• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Terugblik uit 1991: de Koenig KS8 (BMW 8-serie)

Auteur: rynnus, gepost 15 april 2016 om 20:03 – 62 Reacties

Afbeelding Terugblik uit 1991: de Koenig KS8 (BMW 8-serie)Afbeelding Terugblik uit 1991: de Koenig KS8 (BMW 8-serie)Afbeelding Terugblik uit 1991: de Koenig KS8 (BMW 8-serie)Afbeelding Terugblik uit 1991: de Koenig KS8 (BMW 8-serie)Afbeelding Terugblik uit 1991: de Koenig KS8 (BMW 8-serie)Afbeelding Terugblik uit 1991: de Koenig KS8 (BMW 8-serie)

Koenig KS8
De dikste 8-serie werd door Koenig gebouwd.

Als je indertijd genoeg geld had om een BMW 8-serie aan te schaffen, mocht je trots zijn op jezelf en je smaak voor auto’s. Met een minimaal vermogen van 286 pk in de 840Ci zat je nooit verlegen om power. De 850CSi met de prachtig lopende V12 die 381 pk aan de straatstenen verkocht, was het topmodel. Nooit zou in mij zijn opgekomen dat dat te weinig pk was.

Echter zegt dat waarschijnlijk meer over mij, dan over de auto. Tuner Koenig bijvoorbeeld, die dacht er ook anders over en ontwikkelde destijds een complete upgrade kit voor je 8-serie. Koenig heeft zelf veel ervaring in de racerij en staat er dan ook om bekend om zeer professionele kwaliteit te leveren. De kit werd dan ook niet gebouwd voor de rapper met poen, maar voor de rijke burger met race-asperaties.

Koenig bracht een upgrade voor de gehele auto uit onder de naam KS8. Denk aan een widebody, motorupgrades, betere velgen/banden, nieuwe demping en een aangepaste achteras. De 850SCi kreeg dankzij een supercharger, een motormanagement-upgrade en een grotere intercooler 510 pk. Daarvoor legde je dan € 35.279 neer. Hierdoor bereikte de 8-serie een topsnelheid van minimaal 310 km/u, afhankelijk van de grootte van de wielen.

De KS8 is ook ooit in het zwart geleverd aan een of andere sultan in de woestijn. Hieronder hebben we de versie in het rood (check ook deze post op Autojunk), een kleur die het meest voorkwam. Overigens zijn er slechts een handjevol van deze verbrede 8-series op de wereld. (via Supercars.net)

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
  • Video: BMW 3 Serie maakt onfortuinlijk rondje

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

8-serie, BMW, Koenig, rood, tuning, youngtimer

Vorig bericht: « Hoe gaat Tesla aan de gigantische vraag voldoen?
Volgend bericht: Henk Kamp draait elektrisch autoplan PvdA de nek om »

Lees Interacties

Reacties

  1. bmwkevin zegt

    15 april 2016 om 20:05

    Fout, maar zooo lekker

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      15 april 2016 om 20:50

      @bmwkevin: de tijd van de wide body. Heerlijk! Doet me denken aan Rieger.

      Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      15 april 2016 om 22:53

      @bmwkevin: doet me aaaaaltijd denken aan: http://www.anp-archief.nl/attachment/79674

      Login om te reageren
  2. danielj zegt

    15 april 2016 om 20:06

    Prachtig, heerlijk fout.

    Login om te reageren
  3. thefmanl zegt

    15 april 2016 om 20:07

    Wat een bruut ding

    Login om te reageren
  4. unavailable zegt

    15 april 2016 om 20:07

    8 serie, nice… Ooit koop ik de 850CSI. :-)

    Login om te reageren
    • paulloper zegt

      16 april 2016 om 02:10

      @unavailable: koop dan

      Login om te reageren
  5. maferick74 zegt

    15 april 2016 om 20:09

    Heerlijke lijn…. bruut en fout

    Login om te reageren
  6. hight96 zegt

    15 april 2016 om 20:14

    Heel dik zo hoor! Hebb0n!

    Login om te reageren
  7. justingayber zegt

    15 april 2016 om 20:16

    F40 iemand?

