• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Private lease contracten: check de kleine lettertjes!

Auteur: CasperH, gepost 6 mei 2015 om 08:34 – 69 Reacties

Best scherp prijsje


Wil jij ook zo graag een nieuwe auto rijden? Denk dan goed na voordat je een private lease contract afsluit want soms overstijgen de boetes bij inlevering de dagwaarde van de auto in kwestie!

Niet alle private leasecontracten zijn zo gunstig als ze lijken, blijkt uit onderzoek van Vereniging Auto van de Zaak. Vooral bij het inleveren van de auto willen er nog wel eens problemen ontstaan. Sommige private leasemaatschappijen hanteren namelijk een standaard vergoeding van 300 euro per schade, ook voor krassen door gewoon gebruik. Dan is dat lage maandbedrag waarmee klanten gelokt worden snel gecompenseerd natuurlijk.

Daarnaast worden soms enorme afkoopsommen gehanteerd bij het voortijdig beëindigen van het contract, bijvoorbeeld door een scheiding of vanwege overlijden. Die afkoopsommen overstijgen in sommige gevallen zelfs de dagwaarde van de auto, de Vereniging Auto van de Zaak ondersteunt naar eigen zeggen op dit moment een rechtszaak waarbij een werknemer voor het afkopen van een twee jaar oude Peugeot 107 een boete moest betalen van € 6.500 euro. Dat er een boete kleeft aan de voortijdige beëindiging van een contract is logisch, maar die moet wel binnen de proporties blijven. Doordat er geen duidelijkheid is over de berekeningen van die boetes hebben de leasemaatschappijen vrij spel.

De Vereniging van Nederlandse Autoleasebedrijven erkent dat er gewerkt moet worden aan een standaardovereenkomst met bijbehorende voorwaarden. Daar wordt inmiddels over overlegd met het ministerie van Economische Zaken en verschillende consumentenorganisaties.

Inmiddels rijden er zo’n 20.000 auto’s in een private lease constructie rond. Uiteraard is het niet zo dat alle leasemaatschappijen wurgconstructies hanteren, maar het kan zeker geen kwaad om je contractvoorwaarden goed te checken voordat je je handtekening zet.

UPDATE: Het is vooral raadzaam om te controleren wat de voorwaarden zijn als van het contract af wil of het wilt wijzigen qua looptijd. Leaseplan communiceert hier bijvoorbeeld heel open over. Als je een contract voor 5 jaar hebt afgesloten, is het maandelijkse leasetarief € 149,- bij 10.000 km per jaar. Als je na 3 jaar wilt stoppen, geldt een tarief van € 179,- per maand. Dat verschil van € 1.080 (€ 30 x 36 maanden) moet je dan uiteraard betalen. Andersom geldt ook dat als je langer wilt doorrijden, het lagere tarief wordt verrekend. Meer rekenvoorbeelden vind je op leaseplan.nl/privatelease.

Ook interessant!

  • Private lease in 2021
  • 5 dingen om op te letten bij private lease
  • Mini Private lease
    Private Lease en hypotheken, hoe zit het nu echt? [2022 UPDATE]
  • private lease of occasion
    Private lease of occasion? Autoblog advies!

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

lease, private-lease, VNA

Vorig bericht: « Taxiregels gaan flink op de schop
Volgend bericht: Veiling: auto’s van Bill Wyman (Rolling Stones) mogen weg »

Lees Interacties

Reacties

  1. bmwkevin zegt

    6 mei 2015 om 08:50

    Derde alinea: scheiing.

    Maar bij dit soort dingen is het altijd het één of het ander, snap het wel.

    Login om te reageren
  2. raul88 zegt

    6 mei 2015 om 08:59

    Naast de afkoopsommen en een eventuele boete voor gebruiksschades is het ook de moeite waard om in eerste instantie appels met appels te vergelijken.
    Zo zijn er merken/partijen die bewust erg hoge eigen risico’s hanteren of een prijs communiceren o.b.v. het maximaal aantal schadevrije jaren (soms zelfs zonder verzekering/wegenbelasting inbegrepen!) waardoor het maandbedrag voor 9 van de 10 personen veel hoger uitvalt dan dat er in eerst instantie wordt gesuggereerd. Zorg ervoor dat je hier bij het vergelijk rekening mee houdt!

