• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla en Daimler tekenen overeenkomst

Auteur: Dennis, gepost 15 juni 2008 om 18:43 – 20 Reacties

Tesla RoadsterTesla ken je zo onderhand toch wel? De Tesla Roadster is een sportwagen die in 4 seconden aan de 100 km/u zit, maar dankzij de puur elektrische aandrijving, het geluid maakt van een metro. Je wilt er waarschijnlijk niet aan denken, maar elektrisch is de toekomst. Dat weten ze bij Daimler ook en aangezien het zonde is om het wiel twee keer uit te vinden, kan een deal met pioniers op dit gebied vruchtbaar uitpakken.

Tesla topman Elon Musk heeft aangegeven een overeenkomst te hebben getekend met Daimler. De deal bevindt zich nog in een vroeg stadium, maar zou volgens Musk uit kunnen groeien tot iets groots. Over de inhoud van de deal, zijn geen uitspraken gedaan, maar je kunt wel een aantal zaken bedenken.

Denk bijvoorbeeld aan het uitwisselen van onderdelen en technologie, of misschien wel het delen van productiefaciliteiten. Bij Lotus in de UK bouwt men momenteel het chassis voor de Tesla Roadster, maar de capaciteit beperkt zich tot minder dan 2.000 voertuigen per jaar. Bij Daimler heeft Tesla veel meer mogelijkheden om dat aantal fors op te schroeven. Daimler kan op zijn beurt weer profiteren van de kennis van elektrische aandrijftechnologie die Tesla in de afgelopen jaren heeft vergaard.

Kom maar door met die SLR op Duracell! (via: motorauthority)

Ook interessant!

  • Officieel: Mercedes is géén Daimler meer
  • Officieel: Tesla Cybertruck is uitgesteld
    Officieel: Tesla Cybertruck is uitgesteld
  • Video: Tesla duwt auto van de weg
  • Volkswagen is erop gebrand Tesla te verslaan
    Volkswagen is erop gebrand Tesla te verslaan

Nieuwste artikelen

  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
  • Dit zijn alle nieuwe auto’s die in 2026 uitkomen
  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
FacebookTweetPinLinkedIn

daimler, Elektrisch, Mercedes, Tesla, Video

Vorig bericht: « Volkswagen Touareg gepimpt door Hofele
Volgend bericht: Chevrolet Suburban SUV per ongeluk F-16 schietschijf »

Lees Interacties

Reacties

  1. Frasker zegt

    15 juni 2008 om 18:51

    Ik hoop dat het iets wordt, alleen dat geluid moet nog, ik weet niet hoe, iets aan gedaan worden. Anders zou je in principe de oplossing hebben voor een niet fossiele brandstof. (ahoewel het geen brandstof is, het verbrandt niet)

    Login om te reageren
  2. Civic_owner zegt

    15 juni 2008 om 18:51

    vrij schoon karreke !

    Login om te reageren
  3. FrankyCash zegt

    15 juni 2008 om 18:57

    Een rijdende Tesla, dat had ik nog niet gezien. Maar na een hoop gelul nu dus nog steeds niet!!!

    Wat is de nieuwswaarde van dit filmpje??

    Login om te reageren
  4. FrankyCash zegt

    15 juni 2008 om 18:57

    Excuses voor mijn offtopic-ness :D

    Login om te reageren
  5. Corrado vr6 slc zegt

    15 juni 2008 om 18:59

    Ik zie mezelf er wel mee rijden.
    Laat maar komen, moet het wel betaalbaarder worden.

    Login om te reageren
  6. Racer X zegt

    15 juni 2008 om 19:08

    Die elektriciteit komt ook weer voor een groot deel uit fossiele brandstoffen, het maakt dus helemaal geen drol uit hoe je rijdt. In dat geval luister ik liever naar een fraaie cilindersymfonie.

    Login om te reageren
  7. Niels zegt

    15 juni 2008 om 19:09

    Daimler, ik dacht aan gepimpte Jag’s op batterijen, blijkt het om die moffen te gaan..

    Login om te reageren
  8. Dennis zegt

    15 juni 2008 om 19:11

    @FrankyCash: Een rijdende Tesla kwam hier al een keer voorbij hoor, maar die heb je dan gemist.

    http://www.autoblog.nl/archive/2007/11/10/tesla-roadster-demonstratie-op-video

    Login om te reageren
  9. Y. zegt

    15 juni 2008 om 19:20

    @Racer X:

    Het rendement van een automotor is ongeveer 20% – bij elektriciteitscentrales varieert het tussen 35 en 50%. Bovendien kunnen de onvermijdelijke milieumaatregelen bij een paar centrales veel beter en goedkoper zijn dan in al die miljoenen auto’s afzonderlijk. En verder is een zuigermotor een belachelijk gecompliceerd geval, waarmee lui wordt voortgeborduurd op driehonderd jaar oude techniek. En die bovendien ook nog een idioot ingewikkeld tandwielstelsel nodig heeft om überhaupt nog wat nuttig vermogen te kunnen produceren.
    En waarom? Omdat het lekker goedkoop (dus winstgevend) is en omdat de consument geestelijk lui en conservatief is. Die gelooft dattie liever naar herrie van een plofmotor met ontelbare bewegende delen luistert, dan comfortabel voort te zoeven met een motor met precies één bewegend onderdeel.

