• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe gaat Tesla aan de gigantische vraag voldoen?

Auteur: rynnus, gepost 15 april 2016 om 19:06 – 56 Reacties

Model-3


De Model-3 is immens populair.

Zou Musk al hoofdpijn krijgen bij het zien van het aantal orders van zijn nieuwste creatie? Zal de Model-3 overspoeld worden door zijn eigen succes? Beide zeer terechte vragen die ons bekruipen, kijkend naar de vele pre-orders die nu richting 400.000 lopen.

Tegen de tijd dat het model daadwerkelijk in productie gaat zouden de orders wel eens dichtbij de miljoen kunnen liggen. Een getal wat Musk nooit had durven dromen. Hij zelf zat namelijk te denken aan ongeveer 500.000 stuks rond 2020. Onderstaande tweet laat zijn verbazing vrij duidelijk blijken.

Tweet

Als Tesla de productie gaat opschroeven, zal het meer cash moeten hebben. Ok, ze lieten tijdens de introductie al zien hoe ze hun fabrieken hebben voorbereid op de nieuwste electro-cashcow, en ok, iedere pre-order mag dan 1.000 dollar opbrengen, maar nog steeds is 400 miljoen aan de krappe kant. Zeker voor een voorspelde verdubbeling van de orders.

Tijd speelt in deze zaak ook een rol. Tegen 2019/2020 zullen er méér fabrikanten zijn die een concurrerende auto zullen hebben. Daarmee zal Tesla de gemaakte voorsprong kunnen verliezen. Zeker met het feit in het achterhoofd, dat Tesla nog nooit een model heeft uitgebracht binnen een jaar van de voorspelde deadline. Het zou zo jammer wezen…

Wie weet verrast Elon Musk ons en heeft ‘ie alles onder controle, maar het zou zomaar kunnen zijn dat het grootste deel van de mensen die ge-preordered hebben tot tenminste 2019,2020 of zelfs later zullen moeten wachten.

Met dank aan Pieter voor de tip!

Ook interessant!

  • Tesla maakt Model S en Model X nog veel duurder
  • Tesla Model Y
    "Elon Musk wilde stuur achterwege laten voor Tesla Model Y"
  • Tesla Model S en Model X krijgen geen gewoon stuur
  • De nieuwe Tesla Model S is nog steeds niet af

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Elektrisch, Elon Musk, model-3, Tesla

Vorig bericht: « Marchionne wil vriendjes worden met Volkswagen
Volgend bericht: Terugblik uit 1991: de Koenig KS8 (BMW 8-serie) »

Lees Interacties

Reacties

  1. premiumduitser zegt

    15 april 2016 om 19:12

    Ach Mr. Musk zal er vast wel iets op verzinnen.. Mocht het geld een probleem zijn dan knalt hij toch nog gewoon een investeringsronde erdoor? Met dit aantal pre-orders blijkt maar weer dat er genoeg interesse is in het merk. Niet dat potentiele investeerders dat nu pas weten, maar het is weer een bevestiging. Niets dan lof voor deze man en wat hij voor elkaar krijgt in de bejaarde automobielindustrie.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      15 april 2016 om 23:11

      @premiumduitser: Musk zijn geld is nog lang niet op hoor..

      Login om te reageren
      • vroaaar zegt

        16 april 2016 om 00:06

        @flutterby: jawel hoor. Van de 180 miljoen doe hij aan verkoop van Paypal verdiende stak, hij 100 miljoen naar Tesla, 70 miljoen in SpaceX en 10 miljoen in SolarCity.

        Login om te reageren
        • Fritskee zegt

          16 april 2016 om 08:59

          @vroaaar: hij is ondertussen miljarden waard, zijn geld is nog niet op hoor.

          Login om te reageren
          • tuutertuuter zegt

            16 april 2016 om 10:46

            @Fritskee: Hoeveel je waar bent en hoeveel liquide middelen je hebt is een groot verschil. Mr. Musk staat waarschijnlijk niet te popelen zijn raketten voor een paar tientjes aan ISIS te verkopen…

            Login om te reageren
            • tuutertuuter zegt

              16 april 2016 om 10:46

              @tuutertuuter: waard*

              Login om te reageren
          • vroaaar zegt

            16 april 2016 om 12:31

            @fritskee: hij is niet miljarden waard, maar de bedrijven waar hij in heeft geïnvesteerd zijn NU op de beurs miljarden waard. Hoeveel aandelen hij zelf heeft en wat die in de toekomst waard zijn hangt onder andere af van het succes van bijvoorbeeld de Tesla 3. Is dus een beetje kip & ei verhaal. Als hij zijn aandelen zou cashen dan daalt de beurskoers gegarandeert. Dus hij heeft dat geld niet. Daarom heeft hij ook deze truc met €1000 aanbetaling gedaan, als een soort van crowdsourcing. Hij had in plaats daarvan ook een aandelen emissie kunnen doen maar hiermee blijven zijn aandelen hun waarde behouden.

