Terugblik uit 1991: de Koenig KS8 (BMW 8-serie)

Auteur: , 62 Reacties

De dikste 8-serie werd door Koenig gebouwd.

Als je indertijd genoeg geld had om een BMW 8-serie aan te schaffen, mocht je trots zijn op jezelf en je smaak voor auto’s. Met een minimaal vermogen van 286 pk in de 840Ci zat je nooit verlegen om power. De 850CSi met de prachtig lopende V12 die 381 pk aan de straatstenen verkocht, was het topmodel. Nooit zou in mij zijn opgekomen dat dat te weinig pk was.

Echter zegt dat waarschijnlijk meer over mij, dan over de auto. Tuner Koenig bijvoorbeeld, die dacht er ook anders over en ontwikkelde destijds een complete upgrade kit voor je 8-serie. Koenig heeft zelf veel ervaring in de racerij en staat er dan ook om bekend om zeer professionele kwaliteit te leveren. De kit werd dan ook niet gebouwd voor de rapper met poen, maar voor de rijke burger met race-asperaties.

Koenig bracht een upgrade voor de gehele auto uit onder de naam KS8. Denk aan een widebody, motorupgrades, betere velgen/banden, nieuwe demping en een aangepaste achteras. De 850SCi kreeg dankzij een supercharger, een motormanagement-upgrade en een grotere intercooler 510 pk. Daarvoor legde je dan € 35.279 neer. Hierdoor bereikte de 8-serie een topsnelheid van minimaal 310 km/u, afhankelijk van de grootte van de wielen.

De KS8 is ook ooit in het zwart geleverd aan een of andere sultan in de woestijn. Hieronder hebben we de versie in het rood (check ook deze post op Autojunk), een kleur die het meest voorkwam. Overigens zijn er slechts een handjevol van deze verbrede 8-series op de wereld. (via Supercars.net)



62 reacties

Fout, maar zooo lekker
@bmwkevin: de tijd van de wide body. Heerlijk! Doet me denken aan Rieger.
@bmwkevin: doet me aaaaaltijd denken aan: http://www.anp-archief.nl/attachment/79674
Prachtig, heerlijk fout.
Wat een bruut ding
8 serie, nice… Ooit koop ik de 850CSI. :-)
@unavailable: koop dan
Heerlijke lijn…. bruut en fout
Heel dik zo hoor! Hebb0n!
F40 iemand?
@justingayber: Haha ja F40 tintje inderdaad
“Daarvoor legde je dan € 35,279 neer.”

€35,28 voor een motor upgrade en bodykit. Vroegah was alles goedkoper.
@Rick-dos: Ook wel bijzonder dat ze euro’s accepteerden in 1991.
@jipino: Koenig was zijn tijd pas echt ver vooruit!
@Rick-dos: das wel dik 70 piek heh, zo goedkoop was dat dus niet.
Let even op de foto van de motor. Lukraak lopen kliederen met een rode spuitbus, over slangklemmen, schroeven, etc heen. Dafuk?
@racemees1: dat ziet er inderdaad wat chaotisch uit
@racemees1: WTF, hoe kan je zoiets doen. Alles is onder gekliederd, overal spuitnevel en slangen meegepakt…!
@racemees1: het bovenstaande exemplaar mist bovendien de supercharger. Lijkt mij een “gewone” 850i of CSi met Koenig bodykit.
@racemees1: ben niet zeker of dat wel een foto van een echte is. Waar zit bijvoorbeeld de supercharger waar over gesproken word?
@phdg: daar waar plek is; eronder…
@e1000bmw523i: ik zie de luchtfilter, luchtmassameter en de inlaatcollector. Dan word het moeilijk om nog ergens een supercharger tussen te krijgen 😕
@phdg: dat ligt allemaal redelijk hoog. Dus eronder zou met een beetje passen en meten moeten lukken. En anders net als (of in plaats van) de airco op een aparte riem.
@racemees1: daar zeg je me wat.. Scherp
Vet!!!
Standaard al een prachtig model, een originele exemplaar in het donkerblauwe is gewoon klassiek.
Dit is gewoon een heerlijk voorbeeld van klassieke tuning en ik vind het schofterig lekker.
@turboboy: donkerblauw is de beste kleur voor de standaard uitvoering idd. Al vind ik bordeauxrood ook niet verkeerd.
En hellrot, zoals de 850CSi die hier op Autoblog al eens voorbij gekomen is, in het geval van eentje met het M-stylingkit, al geldt ook daarvoor dat bordeauxrood hem ook zeker niet verkeerd staat…

@autoblogger, @rynnus to the rescue please… :)
@e1000bmw523i: Dat bordeauxrood blijkt overigens Calypsorot te zijn.
@turboboy: idd donkerblauw is mooi, maar zwart staat ook echt geweldig, heerlijk typisch jaren 90, met telefoonantenne achterop
Stiekem gewoon heeel gaaf!
Heel vet! Werkt beter dan ee gek kleurtje en/of carbon (mansory)
Prachtig!
Dat motorblok is een janboel, zonde!
Heerlijk vaut! Love it!
Wat een ordinair ding. Maar oh zo lekker
Heb nooit wat gehad met het merk nu nog steeds niet
Guilty pleasure!!
Omdat het een BMW is is het opeens heerlijk fout …
Gewoon mega kamper en dus FOUT !! Niks heerlijk aan.
@turbobrick: Dat maken we zelf wel uit!
@dedon: Meelopertje ….
“Met een minimaal vermogen van 286 pk in de 840Ci zat je nooit verlegen om power.”

