• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo veel groeide de accu van de Tesla Model 3

Auteur: Loek, gepost 11 november 2020 om 18:02 – 46 Reacties

De Tesla Model 3 had al een prima grote accu, maar meer is altijd beter. Tijdens de recente update voegde Tesla meer rijbereik toe en dat komt mede dankzij een toegenomen kWh-nummer.

Er is nog steeds kritiek op Tesla, soms terecht en soms ook niet. Feit is echter dat Tesla’s voor hun geld hoge cijfers neerzetten. Vooral op het gebied van rijbereik hoef je je bijna nergens meer zorgen over te maken met een Tesla.

Grote accu’s

Hoe krijg je veel rijbereik? Meerdere manieren, maar Tesla propt gewoon altijd een groot genoeg batterijpakket in de dubbele bodemplaat van hun auto’s. Daarover gesproken: de namen van Tesla zijn zonder al te veel bombarie flink versimpeld. De Model S en Model X hanteerden nog een systeem waar het getal staat voor de grootte van de accu in kWh. P stond voor Performance en D voor Dual Motor. Een P100D was dus de Performance-versie met een 100 kWh groot accupakket en vierwielaandrijving. Niet meer: nu is het simpel weg Standard Range, Long Range of Performance, of in het Nederlands ‘instapper’, ‘rijbereik’ en ‘snelheid’.

Meer kWh

Tesla voerde vorige maand een update door aan de Model 3 voor het nieuwe modeljaar. We kregen wat nieuwe specs, maar de capaciteit van de batterij werd niet genoemd. En is niet meer te achterhalen vanuit het typeplaatje. Dus moet je er op een andere manier achter komen. Een gebruiker van het Duitse Tesla Fahrer und Freunde forum deed dat. Een document zegt dat het gaat over een Model 3 met een accupakket van 82 kWh groot. Dat is een kleine upgrade. Officieel staat de Model 3 te boek als zijnde een 75 kWh-versie, maar recente Model 3’s bleken daar sowieso al boven te zitten. Volgens Inside EV’s was 79 kWh al een soort nieuwe standaard en mocht de EPA-rating (de Amerikaanse WLTP) omhoog.

Volgens de Nederlandse Tesla-website kom je hierdoor 580 km ver op één accu van de Tesla Model 3. Dat was voorheen 560 kilometer. Kleine veranderingen, maar wie het kleine niet eert…

Ook interessant!

  • Video: Tesla Model 3 doet bobslee na
  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur
  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur
  • Tesla te breed voor Duitse Autobahn, riskeert boete
    BREEK: Tesla Model Y wordt nóg duurder

Nieuwste artikelen

  • Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg
  • Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers
  • Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
  • Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
FacebookTweetPinLinkedIn

accu, Elektrisch, model-3, Tesla

Vorig bericht: « Spotgoedkope Suzuki S-Presso is levensgevaarlijk
Volgend bericht: Video – zelfs afstand houden kon deze auto niet meer redden »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    11 november 2020 om 18:06

    Toch fijn dit soort kleine updates. Maakt de auto steeds een stukje beter.

    Login om te reageren
  2. pier zegt

    11 november 2020 om 18:44

    Met een WLTP van 580km is voor iedereen eigenlijk de actieradius toereikend. Met sommige V6-en en V8-en mocht je vroeger blij zijn als je dat op een tank haalde.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      11 november 2020 om 18:58

      Helemaal waar. Nu nog een prijsje van 35000 euro voor die actieradius.

      Login om te reageren
    • B00G1E zegt

      11 november 2020 om 20:38

      Ik haal met mijn kia sportage 2.0T 450km als ik geluk heb. Gelukkig is de peut momenteel $1.79 per gallon en gooi ik die tank weer vol in een paar minuten.

      Login om te reageren
      • Ot92 zegt

        12 november 2020 om 07:35

        @b00g1e 1.79 USD per gallon. Dat klinkt als haast gratis brandstof. Je gaat dan toch niet in een 2.0T rijden…

        Login om te reageren
        • B00G1E zegt

          12 november 2020 om 17:43

          Zit wat in, was destijds de snelste versie met 260pk. Denk nu aan een Telluride met 3.8L V6, is al iets meer in de richting van een V8

          Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      11 november 2020 om 23:18

      Heel juist. Met de huidige korte afstanden die ik tegenwoordig doe met m’n Saab 9-3 Aero, haal ik ook maar zoiets. En dat voor een 4-cilinder turbo…

      Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      12 november 2020 om 06:25

      @pier: Ja maar mijn V8 rijdt 1 op 60 als ik 80 rij in de 17e versnelling op de lange afstand!

