Te koop: de mooiste Maserati van het land

Auteur: , 71 Reacties

Dit moet 'm worden. Punt.

Soms heb je dat. Een auto doet je tijdens en vlak na de introductie niet zo bar veel. Jaren later zie je het licht en weet je: dit is m’n droomauto. Ondergetekende heeft zoiets bij de ongeëvenaard knappe Maserati 3200 GT en het exemplaar dat we in dit artikel uitlichten is bijna te mooi om waar te zijn.

De Italiaanse schone heeft slechts 54.608 kilometers op de teller staan. Bovendien is de Maser tot en met afgelopen zomer in het bezit geweest van de eerste eigenaresse, ziet zowel interieur als exterieur er onberispelijk uit en is de hele onderhoudshistorie bekend.

Bovendien is dit de versie met de geweldige boemerang achterlichten, kan haast niet beter! Da’s trouwens een leugentje, want deze auto heeft een automaat. Geen ramp in een GT, maar een handbak is leuker. Overigens is confrère @WillemE van mening dat het racy blok niet helemaal bij de auto past. Daar heeft de beste man een punt. Een punt dat je acuut vergeet als je ’s ochtends naar je werk wilt vertrekken en dit ding naar je staat te knipogen in de garage.

Onder de kap ligt trouwens een 3,2 liter V8, goed voor 370 pk. De sprint is in 5,7 tellen achter de rug, de topsnelheid bedraagt 270 km/u. Al dat moois staat voor slechts 29.900 euro in de garage, dus waar wacht je op?



71 reacties

Achterlichten +1

Veel beter dan die versie die er na kwam.
Die achterlichten doen me elke keer denken aan dat masker van Scream, maar dan de Scary Movie versie dat ‘ie stoned is..

OT: Wat een dikke bak is dit toch
Ff wachten *checkt rekeningen* hij is nog vrij jongens!
Eén van de mooiste italianen ever!…
Helaas niet de meest betrouwbare
@bennyweisz: veel beter dan alle voorgaande modellen in elk geval :-)
Wat een apparaat, alles klopt van power tot looks, kracht en elegantie.
Koper: veel plezier ermee (en wees er zuinig op!)
Oef mooie bak maar dat interieur…
@burninrubber: what about it?
Dit of de 330ci van afgelopen week…?
@87sandyd: Deze is nog 10k duurder.
Het mooie van een 3200GT is… Met zeer weinig aanpassingen zit je op 500 pk…

Maar ik spaar liever door voor een Gransport. Geen turbo’s voor mij.
En dan vind iedereen dat de Volvo s90 rare achterlichten heeft…
Schitterend. Maar wel een andere kleur graag.
@dutchdriftking: mee eens..
@dutchdriftking: Grijs kan mij ook niet echt bekoren, elke auto wordt er een beetje saai van.
sorry, maar waar ik normaal echt van semi-oud spul geniet, vind ik dit hopeloos verouderd.
vind vooral t interieur weinig elegant. doet me denken aan de Iveco daily van de zaak.
@shogun: ze proberen het interieur ook te verbergen, zo te zien.
Ik vind een QP GTS 2009 of een GranTurismo echt mooier.
Bloedmooi. Ik heb exact hetzelfde met de GranSport, dat moet hem worden voor mij. Ik heb nu eenmaal een zwak voor mooie, chique auto’s in een iets (te) vulgaire uitvoering.
Prachtige wagen, en met deze kmstand een uniek ding, maar kwa kleur wel erg saai.
Persoonlijk heb ik liever de 4200GT zonder turbo’s, zijn toch wel een potentieel probleem bij de 3200GT.
Ook het karakter van de 4200GT staat mij meer aan, kennis van mij heeft een zwarte hiervan.
Wat een wagen!! Motor is net alleen compleet vervangen, motor aan de kook en te laag olie peil, de lul heeft te lang door gereden hiermee, ruilmotor in/uitbouw even 10/11k betalen, oef!
De boemerangvormige achterlichten dienden aangepast te worden voor homologatie op de Amerikaanse markt, jammer genoeg. Naar ik meen zelfs samen met de introductie van de Spyder versie. Exterieur is dit wel een van de mooiste Maserati’s ooit.
@ronin1130:
Niet voor homologatie, Amerikanen dachten – serieus waar- dat ze nog niet af waren en verkoperts in de States kregen daar allerlei vragen over
@desjonnies: de 3200 is toch nooit op de US markt verkocht?
Schijnt wel dat onderhoud en vervangende onderdelen van deze auto ‘niet te doen’ zijn qua prijs laat staan z’n reliability. Kortom best charming maar je bent een dief van je eigen porto als je dit gaat rijden.
Maserati is na 1980 zijn ziel verloren en totaal niet interessant meer. Waar zijn de tijden gebleven van de Sebring, Merak, Bora, 3500GT,Mistral, Indy en Ghibli. Misschien niet de beste kwaliteit maar wel met karakter… En met de Ghibli bedoel ik natuurlijk niet die rijdende Dixie van tegenwoordig!
@robbie123: Tja, je kan het zo zien of je kan het positief bekijken. Als ze zo door zouden gaan als in die tijd, dan was er nu geen Maserati meer geweest vrees ik.
@robbie123: Hoeveel karakter wil je, de 12C genoeg??
Wat een wagen!!
via Android app
Dit blijft echt een prachtige wagen. Kan er nog steeds van genieten als ik er een tegenkom.
Heeft de tijd goed doorstaan, is volgens mij de eerste keer dat ik zo’n auto met automaat zonder flippers zie
@janmetdelangeachternaam: flippers zitten op bijna alle 4200. Die is bij uitzondering met handbak geleverd. Flippers zijn feitelijk een handbak die automatisch schakelt in de auto-stand.
Van een grote fan van dit model ben ik in de loop der jaren dit model steeds minder gaan waarderen. Iets klopt er niet aan het ontwerp, ik mis samenhang, dat is het misschien?
Exterieur is prachtig en tijdloos, eigenlijk zouden ontwerpers het interieur ook meer tijdloos moeten maken..
Geweldige bak. Bijna perfect alleen die saaie kleur is jammer.
Tja..
Smaken verschillen zeggen we dan maar he
Mooi apparaat, maar ik vind de Gran Turismo nog veel en veel mooier.
Het type auto is erg mooi. Maar de combi van grijs metallic en zwart leder is echt totaal fantasieloos. Nee. Deze kans laat ik voorbij gaan.
Clean ontwerp en de buitenkant is vrij tijdloos, maar zeker niet mooier dan bijvoorbeeld een GranTurismo als je het mij vraagt.
Elke 3200GT heeft de geweldige boemerang-achterlichten, of ben ik nu heel abuis? De 4200GT kwam toch pas met de andere lichten?

