• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Terugkeer van een klassieker: Atalanta Sports Tourer

Auteur: robbie, gepost 13 maart 2012 om 12:02 – 27 Reacties

Atalanta Revival


Wat je hier ziet is geen oude auto, maar een moderne reïncarnatie van de Atalanta Sports Tourer uit 1937, maak kennis met de Atalanta Revival.

Van de oorspronkelijke Sports Tourer zijn in de periode 1937-1939 slechts 20 exemplaren gebouwd voordat de crisis en de Tweede Wereldoorlog roet in het eten gooide. Onder de motorkap lag in eerste instantie een 1.5 liter viercilinder met 78 pk en een 2 liter met 98 pk. In 1938 kwam er ook nog een 4.4 liter V12 met 112 pk beschikbaar.

En nu hebben Martyn Corfield en Trevor Farrington besloten om dit model nieuw leven in te blazen. De Revival is gebouwd op een houten frame en heeft een body van aluminium, maar de onderhuids techniek zou wel modern zijn.

Ze verklappen echter nog niet wat de specificaties zijn en wat voor motor er onder de lange motorkap ligt. Prijzen zijn ook nog een raadsel, maar ik heb zo’n flauw vermoeden dat dit wel eens in de tonnen kan gaan lopen. Ik krijg namelijk een beetje visioenen van die Bentley replica die onlangs bij Top Gear te gast was.

Atalanta Revival

Ook interessant!

  • Lezersvraag: welke auto moet een terugkeer maken?
  • Een retro Defender: zo moet het dus niet
  • De nieuwe BMW 2 Serie Active Tourer is er nu echt
    De nieuwe BMW 2 Serie Active Tourer is er nu echt
  • Nieuwe 2 Serie Toure
    Nieuwe 2 Serie Tourer krijgt maar liefst 270 pk!

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, Retro

Vorig bericht: « Duo-penotti Audi S5 is heel erg Ying-Yang
Volgend bericht: Kies! Ferrari F12berlinetta vs Lamborghini Aventador »

Lees Interacties

Reacties

  1. Klassiekerrally zegt

    13 maart 2012 om 12:09

    En zo leer ik nog weer eens wat. Kende het merk Atalanta niet. Thanks.
    Mooie auto. Alu carrosserie: vakwerk. Ga nu kijken wat ik over het origineel kan vinden.

    Login om te reageren
  2. heiligehandgranaat zegt

    13 maart 2012 om 12:12

    Een 2 liter 4 cilinder met 98 pk en daarna kwam een 4.4 liter v12 met 112 pk? beetje nutteloos lijkt me.

    Login om te reageren
    • Klassiekerrally zegt

      13 maart 2012 om 12:21

      @heiligehandgranaat: In 1938 respectabele waarden. En een V12 loopt prachtig en geeft status. Helaas blijkbaar niet genoeg om het merk te doen overleven, maar da’s een ander verhaal.

      Login om te reageren
    • speedlimit zegt

      13 maart 2012 om 12:51

      @heiligehandgranaat:

      Blijkbaar weet jij nog niet wat koppel betekent.

      Login om te reageren
      • heiligehandgranaat zegt

        13 maart 2012 om 13:57

        @speedlimit: Maar het aantal Nm staat er niet bij, dus daar heb ik bij het plaatsen van mijn reactie geen rekening mee gehouden. Verder blijft de vermogenstoename erg laag in vergelijking tot de veel grotere motor.

        De keuze tussen de 4 cilinder en de v12 bij dit model lijkt wel op wat Bentley doet met de 4.0 v8 en de 6.0 w12, het gaat dus alleen om status.

        Login om te reageren
        • speedlimit zegt

          13 maart 2012 om 15:18

          @heiligehandgranaat:

          Vermogen zegt niet alles en t koppel zal wel n aardig stukkie meer zijn dan de viercilinder…daar hoef je geen wetenschapper voor te zijn ;)

          Login om te reageren
  3. baasbas zegt

    13 maart 2012 om 12:18

    Wie gaat dit nou kopen?

    Login om te reageren
  4. midasracer zegt

    13 maart 2012 om 12:27

    Nutteloos, blijkbaar een concurrent voor Morgan maar zonder de naamsbekendheid/heritage. Gedoemd te mislukken.

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      13 maart 2012 om 12:30

      Ja precies, een purist moet’m niet omdat het nep is en een poser moet’m niet omdat het onbekend is..

