• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze drie modellen gaat Renault schrappen

Auteur: machielvdd, gepost 14 mei 2020 om 19:58 – 44 Reacties

We zullen van een paar vertrouwde namen afscheid moeten nemen.

Gisteren meldden we al dat Nissan zich genoodzaakt ziet miljarden te bezuinigen. Het vergaat alliantiepartner Renault niet veel beter. Ook de Fransen moeten flink het mes in de kosten zetten. Ze willen de komende drie jaar namelijk 2 miljard euro gaan bezuinigen. Dit gaat niet alleen banen kosten, maar ook modellen. Reuters heeft al van insiders vernomen om welke modellen het gaat.

Renault Espace

De eerste auto die op de nominatie staat om geschrapt te worden is de Renault Espace. De laatste Espace mag dan wel een ruimtewonder zijn, een verkoopwonder is het niet. In Nederland werden er vorig jaar een schamele 180 stuks van verkocht. Het model vierde zijn hoogtijdagen in 2004, toen er nog 4.477 stuks van werden verkocht. Helaas is de MPV volledig uit de gratie geraakt. Renault heeft dit proberen te compenseren door de Espace hoger op zijn pootjes te zetten, maar dat mocht niet baten.

Renault Scenic geschrapt door renault

Het volgende slachtoffer laat zich al raden. De Renault Scenic gaat naar verluidt eveneens geschrapt worden. Ook deze MPV heeft tevergeefs geprobeerd zich te vermommen als crossover. Het koperspubliek prikte hier echter genadeloos doorheen. Het idee van een opgehoogde Scenic is trouwens niet zo modern, want in 2000 was er al de Scenic RX4. Hoe dan ook, ook het model is nu uit de gratie geraakt. Het is dus een begrijpelijke beslissing dat de Scenic geschrapt wordt door Renault.

renault talisman wordt net als scenic geschrapt

Het zijn niet alleen de MPV’s die het veld moeten ruimen. Volgens de bronnen van Reuters is het straks ook einde verhaal voor de Talisman. Deze auto bevond zich namelijk ook een segment van vergane glorie: het D-segment. De opvolger van de Laguna heeft het succes van zijn voorganger nooit kunnen evenaren. Aan de looks lag het niet.

De bron van Reuters meldt dat de plannen nog niet in steen gebeiteld zijn, maar dat we de modellen als geschrapt kunnen beschouwen. Gezien de financiële situatie van Renault en de verkoopprestaties van de modellen is dit zeer plausibel. In plaats daarvan zal de focus komen te liggen op crossovers en SUV’s. Het is niet bekend wanneer Renault Scenic en de andere modellen precies van de markt zullen verdwijnen. De Talisman en de Espace kregen zeer recent nog een facelift en zouden dus nog wel even mee kunnen.

Ook interessant!

  • De comeback van de Renault 4 is nabij!
  • Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
    Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
  • Dít wordt de nieuwe Renault Megane!
  • Renault 5 is live met al zijn broertjes
    Nieuwe Renault 5 is live met al zijn broertjes

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

espace, Renault, scenic, talisman

Vorig bericht: « Nederlandse stagiair ontwerpt bizar Bugatti concept
Volgend bericht: Te koop: de meest extreme Audi A3 van Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. frank2b zegt

    14 mei 2020 om 20:01

    Neeeeee! Niet de Talisman!

    Login om te reageren
    • vondick zegt

      14 mei 2020 om 21:42

      @frank2b: Precies het tegenovergestelde van wat ze moeten doen van mij. Ik was nog altijd in de markt voor een een Talisman Estate RS met 400pk. Gewoon het AWD systeem en de motor van de GT-R der in en gaan.

      Login om te reageren
      • Ot92 zegt

        15 mei 2020 om 01:05

        @vondick motor van de GT-R in een renault? Dat is een schande voor het blok van de GT-R

        Gewoon het blok van de megane rs derin, maar dan staat de concurrentie nog altijd sterker.

