeten er zieltjes gewonnen worden.
    Ook die taxivergunning is maar lastig, als je de taal en de normen van dit land maar onzin vindt.

    Nee, deze dame heeft haar huiswerk gemaakt hoor….

    Login om te reageren
  14. Esprit_de_Flandre zegt

    6 mei 2015 om 19:51

    Reuring, ophef en consternatie…

    Login om te reageren
  15. jorden zegt

    6 mei 2015 om 20:48

    Nu nog een glazenwasser app en we hebben de laatste twee malafide bedrijfstakken in dit land uitgeroeid.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North