    Let ook goed op hoe eventuele meerkilometers achteraf worden doorbelast. Een transparante leasemaatschappij/importeur zal minderkilometers ook netjes vergoeden/compenseren maar er zijn ook genoeg partijen die de minderkilometers laten vervallen waardoor je uiteindelijk alsnog te veel hebt betaald.

    Login om te reageren
  3. rob5nismo zegt

    6 mei 2015 om 09:18

    Dus ben je in mijn ogen af beter met een goede 2dehands auto.
    Of als je een nieuwe wilt kopen in 1keer te betalen

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      6 mei 2015 om 09:46

      @rob5nismo: Maar dat geld hebben de meeste dus niet. Tenzij je genoegen neemt met een Veredeld Wrak Up! natuurlijk…

      Login om te reageren
      • dirkiii zegt

        6 mei 2015 om 10:08

        @e1000bmw523i: zoals mijn ouwe heer me heeft geleerd, wat je niet hebt kun je niet uitgeven.

        Login om te reageren
        • clarkson zegt

          6 mei 2015 om 10:19

          @dirkiii: Jij betaald je huis ook contact neem ik aan?

          Login om te reageren
          • Jochempie zegt

            6 mei 2015 om 10:25

            @clarkson: Welk huis? Gewoon de Tabbert, toggggg /(De mooie Nicki Minaj generatie pagina-modus-off)

            Login om te reageren
          • awesome zegt

            6 mei 2015 om 12:24

            @clarkson: een huis schrijft niet af (buiten de recessie om natuurlijk ;) ) in tegenstelling tot een auto.
            Dan rij ik maar wat ouder, maar geld lenen om de buurman de ogen uit te kunnen steken is voor mij persoonlijk onzin. Daarnaast: de buurman weet zelf ook wel dat hij least, dus niets stoers aan.

            Login om te reageren
        • lambo4all zegt

          6 mei 2015 om 10:33

          @dirkiii: tenzij je een private lease contract neemt hebben we hierboven gezien..

          Login om te reageren
        • eklasse zegt

          6 mei 2015 om 14:43

          @dirkiii: van de andere kant: wat je niet hoeft hoef je niet te kopen.

          Er is ook een groep mensen in Nederland die geen auto willen maar wel vervoer. Niet om op te scheppen maar wel om bijvoorbeeld elke dag zonder problemen op het werk te komen.

          Een vast bedrag per maand. Goed de voorwaarden doorlezen. Niks mis mee.

          Login om te reageren
      • rob5nismo zegt

        6 mei 2015 om 12:23

        @e1000bmw523i: dat probleem heb ik ook.
        Geen geld voor een nieuwe auto.
        Maar lenen of leasen prive dat zie ik mezelf niet zo snel doen

        Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        6 mei 2015 om 13:40

        @e1000bmw523i:
        Ik ben misschien ouderwets hoor, maar als je je nieuwe auto niet kan pinnen dan moet je er niet aan beginnen.
        Iets kopen kan elk ei, maar behouden wat je hebt, daar komt net even meer bij kijken.

        Dus, een auto huur je voor de vakantie, niet om op je werk te geraken….

        Login om te reageren
        • eklasse zegt

          6 mei 2015 om 14:45

          @jrk68: dan spreek je jezelf toch tegen ??

          Login om te reageren
          • e1000bmw zegt

            6 mei 2015 om 17:32

            @eklasse: nee hoor. Zoals @jrk68 schetst, ben je goedkoper uit als je alleen voor de vakanties een auto huurt.

            Voor woon-werkverkeer pak je maar het OV (wordt ook vergoed).

            Overigens gaf ik met mijn comment geen waardeoordeel over het private leasen.

            Ikzelf lease niet, al krijg ik een riant mobiliteitsbudget. Nu heb ik me laten vertellen dat het belastingtechnisch wel voordeliger zou zijn om een leaseauto te nemen. Maar voorlopig spaar ik het overschot op voor wat speeltjes… :D

            Login om te reageren
            • eklasse zegt

              6 mei 2015 om 20:15

              @e1000bmw523i: zodra je het ov als gelijkwaardig alternatief voor een auto gaat noemen valt er blijkbaar niet serieus te discussiëren.

