Hoe gaat Tesla aan de gigantische vraag voldoen?

Auteur: , 56 Reacties

De Model-3 is immens populair.

Model-3

Zou Musk al hoofdpijn krijgen bij het zien van het aantal orders van zijn nieuwste creatie? Zal de Model-3 overspoeld worden door zijn eigen succes? Beide zeer terechte vragen die ons bekruipen, kijkend naar de vele pre-orders die nu richting 400.000 lopen.

Tegen de tijd dat het model daadwerkelijk in productie gaat zouden de orders wel eens dichtbij de miljoen kunnen liggen. Een getal wat Musk nooit had durven dromen. Hij zelf zat namelijk te denken aan ongeveer 500.000 stuks rond 2020. Onderstaande tweet laat zijn verbazing vrij duidelijk blijken.

Tweet

Als Tesla de productie gaat opschroeven, zal het meer cash moeten hebben. Ok, ze lieten tijdens de introductie al zien hoe ze hun fabrieken hebben voorbereid op de nieuwste electro-cashcow, en ok, iedere pre-order mag dan 1.000 dollar opbrengen, maar nog steeds is 400 miljoen aan de krappe kant. Zeker voor een voorspelde verdubbeling van de orders.

Tijd speelt in deze zaak ook een rol. Tegen 2019/2020 zullen er méér fabrikanten zijn die een concurrerende auto zullen hebben. Daarmee zal Tesla de gemaakte voorsprong kunnen verliezen. Zeker met het feit in het achterhoofd, dat Tesla nog nooit een model heeft uitgebracht binnen een jaar van de voorspelde deadline. Het zou zo jammer wezen…

Wie weet verrast Elon Musk ons en heeft ‘ie alles onder controle, maar het zou zomaar kunnen zijn dat het grootste deel van de mensen die ge-preordered hebben tot tenminste 2019,2020 of zelfs later zullen moeten wachten.

Met dank aan Pieter voor de tip!