            Login om te reageren
  2. scaglietti612 zegt

    15 april 2016 om 19:12

    Volgens velen is gaat de Model 3 Tesla maken of kraken. Ze zullen in ieder geval alles op alles moeten inzetten om te kunnen slagen.

    Login om te reageren
  3. miata93 zegt

    15 april 2016 om 19:13

    Ik denk dat de model 3 wel eens heel erg zou kunnen tegen vallen.

    Login om te reageren
    • ferrari94tr zegt

      15 april 2016 om 19:16

      @miata93: Ik denk van niet. De Model S valt ook niet tegen en er zijn amper veranderingen qua techniek.

      Login om te reageren
      • noreplacementfordisplacement zegt

        15 april 2016 om 19:19

        @ferrari94tr: 2019 is nog ver weg, en voor het geld wat de model S echt kost (zonder incentives) heb je in de VS ook een RS7

        Login om te reageren
        • stfu zegt

          15 april 2016 om 20:09

          @noreplacementfordisplacement: Dus? Maakt dat het een betere auto?

          Login om te reageren
          • noreplacementfordisplacement zegt

            15 april 2016 om 22:11

            @stfu: ja

            Login om te reageren
            • edjedonnie zegt

              16 april 2016 om 04:50

              @noreplacementfordisplacement: duidelijke taal!

              Login om te reageren
      • bitx zegt

        16 april 2016 om 11:07

        @ferrari94tr: de model S valt inderdaad redelijk mee. Vergeet echter niet dat we vergelijkbare specs voor een derde van de prijs beloofd krijgen…..een niet onaardige (haalbare?) ‘verandering’!

        Login om te reageren
  4. JamesBond007 zegt

    15 april 2016 om 19:13

    Die man wil de ruimte in, en nu snap ik wel waarom..

    Login om te reageren
  5. AnthonyR zegt

    15 april 2016 om 19:15

    1 voordeel voor Tesla, als je levertijden roept van 5-10 jaar met de huidige capaciteit zullen veel reserveringen vast worden ingetrokken. Ik gun Tesla het allerbeste, maar ben benieuwd of ze hier op berekend kunnen zijn.

    Login om te reageren
  6. noreplacementfordisplacement zegt

    15 april 2016 om 19:17

    Alle lof voor Elon, maar er is een reden dat er massaal geshort wordt op TSLA…

    Login om te reageren
    • hplh zegt

      15 april 2016 om 19:22

      @noreplacementfordisplacement: en wat is die reden?

      Login om te reageren
      • noreplacementfordisplacement zegt

        15 april 2016 om 20:22

        @hplh: Investeerders verwachten dat het aandeel minder waard wordt, of zelfs instort, zoals meestal het geval is als er “geshort” wordt.

        Login om te reageren
        • noreplacementfordisplacement zegt

          15 april 2016 om 20:24

          @noreplacementfordisplacement: Investeerders = speculanten

          Login om te reageren
        • hplh zegt

          15 april 2016 om 21:06

          @noreplacementfordisplacement: dat begrijp ik maar waarom verwachten ze een daling?

          Login om te reageren
          • 5cilinder zegt

            15 april 2016 om 22:36

            @hplh: Dan short iedereen en hebben ze een mooi instapmoment om weer in te kopen. Ik praat hier over de grote jongens dan hè.

            Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    15 april 2016 om 19:33

    Tja, dat is nog eens een first world problem…..

    Login om te reageren
  8. CRX zegt

    15 april 2016 om 19:36

    Rond 2020 zullen er vast genoeg concurrenten zijn, maar die hebben nog geen 400.000 orders geschreven. Hij pakt toch een aardige voorsprong.
    Voorlopig hou ik het nog op een briljante move.

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      15 april 2016 om 20:10

      @crx: de concurrentie heeft niks met elektrisch rijden en hebben geen laadnetwerk…

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        15 april 2016 om 20:24

        @stfu: de vraag is maar hoe ver de concurrentie ermee is. Ik verwacht rond 2018 ook van de grote namen full EV met lang bereik. Zo ingewikkelt is het niet, maar je moet het ontwerp vanaf stap 1 herzien door de vloer vol te ontwerpen. Voor de rest een normale carrosserie erop met een normale cockpit.

        Login om te reageren
      • vroaaar zegt

        16 april 2016 om 00:10

        @stfu: en waar halen die hun accu’s vandaan? Want daar heeft Elon ook fors in geïnvesteerd.

        Login om te reageren
        • pomoek zegt

          16 april 2016 om 00:55

          @vroaaar: Exact, en daar gaat hij zijn winst pakken.