              Zolang je je aan de voorwaarden houdt van private leasing is het een prima alternatief voor eigen auto bezit. Het hoeft niet perse goedkoper te zijn dan een eigen auto. De voordelen zijn: vaste kosten per maand, nieuwe auto dus geen verrassingen. Perfect voor iemand die puur op Zoek is naar betrouwbaar eigen vervoer.

              Login om te reageren
              • ronnys zegt

                3 februari 2016 om 14:04

                @eklasse: Dat ligt er maar net aan waar je woont en waar je werkt, in sommige gevallen kan het een gelijkwaardig of beter alternatief zijn, maar in veel gevallen ook totaal niet!

        • mcshine zegt

          6 mei 2015 om 15:57

          @jrk68: ik duw het geld liever in wat minder hypotheek, die auto los je in 4-5 jaar af. Dat bouwdepotje van 30.000 kost je er uiteindelijk 60.000, dat smeer je uit over 30 jaar..

          Login om te reageren
  4. JMWPvG zegt

    6 mei 2015 om 09:19

    “Een nieuwe auto rijden”
    Dan moet je sparen dat je deze kunt betalen.
    De nieuwste kleine auto’s zijn niet meer zo duur.
    Of je koopt een oude (re) auto, waar je budget naartoe laat.
    Maar Lease/Huren/Lenen zou ik nooit doen voor een auto.

    Login om te reageren
    • parker zegt

      6 mei 2015 om 14:24

      @dreumeltje: precies, dit is voor paupers die vervolgens in de schuldsanering belanden

      Login om te reageren
  5. clarkson zegt

    6 mei 2015 om 09:22

    Veel merken bieden prima lease contacten aan. er geldt hier een beetje de regel ‘als het te mooi om waar te zijn is, dan is dat meestal wel zo’. Ik heb bijvoorbeeld het mediamarkt contract goed doorgenomen en daar wil ik liever niet mijn handtekening op hebben!

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      6 mei 2015 om 09:47

      @clarkson: Ben jij nou zo slim, of zij zo dom? ;-)

      Login om te reageren
    • archiebald zegt

      6 mei 2015 om 14:45

      @clarkson: heb ik nog niet gedaan. Maar hoezo dat dan?

      Login om te reageren
  6. pomoek zegt

    6 mei 2015 om 09:23

    Even voor mijn beeld: Hoe kan een werknemer een private lease contract hebben? Dat is dan toch een “regulier” lease contract? Reisorganisaties zijn volgens mij verplicht om transparant te adverteren met de reizen die ze aanbieden, ik verwacht dat dit met lease maatschappijen hetzelfde zal zijn. Het is natuurlijk een aantrekkelijke markt voor lease maatschappijen. Bedrijven zijn de laatste jaren zeer kritisch geworden en kijken goed naar de contracten die ze afsluiten met de lease maatschappijen. Particulieren laten zich makkelijker, om het maar even sterk uit te drukken, zichzelf een oor aannaaien.

    Login om te reageren
    • jorgos zegt

      6 mei 2015 om 09:41

      @pomoek: Dat is geen ‘regulier’ lease contract. Ik vermoed dat jij hiermee ‘financial’ lease bedoelt. Hetgene wat met private lease hier wordt bedoeld is een ‘full operational lease’, maar dan voor particulieren. Bij een ‘full operational lease’ wordt de lessee (degene die de auto gebruikt) in principe geen eigenaar, maar betaalt een all-in bedrag voor het gebruik van de auto. Groot verschil met een leasebak van je eventuele werkgever is dat je geen tankpas krijgt, als je die al krijgt van je werkgever. Ook betaal je geen bijtelling. Je sluit namelijk zelf het leasecontract af met de leasemaatschappij.