      Login om te reageren
  5. syliaca zegt

    13 maart 2012 om 12:37

    Echt weer zo’n project dat niet lukken kan, succes ;).

    Login om te reageren
  6. Goed_Koopman zegt

    13 maart 2012 om 12:42

    Wat een comments weer. ‘Wie koopt nou zoiets?’ Iemand die het een mooie auto vind en meer dan 5 euro op zijn bankrekening heeft?

    Prachtig project. Afgaande op de foto’s ook mooi afgewerkt.

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      13 maart 2012 om 13:20

      @Goed_Koopman: Hoho, “wie koopt nou zoiets?” klinkt een heel stuk negatiever dan “wie gaat dit nou kopen?”. Althans, in mijn oren :-)

      Login om te reageren
  7. Imom zegt

    13 maart 2012 om 13:19

    Exclusief en mooi afgewerkt daar is zeker een klein marktje voor (zeker in Engeland waar ze nog steeds gek zijn op zulke creaties) maar of dat genoeg is om te overleven das maar de vraag.

    Login om te reageren
  8. Carreza zegt

    13 maart 2012 om 13:26

    Ik vraag me altijd af hoe ze die oude modellen aanpassen aan de moderne veiligheidsnormen? :s

    Login om te reageren
    • Klassiekerrally zegt

      13 maart 2012 om 13:28

      @Carreza: Niet nodig. Wordt in Groot Brittannië op kenteken gezet. En dat land ligt in een heel ander universum, autotechnisch gesproken :)

      Login om te reageren
      • Alexw210 zegt

        13 maart 2012 om 17:17

        @Klassiekerrally: Idd een trapskelter met een brommerblok krijg je daar nog op kenteken!
        En omdat Engeland in de EU zit moet de RDW het kenteken overnemen (als hij goed is)

        Login om te reageren
  9. desjonnies zegt

    13 maart 2012 om 13:27

    Volgens mij doet Bugatti replica boer ‘Pur Sang’ uit het verre Argentinië het nog altijd lekker.
    Me kent dit merk ook niet.
    Echter lijkt het orgineel geinspireerd op de voor-oorlogse Alfa’s, vooral de grote Marchal koplampen met de bolle glazen herinneren me eraan, hetzelfde met de mooie sierlijke lijnen. (de 8C uit 1931 om precies te zijn)

    @Goed Koopman
    Om het in auto termen ff neer te zetten, hier op Autoblog zitten de beste coureurs op de tribune (stuurlui en aan wal staan spreekwoord)

    Login om te reageren
  10. Citrofiel zegt

    13 maart 2012 om 13:29

    De dagelijkse rijdbaarheid zal een stuk verbeterd zijn met modernere technieken. Voor de klassiekerliefhebber die vaker gebruik wil maken van de oudere auto lijkt me dit een heerlijke aanvulling.

    Login om te reageren
    • six-trey zegt

      13 maart 2012 om 18:08

      @Citrofiel:
      een klassieker liefhebber koopt hem een oude klassieker en modeniseerd die zelf.

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        13 maart 2012 om 19:49

        @six-trey: Nee, want een klassiekerliefhebber vindt dat weer zonde van de originaliteit van de klassieker.

        Login om te reageren
  11. jobh zegt

    13 maart 2012 om 14:57

    deze auto laat me wel heel erg denken aan morgan

    Login om te reageren
    • kickass zegt

      13 maart 2012 om 16:28

      @jobh: Idd, echt vreselijk…

      Login om te reageren
  12. kickass zegt

    13 maart 2012 om 16:27

    Destroy it with fire!

    Login om te reageren
  13. lincoln zegt

    13 maart 2012 om 16:32

    meest bijzondere is toch wel dat ze al 75 jaar lang dezelfde ontwerper hebben ..

    maar echt vreemd vinden dat hij nog niet door KIA is weggekocht doe ik het ook niet ..

    Login om te reageren
  14. ytrewq zegt

    13 maart 2012 om 16:52

    Wauw, mooie auto!

    Login om te reageren
  15. love4sportcars zegt

    13 maart 2012 om 17:22

    Die V12 was dus niet om meer kracht te hebben,want V12’en konden in 1937 al zo’n 250-300 pk bereiken.

    Login om te reageren
  16. norge zegt

    13 maart 2012 om 19:44

    Laat ik dit nou heel mooi vinden ,een lekkere 6 cilinder erin (iets anders “past” niet) en lekker touren.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North