• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Autosalon Brussel steeds belangrijker voor automerken’

Auteur: hayte, gepost 10 januari 2020 om 18:01 – 20 Reacties

Ook niet zo gek, als je concurrentie wegvalt.

Voor de meeste Autoblog.nl-lezers (en autoliefhebbers) zal dit geen nieuws zijn: de het Autosalon Brussel is weer in België. Tot en met 19 januari staat de beursvloer vol met allerlei nieuwe auto’s die hun Belgische-, Europese- of misschien wel wereldpremière hebben. Met dat Salon is echter iets interessants aan de hand: het wordt namelijk steeds populairder bij de autofabrikanten van de wereld. Althans, dat zegt Joost Kaesemans, directeur communicatie van Autosalon-organisator FEBIAC.

Om dit in concrete cijfers te laten zien: dit jaar heeft het Autosalon achttien wereldprimeurs. Zoveel nieuwe auto’s heeft het Salon ‘in vele jaren’ niet meer mogen presenteren, aldus Kaesemans. Denk daarbij aan de hybride-SUV’s van BMW, of een speciale versie van een Maserati Ghibli. Het gros van de primeurs zijn auto’s, maar er worden ook zes nieuwe motorfietsen getoond.

De extra aandacht van autofabrikanten komt volgens de FEBIAC-topman door de verminderde concurrentie als het gaat om autobeurzen. Neem de Autoshow van Detroit, die vanaf dit jaar niet langer in januari is, maar in juni. Ook het feit dat België een neutraal gebied is, helpt volgens Kaesemans. “In Frankrijk staan de Franse auto’s vooraan, in Duitsland staan die weer achteraan”, zegt hij.

Een ander voordeel van de Belgische autobeurs is het feit dat er veel auto’s worden verkocht. In het land wordt ‘een kwart tot een derde’ van de jaaromzet dankzij het Salon gerealiseerd, zo zegt de directeur. “Ervaring leert dat autofabrikanten die er niet bij zijn, dit voelen in hun eerste jaarhelft.”

Michael Lohscheller, CEO van Opel, beaamt dit: “Het verkoopdeel miste ik ook bij de beurs in Frankfurt. Fabrikanten vragen zich namelijk steeds meer af wat ze uit zo’n beurs kunnen krijgen. Ik denk dat wij als Opel dichter bij de klanten willen komen. En consumenten gaan graag naar een beurs om een auto te kunnen kopen. Daarom denk ik dat meer beurzen na moeten denken over een soortgelijke opzet.”

Tegelijkertijd blijft de beurs qua bezoekers voornamelijk een Belgisch feestje: het gros van de half miljoen mensen komt uit dit land, zo zegt Kaesemans.

Kaesemans en Lohscheller deden hun uitspraken bij De Nationale Autoshow op BNR. Meindert en Wouter zijn op de Brussels Motor Show en spraken ook met Eddy Haesendonck, president en CEO van BMW België en Luxemburg.

Ook interessant!

  • Het eerste grote autoevenement van 2022 is alweer geschrapt
  • Opel is binnen een paar jaar compleet anders
    Opel is binnen een paar jaar compleet anders
  • Irmscher Opel Insignia iS3
    Irmscher Opel Insignia iS3 heeft bijzondere inspiratiebron
  • Opel maakt de prijs van de vernieuwde Grandland bekend
    Ingrijpende facelift doet Opel Grandland veel goeds

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

Autoshows, brussel, brussel-2020, meindert-schut, Opel, wouter-karssen

Vorig bericht: « Te koop: voorraadje ex-leger G-klasses
Volgend bericht: Deze Lamborghini Espada mist een motorkap »

Lees Interacties

Reacties

  1. moveyourmind zegt

    10 januari 2020 om 18:15

    Liever één mooie grote autobeurs waar zowat alle automerken vertegenwoordigd zijn met een hoop primeurs dan dat er meerdere zijn waar je met een halve dag uitgekeken bent.

    Zou mooi zijn als de autofabrikanten net als voor de crisis weer flink uitpakken met mooie indrukwekkende stands, veel show en mooie dames om de kooplust op te wekken.

    Login om te reageren
    • johnwaters zegt

      10 januari 2020 om 18:51

      @moveyourmind: welkom in Brussel dan.

      Login om te reageren
    • hotze zegt

      10 januari 2020 om 19:00

      @moveyourmind: Mooie dames om de kooplust op te wekken… ok. Ze wekken in ieder geval wel andere lust op…

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        10 januari 2020 om 19:18

        @hotze: eetlust?

        Login om te reageren
        • cossiekiller zegt

          10 januari 2020 om 19:31

          @lekkerlinksrijden: In het begin is dat altijd zo…
          Toen ik mijn vrouw leerde kennen was ze ook zo lekker dat ik haar wel had willen opeten…

          Nu heb ik spijt dat ik het niet gedaan heb…

          Login om te reageren
          • dwfc zegt

            10 januari 2020 om 19:45

            @cossiekiller: Haha, gelukkig doe je dat niet, anders zouden er geen vrouwen meer zijn mocht je veel wisselen!