      Login om te reageren
  7. jorgos zegt

    6 mei 2015 om 09:26

    Misschien een idee om eens een onderzoek in te stellen heren en dames van Autoblog(Leaseportal)? Wellicht onder de noemer van Aankoopadvies? Priveleasen wordt namelijk steeds populairder en er komen daardoor steeds meer aanbieders. Dit hebben jullie zelf ook al een aantal keren belicht…

    Of de populariteit terecht is of niet laat ik aan eenieder over. Ik ben in ieder zelf heel serieus hierover aan het nadenken. Maar dan wil ik natuurlijk niet in zee met nogal dubieuze lieden zolas in dit artikel geschetst ;)

    Login om te reageren
    • jorgos zegt

      6 mei 2015 om 09:33

      @jorgos: Overigens, voor de liefhebbers hierbij nog de test van de consumentenbond… http://www.mijndomeinauto.nl/frontend/files/userfiles/files/201412p34%20Consumentenbond%20-%20Privelease%20van%20een%20auto.pdf

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      6 mei 2015 om 09:49

      @jorgos: Dat wordt een WC-eend artikeltje waarbij Leaseplan als “beste” uit de bus komt… Nee, dank je!

      Login om te reageren
  8. bofkont zegt

    6 mei 2015 om 09:33

    Private lease is voor paupers die toch graag wat willen lijken met hun nieuwe auto, als je hem niet betalen betekend simpelweg dat de auto te duur voor je is.
    Koop de wagen die je makkelijk kunt betalen/onderhouden, is in alle gevallen goedkoper.
    De lease maatschappij heeft ook maar een doel voor ogen en dat is winst.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      6 mei 2015 om 09:42

      @bofkont: Bedankt voor je reactie! Maar controleer even je tekst voordat je deze plaatst, het staat zo slordig, mensen voor paupers uitmaken en je dan in een volgende zin verslikken.

      Overigens: Als je maandelijks gewoon je lease vergoeding aftikt kun je de auto toch gewoon betalen? Ik ken genoeg mensen die in auto’s rijden die meer dan € 40.000,- waard zijn maar die zeker geen € 40.000,- op de bank hebben staan om een nieuwe te kopen.

      Login om te reageren
      • jorgos zegt

        6 mei 2015 om 10:26

        @pomoek: Eens! Maar mijn eerdere reacties verraadden al dat ik wel gecharmeerd ben van leasen. Ook als je genoeg spaargeld hebt! Als je namelijk €40k (waar je waarschijnlijk behoorlijk wat jaartjes voor hebt gespaard) uitgeeft aan een auto zodat die je eigendom wordt, ‘koop’ je ook alle risico’s die daarbij komen kijken. Denk aan onderhoud, afschrijving, schades enz. Daarnaast ben je een bak geld gewoon kwijt die je misschien beter in je huis kunt steken. Je hebt er weliswaar een auto voor terug, maar dat is bepaald geen reandabele investering.

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          6 mei 2015 om 10:30

          @jorgos: Kies de juiste tweedehands auto uit, en je hebt weinig extra onderhoud t.o.v. een nieuwe auto en amper afschrijving. Dat is financieel toch een stuk gunstiger dan leasen?

          Login om te reageren
          • jorgos zegt

            6 mei 2015 om 11:01

            @Jochempie: Stel, je bedoelt hiermee een Golf (Benzine) van max 4 jaar oud die je aanschaft voor €15.000 met 75.000 km op de teller… Valt dit onder hetgeen jij bedoelt? In dit geval kost het beestje bij een jaarkilometrage van 15.000 km en een verwacht gebruik van vier jaar je €594,- per maand incl. afschrijving volgens de calculator van de ANWB. Als je hier de brandstof vanaf haalt a €147, kom je uit op €447,- per maand. En, je hebt €15.000,- afgetikt! Stel, je least een vergelijkbare golf voor dezelfde periode en zelfde aantal kilometers per jaar betaal je €400 per maand. Dit is een besparing van €2256,- in 4 jaar tijd. En, je hebt nog steeds €15.000 op je spaarrekening staan….

            Login om te reageren
            • Jochempie zegt

              6 mei 2015 om 15:56

              @jorgos: Nee, ik bedoel die Audi A4 uit 1999 met slechts 50.000 km op de teller voor 5000 euro.

