Te koop: Honda City Turbo II is high-tech hothatch uit ’85

Auteur: , 52 Reacties

Wie gek is op snelle Japaners, moet zeker even opletten. Deze zeer zeldzame Honda City Turbo II staat te koop, een klein gebakje uit 1985 met 1.2 turbomotor.

In Europa is de auto nooit op de markt geweest, maar dat maakt hem er niet minder leuk om. Deze Honda City is piepklein, weegt 750 kilogram en is uitgerust met een turboblokje die 110 pk en 160 Nm koppel levert, verbonden aan een handgeschakelde vijfbak. 0-100 km/u in ongeveer 8 seconden en een top van 175 km/u. Klinkt heel erg 21e eeuw, terwijl het in werkelijkheid een 29 jaar oud klassiekertje is. Volgens de advertentie is er ondanks de beperkte afmetingen zelfs ruimte voor vier personen, en heel praktisch; hij heeft ook een airco.

De auto verkeert in topstaat en zou nog redelijk zuinig moeten zijn ook. Dat komt onder andere door een elektronisch geregelde wastegate (overdrukklep), dat in die tijd een zeldzaamheid was. De City Turbo II onderscheid zich van reguliere City’s door zijn brede wielkasten, sideskirts en agressieve uiterlijk. In het interieur vallen voornamelijk de twee maffe sportstoelen en de digitale kilometerteller op.

Wat een gaaf ding is dit! Met 200.000 km op de teller is dit rechtsgestuurde exemplaar nog lang niet rijp voor de sloop. Jammer dat de Amerikanen hem geïmporteerd hebben, want dit ding had ik graag op de Nederlandse weg gezien. Kopen kan voor een prikkie, hij staat voor omgerekend 6700 euro op de website van een Amerikaanse Japanner-expert. Verschepen naar Nederland en je hebt gegarandeerd een waardevast, ontzettend cool sportwagentje. (via autoblog.com)



52 reacties

Bah
De Honda Jazz heette in Japan “City”, de Jazz mocht hier geen City heten want die naam was al in gebruik bij Opel (Opel Kadett City)
Gaaf bakkie, al moet ik zeggen dat ik hem rapper had verwacht net 750 kg en 110 pk.
@eduardovich: Volgens deze link: http://ranwhenparked.net/2011/12/11/sunday-classic-the-honda-city-turbo-turbo-ii/

ging ie in 7.5s naar de 100, sneller dan b.v. een Golf GTI van die tijd. Brilliant 80s interieur ook: http://ranwhenparkeddotnet.files.wordpress.com/2011/12/hondaturbod.jpg
@dawwg: klinkt inderdaad een stuk beter. En niemand die heft verwacht van zo’n ding.
Nog nooit van gehoord, wel leuk! En een behoorlijk lage prijs als je kijkt naar de conditie en zeldzaamheid
@jaguarjunk: Honda Jazz
@audicoupe84: hoevaak ga je dat nou nog zeggen
Dit gebakje zou mij zoveel bekeuringen binnen de bebouwde kom opleveren, dat als ik ´m koop, het voor het cjib een waardevaste investering zou zijn.
@mannetje: ja want hard rijden in de bebouwde kom is lastig… Dat red elke eco mobiel nog.
Hoe heette die hier ook alweer? Jazz? Uiteraard niet met de Turbo, maar meen me te herinneren dat het model hier ook te koop was.
@munich:
Nope, de turbo versie van de Jazz/City is hier helaas nooit verkocht, tenzij je de 1:24 bouwdoosjes van Tamiya meetelt.
Lancia leverde hier wel de Ypsilon Turbo maar die is minstens net zo zeldzaam.
@jrk68: lezen is ook een kunst.
dit vind @toyotafortuner vast wel een leuk bakje.
Kicken bakkie hoor!
‘It was acceptable in the eighties…’
Hahaha… Gek leuke bak om te zien. Huidige City’s zijn simpele sedannetjes…
Shit shit shit, ik maar denken dat ik zo’n gebakje nog eens onopvallend ergens zou kunnen scoren :P
Echt een fantastisch autootje dit, ik kan me voorstellen hoeveel plezier je in dit gebakje kunt hebben. Als je dit leuk vind dan ben je zeker ook te porren voor het kekke wagentje dat Nissan drie jaar later uitbracht met de March R en een jaar later met de March Superturbo. Beide voorzien van een 110 pk en 133 Nm sterk viercilindertje van 930cc met een turbo én een supercharger. Die Japanners wisten wel leuke boodschappenwagentjes te bedenken…
@ej20g: Gekke zooi! 100+pk op nog geen wat 700 kilo? De oudere Japanse hothatches zijn geweldig! 100+pk op 800-900 kilo’s. Pretmachines!
@toyotafortuner:

Iets zwaarder naar ook leuk is een starlet glanza met de welbekende 4e-fte ;)
Als je dan toch naar Japanners uit dit segment en die tijd kijkt, dan vind ik de Suzuki SC 100 GX een leukere basis:

http://i1.ytimg.com/vi/Hq2uf8CMtqE/maxresdefault.jpg
Erg leuk! Alleen geen schade rijden, want zo’n bijvoorbeeld zo’n bumpertje vind je niet snel op de sloop.
Leuk!
Toen ik het plaatje zag, dacht ik eerder aan een Innocenti 120 of een Metro 6R4.
@mout:
Die Innocenti was anders ook best een bommetje voor die tijd. Ik heb er 2 gehad, een 120 en een DeTomaso.
http://www.blenheimgang.com/wp-content/uploads/2010/08/100819-innocenti_detomaso.jpg
Zo had ik hem 26 jaar geleden….rusted to pieces….snif.
@jrk68: Gaaf! Ik herinner me die dingen dan ook als vlot.
Had Autobianchi ook al weer niet hier of daar ergens mee te maken… of zo?
@mout:
Autobianchi viel onder Lancia in de jaren 70/80, de eerste Ypsilons hadden ook nog een Autobianchi badge in de grill.
De Innocenti’s waren technisch een Mini met een corroserie (geen typefout) van Bertone en werden gebouwd in de fabriek waar later de Maserati Biturbo ’s gebouwd werden. Bij de latere modellen werd de Mini motor vervangen door een 3cilinder turbo van Daihatsu.

