
De elektrische auto heeft een minimale kans om in de fik te vliegen.
In de Amerika’s gaat Audi een vrijwillige terugroepactie op touw zetten voor de e-tron. De automaker heeft naar eigen zeggen een potentieel probleem ontdekt met betrekking tot de verzegeling van de batterij. In theorie bestaat de kans dat er vocht kan komen bij de batterijcel. In het ergste geval heeft dit kortsluiting en een brand tot gevolg.
Om horrorverhalen te voorkomen heeft Audi besloten voortijdig in actie te komen. De Duitse autofabrikant wil in de Verenigde Staten alle tot nu toe verkochte e-trons controleren. Het merk benadrukt dat er tot nu toe nog geen incidenten zich hebben voorgedaan. Audi verwacht de terugroepactie vanaf augustus aan te kunnen bieden.
De verkoop van de e-tron in de VS is nog maar net begonnen. Ongeveer 540 auto’s die al reeds geleverd zijn aan klanten kunnen in augustus een bezoekje brengen aan de dealer. Dan zijn er nog zo’n 1.100 verkochte exemplaren die nog geleverd moeten worden. In de VS krijgen klanten een leenauto en een cash card ten waarde van 800 dollar.
Nederland
De productie van de Audi e-tron vindt plaats in Brussel. Het is dus aannemelijk dat niet alleen Audi in de Verenigde Staten een vrijwillige terugroepactie op touw gaat zetten. We hebben Audi Nederland om een reactie gevraagd of Nederlandse eigenaren ook een terugroepactie kunnen verwachten. De importeur laat weten dat daar op dit moment nog niets over gezegd kan worden.
UPDATE: in contact met Autoblog heeft Audi Nederland het volgende erop te zeggen:
Audi AG roept e-trons terug, geproduceerd tm week 11, 2019. Onder ongunstige omstandigheden kan mogelijk vocht in de batterij komen. Audi AG zijn geen calamiteiten bekend en auto’s kunnen onverminderd worden gebruikt tot inspectie is uitgevoerd, mits er geen waarschuwing in het dashboard oplicht. Op korte termijn informeren wij de eigenaren van auto’s die binnen het productie-window vallen en momenteel in Nederland rondrijden (310 auto’s)
Voorkomen is beter dan genezen.
@ghost: “voorkomen is beter dan blussen” is een toepasselijke slogan van de brandweer.
@mashell: ik blus liever, maar ik ben dan ook geen brandweerman.
@ghost: ja voorheen hadden ze de klemtoon verkeerd gelegd, toen moesten ze ook voor komen, maar dat was uiteindelijk best prijzig…
@bitd: hahaha!
@bitd: big smile :) !!
@ghost: Voorkomen in de VS is beter dan de schadeclaims daar betalen.
Hier in EU: Ah joh, komt wel goed.
@ghost: “voorkomen” is in BE gelijk aan : te laat.
Zit je al op het zitje van de rechtbank om je strafmaat te aanhoren !
@dwfc: dat komt idd ook voor
Staat hier in de buurt nu zo’n ding, maar man wat is ie in het ‘echt’ mooi.
@borrelnoot: is en blijft een lelijk gedrocht!
@borrelnoot: hier staat er ook een. Al eens even mee kunnen rijden en ja het is een Audi maar dan elektrisch. Erg netjes allemaal. Nu wachten op een iets meer betaalbare versie en wat kleiner.
Tsja dan is Tesla’s over the air toch wat goedkoper en meer 2019
@porker: kan Tesla over the air fysiek iets nakijken en aanpassen/herstellen, zoals bvb een batterijlek? Dat zou écht heel sterk zijn, ook in 2019
@porker: Tesla doet uberhaupt weinig aan terugroep acties terwijl ik toch soms denk dat daar wel een goede reden voor is. Schijnt slechte batch draagarmen te zijn die afbreken bijvoorbeeld, succes met je over the air-fart-app-update-fix
@dakarbemo: Die zijn gewoon onder garantie vervangen
@crepito: nope: Tesla has never issued a recall for this specific issue.
@dakarbemo: Hm misschien officieel dan niet, maar bij mij gewoon vervangen.
@crepito: bij mij ook. Net zoals de controle van de airbag en controle op de autogordels. Beiden vanuit problemen door toeleveranciers.
Zo zie je maar weer, het zijn net echte auto’s, ze hebben zelfs terugroepacties!
Ik heb het hier al eens vermeld, op de parking van Audi Vorst staan 100 e-trons van 80000 euro/stuk met een fout in de ophanging, naar het schijnt zouden ze die toch verkopen, nl. in de USA, indien dat laatste zou kloppen belooft dit extra vuurwerk te geven… want dan heb je een e-tron met twee fabricagefouten.
Mijn broer heeft er gewerkt,vandaar dat ik dit weet.
@volvo_440_turbo: je broer heeft waarschijnlijk aan de ophanging gewerkt.
@Mars2: of hij heeft juist niets gedaan, wat wel had moeten doen
@mars2: Hij is een ingenieur die voor een extern bedrijf daar werkte, verantwoordelijk voor onderdelen van de band waarop ze rollen, met dit feit heeft hij niets te maken.
@Volvo_440_turbo: Familie kletswijf is in the house…
@volvo_440_turbo: Als hij op een zo hoog niveau werkt dat hij het weet,zal hij toch moeten zwijgen.Als er iets fout liep, vroeger, toen in dealer was, zij ik steeds “dat we constant de drang hadden om het beter te doen” dat was ook zo, ik heb Audi nooit anders geweten. We zijn mensen, we maken fouten, we lossen ze op, maar laat het onder ons houden. Blijkbaar is daar in latere decenia anders mee omgegaan.
@wimof: Mijn broer werkte als externe ingenieur, voor een ander bedrijf dus, nooit rechtreeks in dienst. Trouwens, het is geen geheim meer wat daar gebeurd is, ik hoor het van mijn studenten die vrienden hebben die er werken en mijn nicht die directiesecretaresse is is ook niet echt zwijgzaam over dit feit. Raar dat het nog niet in officieel in de pers verschenen is…
@Volvo_440_turbo: en hoe zit het met de zus van je schoonmoeder? Die had toch ook een zoon die verkering had met een meid waarvan haar neef iemand kende die een broertje had die daar werkte?
@87sandyd: Je kan ook onder groeipijnen klasseren.
Raar dat er nu niet bij staat: “maar electrische auto’s zijn toch brandveiliger dan gewone voertuigen”. Zou het dan toch niet waar zijn?
@dreetje: dat geldt enkel voor niet-Audi fabricaten. Audi’s zijn wel brandgevaarlijk
Zolang ze de shit maar opgelost hebben wanneer mijn GT van de bank afrolt.
Mijn Golf gte moet om dezelfde reden terug, paar dagen werk en het duurt een 3 maanden voordat je bij de dealer terecht kunt ivm ontbreken van kennis. Zullen het maar niet hebben over de overige mankementen waarbij Pon zich niet thuis geeft……
Blijkbaar waren we discreter destijds.
Voorsprong door terugroepactie!
Vandaag lag er inderdaad een brief van Pon op de mat, ‘aan een oplossing wordt gewerkt’, ‘naar verwachting vanaf augustus’ en verder zoveel ‘uitzonderlijk’, ‘kleine kans’, ‘ongunstige omstandigheden’ en ‘mogelijk’ dat je je bijna zorgen zou gaan maken.