              Login om te reageren
            • Jochempie zegt

              6 mei 2015 om 16:06

              @jorgos: Dus eigenlijk zeg je dat je die 15.000 euro op je rekening bij het afsluiten van een leasecontract, hoewel je die nodig hebt om je leasekosten af te betalen, ook aan iets anders kan uitgeven met het risico dat je met schulden achterblijft als je inkomsten stoppen. Topidee.

              Nee vriend, die 15.000 euro moet je reserveren voor je leasecontract, en die 2250 euro besparing is veel minder dan de restwaarde van een 8 jaar oude golf met 135000 km op de teller.

              Login om te reageren
              • jorgos zegt

                6 mei 2015 om 22:42

                @Jochempie: Nou, die €15000 hoeven juist niet (helemaal) opgemaakt te worden. Dat in tegenstelling tot het leegroven van je spaarrekening om maar perse eigenaar te kunnen worden van die leuke occasion. Je wordt bij leasen weliswaar geen eigenaar van de auto en kunt je auto na bijvoorbeeld 4 jaar niet inruilen, maar je draagt ook niet de risico’s van een eigenaar. Bovendien is het kostenplaatje nog steeds veel hoger dan bij leasen. Ik snap heel goed dat er risico’s zijn bij leasen, maar die heb je als je koopt ook. Het is maar net waar je voor kiest. Op dit moment nog een keurige occasion… ;)

      • bofkont zegt

        6 mei 2015 om 11:09

        @pomoek: idd 2e zin loopt niet helemaal lekker had moeten staan “als je hem niet kunt betalen”
        Mijn reactie is wellicht een beetje cru maar is wel de werkelijkheid.
        Heel erg simpel als je die 40k niet hebt is de wagen simpel te duur voor je.
        Elke maand het bedrag weggooien met private lease is het domste wat je kunt doen.
        Einde leastermijn kun je de wagen inleveren en is er niets om te verkopen.

        Login om te reageren
        • Orichy zegt

          6 mei 2015 om 14:48

          @bofkont: Maar er zijn genoeg redenen te verzinnen, om wel een private lease af te sluiten en dan geen bezit te hebben, dat kan ook een bewuste keuze zijn.
          Zoals door anderen ook al aangegeven, als je gewoon netjes betaalt, kun je het dus gewoon betalen. En einde contract lever je netjes de auto in en kun je iets anders doen met je geld, misschien weer een nieuwe auto, met dezelfde constructie.
          Ieder zijn eigen keus, ik kan het mij wel voorstellen, dat private lease.
          Ik vroeg mij tien jaar geleden al af, waarom dit niet beter, door de leasemaatschappijen aan gepakt werd, toen was het nog een marginaal gebeuren. Nu pas begint men de private lease vorm pas echt uit te rollen.

          Login om te reageren
    • lamborgfan zegt

      6 mei 2015 om 09:47

      @bofkont: jaja we kennen het, kleine plasser.. Bmw.. Nieuw.. Auto huur/ lease.. Paupers.. Losers..

      Maar ZIJ hebben hem WEL!

      Login om te reageren
      • bofkont zegt

        6 mei 2015 om 11:05

        @lamborgfan: Zij liever dan ik, beetje interessant lopen doen met een auto van de bank.

        Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        6 mei 2015 om 13:46

        @lamborgfan:
        Nope, zij hebben helemaal niets, dat hok blijft van de leasemaatschappij, jij mag daar dan voor bukken en je beter voordoen dan je bent.
        Wees dan wel voorbereidt dat als ik je tegenkom ik niet hard ga lachen, maar wel heel erg lang….

        Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      6 mei 2015 om 09:49

      @bofkont: als je de lease netjes kan betalen is er toch niets aan de hand? Het heeft vast ook voordelen…

      Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      6 mei 2015 om 09:53

      @bofkont: veel paupers dan… Meer dan 80% van het NL wagenpark is gefinancierd…

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        6 mei 2015 om 10:18

        @svenska_aeroplan_ab: pauper of niet, private lease of geld lenen voor een auto maakt je financieel kwetsbaarder. Voor bedrijven hoeft dat niet persee maar voor particulieren wel.

        Login om te reageren
      • bofkont zegt

        6 mei 2015 om 11:03

        @Svenska_Aeroplan_AB: Idd veel paupers dan, een auto financieren is de slechte investering die je kunt doen.