    Ik zou het wel weten. Voor mij liever vandaag dan morgen een elektrische auto.

    Login om te reageren
  10. Kermit zegt

    15 juni 2008 om 19:41

    Ik snap niet hoe iemand hier tegen kan zijn, dit is toch een prachtige innovatie, als alles klopt wat er gezegd wordt!!

    het argument dat het geen geluid maakt is uiteraard echt wel compleet belachelijk, als je dan zo graag herrie hoort, installeer dan 1000 watt die je opendraait, en die reageert op je gaspedaal, het is vrij dom, want zonder lawaai kunnen rijden is nu net een van de innovaties!!

    vooral de afstand die gereden kan worden met dit ding is mooi, 365 kilometer, neem nu nog dat het 200km is tegen normalere snelheden (wie weet tegen wat een suftempo dit gemeten werd), dat is ruim voldoende voor 99% van de bevolking in 99% van zijn verplaatsingen

    Login om te reageren
  11. VonStroke zegt

    15 juni 2008 om 19:43

    @Y: het geluid van een hedendaagse Opel corsa (of wat dan ook) is inderdaad best te vervangen door een geluidloos exemplaar. Maar mij maak je niet wijs dat je die stilte prefereert boven het gezang van een V8, V10 of V12.

    Login om te reageren
  12. Thibaut zegt

    15 juni 2008 om 20:04

    Goede evolutie. Al zou ik het schakelen missen.

    Login om te reageren
  13. rotorhead zegt

    15 juni 2008 om 20:08

    Wat een verschrikkelijk wijf.

    Login om te reageren
  14. wotevajjjj zegt

    15 juni 2008 om 20:09

    wrm maken ze er niet eens eentje met versnellingen ?

    Login om te reageren
  15. Y. zegt

    15 juni 2008 om 20:27

    @ VonStroke:

    Voor m’n dagelijkse auto prefereer ik stilte en efficiency boven herrie (hoe lekker ook, voor even) en een draaikolk in m’n tank.

    Login om te reageren
  16. Anoniempje zegt

    15 juni 2008 om 21:18

    Ik kan vertellen dat er binnenkort op de Nederlandse markt ook een geheel electrische auto komt, waarbij er ook geschakeld kan worden…

    Even geduld nog.

    Login om te reageren
  17. Zorro zegt

    15 juni 2008 om 22:56

    Zouden ze een overeenkomst hebben voor de elektrische Smart die er aan komt?
    http://www.autoscoops.eu/index.php?subaction=showfull&id=1213347600

    Login om te reageren
  18. Y. zegt

    15 juni 2008 om 23:03

    Waarom zou je bij een (normale) elektrische auto in hemelsnaam versnellingen nodig hebben? Een versnellingsbak in een auto met verbrandingsmotor is een noodzakelijk paardenmiddel om het smalle koppelbereik nog enigszins bruikbaar te maken. Een elektromotor heeft, net als een stoommachine, een constant koppel van bijna nul tot het maximale toerental. Met een beetje slimme overbrengingsverhouding (eentje maar) heb je geen extra tandwielen nodig.

    Login om te reageren
  19. TeTTiweTTi zegt

    16 juni 2008 om 11:26

    @Y. Dat moet ik beamen. Een enkele overbrenging is nodig om het hoge toerental van de elektromotor te verlagen naar het toerental van de wielen. Een versnellingsbak is dus eigenlijk een ‘vertragingsbak’.

    Ik denk dat er zal gewerkt worden met vervangbare batterijen in de nabije toekomst. Zo kan men de onregelmatige toevloed van groene stroom (denk hier bvb aan wind) tot maximaal benutten door deze in baterijen te stockeren. Er bestaan al systemen waarbij de batterij in 2-5 min automatisch wordt vervangen in een ’tankstation’

    Login om te reageren
  20. Thibaut zegt

    16 juni 2008 om 14:06

    @Y: Daarom ook dat ik zei dat ik het schakelen zal missen.

    Nu heb ik in het vak Inleiding Geomatica ook een klein hoofdstuk gezien over batterijen.
    Ik herinner mij het volgende: Problemen met verlies aan lading bij stockeren. Problemen met hitte bij te snel opladen. Probleem met overladen. Het probleem van het ‘geheugen’ van een batterij. En gewicht, voor sommige toepassingen, zoals auto’s, toch ook van belang.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North