        Login om te reageren
        • vondick zegt

          15 mei 2020 om 07:41

          @ot92: De GT-R is gewoon een Renault. Zelfde concern. Gezamelijk omtwikkeld. Het is niet voor niets dat de Megane RS en de GT-R allebei zo snel zijn op de ring. Daar werken dezelfde mensen aan achter de schermen. Espace heeft ook de 3.5 V6 uit de 350Z in het vooronder gehad.

          Login om te reageren
  2. grasvreter zegt

    14 mei 2020 om 20:09

    Gelukkig hebben ze niet de clio met plastic nepstiksels eruit gegooid. Ik gun iedereen een clio met plastic imitatiestiksel op de handrem.

    Overigens wel sneu dat nu Renault een goeie gemiddeld scoort qua betrouwbaarheid, ze het slechter doen dan 15 jaar geleden toen het eigenlijk onverkoopbaar slecht was. Mijn oude buren hadden een scenic, na het boodschappen doen deden ze eerst even een gebed, dat de auto hun sleutel zou herkennen. Anders moesten ze weer de garage bellen.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      14 mei 2020 om 21:06

      @grasvreter ..

      Joh !!
      En was dat plastic nep ??
      Of was de handrem nep ??
      Functioneerde de stiksels niet ??
      Waarom zou je graag “echte” stiksel op je handrem willen hebben ??

      Anyway .. bidden lijkt me voor jou idd het beste alternatief ..

      Login om te reageren
      • dragspert zegt

        15 mei 2020 om 00:04

        @lincoln: Je bent eindelijk weer terug. Goede zaak!

        Login om te reageren
    • potver7 zegt

      14 mei 2020 om 21:19

      @grasvreter: laten we daar dan n=2 van maken: ik heb ruim 10 jaar volledig probleemloos in een Scenic van 2006 gereden. Plastic fantastic interieur, maar niet stuk te krijgen.

      Login om te reageren
      • grasvreter zegt

        14 mei 2020 om 22:08

        Niet kapot te krijgen.

        1e link:

        Dit vindt de Wegenwacht
        Deze Scénic is naar verhouding redelijk betrouwbaar, vooral omdat hij nog weinig problemen met elektronica kent. Bij de benzinemotoren met individuele bobines willen die nog wel eens stuk gaan. De motor gaat dan op drie cilinders lopen. Direct stoppen, anders gaat de katalysator kapot en dat is heel kostbaar. Vervanging is zo gebeurd, mits er snel aan een bobine is te komen. De centrale computer die de motor stuurt zit op een plek waar ook regenwater kan blijven staan en daar kan die computer niet tegen. Niet meteen laten vervangen, droogmaken en repareren is veel goedkoper, als dat nog kan. Met name de hele voorwielophanging van de Scénic is vrij zwak. Trillen en bijgeluiden geven aan dat er wat mis is. Draagarmen, remschijven en voortreinrubbers zijn vaker dan gemiddeld aan vervanging toe.

        Login om te reageren
      • emping zegt

        15 mei 2020 om 01:11

        @potver7: 10 jaar in een Scenic uit 2006? Tja…

        Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    14 mei 2020 om 20:10

    Kwamen onder de 16 euro vandaag ..
    Twee jaar geleden nog een meier ..

    Heb er aardig wat ..
    dus zit nix anders op dan flink bij kopen ..

    Later kunnen we erom lachen iig ..
    Dat is uiteindelijk de leukste toekomst investering ..

    Login om te reageren
    • goodvibrations zegt

      14 mei 2020 om 22:34

      @lincoln: ik zie nog niet direct in waarmee ze de concurrentie gaan verslaan of evenaren.. Aandeel is laag.. Maar toekomstverwachtingen zijn ook niet al te rooskleurig…

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        15 mei 2020 om 06:55

        @goodvibrations ..