        Login om te reageren
    • gregorius zegt

      6 mei 2015 om 10:55

      @bofkont: Hoe is dit anders dan een huurhuis?
      In een huurhuis moet je ook zelf dokken als je de keuken verneukt (of een extra verzekering voor nemen).
      In een huurhuis betaal je ook extra, omdat de eigenaar van het huis er ook aan moet verdienen.
      In een huurhuis betaal je ook service kosten, zodat zaken rondom het huis, door professionals (duur) gedaan kunnen worden, die je in sommige gevallen ook zelf had kunnen doen.

      Maar ja, je mag wel sommige huizen huren, die je van je langzalzeleven niet zal kunnen financieren via een hypotheek (omdat je die niet gaan krijgen).

      Ben je dan ook pauper als je in een huurhuis woont?

      Login om te reageren
      • bofkont zegt

        6 mei 2015 om 11:13

        @gregorius: Huren ben ik ook geen voorstander van, maar de huidige arbeidsmarkt geeft nieuwe kopers geen kansen meer op een koophuis.

        Ik ben nog ouderwets opgevoed van dat, eerst sparen voordat je iets kunt kopen.
        Uitzondering is mijn hypotheek, maar ik los al jaren netjes op mijn huis af en zo nu en dan ook extra, alleen de rente betalen heb ik altijd al de grootste kolder gevonden, en dat blijkt nu wel.
        Ik zit op een maandlast waarvan je tegenwoordig niet eens een fatsoenlijke woning van kunt huren.
        En het wordt elk jaar beter voor mij.

        Login om te reageren
        • marc94 zegt

          7 mei 2015 om 00:57

          @bofkont: zo ouderwets ben je niet opgevoed. Ik ben van 94 en ben net zo opgevoed. Ik persoonlijk rij liever in een nette occasion bijvoorbeeld de clio rs die ik nu heb uit 2007. Terwijl ik voor dat geld nieuw nieteens in een kia picanto kan rijden met de nederlandse prijzen.

          Naar mijn mening kan je beter in een redelijke en betrouwbare 2de hands auto rijden. Mij is geleerd om geen geld uit te geven wat je niet hebt. Het enige wat je leent is een hypotheek, en alles wat je leent is niet van jou en is afhankelijkheid van anderen wat men ten alle tjden zoveel mogelijk zou moeten voorkomen. Dit geld ook voor dit soort lease constructies.

          Login om te reageren
          • bofkont zegt

            7 mei 2015 om 20:47

            @marc94: Goed bezig man :)
            En lekkere wagen die RS, geweldige stuurwagen.

            Login om te reageren
  9. PunicaOase zegt

    6 mei 2015 om 09:34

    Idd goed de kleine letter’tjes lezen… Verder een prima manier om nieuw te rijden… de prijzen zijn vaak (relatief) gunstig door de grote schaalvoordelen van de leasemaatschappij…

    Mensen die zeggen eerst sparen, etc. snappen volgens mij niet de bedoeling van private leasen…

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      6 mei 2015 om 09:58

      @PunicaOase: Wat een brute nickname heb jij, goed gevonden! Hashtagdatkenikooknoguitm’njeugd

      Login om te reageren
    • bofkont zegt

      6 mei 2015 om 12:37

      @punicaoase: volgens mij snap jij het niet, lease maatschappij doen niet aan cadeautjes weggeven.

      Deze hele financiering / leen cultuur net of het de normaalste zaak van de wereld is vind ik bizar schokkend.

      Login om te reageren
  10. raul88 zegt

    6 mei 2015 om 09:38

    Er valt geen eenduidige uitspraak te doen over of Private Lease wel/niet interessanter is dan zelf kopen, dit hangt volledig af van je situatie en wensen die je hebt voor een auto. Ik heb toevallig vorige week nog een berekening gemaakt voor een kennis n.a.v. de Hyundai i10 Private Lease actie van Leaseplan i.s.m. AH XL. In haar geval was een nieuwe auto slechts €30,- per maand duurder dan haar huidige Corsa van 2002. Hierin hebben we alles meegenomen dus wegenbelasting, verzekering, onderhoud, afschrijving en brandstofverbruik. Voor die €30,- meer rijd je uiteraard wel een splinternieuwe auto (met alle gemakken van dien) en heb je 100% zekerheid in je maandelijkse lasten gedurende de gehele looptijd van het contract; geen onverwachte kosten voor reparaties als een gesneuvelde accu, versleten koppeling etc.