      Login om te reageren
      • Ot92 zegt

        12 november 2020 om 07:36

        @faalhaas Rustig vriend.

        Login om te reageren
    • nissanfairladyz zegt

      12 november 2020 om 08:18

      Met mijn vorige V6 met 80 liter tank, waarbij het lampje ging branden bij 60 liter leeg. Met 60 liter haalde ik bij sportief rijden tusse de 500 en 600 kilometer. Snelwegen soms boven de 700. Totdat die ellendige e
      E10 brandstof kwam. Toen overgestapt op elektrisch. Ik mis hem wel erg. De beleving… maar ja prioriteiten. Elektrisch is wel veel beter als al die troep 3 cilinder autotjes als je zuinig wil rijden. Heb je tenminste nog vlotte actie in het verkeer.

      Login om te reageren
    • tvr1974 zegt

      12 november 2020 om 08:44

      @pier: die 580km range is in het gunstigste geval. Rijden namelijk regelmatig in Duitsland (naar wittlich) ca 400km vanuit d-haag en dat halen we niet terwijl we 460 moeten kunnen halen.. oh en we rijden max 110. Dus leuk hoor 580, maar wil ik in Duitsland even het gas erop houden dan is die range max 50% en dan rijd ik door 130-140. Ga ik nog harder dan verergert het alleen maar.

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      12 november 2020 om 10:47

      @pier: tot je er een aanhangwagen achter knoopt wel ja. Voor personenvervoer is dit meer dan genoeg.

      Zeg ik terwijl ik over 5 minuten in de auto stap voor een woon-werk ritje van 535km over de snelweg. Waarvoor ik waarschijnlijk een keer of 3 tot 4 hooguit 5 minuten voor stop om ff te pissen en nieuw drinken te pakken. Dat zou zelfs niet met deze tesla lukken.

      Login om te reageren
      • Pascal zegt

        12 november 2020 om 15:29

        Zo goeiedag, als je woon/werk rit 535 kilometer is heb je sowieso wel een probleem… maar even serieus: in jouw geval zou ik waarschijnlijk toch maar gewoon lekker een diesel pakken. Tenzij je thuis kunt opladen en het niet erg vindt om elke rit 1 supercharger stop van een minuut of 20 in te bouwen.

        Login om te reageren
        • Robin zegt

          13 november 2020 om 10:49

          Bij volgeladen accu en 1 stop onderweg geraak je er toch zonder probleem? 10 – 15 min superchargen is voldoende om je eindbestemming te bereiken. Ideaal om eens naar toilet te gaan. Op eindbestemming volladen uiteraard.

          Met een verbrandingsmotor moet je ook tanken op de terugweg. En als hij niet vol is voor je vertrekt, moet je al tanken in heenrit.
          Lijkt me dus weinig verschil.

          Login om te reageren
  3. pyrat zegt

    11 november 2020 om 18:46

    Alleen kun je een V8 binnen een paar minuten weer volgooien..

    Login om te reageren
    • multimrshepherd zegt

      11 november 2020 om 18:57

      @pyrat: popje

      Login om te reageren
    • mrgg zegt

      11 november 2020 om 19:20

      @pyrat: En een EV kun je op je eigen oprit opladen. Wel zo makkelijk.

      Login om te reageren
      • detroitv8 zegt

        11 november 2020 om 19:26

        @mrgg: toch fijn dat er een gratis oprit bij elke EV aankoop komt!

        Login om te reageren
        • mrgg zegt

          11 november 2020 om 19:49

          @detroitv8: En fijn dat iedereen zich een V8 kan veroorloven.

          Login om te reageren
          • detroitv8 zegt

            12 november 2020 om 14:15

            @mrgg: ik heb een prima oprit waarbij ik met een recente verbouwing alvast een kabel vanuit de meterkast heb laten trekken. Maar goed, het gaat niet om mij. Wonen zat mensen in een flatgebouw.