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      15 april 2016 om 20:43

      @justingayber: Haha ja F40 tintje inderdaad

      Login om te reageren
  8. Rick-dos zegt

    15 april 2016 om 20:16

    “Daarvoor legde je dan € 35,279 neer.”

    €35,28 voor een motor upgrade en bodykit. Vroegah was alles goedkoper.

    Login om te reageren
    • jipino zegt

      15 april 2016 om 20:38

      @Rick-dos: Ook wel bijzonder dat ze euro’s accepteerden in 1991.

      Login om te reageren
      • beefcake zegt

        15 april 2016 om 22:41

        @jipino: Koenig was zijn tijd pas echt ver vooruit!

        Login om te reageren
    • koeckenbacker zegt

      15 april 2016 om 21:16

      @Rick-dos: das wel dik 70 piek heh, zo goedkoop was dat dus niet.

      Login om te reageren
  9. racemees1 zegt

    15 april 2016 om 20:18

    Let even op de foto van de motor. Lukraak lopen kliederen met een rode spuitbus, over slangklemmen, schroeven, etc heen. Dafuk?

    Login om te reageren
    • volvo-s60-adept zegt

      15 april 2016 om 20:27

      @racemees1: dat ziet er inderdaad wat chaotisch uit

      Login om te reageren
    • artje zegt

      15 april 2016 om 20:34

      @racemees1: WTF, hoe kan je zoiets doen. Alles is onder gekliederd, overal spuitnevel en slangen meegepakt…!

      Login om te reageren
    • ej20g zegt

      15 april 2016 om 21:11

      @racemees1: het bovenstaande exemplaar mist bovendien de supercharger. Lijkt mij een “gewone” 850i of CSi met Koenig bodykit.

      Login om te reageren
    • phdg zegt

      15 april 2016 om 21:11

      @racemees1: ben niet zeker of dat wel een foto van een echte is. Waar zit bijvoorbeeld de supercharger waar over gesproken word?

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        15 april 2016 om 21:55

        @phdg: daar waar plek is; eronder…

        Login om te reageren
        • phdg zegt

          16 april 2016 om 08:07

          @e1000bmw523i: ik zie de luchtfilter, luchtmassameter en de inlaatcollector. Dan word het moeilijk om nog ergens een supercharger tussen te krijgen ?

          Login om te reageren
          • e1000bmw zegt

            16 april 2016 om 08:24

            @phdg: dat ligt allemaal redelijk hoog. Dus eronder zou met een beetje passen en meten moeten lukken. En anders net als (of in plaats van) de airco op een aparte riem.

            Login om te reageren
    • adjudant zegt

      15 april 2016 om 21:15

      @racemees1: daar zeg je me wat.. Scherp

      Login om te reageren
  10. tvklarenbosch zegt

    15 april 2016 om 20:20

    Vet!!!

    Login om te reageren
  11. turboboy zegt

    15 april 2016 om 20:23

    Standaard al een prachtig model, een originele exemplaar in het donkerblauwe is gewoon klassiek.
    Dit is gewoon een heerlijk voorbeeld van klassieke tuning en ik vind het schofterig lekker.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      15 april 2016 om 21:18

      @turboboy: donkerblauw is de beste kleur voor de standaard uitvoering idd. Al vind ik bordeauxrood ook niet verkeerd.
      En hellrot, zoals de 850CSi die hier op Autoblog al eens voorbij gekomen is, in het geval van eentje met het M-stylingkit, al geldt ook daarvoor dat bordeauxrood hem ook zeker niet verkeerd staat…

      @autoblogger, @rynnus to the rescue please… :)

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        15 april 2016 om 21:21

        @e1000bmw523i: Dat bordeauxrood blijkt overigens Calypsorot te zijn.

        Login om te reageren
    • undifined1 zegt

      15 april 2016 om 23:09

      @turboboy: idd donkerblauw is mooi, maar zwart staat ook echt geweldig, heerlijk typisch jaren 90, met telefoonantenne achterop

      Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    15 april 2016 om 20:24

    Stiekem gewoon heeel gaaf!