          Login om te reageren
  9. E34M5Touring zegt

    15 april 2016 om 19:55

    Het zijn Pre Orders. Die mensen betalen 1000,- voor de intentie om zo’n auto te kopen. Ze hebben er nog geen 400.000 verkocht. En zodra de levertijd te veel oploopt gaat dat aantal wel teruglopen vrees ik. Alle lof voor de man maar ik hoop dat ie geen slachtoffer van zijn eigen succes wordt.

    Login om te reageren
  10. Rick-dos zegt

    15 april 2016 om 20:20

    Als je je pre-order met PayPal hebt betaald is er niet zo veel aan de hand. Krijg je je geld gewoon terug mocht het allemaal in de soep lopen…

    Login om te reageren
  11. house zegt

    15 april 2016 om 20:26

    Lol wat is dit voor nonsense? waarom twijfelt men hier ook maar enigzins of hij zal kunnen voldoen aan de vraag, geld zal geen rol spelen ondanks de enorme hoeveelheid pre-orders.
    Even voor de duidelijkheid, hij heeft een waarde van $14.2 miljard dollar, hoewel dit niet betekent dat hij zoveel op zijn rekening heeft staan. Zegt het wel dat geld zeker geen probleem zal zijn, tijd zal zijn grootste probleem zijn.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      16 april 2016 om 06:50

      @house: een waarde is pas een waarde als het verhandeld is. Tot die tijd is het dus pure speculatie…

      Login om te reageren
      • house zegt

        16 april 2016 om 21:20

        @lekbak: Wat een gelul, als ik van jouw redenering uit moet gaan dan hebben al zijn bedrijven geen enkele waarde. Dat is wat je nu namelijk zegt, dat het puur gebakken lucht is tot het daadwerkelijk verkocht is.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          16 april 2016 om 21:33

          @house: dat is in zekere zin ook zo. Pas als er handel is kom je er achter wat de werkelijke waarde is. Soms valt het mee en soms valt het tegen. Dat bedrijven een fictieve waarde hebben is puur omdat ze ergens mee moeten rekenen.

          Login om te reageren
  12. martijn11 zegt

    15 april 2016 om 20:41

    Meer mensen aannemen en dan weer in de problemen komen

    Login om te reageren
  13. fit4fun zegt

    15 april 2016 om 21:19

    Die concurrenten hebben geen supercharger netwerk
    En ze hebben bijna allemaal minder ervaring met elektrische auto’s
    Daarnaast wil Tesla juist dat de oude garde eindelijk eens overstapt naar emissie vrije wagens
    En Tesla bouwt EV’s uit overtuiging. Dat kun je van de rest helaas niet zeggen…

    Login om te reageren
    • ThomasBol zegt

      15 april 2016 om 21:59

      @fit4fun: die andere bouwen benzine auto’s uit overtuiging. Nog mooier! :-)

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        16 april 2016 om 00:57

        @ThomasBol: Prijs benzine is nu laag. Maar dat gaat voorbij. Prijs benzine gaat omhoog. En dan moet er opeens geleverd worden. Tesla is dan de grootste leverancier. Klaar ben je als VAG.

        Login om te reageren
  14. pomoek zegt

    16 april 2016 om 01:03

    Ik moet mijn woorden een beetje inslikken VW heeft in 2016 Q1 meer EV’s geleverd dan Tesla (in Europa) http://www.groen7.nl/top-10-de-best-verkochte-evs-in-europa-2016-q1-2016/

    Login om te reageren
    • jpoers zegt

      16 april 2016 om 07:30

      @pomoek: de eerste drie zou nou niet echt modellen waar je graag mee naar je schoonmoeder 300km verderop gaat. De tesla is de enige die dat wel in 1x haalt.

      Login om te reageren
    • Crosscabouter zegt

      16 april 2016 om 08:00

      @pomoek: dan vind ik t alsnog knao van Tesla…. Er zit nogal een prijsverschil tussen de eerste drie en de Tesla.
      Ik heb iig geen €70.000,- (of er voor over) voor een auto…

      Login om te reageren
      • tuutertuuter zegt

        16 april 2016 om 10:50

        @Crosscabouter: Het business-model voor innoverende producten en net opgezette bedrijven is vaak te zien als een omgekeerde trechter. Eerst één (duur) prototype, (Tesla Roadster), dan een auto voor een kleine groep om naam te maken, maar alsnog duur omdat je nog geen capaciteit hebt voor massaproductie, vervolgens een model voor de grote groep met een acceptabele prijs nadat je je bedrijf goed hebt lopen

        Login om te reageren
        • Crosscabouter zegt

          16 april 2016 om 13:57

          @tuutertuuter: dat snap ik ook…. Juist daarom vind ik t knap dat ze plaats vier innemen…. De Leaf en de Golf zijn beduidend goedkoper. En ondanks de subsidies moet je toch substantieel meer geld hebben voor een Tesla

          Login om te reageren
  15. thomasthomas zegt

    16 april 2016 om 03:03

    Hebben ze in Born geen productie capaciteit over.