            Login om te reageren
        • nissanfairladyz zegt

          12 november 2020 om 08:20

          Wel een V8 hebben en geen oprit. Een huis met een oprit is heus niet zo heel duur.. tijdje geleden dan. Verdien zelf maar 3000 bruto, geen relatie en heb een huis met dubbele oprit. Meeste mensen die ik ken verdienen meer als mij…

          Login om te reageren
          • dutchneon zegt

            12 november 2020 om 10:28

            precies, kwestie van prioriteiten, als je naast het terras wil wonen in de stad heb je natuurlijk geen oprit.
            Als je een huis met een oprit zoekt zul je dat gewoon kunnen vinden en ervaren dat je dan nogsteeds met gemak op het fietsje een drankje kunt gaan doen op een terras ergens in de buurt

            Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      11 november 2020 om 23:20

      En een Tesla model 3 laadt bij een snellader in 5 minuten voor 125 aan km’s bij. Wat is nou 5 minuten? Wacht een kwartiertje en je hebt al 375 km.

      Login om te reageren
      • dutchneon zegt

        12 november 2020 om 10:29

        dat is niet helemaal waar, het laden gaat steeds een beetje langzamer, geloof dat je na een kwartier weer 225km kunt

        Login om te reageren
  4. evdw zegt

    11 november 2020 om 19:01

    Oke dus 7 Kwh extra geeft 20km meer bereik?
    Dat lijkt mij een beetje weinig. Het kan ook zijn dat die 580 km is op basis van een andere, meer realistische, meetmethode dan WLTP.
    Mijn model 3 van het eerste uur haalt de 560 onder normale omstandigheden in ieder geval niet, ook niet in de zomermaanden.
    Wellicht dat je met de nieuwe Model 3 dus de 580 echt kan halen, ben benieuwd.

    Login om te reageren
    • blogie zegt

      11 november 2020 om 19:09

      @evdw:
      7kw is niet de werkelijke upgrade. In werkelijkheid is het slechts 3kw extra en had de vorige al 79kw. Die 3kw staan in verhouding tot de 20km extra

      Login om te reageren
    • larofan zegt

      11 november 2020 om 19:34

      @evdw: jij hebt geen Model 3 van het eerste uur. Woonde zelf in San Francisco toen ze gelanceerd werden en daar reden ze al 1.5jr rond voordat ze in NL te krijgen waren.

      Login om te reageren
      • evdw zegt

        11 november 2020 om 20:34

        Oke, het eerste uur in Nederland dan.
        Volgens mij is deze qua hardware redelijk gelijk aan die in SF van de band rolde. In ieder geval met een 75 Kwh accu.

        Login om te reageren
  5. Taycan 4S zegt

    11 november 2020 om 20:13

    Hoewel ik het uiterlijk en kwalitatieve afwerking discutabel vind is het prima dat Tesla blijft doorontwikkelen en verbeteren.

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      11 november 2020 om 20:50

      @Taycan 4S: vergeet de service na aanschaf niet :-(

      Login om te reageren
      • Taycan 4S zegt

        11 november 2020 om 21:01

        @punicaoase, ja, ik moest iets voor jou overlaten he??

        Login om te reageren
      • Pascal zegt

        11 november 2020 om 21:49

        Gelukkig is de garantie bij merken zoals Audi wel goed geregeld! Oh wacht….

        Login om te reageren
        • Ot92 zegt

          12 november 2020 om 07:43

          @Pascal Je draait alweer dezelfde plaat, word je er nooit moe van? Wees eens creatief, kom met wat nieuws…
          Volgens mij ben je nog nooit in contact geweest met PON en toch roep je als iemand die twee keer een nieuwe motor moest krijgen zonder enige vorm van coulance.

          Login om te reageren
          • nissanfairladyz zegt

            12 november 2020 om 08:24

            Persoonlijk ken ik genoeg mensen die problemen hebben met PON. Waarom hoor ik dat dan nooit met Toyota etc? Van mensen die dat soort autos rijden hoor je nooit wat… maar hoor altijd gezeur van VAG en BMW eigenaren. Dat is best vreemd…. vooral veel problemen met motoren. Waarbij PON of BMW importeur niet wil meewerken met coulance enzo.