    Login om te reageren
  13. 650s zegt

    15 april 2016 om 20:26

    Heel vet! Werkt beter dan ee gek kleurtje en/of carbon (mansory)

    Login om te reageren
  14. gt500eleanor zegt

    15 april 2016 om 20:28

    Prachtig!

    Login om te reageren
  15. toniominestrone zegt

    15 april 2016 om 20:30

    Dat motorblok is een janboel, zonde!

    Login om te reageren
  16. toyotafortuner zegt

    15 april 2016 om 20:32

    Heerlijk vaut! Love it!

    Login om te reageren
  17. p2000 zegt

    15 april 2016 om 20:33

    Wat een ordinair ding. Maar oh zo lekker

    Login om te reageren
  18. martijn11 zegt

    15 april 2016 om 20:42

    Heb nooit wat gehad met het merk nu nog steeds niet

    Login om te reageren
  19. bisazza zegt

    15 april 2016 om 20:46

    Guilty pleasure!!

    Login om te reageren
  20. turbobrick zegt

    15 april 2016 om 20:50

    Omdat het een BMW is is het opeens heerlijk fout …
    Gewoon mega kamper en dus FOUT !! Niks heerlijk aan.

    Login om te reageren
    • dedon zegt

      15 april 2016 om 21:02

      @turbobrick: Dat maken we zelf wel uit!

      Login om te reageren
      • turbobrick zegt

        15 april 2016 om 21:11

        @dedon: Meelopertje ….

        Login om te reageren
  21. e1000bmw zegt

    15 april 2016 om 21:02

    “Met een minimaal vermogen van 286 pk in de 840Ci zat je nooit verlegen om power.”

    Oo jawel. Dat ding woog nogal wat. En met de looks van een snelle GT die eigenlijk zou moeten concurreren met de Ferrari’s van die tijd, was het gewoon karig. Het ding was nog steeds vlot, maar niet snel. Dit geldt overigens ook voor de standaard 850Ci met de standaard automaat.

    Login om te reageren
    • ocda zegt

      15 april 2016 om 22:34

      @e1000bmw523i: of t een 40i of 50i was ongeacht 7 of 8 serie dat scheelde inderdaad nogal wat, in een 40i was t heel lekker cruisen, in een 50i werd je in je stoel gepleurd met gas er op

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        15 april 2016 om 23:07

        @ocda: dat laatste zeker. Maar toch kon de 850i niet concurreren met de GT’s uit Maranello en de kliek uit Stuttgart; de Porsche 928 en de Mercedes SL. Terwijl hij daar – prijstechnisch en qua looks – wel op ingeschaald werd.

        Login om te reageren
      • undifined1 zegt

        15 april 2016 om 23:13

        @ocda: in de praktijk is de v8 minstens net zo snel, vooral de 4.4 maar de v12 loopt zo mooi

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          16 april 2016 om 08:26

          @undifined1: kwam dat niet voornamelijk omdat de V8 net wat gretiger was om toeren te draaien?

          Login om te reageren
  22. mrmiyagi1982 zegt

    15 april 2016 om 21:08

    Ik vind t een hele dikke bak. V12 met supercharger. Is altijd gruwelijk!

    Login om te reageren
  23. cossiekiller zegt

    15 april 2016 om 21:11

    Ik vind hem heel vet. De motorruimte een beetje schoonmaken en klaar. Mooie widebody. Bmw doet dit nu zelf. Kijk maar naar de M2 nu met zijn 8cm bredere achterkant tegenover zijn tragere broertjes.

    Login om te reageren
  24. koeckenbacker zegt

    15 april 2016 om 21:22

    Lijkt wel een beetje vies ding. De voor en achter zijde zijn meer multi-rosso dan mijn oude alfa155 uit 95. Ook onder de motorkap alles voor de helft rood :s

    En ik weet niet welke piepersnijer die koplampen erin gezet en afgesteld heeft. Maar zo hoef ik van mijn werkgever de auto niet af te leveren na een schadegevalletje.

    Login om te reageren
  25. rufctr01 zegt

    15 april 2016 om 21:24

    Hij kan het goed hebben. Stiekem niet echt fout.