        Hoe hopelozer hoe beter ..
        Renault is al 2X geconfiskeerd door het derde rijk in 1941 en in 1945 ..

        Komt goed ..

        Login om te reageren
    • donjunior zegt

      14 mei 2020 om 22:39

      Nu kan ik ineens al uw ‘bijzondere’ reacties plaatsen..

      Login om te reageren
  4. Papageno zegt

    14 mei 2020 om 20:12

    Dan houden ze alleen nog maar kleine modellen over?

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      14 mei 2020 om 20:14

      Megane .. en Clio is inmiddels ook geen kleintje meer ..

      Login om te reageren
      • granturismocollector zegt

        15 mei 2020 om 07:56

        @lincoln: nee inderdaad, ik ben verbaasd wat ik allemaal in m’n Clio 5 gepropt krijg als ik de achterbank plat leg ??

        Login om te reageren
  5. Loek zegt

    14 mei 2020 om 20:15

    Dus precies de drie modellen van Renault die ik echt bijzonder gaaf vind… jammer. Dan is de Mégane RS het enige wat nog over is.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      14 mei 2020 om 20:39

      @Loek ..

      Renault kan niet overleven op jouw gaafheidsbevindingen ..

      Ze zijn waarschijnlijk blijer met sterke troef Dacia dan jouw vette bommetjes opinie ..

      Login om te reageren
    • knapzuur zegt

      14 mei 2020 om 20:42

      Die vind ik juist het meest over de top op dit moment de vorige Mégane voelde wendbaarder, de Clio RS is wat mij betreft de leukste!

      Login om te reageren
    • Benny_Weisz zegt

      14 mei 2020 om 22:31

      @720s:
      Er gaan geruchten rond dat Renault ook met de F1 gaat stoppen dus nog minder draagvlak over voor een RS model binnen de gamma…..

      Login om te reageren
  6. marcus1963 zegt

    14 mei 2020 om 21:02

    Niet de Espace..!!!!!

    Login om te reageren
    • peekaas zegt

      14 mei 2020 om 23:27

      @marcus1963: elk nadeel heb z’n voordeel :-)

      Login om te reageren
  7. mpgc zegt

    14 mei 2020 om 22:08

    Jammer dat ze deze modellen gaan schrappen. Maar economisch gezien wel te begrijpen.

    Login om te reageren
  8. W115 zegt

    14 mei 2020 om 22:15

    Fca boft dat de deal niet doorging

    Login om te reageren
    • dirkv zegt

      14 mei 2020 om 23:35

      @w115: FCA had graag een Lancia logo op de Espace geplakt. Zou gelijk de meest praktische Lancia ooit geweest zijn.

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        15 mei 2020 om 00:14

        @dirkv: nee hoor, ten tijde van de Peugeot 806/807 was er een Lancia Phedra. En later is ook de Voyager als Lancia verkocht.

        Login om te reageren
        • alloallo zegt

          15 mei 2020 om 07:30

          Lancia Zeta niet vergeten! De oermoeder van praktische Lancia

          Login om te reageren
  9. Benny_Weisz zegt

    14 mei 2020 om 22:32

    Als ze de Dacia Sandero maar met rust laten!!!

    Login om te reageren
    • granturismocollector zegt

      15 mei 2020 om 07:58

      @bennyweisz: is gebaseerd op de Clio en aangezien de huidige generatie ook alweer zo goed verkoopt en de Sandero het ook niet zo slecht doet gaan we die nog wel even zien denk ik

      Login om te reageren
  10. techniekmeneer zegt

    14 mei 2020 om 23:30

    Schiet mooi op zo

    Login om te reageren
  11. raoufff zegt

    15 mei 2020 om 00:03

    Adieu Renault, het was mooi om je te leren kennen, ik genoot zo van je rank gelijnde Avantime, Vel Satis of Laguna Coupé, wellicht zal ik je ooit nog eens een keer op een straathoek tegenkomen, snik!