    Login om te reageren
  16. kobus1967 zegt

    16 april 2016 om 08:51

    Het belangrijkste en duurste onderdeel van een auto met 300+km bereik is de accu, en wie is op dit moment de grootste accufabriek in de wereld aan het bouwen? De gigafactory van meneer Musk zal de sleutel tot succes zijn of tot mislukking als ze niet genoeg grondstoffen hebben om het beest te voeren.

    Login om te reageren
  17. desjonnies zegt

    16 april 2016 om 10:05

    Ik geloof dat ik dit hier al een week of drie geleden heb voorspeld en de link naar Preston Tucker maakte; de Citroën DS was hetzelfde lot beschoren en -geloof het of niet- ook de AMC Pacer was toen ‘ie uitkwam in de VS een instant-mega hit !

    Dus geld, noch de orderportefeuille , noch de klandizie is het probleem, het probleem heet ORGANISATIE en dat kun je niet kopen, dat moet je bouwen !

    En me zou een heel contingent Japanners laten komen of productie in Japan opzetten, vergeet niet dat juist het organiseren van een fabriek iets is waardoor de Japanners de wereld hebben veroverd.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      16 april 2016 om 10:21

      @desjonnies: de Koreanen gaan mega hard en zijn ook serieus bezig met elektrificatie. Bovendien als er iemand in staat is machinepark aan te leveren….. Maar je hebt wel gelijk dat ze waarschijnlijk samen moeten gaan werken. Misschien heeft Mitsubishi nog productiecapaciteit in de VS? Die gingen zich terugtrekken.. Dus wie weet komt er wat vrij.

      Login om te reageren
  18. desjonnies zegt

    16 april 2016 om 10:08

    Ow, voor wie hem niet kent, hier de AMC Pacer :

    http://www.curbsideclassic.com/wp-content/uploads/2011/04/amc-pacer1.jpg

    Login om te reageren
    • norge zegt

      16 april 2016 om 10:24

      @desjonnies: Mooiste Amerikaanse auto ever..

      Login om te reageren
  19. bitx zegt

    16 april 2016 om 11:05

    Dit wordt erop of eronder voor Musk en Tesla. Pre-orders aannemen voor een model dat nog jaren op zich moet laten wachten is je hoofd door een strop steken. Je hebt een kader – 35.000$ en specs- dat maakt dat je gebonden bent aan het leveren van wat je ooit beloofd hebt. Dit is een gigantische gok. Niemand heeft ooit al kunnen voorspellen wat de toekomst (op deze termijn) brengt, ook Musk kan dit niet en gokt erop los. De concurrentie, de staat (met zijn regeltjes en subsidies), het economische klimaat, enz.. maken dat dit op overmoed lijkt. Misschien dat rustig maar zeker groeien een betere optie was geweest.

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      16 april 2016 om 13:55

      @bitx: of het geeft juist aan hoeveel mensen graag een Tesla willen en/of het merk willen zien groeien. Die niet het Midden-Oosten willen sponsoren of niet graag willen meedoen aan oorlogen over olie.

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      28 april 2016 om 16:56

      @bitx: Rustig groeien is geen optie in de automotive, want er zijn heel grote concurrenten die je volledig van de markt kunnen duwen. Het is de keuze tussen een heel klein niche-merk worden, met heel dure, exclusieve auto’s, of een meer bereikbaar merk met grote volumes. Tesla kiest voor het laatste, en daar hebben ze gelijk in. Kleine merkjes vallen namelijk als vliegen, zelfs diegene die goedkope “ouderwetse” technologie gebruiken…

      Login om te reageren
  20. n92ebm zegt

    16 april 2016 om 15:06

    Ik heb hem al besteld… Heb het geld over 5 jaar dan wel rond ;-)

    Login om te reageren
  21. exclusieviteitsfreak zegt

    18 april 2016 om 00:29

    Een pre-order wonder is geschied en zal worden voldaan business wise . . .

    Login om te reageren
  22. peter172 zegt

    18 april 2016 om 16:27

    Het zal vast goedkomen met de financiering van deze geweldige auto’s. Las al eerder een artikel (https://www.spasimo.nl/04042016/elonmusk-tesla-model3/) over waarom Tesla het zo geweldig doet en hoe ze hierop inspelen met een nieuw model die voor meer mensen geschikt is. Ben blij dat ik hem besteld heb:)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North