    Ik zou zelf niet voor zo’n auto kiezen en neem het dorstige brandstofverbruik van mijn Leon FR voor lief, maar er zijn genoeg mensen voor wie Private Lease een mooie uitkomst kan zijn al denk ik dat hier op AB (zoals ook bij mij) het gevoel het vaker gaat winnen dan het verstand ;)

    Login om te reageren
  11. desjonnies zegt

    6 mei 2015 om 09:48

    Leasen, omdat je het eigenlijk niet kunt betalen.

    Met die opmerking ben ik ooit eens behoorlijk afgebrand hier -door lease boys- maar het is en blijft gewoon een waarheid als een koe.
    Door schade en schande wijs geworden koop ik de bedrijfswagens ipv leasen, tijdens de lease termijn betaal je de bedrijfswagen zo’n beetje, na 36 maanden heb je niets meer, behalve een factuur voor uitdeuken spuiten van je ingeleverde bedrijfswagen.
    Nu rijden we 3 – vier ton kilometers met Renaults, kopen ze , krijgen een goeie inkoopprijs , 2 jaar fabrieks garantie en rijden er een jaar of vier – vijf mee,
    En dat is veel goedkoper,
    Dan mijn wagen, een Alfa 159 JTDm van 7 (ZEVEN jaar oud)
    Gekocht toen ‘ie drie jaar oud was met dertigduizend kilometers op de klok, nu een kleine honderdtachtig duizend.
    Rijdt fantastisch en wordt iedere twee manden door een professioneel bedrijf gepoetst
    Kost echt een bak minder per maand dan welke Primium lease bak dan ook.

    Login om te reageren
  12. 406_v6 zegt

    6 mei 2015 om 09:54

    Leasen is altijd kut; als je het niet kunt betalen, moet je er ook niet aan beginnen. Sluit beter een lening af, kost maandelijks véél minder en minder rompslomp als je de auto weer kwijt moet. Ook zakelijk is leasen sterk af te raden (als werkgever zijnde, niet als werknemer).

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      6 mei 2015 om 09:57

      @406_v6: Klopt, als werkgever kun je beter bijtellen over een youngtimer. Dan rijd je er ook nog eens oneindig veel cooler bij, mits je de juiste klanten hebt.

      Login om te reageren
    • bofkont zegt

      6 mei 2015 om 12:42

      @406_v6: nee ook niet lenen , auto plat rijden en nog steeds betalen en de volgende zeker ook financieren. Zelf betalen anders maar op de fiets of trein.

      Login om te reageren
  13. Jochempie zegt

    6 mei 2015 om 09:55

    Ik kan zelf geen Hyundai i10 afrekenen, dus stiekem kijk ik er wel naar. Ik zou mijzelf geen pauper willen noemen, ondanks hoe @bofkont hierover denkt, maar gewoon iemand zonder 10k op de bank. Maar ik heb wel een baan, dus theoretisch zou het goed moeten gaan. En ’t is toch fijn, zo’n nieuwe, veilige, zuinige, betrouwbare, relatief ruime auto onder je kont.

    Maar goed, ik ben qua financiën van de oude stempel, op een koophuis na moet je pas iets aanschaffen als je het geld bij elkaar gespaard hebt. Dus geen i10 voor mij voorlopig.

    Ook wel fijn, geen i10, laten we wel wezen.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      6 mei 2015 om 10:39

      @Jochempie:
      Houd je ogen open en er is genoeg gebruikt te koop

      Me is van de Twingo Serie 1, en dan een late omdat daar zo’n beetje alle fouten uit zijn, Fiat Punto is ook gewoon een prima karretje gebruikt en een tweedehands Toyota Starlet is misschien nog wel de meest betrouwbare keuze of zo’n kleine Mazda, keuze genoeg !
      Laat eerder merken als VW links liggen, relatief duur gebruikt en niet beter dan de rest.

