
Het allereerste exemplaar van de eerste gelimiteerde Gallardo. Hoe speciaal wil je het hebben?
Nera, Superleggera, Balboni, Performante, Bicolore, Super Trofeo Stradale, Edizione Limitata. Zo kan ik nog wel even doorgaan, in totaal was de Gallardo in 30(!) verschillende edities te krijgen. Dat zijn er zoveel, dat je de eerste gelimiteerde Gallardo makkelijk zou vergeten. Deze SE uit 2005 wordt dan ook niet gesierd door kekke striping, gekleurde wielen of opzichtige spoilers. Slechts een ander design van de wielen en wat glanzend zwart gespoten panelen onderscheiden deze SE visueel van de gewone Gallardo.
Het belangrijkste verschil met de reguliere coupé (de Spyder stond pas in 2006 in de showrooms) was de aangepaste versnellingsbak. Deze verkortte de schakeltijden en daarmee ook de acceleratie naar 100 km/u. Met vier seconden rond was je precies twee tienden sneller dan stumpers in een gewone Gallardo. Voor de gelegenheid kreeg de Lambo ook twintig paardjes cadeau, waarmee het totaal op 520 pk kwam.
Terugkijkend kunnen we concluderen dat Lamborghini iedereen en zijn moeder voor de gek heeft gehouden. Alle technische aanpassingen die de Gallardo SE onderscheidde werden later dat jaar doorgevoerd op alle Gallardo’s. Achteraf was het dus vooral een goedkope manier om middels een gelimiteerde run van 250 exemplaren een modeljaarupdate aan de man te brengen.
Dat doet echter niets af aan het feit dat de Gallardo SE nog altijd een fijne machine is. Zeker als het exemplaar in Balloon White is gespoten en het ook nog eens nummer 1 van de 250 is. Dan heb je dus zomaar de allereerste speciale Gallardo te pakken. Dat er vermoedelijk minder gewone Gallardo’s zijn dan special editions vergeten we voor het gemak even.
Autobedrijf Wim Prins heeft deze heerlijke Gallardo SE -misschien wel de mooiste Gallardo die er is?- in de showroom staan en vraagt 99.500 euro voor de instap-Lambo. Daarvoor krijg je een elf jaar oude auto met 57.625 kilometer op de teller, maar wel een elf jaar oude occasion die een stuk meer nekken weet te draaien dan een gloednieuwe F-Type, 370Z of Evora die je voor pakweg hetzelfde bedrag kunt kopen.
Met dank aan Björn voor de tip!













Deze vind ik toch persoonlijk 1 van de mooiste Gallardo’s.
Niet te opzichtig, voor zover dat kan voor een Lamborghini uiteraard..
@Dimglor: Ik moet altijd aan top gear denken bij die auto met hun opmerking dat de auto 99.9 % Duits en het ene wat de Italianen mocht maken werkte niet logisch (tankklep)
@riri:
Was dat niet met die epic roadtrip in Europa?
Op zoek naar de beste weg?
En Jeremy met de Superleggera zitten klooien om die tankdop open te krijgen :-p
Stond dan zelf met de handleiding in zijn handen!
Man, wat vond ik die special altijd leuk.
Voor 100.000 laat ik hem maar staan :)
Ik heb met een gallardo op Zandvoort gereden, en hoe begeerlijk hij er uit ziet zo rijdt t te clean. Tuurlijk v10 geluid heerlijk de Porsche waar mee ik later reed was minder snel maar zoveel meer beleving!
Laten staan zeg ik…:)
@napo: Ik zal wel moeten het prijskaartje is in Euro’s niet in Roebels.
Voor dat geld heb ik liever iets anders
@ritchie: Ik wil het geld dan kan wat meer rijden omdat ik minder hoeft te werken .
@riri: Met een ton hoef je niet minder te werken…
@OverSoft: ik wel ik verdien niet zoveel
@riri: Mooie zinsopbouw man!
@thomcarspotter: ik ben een vrouw
@riri: op Autoblog? Dan moet je zeker verkeerd zitten! Geintje, excuses haha ;)
@thomcarspotter: ik ben ook niet Hollands ik kom uit Praag
@riri: en kom je hier vaker? :$
@ritchie: maar deze wordt waarschijnlijk niet minder waard… Zou best eens de sweet spot kunnen zijn!
Bijzonder fraaie auto in die kleur, ballon White (?) Oké, voor een ton, als ik het zou hebben en midden in mijn peno pauze zou zitten dan deed ik het.
@pomoek: Zit je er nu tegenaan ? (met alle respect we komen allemaal aan de beurt)
@riri: Volgens mij ben ik er al overheen ;-)
In het -donker- oranje (waren er twee kleuren oranje te krijgen?) heb ik de SE altijd de mooiste Gallardo gevonden. Een blauwe LP560 Spyder met multispaak velgen daar gelaten.
Heb de Gallardo nooit een mooie italiaan gevonden. Alfa-Romeo 8C daar in tegen…
Tja al heel wat goedkoper en specialer dan de ex E55 van Schumacher.
Vind de Gallardo nog steeds mooier dan zijn opvolger de Huracan. Reed liever voor een ton in deze dan voor een dikke 2 ton in een Huracan.
Als je in Duitsland een beetje gaat shoppen heb je een veel jongere voor dat geld (BPM meegerekend).
Jammer van de verkeerde versnellingsbak, maar verder een prachtige auto!
@jochempie: Die versnellingsbak is prima hoor.
Deze stond voorheen te koop bij Amian cars in Duitsland, anderhalf jaar geleden nog foto’s van gemaakt
@dinobreezy: klopt als een bus! http://2015.amian-cars.com/wp-AC/lamborghini-gallardo-lp-520-se
Mwah, dan ga ik voor een gloednieuwe F-type cabrio.
Leuk, deze auto was dus het begin van het einde.
Nekken draaien doet die wel, maar t onderhoud draait je de nek om.
Lekker.
Doe mij maar een frietje met en een Gallardo speciaal.
Pre-facelift gallardo heb ik nooit echt mooi gevonden. De facelift is daarentegen wel precies goed, het liefst een superleggera in het wit met antraciet velgen.
@amgsoixanttrois: eens, de pre facelift heeft een beetje hoog Toyota mr2 gehalte aan de achterkant vind ik.
Hoe mooi en tijdloos ik de Gallardo nog steeds vindt zou ik voor dat geld toch liever een nieuwe F-type kopen… Denk ik…misschien…
Mijn voorkeur gaat uit naar een Prefacelift gele, poepie standaard, helemaal gaaf! Of een Balboni, ook heerlijk!
Een echte Lambo heeft vleugeldeuren PUNT
Lekker ding hoor, maar ik zou toch even verder zoeken.
Wat een verschil het kan maken door die verschrikkelijke gele platen eraf te halen