Oo jawel. Dat ding woog nogal wat. En met de looks van een snelle GT die eigenlijk zou moeten concurreren met de Ferrari’s van die tijd, was het gewoon karig. Het ding was nog steeds vlot, maar niet snel. Dit geldt overigens ook voor de standaard 850Ci met de standaard automaat.
@e1000bmw523i: of t een 40i of 50i was ongeacht 7 of 8 serie dat scheelde inderdaad nogal wat, in een 40i was t heel lekker cruisen, in een 50i werd je in je stoel gepleurd met gas er op
@ocda: dat laatste zeker. Maar toch kon de 850i niet concurreren met de GT’s uit Maranello en de kliek uit Stuttgart; de Porsche 928 en de Mercedes SL. Terwijl hij daar – prijstechnisch en qua looks – wel op ingeschaald werd.
@ocda: in de praktijk is de v8 minstens net zo snel, vooral de 4.4 maar de v12 loopt zo mooi
@undifined1: kwam dat niet voornamelijk omdat de V8 net wat gretiger was om toeren te draaien?
Ik vind t een hele dikke bak. V12 met supercharger. Is altijd gruwelijk!
Ik vind hem heel vet. De motorruimte een beetje schoonmaken en klaar. Mooie widebody. Bmw doet dit nu zelf. Kijk maar naar de M2 nu met zijn 8cm bredere achterkant tegenover zijn tragere broertjes.
Lijkt wel een beetje vies ding. De voor en achter zijde zijn meer multi-rosso dan mijn oude alfa155 uit 95. Ook onder de motorkap alles voor de helft rood :s

En ik weet niet welke piepersnijer die koplampen erin gezet en afgesteld heeft. Maar zo hoef ik van mijn werkgever de auto niet af te leveren na een schadegevalletje.
Hij kan het goed hebben. Stiekem niet echt fout.
Dit maakt men hele weekend! Wat is dit mega dik!!! *kwijlllllll
Wat een wansmaak
Heb zelf een aantal jaren de 750i gereden uit 88 destijds 4,5 jaar oud bij aankoop vond ik net even wat fijner dan de 8 serie, houd nou eenmaal meer van luxe sedans, bepaalde GT’s sla ik zeker niet af hoor.
Heb helemaal niets met de 8 serie, er klopt in mijn ogen iets niet aan. Deze echter doet het wel, op de een of andere manier is alles hier wel in verhouding.
He bah, was toen al ordinær…
Ik zou hem al willen kopen alleen al om die motor 😍
Koenig heeft heel veel verschillende modellen verbeterd, of verkloot, afhankelijk van je smaak.

Soms ook in samenwerking met Strosek. Als autogek jongetje was ik zeer onder de indruk van de 1000pk Testarossa variant, terwijl de omgebouwde Mercedes SL eigenlijk toen al ordinair was.
@dracae: Hadden ze ook niet een Diablo twin turbo ombouw die over de 400 ging?
Liever de “one and only” M8 prototype.
https://www.youtube.com/watch?v=znrARdv3F_0
Zou er wel andere velgen onder gooien.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Vriend van me, steen en steen rijk (letterlijk) gezin waar de man toe behoorde kocht er eentje.
Geloof me, de ellende die de Jaguar V 12 in bakerpraatjes en kroegpraat werd toebedeeld, beleefde hij allemaal met deze BMW, tot het in de fik vliegen van de wagen aan toe, foutje van de dealert, bedankt !

Zijn grootste probleem was dat je het inderdaad van een Jag verwachtte maar dat je dan nog tenminste in een echte luxueuze en gezellige ambiance zat te wachten op de sleepwagen.
Hij heeft me in een boze BMW-bui de wagen eens aangeboden voor Duizend Gulden maar ik hoefde hem niet !
Echt niet !
In zijn familie reden ze Jaguar V12’s die per dozijn werden ingekocht en Pa had de allereerste 750 BMW geleverd gekregen.
Ow als speelgoed een Morgan +8, met de Rover V8, alleen als ik erin kwam (een hele tour) kwam ik er praktisch niet meer uit !
De 8-serie vond ik destijds één van de mooiste auto’s die er te koop waren. Ik denk alleen dat de 8-serie een beetje hetzelfde probleem had als later de Lexus SC 430: “vlees noch vis”. Voor dat geld had je best wel ‘hardcore’ sportwagens, wat de 8-serie niet was. En voor dat geld had je ook luxere bolides…
Maar het is altijd een indrukwekkende auto geweest, die 8-serie.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).