    Login om te reageren
  12. KEV9 zegt

    15 mei 2020 om 07:18

    Mijn overstap van de Audi A8, die bijna een auto aan reparaties heeft gekost naar de Renault Espace is mij zo goed bevallen dat over 3 weken er weer een hagelnieuwe voor de deur staat. Meer ruimte, meer comfort en alleen bezoekjes aan de garage voor de onderhoudsbeurten..

    Door en door betrouwbare auto gebleken jammer dat Renault hem gaat schrappen

    Login om te reageren
    • fulvia1967 zegt

      15 mei 2020 om 08:18

      @Soulmaster: Ik rij ook met een Espace V en de enige auto waarvoor ik hem zou willen vervangen is een nieuwe Espace V! Dat gevoel had ik nooit bij mijn vorige A6, 5-serie en Jaguar XF.

      Login om te reageren
    • martijn_vangammeren zegt

      15 mei 2020 om 08:47

      De Espace en Talisman leken mij voor Renault Nissan juist de auto’s om hybride en vol elektrisch te maken. Geen SUV. Iets strakker voor de luchtweerstand en een mooie cruiser. Heel erg Jammer. Dit.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 mei 2020 om 10:01

      Over drie weken, dan heb je dus nog niet de facelift met het sterk verbeterde infotainment. Een bekende van mij heeft een Espace, wil een nieuwe maar wacht op de facelift.

      Login om te reageren
  13. geo77 zegt

    15 mei 2020 om 08:26

    Jaren en jaren Renault gereden. Megane (‘99/2000) en Laguna 2 en 3 (2004/2013).

    Betrouwbaarheid was matig tot redelijk. Maar het is gewoon te duur. Als lease-rijder, de aanschaf van een leuke talisman of espace is al fors aan de maat. Maar dan het leasetarief, incourant 2e hands/ hoge afschrijving. Bizar. Ben nu letterlijk goedkoper uit met de Audi A5 Sportback automaat (luxe uitgevoerd S + opties). Jammer want was al sinds jaren 90 wel Renaultfan.

    Login om te reageren
  14. kennone zegt

    15 mei 2020 om 09:21

    Als ze daarna de rest ook schrappen word het straatbeeld langzaam weer een stukje fraaier

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 mei 2020 om 10:03

      Waarom heb je het opeens over BMW? Want wagens als de Renault Clio maken het straatbeeld juist een stuk fraaier. Ook de Megane is geen lelijke auto, ik vond het geen prettige auto om in te rijden maar lelijk was deze niet.

      Login om te reageren
  15. smex zegt

    15 mei 2020 om 10:49

    Van mij mogen ze alle modellen wel schrappen, heb Renault altijd al een grote verschrikking gevonden.

    Login om te reageren
  16. henkp1 zegt

    15 mei 2020 om 12:47

    Het zijn geruchten.

    Net als de meeste andere merken is ook Renault bezig om het gamma op te schonen. Deels gedreven door elektrificatie, deels door economische situatie. Niks mis mee. Jammer als deze drie eruitgaan, maar daar komt vast wel weer wat moois voor terug.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 mei 2020 om 12:59

      Jazeker komt er wat voor terug, sterker nog die modellen zijn er al! De Captur, Kadjar en Kolossos hebben ze eigenlijk al vervangen.

      Login om te reageren
  17. tourannetje zegt

    15 mei 2020 om 19:43

    Huidige scenic en espace mooiste mpv’s ooit wat mij betreft. Zonde.

    Login om te reageren
  18. mauwerd zegt

    16 mei 2020 om 14:48

    Toch erg jammer als dit klopt. Franse auto’s zijn zoals de meeste Europese auto’s toch echt auto’s met karakter. Ik geloof best dat een Toyota of Kia minder snel stuk gaat dan een Renault maar die halen het voor zo ongeveer alle overige zaken niet bij Europeanen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North