            Login om te reageren
            • Robin zegt

              13 november 2020 om 10:54

              Je mag mijn Toyota kopen anders. Inderdaad niet slecht van service en economisch goede keuze. Maar we vervangen hem voor onze oude liefde hoor. Audi A4 avant S-line.
              Een Toyota is lelijk (persoonlijke mening), heeft geen aangenaam rijgedrag en is niet gebruiksvriendelijk.

              Login om te reageren
            • Ot92 zegt

              13 november 2020 om 22:17

              @nissanfairladyz Dat komt ook o.a. doordat er veel meer van die auto’s verkocht worden… De Duitse merken maken nou eenmaal samen veel meer kilometers dan alle Japanse merken bij elkaar. Dan zul je ook vaker die type auto’s bij de garage zien staan voor onderhoud/reparatie. Ook hoor je er meer geklaag over.
              Heb je ooit iemand horen roepen hoe tevreden ie over zijn huidige Duitse auto is?

              Login om te reageren
          • Pascal zegt

            12 november 2020 om 11:01

            -edit: houd het vriendelijk, AUB.-

            Login om te reageren
            • Pascal zegt

              12 november 2020 om 15:37

              @ot92: de plaat die in mijn ogen juist blijft hangen is dat Tesla al jaren onder elk topic zo’n beetje wordt afgefakkeld op dezelfde punten. Regelmatig is dit overigens terecht; ze hebben immers verbeterpunten genoeg. Wat ik dan weer onterecht vind, is dat er regelmatig wordt gedaan alsof Tesla de kroon spant of de enige is wanneer het gaat om (in dit geval) slechte service. Dat beeld nuanceer ik (desnoods bij herhaling ja) even. Dat doe ik overigens wel degelijk op basis van eigen ervaring, maar ook op basis van ervaringen uit uit m’n naaste omgeving en wat er uiteraard algemeen en bij vele lezers van dit blog bekend is. Het is daarbij niet m’n doel om creatief te zijn of met iets nieuws te komen; just stating facts.

              Login om te reageren
              • Charles Taycan 4S zegt

                12 november 2020 om 16:17

                Hallo @ Pascal, jij zat/ zit toch op Autoweek, onder welke naam? En reed jij nu een Tesla 3 of S?

              • Pascal zegt

                12 november 2020 om 18:59

                @charles: ik ben niet actief op Autoweek (ook niet onder andere naam), ik rijd zelf een Model 3 trouwens

      • nissanfairladyz zegt

        12 november 2020 om 08:22

        Ohjha die bandjes die slijten, en het koelvloeistof wat bijgevuld moet worden. Pfoe wat een onderhoud zeg !!!!!!!!

        Login om te reageren
  6. tvr1974 zegt

    12 november 2020 om 08:54

    Als ze een realistische test willen doen moet je met ene tesla model 3 en een A4 TDI(want tesla wordt steeds als km vreter genoemd toch) van Hamburg naar München laten rijden. Gemiddeld rond 140-160 waar het kan en mag en dan je rijstijd. met de Audi ca 7 uur en niet hoeven tanken, met tesla bij die snelheid min 2 x tanken en dus 9 uur.. tel uit je winst. Daarbij is de electra prijs dan per km ineens duurder dan de diesel prijs en precies daarom is electra nog geen maatstaf in Duitsland. It’s all about the money.

    Login om te reageren
    • tourbillion zegt

      12 november 2020 om 16:28

      @tvr1974: het is altijd about the money.

      Login om te reageren
  7. Charles Taycan 4S zegt

    12 november 2020 om 20:22

    @pascal, ok, merci! Veel plezier met de Model 3!?

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      12 november 2020 om 21:48

      @charles dank! Lukt goed tot nu toe. Als ik uit jouw naam mag afleiden dat je Taycan rijdt weet ik zeker dat jij ook plezier hebt, prachtbak!

      Login om te reageren
      • Charles Taycan 4S zegt

        12 november 2020 om 23:40

        @Pascal, ik heb hem nog niet helaas, maar hij is besteld en komt eind januari als alles meezit, prachtige voiture idd! Merci!?

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North