Die van mij had de 1275 Mini Cooper motor met een bewerkte kop, aangepast inlaatsysteem en een spaghetti uitlaatspruitstuk.

Helaas had hij slechts 4 versnellingen wat niet bevorderlijk was voor levensduur van het blokje en de topsnelheid (amper 170).
Wel ging hij in een seconde of 8 (standaard 10,6) naar de honderd. Ik was destijds wel dikke maatjes met de bandenboer, die 155/70/12 bandjes vrat hij in 5000km op.
@jrk68: 155/70/12. Dat zijn nu aanhangerbanden. :-)
Ik heb de pest aan die moderne vrachtwagenwielen overal.
Maar ja…

Dat karretje moet serieus leuk rijden geweest zijn. Het zal je reflexen wel fijn trainen als de achterkant uitbreekt, bij een wielbasis van een skateboard.
De enige achterwielaandrijvers waar ik ooit in reed waren een 80s 911 en – jawel – een Biturbo. Beide vond ik al spannend genoeg (de 911 reed ik op Zandvoort, bij de Biturbo had ik speciaal de instructie gekregen dat ik niet al te voorzichtig hoefde zijn :-) ).
@mout: Nee hoor. Innocenti is ooit van BL geweest. Je had wel van die Autobianci’s Abarth. Piepkleine autootjes met 75pk. Net als de Fiat 127 75 sport.
Heel gaaf dit, heb nog een Colt Ralliart als inruiler:D
Kei cars +1
Leuk dingetje, in Amerika nog veel specialer dan hier, ookal zou ik hem hier ook wel graag willen hebben.
@mclarenf1lm:
De City was alleen geen Keicar, daarvoor was hij te groot en ook de motorinhoud voldoet niet aan de Kei regels (max 660cc)).
De Keicar van Honda was destijds de Today.
zuinigheid en wastegates, waar is de link?
@fortuna: http://automotivediscovery.com/wastegate-actuator-add-to-auto-fuel-efficiency/92996/
@sdk16420: marketing bullshit. Elektrisch bediende, elektronisch geregelde wastegates hebben vooral invloed op de driveability en emissies. Trouwens, de turbo op de City is vacuumbediend, het is pas recent dat de elektrisch bediende wastegateregelingen gekomen zijn.
Het ziet er niet uit maar het is wel ontzettend gaaf!
Beter nog, honda prelude Mk1.
hadden er een in het rood metalic met een kit erom (voorspoiler, achterbumperspoiler en sideskirts met mooie bbs velgen, geen achterspoiler omdat dat “not done” is)
ding liep als een trein (geen dieseltrein) en ondanks dat de teller tot 180km/h heeft hij meermalen meer dan dat gehaald………………..

Een andere leuke hothach, Charade gtti
@schuifmuis:

charade gti is leuk idd!i
of een Civic in de gti uitvoering….


of een r5 GT turbo, een uno turbo, metro turbo…..

veel leuke hot hatches vroeger eigenlijk…..
Is niet echt origineel, die City II turbo. Beetje jammer dus. Hij was echt waardevast geweest als ie niet zo verbouwd was
@rijzerlo:
Verbouwd?
Alleen de velgen zijn niet origineel en die staan hem eigenlijk best goed i.m.o.
http://m.marktplaats.nl/a/auto-s/nissan/m745576395-nissan-sunny-gti-r-als-nieuw.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=65058 als je van de 90’s iets wil is deze wel leuk.
@redneckdarian: maar die zijn extreem duur voor wat je krijgt. Deze bovenstaande City ook, daar niet van…
Dacht altijd dat honda nooit maar dan ook nooit turbo-benzine motoren geleverd heeft :) weer wat geleerd. mooi karretje
Doet me erg aan mijn Smartje denken.
Ook een turbootje, 115pk en iets van 750/800KG.

Rijd fantastisch leuk maar niemand begrijpt het :)
Supergaaf en alleen in Australie en Japan verkocht dus allemaal met stuur rechts. Wat men deed is de motor in een eerste generatie civic, met een onderblok uit de civic II kwam je al snel op 140pk met een gewicht van onder de 700kg…

0-100 tijden zijn wat misleidend voor dit soort auto’s. de acceleratie van 0-60 bv is het meest indrukwekkend en dan wordt het snel minder met zon klein blok, niks mis met 8sec… dat betekent dat elke moderne gti de eerste meters eruit getrokken wordt…
@niex: srry dit was foutief, men boorde ze uit. de civicII kon het onderblok wel op de civicI voor 100 extra cc’s en wat koppel… smijtbakkies…
Zie deze dan ook:

http://jalopnik.com/this-is-the-most-amazing-honda-youve-never-heard-of-784404318

mid engine 4wd turbo kei car :D

Wat meer info over de city turbo 2 en het brommertje wat erbij was de motocompo:

http://jalopnik.com/for-19-500-special-kei-693997268

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).