Te koop: voorraadje ex-leger G-klasses

Auteur: , 20 Reacties

Altijd altijd al een G-klasse willen hebben? Dit is je kans!


Hoewel de G-klasse tegenwoordig meer een P.C. Hooftractor is, begon het model zijn levensloop net als de Jeep en de Hummer als legerauto. Diverse landen wereldwijd hebben op deze manier gebruik gemaakt van de capaciteiten van de Geländewagen. Lorinser heeft een voorraadje van deze militaire auto’s op de kop weten te tikken, want ze bieden in een keer 36 exemplaren aan.

Het gaat om G-klasses die gebouwd zijn tussen 1989 en 1996. Ze hebben gediend in het Zwitserse leger. Aan de logo’s is te zien dat het officieel niet om Mercedessen gaat, maar om Puchs. G-klasses werden in een aantal landen, waaronder Zwitserland, namelijk onder deze naam verkocht. Alle G-klasses werden echter gebouwd in het Oostenrijkse Graz door Steyr-Daimler-Puch, of ze nou wel of geen Puch heetten.

Het gaat bij alle 36 G-klasse die te koop staan om dezelfde motorvariant, namelijk de G 230. Hierin heb je een 116 pk sterke viercilinder tot je beschikking, die gekoppeld is aan een automaat. Alle G-klasses die te koop staan bieden plaats aan acht personen. Er zitten zowel exemplaren met een hardtop als met een softtop tussen.

De goedkoopste van het stel moet €15.200 kosten, stamt uit ’93 en heeft 201.905 km op de klok staan. Dit is een schappelijke prijs voor een G-klasse, maar er staan goedkopere exemplaren op Marktplaats. De duurste van deze groep kost €47.900 en heeft er sinds 1993 143.800 km op zitten. Deze is door Lorinser voorzien van LED-verlichting, nieuwe lak en een nieuw dak. Eerder dit jaar knapten de Duitsers ook al een G-klasse uit het Zwitserse leger op.

De Puchs zullen wel het nodige te verduren hebben gekregen tijdens hun militaire loopbaan, maar gelukkig kunnen ze wel tegen een stootje. De oerdegelijke wagens kunnen dus gerust nog een paar jaartjes mee.

Een kijkje nemen in de voorraad van Lorinser kan hier.

Met dank aan Maarten voor de tip!



20 reacties

Zwitserland heeft dienstplicht.
Het Zwitserse leger heeft een heleboel zeer goed soldaten en reservisten en hoe al die ranken ook heten.
Echter, Zwitserland heeft ook zomaar 100000 mannen die zeg elke zoveel maanden moeten melden voor een paar dagen. Deze doen dan niet altijd met volle overtuiging van het nut hiervan.
Deze auto’s zullen waarschijnlijk vaker gewassen zijn dan de gemiddelde auto in Nederland. Maar ze zullen ook vaker verkracht zijn dan de gemiddelde Hertz auto!
@gregorius: oké
@gregorius: daar zijn ze voor gemaakt natuurlijk. En over het algemeen worden ze bij defensie gewoon gerepareerd als ze stuk zijn gegaan. Een auto van deze leeftijd heeft altijd wel wat dus ik zou me hier niet door tegen laten houden. Dat doe ik wel door mijn spaarrekening en de belastingen…
@lekbak: Ik weet niet hoe ze dat in Zwitserland doen, maar ik kan me niet voorstellen dat zij het anders zouden doen dan de Landmacht hier.

Hier hebben ze hele mobilisatie-complexen vol met allerlei reserve materieel, van onderdelen tot complete voertuigen en uitrusting. Eens in de zoveel tijd wordt het materieel dat in gebruik is ingeruild voor het materieel wat in die complexen ligt opgeslagen, zodat alle voertuigen min of meer gelijkmatig gebruikt worden. Dat zal ook de lage km-stand verklaren. De tijd dat het materieel stil staat in zo’n complex wordt dan gebruikt voor onderhoud en ritjes om alles inzetbaar te houden. Dus als morgen de Soldaat Zandhaas besluit om zijn MB om een boom te vouwen dan kan Defensie gewoon een andere MB uit een mobilisatie-complex trekken en hoeven ze niet direct Steyr te bellen.

( Maar voertuigen op uitzending worden niet om de zoveel tijd omgeruild, vziw)
@_Eend_: iets dergelijks zullen ze vast overal wel doen. Hoe dan ook is onderhoud en reparatie over het algemeen niet iets waar een westers land op bezuinigd. Liever een paar honderd ruige uren met goed onderhoud dan een paar duizend rustige uren zonder onderhoud.
@gregorius: ben je aan het apres skiën?
@gregorius: Google translate gebruikt?
Tja, een voorraad nét niet G-klasse’s dus. Blijven ze allemaal stock, of gaan ze met onderdelen naar 2016 G63 omgebouwd worden?
@dutchdriftking: misschien net niet voor jou maar laten we even eerlijk zijn:
Lang niet iedereen kan een G63 betalen, ook een bodykit kan nog aardig wat kosten als je dan zo’n fake G63 wilt zijn.
Een G230 4-puttertje met een onverwoestbare G, die allemaal nooit zout hebben gezien, en betaalbaar zijn, kan je toch prima hebben. Techniek is eenvoudig, dus je kan er zelf aan sleutelen. Ik zou het oprecht best een leuk project vinden.
@ghost: inderdaad. Als jij in de binnenlanden van Spanje, Italië, Griekenland, Oostenrijk etc. een landje hebt in de bergen of je jaagt graag, zijn dit briljante bakjes.
Gelukkig is Zwitserland in de politiek altijd ‘neutraal’, dus je weet zéker dat deze auto’s niet zijn ingezet in conflictgebieden o.i.d. Ik weet dat de Geländewagens uit het Nederlandse leger soms terugkwamen uit bijvoorbeeld Afghanistan, en dat de stof en gruis daar werkelijk élk mechanisch onderdeel naar de knoppen had geholpen.

Hou er wel rekening mee dat import vanuit Zwitserland iets meer kost dan import vanuit pak-em-beet Duitsland.
@rrrobert: Ze staan te koop in Duitsland, dus dat is geen punt
@machielvdd: dat zegt nog niks. Marktplaats staat ook vol met occasions die nog enkel met Duitse of Belgische papieren zijn voorzien…
Er zijn vast Puch bromfietsen in Nederland die verder zijn opgevoerd dan 116pk.
@mashell: Zeker!

De Puch Maxi van mijn schoonmoeder:
drie turbo’s, 190 pk en een koppel van 430 Nm…

En nog haalt ze met dat ding niet eens 16 kilometer per uur.
@moveyourmind: je schoonmoeder weegt 600kg,m
Kijk dit is nou een echte G-klasse!
Nederlands leger heeft ook wat exmateriaal zoals 4×4 transporters etc in de aanbieding
Er staan ook tientallen, zo niet honderden, ex BW G’s te koop voor weinig.
Ik ga er eentje halen. Puur om tegen Mevrouw Von Klausenburg te zeggen dat we naar stad gaan met mijn Puchje. O tempora, o mores!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).