OT; Hoeveel brengt een rechternier tegenwoordig op?
@luittinke: klopt, 4200 heeft andere achterlichten, atmosferische V8 van Ferrari met crossplane krukas ipv flatplane en 100pk minder dan in de F430. Ietsje veranderd interieur.
Die pook van de automaat… Beyond belachelijk!!
Verder overigens een prachtige auto, alleen jammer van de saaie kleurstelling.
Via RDW staan al 3 eigenaren sinds deze geimporeerd is in 2008!
@mrcds: De eerste eigenaresse kocht hem in 2002 in Duitsland bij de dealer en reed hem tot 2008 op Duits kenteken voordat ze hem meenam met de verhuizing naar Nederland. Ze reed hem tot aan de zomer van 2016 (14 jaar in bezit dus). We hebben er zelfs nog een mooie foto bij van het moment van aflevering. Afgelopen zomer is hij overgeschreven en nu staat hij bij ons in de bedrijfsvoorraad. Dat zet de teller bij de RDW op 3.
Groeten, Sam van Dalen
Leuk om onze oude auto weer te zien
Ik heb een keer een Alfa gekocht bij Sam, onderkant was helemaal verrot en er waren zwarte stickertjes geplakt over 2 lampjes (waaronder airbag melding) op het dashboard.

Nu wil ik niet zeggen dat zij het gedaan hebben, maar beetje autoverkoper checkt een auto wel goed voordat ze het verkopen lijkt mij. Erg teleurgesteld was ik wel in ieder geval.
@kimbo12: achterlichten en interieur echt heel lelijk overigens.
@kimbo12: Beste Tim, ik las je reactie en ik weet het nog heel goed want wij vonden dit ook een hele vervelende situatie. Het was in 2013 en we hebben je destijds een passende oplossing proberen te bieden waar je niet op in ging omdat je zelf een goed alternatief had. Ik dacht dat dit toen naar tevredenheid was afgesloten. Nu twijfel ik daar over getuige je reactie hierboven.

Je mag altijd contact met ons opnemen.