    Login om te reageren
  26. allesmetturbo zegt

    15 april 2016 om 21:53

    Dit maakt men hele weekend! Wat is dit mega dik!!! *kwijlllllll

    Login om te reageren
  27. hahaha zegt

    15 april 2016 om 22:23

    Wat een wansmaak

    Login om te reageren
  28. ocda zegt

    15 april 2016 om 22:28

    Heb zelf een aantal jaren de 750i gereden uit 88 destijds 4,5 jaar oud bij aankoop vond ik net even wat fijner dan de 8 serie, houd nou eenmaal meer van luxe sedans, bepaalde GT’s sla ik zeker niet af hoor.

    Login om te reageren
  29. jerudo zegt

    15 april 2016 om 22:56

    Heb helemaal niets met de 8 serie, er klopt in mijn ogen iets niet aan. Deze echter doet het wel, op de een of andere manier is alles hier wel in verhouding.

    Login om te reageren
  30. norge zegt

    16 april 2016 om 00:03

    He bah, was toen al ordinær…

    Login om te reageren
  31. bmwm3gtr zegt

    16 april 2016 om 01:07

    Ik zou hem al willen kopen alleen al om die motor ?

    Login om te reageren
  32. dracae zegt

    16 april 2016 om 01:54

    Koenig heeft heel veel verschillende modellen verbeterd, of verkloot, afhankelijk van je smaak.

    Soms ook in samenwerking met Strosek. Als autogek jongetje was ik zeer onder de indruk van de 1000pk Testarossa variant, terwijl de omgebouwde Mercedes SL eigenlijk toen al ordinair was.

    Login om te reageren
    • GOD zegt

      16 april 2016 om 05:42

      @dracae: Hadden ze ook niet een Diablo twin turbo ombouw die over de 400 ging?

      Login om te reageren
  33. GOD zegt

    16 april 2016 om 05:38

    Liever de “one and only” M8 prototype.
    https://www.youtube.com/watch?v=znrARdv3F_0
    Zou er wel andere velgen onder gooien.

    Login om te reageren
  34. 3246cm252kw zegt

    16 april 2016 om 07:58

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  35. ejvdl zegt

    16 april 2016 om 08:58

    https://www.google.nl/search?q=koenig+ks8+engine&client=ms-android-samsung&source=lnms&prmd=ismvn&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiQ8ZCQyJLMAhXJVRQKHQoNCGAQ_AUIBygB&biw=360&bih=640#imgrc=jOsB54jhMlw2sM%3A
    Hier een foto van een koenig met supercharger. Ziet er wel iets beter uit.

    Login om te reageren
  36. desjonnies zegt

    16 april 2016 om 09:42

    Vriend van me, steen en steen rijk (letterlijk) gezin waar de man toe behoorde kocht er eentje.
    Geloof me, de ellende die de Jaguar V 12 in bakerpraatjes en kroegpraat werd toebedeeld, beleefde hij allemaal met deze BMW, tot het in de fik vliegen van de wagen aan toe, foutje van de dealert, bedankt !

    Zijn grootste probleem was dat je het inderdaad van een Jag verwachtte maar dat je dan nog tenminste in een echte luxueuze en gezellige ambiance zat te wachten op de sleepwagen.
    Hij heeft me in een boze BMW-bui de wagen eens aangeboden voor Duizend Gulden maar ik hoefde hem niet !
    Echt niet !
    In zijn familie reden ze Jaguar V12’s die per dozijn werden ingekocht en Pa had de allereerste 750 BMW geleverd gekregen.
    Ow als speelgoed een Morgan +8, met de Rover V8, alleen als ik erin kwam (een hele tour) kwam ik er praktisch niet meer uit !

    Login om te reageren
  37. F355GTB zegt

    16 april 2016 om 12:53

    De 8-serie vond ik destijds één van de mooiste auto’s die er te koop waren. Ik denk alleen dat de 8-serie een beetje hetzelfde probleem had als later de Lexus SC 430: “vlees noch vis”. Voor dat geld had je best wel ‘hardcore’ sportwagens, wat de 8-serie niet was. En voor dat geld had je ook luxere bolides…
    Maar het is altijd een indrukwekkende auto geweest, die 8-serie.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North