      Rijd je veel of weinig, rijd je weinig koop gerust een ding met rond de ton kilometers op de teller, kost eenpak minder en je rijd de wagen waarschijnlijk toch niet meer op.

      Aygo, C1 en 107 zijn relatief TE duur dus net als VW links laten liggen.

      Geloof me, zo’n 5 deurs Punto is een hele lekkere auto !

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        6 mei 2015 om 16:12

        @desjonnies: Ik had gewoon door moeten rijden met m’n Toyota Paseo, die was ruimer en goedkoper dan m’n MX-5. Maar goed, m’n kostbare tijd verveeld doorbrengen was ook zo wat..

        Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      6 mei 2015 om 11:22

      @Jochempie: Heel verstandig, helaas denkt met name de jongere generatie vaak dat ze niet hoeven te sparen om iets te kunnen kopen. Heb zelf net een nieuwe keuken gekocht, volledig gespaard, leen r geen eurocent voor, moet eigenlijk ook nieuwe meubels in de woonkamer, wordt dus weer ff poosje sparen. Tot die tijd de eettafel ff schuren en opnieuw lakken.

      Login om te reageren
    • bofkont zegt

      6 mei 2015 om 12:49

      @Jochempie: mijn woordenkeuzen is achteraf nogal cru, daarvoor mijn excuses. Maar voor de rest blijf ik bij mijn mening.

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        6 mei 2015 om 16:13

        @bofkont: Ik snap je wel, het voelt ook gewoon lekker om een sneertje uit te delen!

        Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      6 mei 2015 om 17:45

      @Jochempie: koop een oudere 3 of 5 serie (of iets in dat segment).
      – groter
      – ruimer
      – houderschapsbelasting is iets hoger vanwege het gewicht
      – verzekering is goedkoper (ook bij WA beperkt casco)
      – net zo luxueus, zo niet luxueuzer
      – leuker

      ;-)

      Login om te reageren
  14. Dutchdriftking zegt

    6 mei 2015 om 10:31

    Klinkt altijd leuk dat private lease, maar dus even goed opletten dus.

    Login om te reageren
  15. mrrallycross zegt

    6 mei 2015 om 11:12

    Haha een boete die hoger is dan de dagwaarde als je je auto te vroeg inlevert. Dan houd je hem toch gewoon. Desnoods zet je hem gewoon op de hoek van de straat.

    Login om te reageren
    • raul88 zegt

      6 mei 2015 om 11:22

      @mrrallycross: Dat zal helaas niet gaan omdat een private lease auto nooit op jouw naam komt te staan, blijft altijd eigendom van de leasemaatschappij.

      Beetje hetzelfde als een huurhuis te koop zetten, al draaien ze daar in de ‘Duindorp aflevering’ van Probleemwijken ook niet hun hand voor om ;)

      Login om te reageren
  16. reistje zegt

    6 mei 2015 om 12:50

    Het verbaasde mij al dat het voor dit soort bedragen kan, maar dat kan dus ook gewoon niet.

    Persoonlijk zou ik altijd voor een occasion of tweedehandse gaan. Als je een auto zoekt van 5/10+ jaar oud kan je makkelijk de juweeltjes uitzoeken want de auto’s hebben zich al bewezen. en dat kan een enorm verschil maken met onderhoud en kosten in het algemeen.
    Maar ik houd dan ook van oude meuk en hoef geen nieuwe spullen.

    Login om te reageren
  17. norge zegt

    6 mei 2015 om 12:52

    Haahahaha, lease voor prive….Hoe stom….

    Login om te reageren
  18. johanw zegt

    6 mei 2015 om 16:39

    zo dom dat leasen…je bent altijd duur(der) uit en er is aan het einde van contract is niets van jou, geen auto of wat dan ook.

    hoor mensen die 500-600 euro per maand aftikken voor een redelijk kale Seat Leon…sorry maar koop gewoon een 4-5 jaar oud exemplaar en je bent stuk goedkoper uit. Rijdt je deze dan een keer tegen een paaltje aan dan hoef je niet bang te zijn dat je de lul bent omdat je je auto nog moet inleveren over 2 jaar ofzo…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North