Groeten,
Sam van Dalen
@samvandalen: het heeft nog een nare nasmaak, helaas. Maar goed om te zien dat je er dicht op zit :), getuigd van bereidheid sowieso! Ik ben reeds voorzien van een Duitser, sorry haha (Porsche), toch bedankt en succes verder in ieder geval!
@kimbo12: Dankjewel Tim, goed om te horen, Gr. Sam
Er rijdt zo’n ding bij mij in de buurt, ook een automaat, een donkergrijze met een zandkleurig interieur. Erg mooie combinatie. En klinkt geweldig, precies dat kleine beetje te hard wat bij zo’n Italiaan past/hoort. Dash is dan misschien wat povertjes/plastiekerig, maar ik zou ‘m er niet voor laten staan.
Ik heb ooit het geluk gehad in een knalgele exemplaar te zitten en wat een sound had die zeg..
Heb de opvolger zelf gehad (als spider dan), vond het geen fijne auto om te rijden (neus kwam teveel omhoog bij vol gas, sturen voelde heel licht etc) maarja je rijdt wel maserati, en alleen daarvoor die je het al ?
Eerste eigenaar maar wel invoer van een paar jaar terug? Leg eens uit?
@j4cks0n: De eerste eigenaresse kocht hem in 2002 in Duitsland bij de dealer en reed hem tot 2008 op Duits kenteken voordat ze hem meenam met de verhuizing naar Nederland. Ze reed hem tot aan de zomer van 2016 (14 jaar in bezit dus). We hebben er zelfs nog een mooie foto bij van het moment van aflevering. Afgelopen zomer is hij overgeschreven en nu staat hij bij ons in de bedrijfsvoorraad. Dat zet de teller bij de RDW op 3.
Groeten, Sam van Dalen
@samvandalen: begrepen, thanks.
Ik vond deze net heel mooi toen hij uitkwam.
Nu lijkt hij me een beetje gedateerd.
Niet dat het geen mooie auto meer is, maar de Ghibli van half jaren ’90 of een GranTurismo doen me meer.
Jammer van de velgen. Deze BBS wielen horen onder de Assetto Corsa of de latere 4200.

Ik zou zelf gaan voor zijn Britse evenknie, de Jaguar XKR. Of nog beter, een SL55 AMG.
@willeme:
Die SL zou ik laten staan (daklekkage de kofferbak in is een zwak punt). Een oudere (het ronde model) XKR en dan de laatste daarvan – die met 4 uitlaatpijpjes – is idd een geweldige auto. Het huilen van de compressor is erg verslavend. Je moet alleen niet langer dan 1,90 zijn, ik zat redelijk klem.
Mooi model, maar qua betrouwbaarheid helaas op en top Italiaans. Dit is helaas niet het beste blok wat ze gebouwd hebben met vaak voorkomende problemen.

De 4200GT heeft een veel betrouwbaarder blok. Maar helaas is het uiterlijk hierbij ook gericht op de Amerikaanse markt en heeft het dus minder fraaie achterlichten.

Voor 30K zou ik even doorsparen voor een GT.
Wat een ongelofelijk lelijke auto, afzichtelijk van alle kanten. Dat de meesten mijn mening niet delen daar sta ik dus versteld van. Niet mijn probleem verder, maar man man man.
@sunder94: Tijd voor Hans Anders mijn beste.
Ja je hebt natuurlijk altijd mensen die voor 30k liever een S5 met 1,5ton op de klok rijden, maar doe mij maar zo’n Maserati alleen dan wel in het geel of blauw vele malen mooier dan deze kleur combinatie. Dus de mooiste van Nederland? Absoluut niet, mooi model? Dat zeker!
Bij deze auto heb ik altijd het idee dat ik eerst een italiaans maatpak met deftige schoenen aan moet trekken voordat ik er uberhaupt in mag gaan zitten. Zo’n klassieke schoonheid kan je niet rijden in je spijkerbroek en gympies.
Er staat er trouwens eentje bij mij in de straat, wat een heerlijk geluid heeft dat ding toch.
Gewoon poupe- chique niet schreeuwerig of over the top, maar ingetogen ruikend naar oud geld.
Zo zou ik hem willen hebben, juist niet opvallend en slechts een kenner zal het raffinement van deze wagen kunnen waarderen. Vergeet nooit dat Maserati het merk van adel en Prinsen is een veul oudere naam is dan die ordinaire Ferrari of Lamborghini.
Een wonder dat ze nog bestaan, de meeste merken die de echte chique mochten bedienen, zijn bijgeschreven in de annalen van de geschiedenis
Duesenberg
Bugatti (de echte dan hè)
Delage
Delahaye
Rover
Horch
Maybach
Isotta Fraschini
Hispano Suiza,
In dat rijtje hoort Maserati thuis.
En in welk land is dit de mooiste maserati ??

In NL staan er iig veeeeeeel mooiere ..
Ik heb laatst een Grand Tour aflevering gezien over 2ehands Maserati’s…
Verbazend dat het interieur slechts enkelen zou weerhouden…de buitenkant is fraai, maar de binnenkant, daar kijk je toch ook erg veel tegenaan nietwaar? Echt mooi vind ik het niet, zeker met zon old school radio en fiat knoppen…ik kan daar niet makkelijk aan voorbij….evenals de oudere astons met al die ford knoppen…onvoorstelbaar dat ‘men’ dit accepteert voor die nieuwprijzen destijds…
Is vroeger n tijdje mn droomauto geweest. Ziet er nog steeds goed uit!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).