            Login om te reageren
          • lekkerlinksrijden zegt

            10 januari 2020 om 19:53

            @cossiekiller: maar ze heeft toch ook haar goede kanten

            Login om te reageren
            • cossiekiller zegt

              10 januari 2020 om 21:01

              @lekkerlinksrijden: Haar achterkant valt inderdaad wel mee.

              Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        10 januari 2020 om 19:36

        @hotze: Laat ze maar lullen…

        Als jij goesting krijgt om met zo’n juffrouw van de beurs te gaan hotze moet je dat gewoon doen.

        Login om te reageren
        • hotze zegt

          10 januari 2020 om 22:02

          @moveyourmind: Goesting, mooi woord is dat ? Maar goed dat ze alleen autodeals sluiten op de beurs en geen andere ‘afrondkamertjes’ in de aanbieding hebben.

          Login om te reageren
      • rvandereem zegt

        10 januari 2020 om 21:06

        @hotze: De prachtige tijden van EarlsCourt kunnen alleen mensen van mijn leeftijd zich herinneren. De vrouwen trokken daar meer aandacht dan de auto’s. En terecht. Gestopt vanwege de kritiek

        Login om te reageren
  2. dwfc zegt

    10 januari 2020 om 18:56

    Ze doen hun best, maar het blijft een Mickey Mouse beurs vergeleken met FF.

    Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      10 januari 2020 om 20:12

      @dwfc: ervan uitgaande dat je met FF op Frankfurt doelt… dat stelde afgelopen editie ook niet veel meer voor. Geef mij Genève maar. Heerlijk compact en toch groots. Vlak naast het vliegveld in een schitterende omgeving! Ieder jaar weer een feestje om daarheen te mogen.

      Login om te reageren
  3. Rohrl-fan zegt

    10 januari 2020 om 19:18

    Heb zelf een tijdje als verkoper gewerkt bij een merkdealer en kan alleen maar zeggen dat de impact op de wagenverkoop in België van dit event inderdaad gigantisch is.

    Ook bij ons werd ongeveer een kwart van het jaarlijkse aantal ‘geschreven’ wagens verkocht.

    Zelf ga ik nog steeds graag naar ‘t Salon, maar sinds ik de voorbije jaren andere events in het buitenland heb leren kennen zoals Goodwood, Salon Privé, Rétromobile is voor mij het indrukwekkende er beetje vanaf.

    Ook is het jammer dat de écht leuke auto’s de laatste jaren in een aparte hal staan waar je voor moet bijbetalen én die bovendien niet alle beursdagen toegankelijk is.

    Login om te reageren
  4. thomasthomas zegt

    10 januari 2020 om 20:54

    25% van alle verkochte autos in Belgie worden verkocht op de beurs. Dat had in Nederland eigenlijk ook zo moeten zijn dan had de Rai zeker nog bestaan met alle merken.

    Login om te reageren
  5. quinn zegt

    10 januari 2020 om 23:32

    Dit is de reden van de ondergang van de AutoRai geweest. Er konden op een gegeven moment geen auto’s meer gekocht worden. Het was puur een Lead generator geworden. Een hoop auto’s bijelkaar met een paar gastdames / gastheren erbij die alleen maar zoveel mogelijk Leads noteerden, helaas…

    Login om te reageren
  6. appeltaartislekker zegt

    11 januari 2020 om 00:02

    De autosalon is ook goed hoor, salon is namelijk een Engels woord, daarbij mag je zowel de als het gebruiken. Overigens is de auto tentoonstelling Brussel pas een mooie zin. Verder ben ik ook geen held in Nederlands.

    Login om te reageren
    • WinkeB zegt

      11 januari 2020 om 00:15

      @appeltaartislekker: eigenlijk is ‘het salon’ in dit geval standaardtaal in België, aangezien het ‘grote jaarbeurs’ betekent. Volgt niet echt de regels van de andere betekenis van het woord.

      Login om te reageren
  7. Jantje_555 zegt

    11 januari 2020 om 01:20

    Brussel is al altijd een miskend maar mooi salon geweest, blij dat dit nu meer en meer bekend wordt.
    Enkel wel duur. 13 of 15 euro inkom, 10 euro parking en 7 euro voor de dreamcars hall

    Login om te reageren
    • bpc zegt

      11 januari 2020 om 14:19

      @jantje_555: ach kom, ze gooien de gratis tickets om je oren.
      effe vragen aan je garage,bandenboer, tankstation, of zelf krantenwinkel.
      hb er vorige jaren ng weggegeven aan mensen in de rij vn de kassa omdat ze anders tch in de vuilbak waren geëindigd.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North