
Deze auto doet iedere RS3 verbleken. Mochten die zich op het circuit durven vertonen.
De Audi A3 die we hier zien is echter een stuk extremer dan wat voor RS3 dan ook. Dit is namelijk een raceversie van de A3, de Silhouette Pro Solution-f. Alle RS3-eigenaren kunnen dus opgelucht ademhalen: deze auto zal niet naast je bij het stoplicht verschijnen. Deze raceversie van de Audi A3 zul je alleen op een circuit tegenkomen.

Eigenlijk heeft deze auto weinig meer met een Audi A3 te maken. Het aangepaste bodywerk is opgetrokken uit polyester. Daardoor ligt het gewicht om en nabij de 975 kg. Met de motor is alleen geen gewicht bespaard: dat is namelijk een 3,5 liter grote V6.
De auto heeft een koets gekregen die een stuk breder en lager is. Op de achterkant is een joekel van een taartschep te vinden. Dit alles is niet gebeurd onder het motto ‘het oog wil ook wat’. Zoals het een echte raceauto betaamt is alles wat je ziet op deze Audi A3 puur functioneel.
Van het interieur is ook niets meer over: dat is volledig kaalgestript. Wat ervoor in de plaats is gekomen zijn onder meer een rolkooi, een F1-stuur, een Sadev-versnellingsbak en een automatische brandblusser.

Om nog even op de motor terug te komen: de zescilinder produceert 321 pk. Dat is minder dan de 340 pk van de RS3, maar deze auto zal ongetwijfeld sneller zijn. In 2013 is de auto volledig gereviseerd en er is alleen mee gereden op trackdays. Echte raceactie heeft de auto dus niet gezien, maar dat is alleen maar goed nieuws voor de volgende eigenaar.
Deze raceversie van de Audi A3 staat momenteel te koop in Nederland. De vraagprijs is €43.500 ex. btw. Als je dat veel vindt: volgens de aanbieder kostte de auto nieuw €158.000. Het was en is dus duur speelgoed.





Handig voor plofkraken.
Ken nog wel iemand met een Tesla die panelgaptechnisch wel aan een upgrade toe is ..
Wat een lelijk hok. Had met 1500pk nogsteeds het uiterlijk te overdreven gevonden.
@vondick: Pst, het is een circuit auto. Daar draait het niet zo zeer om de looks.
Je hebt gelijk
Als ik me niet vergis is dit een auto die oorspronkelijk is ontwikkeld voor een Belgische sillouette race klasse.
Dat klopt. Ook heb je in Frankrijk rond dezelfde tijd een Oreca cup gehad waar ook met dergelijke frames werd gereden die een body hadden van een e46 M3.
Het lijkt wel de toonbank van multivlaai achterop zo groot
Op zich wel slim, RNS-E navi er alvast uit strippen zodat die niet gejat word.
Wat buizen, plastic laagje in de vorm van een audi a3, gooi er n motor in en dat is t. Gooi er dan n mooier stukje plastic omheen. Hier in t noorden maken ze BMW z4 silhouettes, een stuk mooier, vind ik.
@maferick74: https://www.z1racing.com/
Dat klopt. Zo zijn er ook e92’s M3 geweest, e46 M3’s, Volvo’s en wij hebben momenteel drie M4’s ontworpen. Zelfde principe alleen dan van Oreca:
Hier een video van ons materiaal:
https://youtu.be/wQwpTU_C94E
Shit dat is de link naar de reclame. Dit is beter:
https://youtu.be/53U92wVQFVw
Van een sportieve auto als een Z4 verwacht je wel enigszins dat ermee geracet gaat worden, maar van een hatchback als een Audi A3 verwacht je dat het niet veel verder komt dan een cupracertje of toerwagen. Dat daar dan juist een silhouetteracer van gemaakt wordt vind ik juist leuk. Maar ik heb dan ook een zwak voor auto’s die enigszins het buitenbeentje zijn. Die Toyota SuperGT Silhouette racer met de body van een Prius vond ik ook altijd geniaal, bijvoorbeeld.
“Van het interieur is ook niets meer over: dat is volledig kaalgestript.”
Volgens mij is er nooit een interieur geweest, omdat het gewoon een buizenframe is met een lelijk koetswerk erbovenop. ?
Op de voor en achterlichten na zie ik niks van Audi zelf. Heeft Audi überhaupt een 3,5 liter v6 gehad?
Dit is zo te zien een Nissan 350Z motor.
De advertentie vermeldt niets over de herkomst van de motor, maar dat zou heel goed kunnen inderdaad
Volgens mij snapt de schrijver niet helemaal wat een Silhouette racer is?
@risl: precies, ik dacht precies hetzelfde.
Ah een audi met een VQ35DE blok… bijzonder…
Kijk een audi zonder onderstuur!!!!