
De Nederlandse schadeherstellers luiden de noodklok: als u binnenkort niet heel snel uw Heilige Koe de vangrails in rijdt, gaan zij ten onder. Onze auto’s worden te veilig, en dat kost ze hun broodwinning.
Vroeger, toen je nog geen parkeersensoren, lane departure warning, BLIS, of Collission Protection system had, beleefde de schadeherstelbranche gouden tijden. Regelmatig kwam er een auto binnen rollen die een paaltje geschampt had, of bij een kleine kop-staart-botsing in het stadsverkeer betrokken was. Maar tegenwoordig grijpen nieuwe auto’s steeds vaker in als er een crash dreigt. Gevolg: auto’s blijven vaker heel, en de schadeherstellers zitten duimen te draaien.
Het is eigenlijk heel paradoxaal, want aan schade heeft iedereen een broertje dood, behalve de mensen die er de kost mee winnen. Tegenwoordig heb je zelfs op een A-segmenter als de Seat Mii al city safety assist, dat de auto automatisch remt als er een botsing dreigt. Gevolg: een omzetdaling van pakweg 10 procent de afgelopen jaren voor de FOCWA (de branchevereniging van schadeherstellers)-leden, aldus voorzitter Frits Huffnagel tegen de NOS.
Je zou denken dat de toegenomen veiligheid wel wordt gecompenseerd door de immer toenemende stupiditeit bij een aardig contingent van de Nederlandse chauffeurs, maar kennelijk zijn we te cynisch wat dat betreft. Misschien moeten de lijdende autoschadeherstellers eens een toko in Rusland openen? Genoeg werk daar..
En nu even uw koekblik tegen een paar paaltjes parkeren graag. Of haal hem even langs een rij auto’s in de parkeergarage. Doe het niet voor jezelf, maar doe het voor de FOCWA, voor behoud van Nederlandse banen in deze barre tijden.
Foto: autojunk.nl
Ok, dus er zijn gewoon teveel schadeherstelbedrijven?
Duurt even maar uiteindelijk lost dat probleem zichzelf op. Tot die tijd nog graag even de prijzen verlagen in het gevecht om de schaarse klant.
@Dino2400: Inderdaad. Kwestie van vraag en aanbod ;)
Vraag me af wat voor smoes de verzekerings maatschappijen nu gaan gebruiken om de premie omhoog te gooien. Schade kan het niet zijn.
@norge:
vroeger was een mannetje enkele dagen bezeg een bumper recht te tikken, schuren en spuiten.
Tegenwoordig wordt de hele voor- og achterkant van een auto vervangen.
Kost een mannetje hooguit een paar uur maar de materiaalkosten (nieuwe voorkant) zijn vele malen hoger dan wat schuren en spuiten.
Dus de verhouding arbeid / materiaalkosten is totaal zoek.
Ben dus bang dat de premies niet echt zullen zakken.
Der tk er deuubs!!
They took our jobs.
Maar ze verdienen wel veel meer aan elke klant als het goed is. Want het is niet zoals tien jaar geleden even alles recht trekken en een beetje Tipp-Ex erop.
Tipp-Ex was een mythisch goedje dat wij vroeger toen we naar school gingen bijna verplicht in ons etui hadden zitten. Een etui is een soort buidel waar je je pennen en potloden in bewaard. Een pen is iets waar we vroeger mee op papier schreven. Papier kwam in dunnen velletjes en werkt als een soort beeldscherm dat je maar één keer kon vol maken en dan moest weggooien.
@jolig: hoho, met dat magische tipp-ex kon je langer met je papier doen. Zeker met de geavanceerde tipp-ex waar een metalen balletje in zat om het vloeibaar te houden. Anders had je altijd nog thinner.
@jolig: Restepc!
Die comment maakt een foute ochtend al half goed! Dank
@jolig: Ik was zo’n etterbak die tippex leende van anderen en het kwastje/haren afknipte en dan terug gaf (lachen). Maar had op gegeven moment mezelf te pakken want niemand wou mij tippex lenen na een tijdje.. -_-‘
Dom van die bedrijven. Dit zie je al jaren aankomen. Als ze nou hun dienstenpakket wat verbreden…. Wrapping, detailing etc… Nee gewoon gaan zitten afwachten en klagen…zo werkt het niet!
Producenten van typmachines gingen ook wat anders doen toen de pc kwam. Dit is iets van alle tijden…
Sluit de helft van die bedrijven maar, deugt helemaal niets van de autoschade branche!