56 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Ach Mr. Musk zal er vast wel iets op verzinnen.. Mocht het geld een probleem zijn dan knalt hij toch nog gewoon een investeringsronde erdoor? Met dit aantal pre-orders blijkt maar weer dat er genoeg interesse is in het merk. Niet dat potentiele investeerders dat nu pas weten, maar het is weer een bevestiging. Niets dan lof voor deze man en wat hij voor elkaar krijgt in de bejaarde automobielindustrie.
@premiumduitser: Musk zijn geld is nog lang niet op hoor..
@flutterby: jawel hoor. Van de 180 miljoen doe hij aan verkoop van Paypal verdiende stak, hij 100 miljoen naar Tesla, 70 miljoen in SpaceX en 10 miljoen in SolarCity.
@vroaaar: hij is ondertussen miljarden waard, zijn geld is nog niet op hoor.
@Fritskee: Hoeveel je waar bent en hoeveel liquide middelen je hebt is een groot verschil. Mr. Musk staat waarschijnlijk niet te popelen zijn raketten voor een paar tientjes aan ISIS te verkopen…
@fritskee: hij is niet miljarden waard, maar de bedrijven waar hij in heeft geïnvesteerd zijn NU op de beurs miljarden waard. Hoeveel aandelen hij zelf heeft en wat die in de toekomst waard zijn hangt onder andere af van het succes van bijvoorbeeld de Tesla 3. Is dus een beetje kip & ei verhaal. Als hij zijn aandelen zou cashen dan daalt de beurskoers gegarandeert. Dus hij heeft dat geld niet. Daarom heeft hij ook deze truc met €1000 aanbetaling gedaan, als een soort van crowdsourcing. Hij had in plaats daarvan ook een aandelen emissie kunnen doen maar hiermee blijven zijn aandelen hun waarde behouden.
Volgens velen is gaat de Model 3 Tesla maken of kraken. Ze zullen in ieder geval alles op alles moeten inzetten om te kunnen slagen.
Ik denk dat de model 3 wel eens heel erg zou kunnen tegen vallen.
@miata93: Ik denk van niet. De Model S valt ook niet tegen en er zijn amper veranderingen qua techniek.
@ferrari94tr: 2019 is nog ver weg, en voor het geld wat de model S echt kost (zonder incentives) heb je in de VS ook een RS7
@ferrari94tr: de model S valt inderdaad redelijk mee. Vergeet echter niet dat we vergelijkbare specs voor een derde van de prijs beloofd krijgen…..een niet onaardige (haalbare?) ‘verandering’!
Die man wil de ruimte in, en nu snap ik wel waarom..
1 voordeel voor Tesla, als je levertijden roept van 5-10 jaar met de huidige capaciteit zullen veel reserveringen vast worden ingetrokken. Ik gun Tesla het allerbeste, maar ben benieuwd of ze hier op berekend kunnen zijn.
Alle lof voor Elon, maar er is een reden dat er massaal geshort wordt op TSLA…
@noreplacementfordisplacement: en wat is die reden?
@hplh: Investeerders verwachten dat het aandeel minder waard wordt, of zelfs instort, zoals meestal het geval is als er “geshort” wordt.
@noreplacementfordisplacement: Investeerders = speculanten
@noreplacementfordisplacement: dat begrijp ik maar waarom verwachten ze een daling?
@hplh: Dan short iedereen en hebben ze een mooi instapmoment om weer in te kopen. Ik praat hier over de grote jongens dan hè.
Tja, dat is nog eens een first world problem…..
Rond 2020 zullen er vast genoeg concurrenten zijn, maar die hebben nog geen 400.000 orders geschreven. Hij pakt toch een aardige voorsprong.
Voorlopig hou ik het nog op een briljante move.
@crx: de concurrentie heeft niks met elektrisch rijden en hebben geen laadnetwerk…
@stfu: de vraag is maar hoe ver de concurrentie ermee is. Ik verwacht rond 2018 ook van de grote namen full EV met lang bereik. Zo ingewikkelt is het niet, maar je moet het ontwerp vanaf stap 1 herzien door de vloer vol te ontwerpen. Voor de rest een normale carrosserie erop met een normale cockpit.
@stfu: en waar halen die hun accu’s vandaan? Want daar heeft Elon ook fors in geïnvesteerd.
@vroaaar: Exact, en daar gaat hij zijn winst pakken.
Het zijn Pre Orders. Die mensen betalen 1000,- voor de intentie om zo’n auto te kopen. Ze hebben er nog geen 400.000 verkocht. En zodra de levertijd te veel oploopt gaat dat aantal wel teruglopen vrees ik. Alle lof voor de man maar ik hoop dat ie geen slachtoffer van zijn eigen succes wordt.
Als je je pre-order met PayPal hebt betaald is er niet zo veel aan de hand. Krijg je je geld gewoon terug mocht het allemaal in de soep lopen…
Lol wat is dit voor nonsense? waarom twijfelt men hier ook maar enigzins of hij zal kunnen voldoen aan de vraag, geld zal geen rol spelen ondanks de enorme hoeveelheid pre-orders.
Even voor de duidelijkheid, hij heeft een waarde van $14.2 miljard dollar, hoewel dit niet betekent dat hij zoveel op zijn rekening heeft staan. Zegt het wel dat geld zeker geen probleem zal zijn, tijd zal zijn grootste probleem zijn.
@house: een waarde is pas een waarde als het verhandeld is. Tot die tijd is het dus pure speculatie…
@lekbak: Wat een gelul, als ik van jouw redenering uit moet gaan dan hebben al zijn bedrijven geen enkele waarde. Dat is wat je nu namelijk zegt, dat het puur gebakken lucht is tot het daadwerkelijk verkocht is.
@house: dat is in zekere zin ook zo. Pas als er handel is kom je er achter wat de werkelijke waarde is. Soms valt het mee en soms valt het tegen. Dat bedrijven een fictieve waarde hebben is puur omdat ze ergens mee moeten rekenen.
Meer mensen aannemen en dan weer in de problemen komen
Die concurrenten hebben geen supercharger netwerk
En ze hebben bijna allemaal minder ervaring met elektrische auto’s
Daarnaast wil Tesla juist dat de oude garde eindelijk eens overstapt naar emissie vrije wagens
En Tesla bouwt EV’s uit overtuiging. Dat kun je van de rest helaas niet zeggen…
@fit4fun: die andere bouwen benzine auto’s uit overtuiging. Nog mooier! :-)
@ThomasBol: Prijs benzine is nu laag. Maar dat gaat voorbij. Prijs benzine gaat omhoog. En dan moet er opeens geleverd worden. Tesla is dan de grootste leverancier. Klaar ben je als VAG.
Ik moet mijn woorden een beetje inslikken VW heeft in 2016 Q1 meer EV’s geleverd dan Tesla (in Europa) http://www.groen7.nl/top-10-de-best-verkochte-evs-in-europa-2016-q1-2016/
@pomoek: de eerste drie zou nou niet echt modellen waar je graag mee naar je schoonmoeder 300km verderop gaat. De tesla is de enige die dat wel in 1x haalt.
@pomoek: dan vind ik t alsnog knao van Tesla…. Er zit nogal een prijsverschil tussen de eerste drie en de Tesla.
Ik heb iig geen €70.000,- (of er voor over) voor een auto…
@Crosscabouter: Het business-model voor innoverende producten en net opgezette bedrijven is vaak te zien als een omgekeerde trechter. Eerst één (duur) prototype, (Tesla Roadster), dan een auto voor een kleine groep om naam te maken, maar alsnog duur omdat je nog geen capaciteit hebt voor massaproductie, vervolgens een model voor de grote groep met een acceptabele prijs nadat je je bedrijf goed hebt lopen
@tuutertuuter: dat snap ik ook…. Juist daarom vind ik t knap dat ze plaats vier innemen…. De Leaf en de Golf zijn beduidend goedkoper. En ondanks de subsidies moet je toch substantieel meer geld hebben voor een Tesla
Hebben ze in Born geen productie capaciteit over.
Het belangrijkste en duurste onderdeel van een auto met 300+km bereik is de accu, en wie is op dit moment de grootste accufabriek in de wereld aan het bouwen? De gigafactory van meneer Musk zal de sleutel tot succes zijn of tot mislukking als ze niet genoeg grondstoffen hebben om het beest te voeren.
Ik geloof dat ik dit hier al een week of drie geleden heb voorspeld en de link naar Preston Tucker maakte; de Citroën DS was hetzelfde lot beschoren en -geloof het of niet- ook de AMC Pacer was toen ‘ie uitkwam in de VS een instant-mega hit !

