Tesla gaat beschermplaten aanbrengen na vuurincidenten

Auteur: , 12 Reacties

Drie ongelukken met een binnenbrandje tot gevolg is genoeg om de productielijn van de Model S aan te passen. Tesla gaat metalen beschermplaten aan de onderkant aanbrengen.

Tesla gaat beschermplaten aanbrengen na vuurincidenten

Vorig jaar werd de Model S geveld door een aantal vuurincidenten. Bij het eerste geval reed de EV over een losliggende trekhaak die de accu doorboorde. Het tweede ongeluk betrof een soortgelijk incident en het derde geval was een Mexicaan die met 180 km/u over een rotonde stuiterde en daarna een betonnen muur kuste. In alle gevallen ontstond er een lithiumbrandje in het ruwweg 800 kg wegende accupakket van de Tesla – die zich over de gehele bodem tussen de voor- en achterwielen bevind.

Er volgde een onderzoek van de National Highway Traffic Safety Administration, maar dat wees uit dat de Model S veilig genoeg was.

Vandaag laat CEO Elon Musk op hipstermedium Medium weten dat ze het accupakket tóch beter gaan beschermen. Hij gooit er ook meteen drie GIF’jes bij van de beschermplaat in actie. De strekking van zijn verhaal is dat het eigenlijk niet nodig is, de Model S is veilig genoeg, maar desondanks willen ze het risico op branden verder beperken en de “publieke misvatting over elektrische veiligheid” aanpakken. Jup, Elon weet het mooi te spinnen, maar de realiteit is dat Tesla de huidige constructie simpelweg niet meer vertrouwt. Waarom zou je deze modificatie anders (kosteloos) aan huidige Model S-rijders aanbieden?

Elon hierover:

“Nonetheless, we felt it was important to bring this risk down to virtually zero to give Model S owners complete peace of mind. Starting with vehicle bodies manufactured as of March 6, all cars have been outfitted with a triple underbody shield. Tesla service will also retrofit the shields, free of charge, to existing cars upon request or as part of a normally scheduled service.”

De beschermplaat is driedelig en bestaat uit aluminium staven, een titanium plaat en nog een aluminium gedeelte. Hierdoor zouden omhoogspattende objecten de accucellen niet meer kunnen penetreren. Eerder gaf Tesla al een OTA (over the air) update van de software vrij waarmee de rijhoogte tijdens snelwegritten werd verhoogd, om zo de kans op impact te verkleinen.

GIFJE: Tesla Model S rijdt over betonblok

GIFJE: Tesla Model S rijdt over trekhaakk

De beschermplaat zou amper invloed hebben op de actieradius, Elon zegt dat het 0,1 procent scheelt. Tesla Nederland kon nog niet zeggen vanaf wanneer de beschermplaten bij Nederlandse Model S-klanten kosteloos gemonteerd kunnen worden. Klanten kunnen hiervoor wel al een afspraak maken met hun service center, de montagetijd neemt ongeveer een uur in beslag.

UPDATE 10-04: Onder de zwarte plastic afdekplaat komen twee aluminium stukken die de boel moeten verstevigen. Daarnaast is er aan de voorkant van het battery pack een aluminium T-stuk bevestigd. Lijkt ons een beetje een marginale oplossing. Een zoethoudertje van lik-m’n-vestje. Meer foto’s zie je hier.

Een deel van de oplossing van Tesla



12 reacties

Netjes van Tesla.
Of gewoon niet over betonblokken heen rijden
@gop1:
Of gewoon überhaupt niet rijden. Nog veiliger.
-edit: check!-
Gelukkig liggen hier in Nederland niet overal trekhaken op de snelweg!
Jammer dat er geen GIFje is met de platen, verder lijkt mij dit keurig opgelost.
@reistje: dat zijn deze gifjes ;)

Er is er ook nog een met een dynamo

https://d262ilb51hltx0.cloudfront.net/max/800/1*GYJrGrKUwnjSzw3IpSFS3w.gif
In/met het Amerikaans (recht) systeem lijkt mij dat wel zo verstandig, je bent daar niet zoals hier 10 jaar bezig om een product op de markt te zetten om aan alle controlles te voldoen maar als het fout gaat word je geslacht. Volgens mij heeft Toyota deze week nog vervolging afgekocht voor een miljard plus.
Als de actieradius volgens de fabrikant met 0,1% afneemt dan kunnen we dat in de praktijk waarschijnlijk met een factor 5 vermenigvuldigen.
@ridder te voet: factor 5, dat is toch al snel 2,5km minder actieradius nou nou…
Ik denk dat ik em wel laat monteren, maar eigenlijk is het een beetje overkill. Als je zeker wilt weten dat er niets door de bodem van je voertuig komt, moet je met een Leopard 2 gaan rijden. Maar die zijn weer zo duur in de wegenbelasting….

Je moet eens op Youtube kijken naar de ongelukken die in de USA gebeuren:
http://m.youtube.com/watch?v=nJUWXRWK4xs
Daar ligt echt veel rotzooi op de weg.
Toen ik de titel las, was dit het eerste wat mij binnenschoot…
http://www.policemag.com/_Images/blogs/M-SWAT-Blog-LCOA.jpg
dit wordt een nieuwe rage, filmpjes van objecten die onder een auto kapot vliegen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).