@kwaliteituitturijn: waar baseer je dat op?
auto’s worden inderdaad veiliger, onderdelen worden steeds duurder, auto’s gaan ook sneller totaalos, door de prijzen van de onderdelen.
de enigste die geld verdient is de verzekerings maatschappijen,de schadeherstel bedrijven hebben tegen woordig niks meer te vertellen, verzekerings maatschappijen bepalen de prijzen die ze mogen als uurloon.
dus ze hebben gewoon meer werk nodig om alles kunnen te bekostigen, denk maar niet dat het pand waar ze in zitten geen geld meer kost en ga zo maar door aan vaste lasten die ze hebben en personeel dat ook aan het einde van de maand zijn handje ophoud, omdat ze geld willen hebben.
er zijn best wel veel schade herstel bedrijven in nederland, maar bedenk maar eens hoeveel auto’s er in nl rond rijden.
je zou toch zeggen, er rijd nog genoeg oud spul rond, maar volgens mij heeft iedereen gewoon geen geld of geen zin om de schade te repareren want ik zie de laatste tijd steeds meer half gedeukte wagens rijden..
of komen er steeds meer russen naar Nederland?
en ik sprak gister nog met een schade expert, en die had het smoordruk, niet bij te benen..
beetje tegenstrijdig dan..
@dennisr: schade expert kan ’t wel druk hebben, als mensen de schade niet laten herstellen hebben de schadeherstellers niets te doen!
@MARS: Nee oke, maar was meer om aan te geven dat er genoeg schade is..
dus niet dat er dankzij al die systemen per definitie minder schade is op dit moment..
@dennisr: ja oke, maar mensen offeren hun opgebouwde noclaim niet meer op om te voorkomen dat de premie stijgt..
Ze gaan zelf klussen, of laten ’t erbij.
+1 voor sir_smokalot voor het zijn van south-park fanboy!
@jeffreym3: 2
Het is ook niet zo gek natuurlijk. kleine schades worden steeds meer voorkomen (paaltjes etc). grote schades worden steeds minder gerepareerd.
‘vroegah’ kon je auto nog best in elkaar zitten voor hij total loss was. Dan kwamen er een zooi uren bij van de schadehersteller die alles weer recht ging trekken.
Nu heb je bij een redelijke botsing meteen diverse airbags die afgaan. alleen al de kosten om die te vervangen zijn torenhoog. Dan is je interieur aan gort, kost ook zat. en dan komt het plaatwerk etc pas
Die rednecks hebbe gelijk . Derk a derr
saai en eentonig filmpje
@toroloco: Jij bent zeker een schadehersteller
Dus zij willen meer ongelukken voor meer winst?
Oké, ik crash wel ergens tegen aan dan. Ik zelf zal wel heel blijven toch?
jammer voor ze, maar helaas.
Dan zorg je er voor dat je bedrijf meer doet dan schade herstellen.
Toen de auto’s op de markt kwamen had de hoefsmit het ook zwaar, die werd automonteur.
Leuke tendetieuze foto ook.
Carrieredoos plant leasebak op Amsterdammertje.
Tis ook nooit goed he.. :(
Kijk toch om je heen. Er is bijna geen auto die schadeloos is. Alleen niemand neemt meer de moeite om het te laten fixen!
Zo klaagde bij ons in het lokale suffertje eens een SEV man over de rollator, de oudjes betaalden niet langer meer de woekerprijzen bij de SRV man maar rollatorden gewoon naar de supermarkt zodat er nog iets van het AOWtje overbleef. Nu de parkerrsensoren gemeengoed worden en de gemiddelde snelheid in het land steeds dichter bij de 0 komt is het zwaar voor de schadeherstellers. Inderdaad zijn er rijkelijk veel en is het niet zo’n sympathieke branche. Misschien moeten ze net zo’n professionaliseringslag maken als de autoslopers gedaan hebben, de slopen niet meer, die demonteren tegenwoordig.
Doe er zelf aan mee, schade van goed een jaar geleden is nog steeds niet hersteld. Geen zin in terugval in de no-claim, dorpel zo laten herstellen kost meer dan de auto waard is. Na een tijdje zie je de schade ook niet meer.
Gewoon meer vrouwen op de weg, dat los je dit probleem vanzelf op.
Moeten ze fftjes blijven wachten tot de winter dan hebben ze weer werk zat:)
Alsnog worden er door schadeherstel bedrijven belachelijke prijzen gerekend, helemaal als het duidelijk is dat het verzekeringswerk wordt. Voor het gedeeltelijk opschuren van een bumpertje en deze spuiten wordt tegenwoordig lachend €600,- gerekend. Dat valt simpelweg niet te verwantwoorden.