Dus geld, noch de orderportefeuille , noch de klandizie is het probleem, het probleem heet ORGANISATIE en dat kun je niet kopen, dat moet je bouwen !

En me zou een heel contingent Japanners laten komen of productie in Japan opzetten, vergeet niet dat juist het organiseren van een fabriek iets is waardoor de Japanners de wereld hebben veroverd.
@desjonnies: de Koreanen gaan mega hard en zijn ook serieus bezig met elektrificatie. Bovendien als er iemand in staat is machinepark aan te leveren….. Maar je hebt wel gelijk dat ze waarschijnlijk samen moeten gaan werken. Misschien heeft Mitsubishi nog productiecapaciteit in de VS? Die gingen zich terugtrekken.. Dus wie weet komt er wat vrij.
Ow, voor wie hem niet kent, hier de AMC Pacer :

http://www.curbsideclassic.com/wp-content/uploads/2011/04/amc-pacer1.jpg
@desjonnies: Mooiste Amerikaanse auto ever..
Dit wordt erop of eronder voor Musk en Tesla. Pre-orders aannemen voor een model dat nog jaren op zich moet laten wachten is je hoofd door een strop steken. Je hebt een kader – 35.000$ en specs- dat maakt dat je gebonden bent aan het leveren van wat je ooit beloofd hebt. Dit is een gigantische gok. Niemand heeft ooit al kunnen voorspellen wat de toekomst (op deze termijn) brengt, ook Musk kan dit niet en gokt erop los. De concurrentie, de staat (met zijn regeltjes en subsidies), het economische klimaat, enz.. maken dat dit op overmoed lijkt. Misschien dat rustig maar zeker groeien een betere optie was geweest.
@bitx: of het geeft juist aan hoeveel mensen graag een Tesla willen en/of het merk willen zien groeien. Die niet het Midden-Oosten willen sponsoren of niet graag willen meedoen aan oorlogen over olie.
@bitx: Rustig groeien is geen optie in de automotive, want er zijn heel grote concurrenten die je volledig van de markt kunnen duwen. Het is de keuze tussen een heel klein niche-merk worden, met heel dure, exclusieve auto’s, of een meer bereikbaar merk met grote volumes. Tesla kiest voor het laatste, en daar hebben ze gelijk in. Kleine merkjes vallen namelijk als vliegen, zelfs diegene die goedkope “ouderwetse” technologie gebruiken…
Ik heb hem al besteld… Heb het geld over 5 jaar dan wel rond ;-)
Een pre-order wonder is geschied en zal worden voldaan business wise . . .
Het zal vast goedkomen met de financiering van deze geweldige auto’s. Las al eerder een artikel (https://www.spasimo.nl/04042016/elonmusk-tesla-model3/) over waarom Tesla het zo geweldig doet en hoe ze hierop inspelen met een nieuw model die voor meer mensen geschikt is. Ben blij dat ik hem besteld heb:)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).