• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla roept massaal auto’s terug, ook in Nederland

Auteur: machielvdd, gepost 3 februari 2021 om 14:33 – 41 Reacties

Een vitaal onderdeel kan er de brui aangeven, namelijk het touchscreen.

Tesla pakt de zaken op veel vlakken anders aan dan traditionele autofabrikanten. Dat geldt ook voor het interieur. Al vanaf de introductie van de Model S in 2013 zijn bijna alle functies in een Tesla te bedienen via een centraal touchscreen. Inmiddels gaat het steeds meer die kant op, tot ongenoegen van de liefhebbers van fysieke knopjes.

Geheugenkaart

Als alles via het touchscreen wordt bediend is het natuurlijk wel belangrijk dat dit onderdeel goed functioneert. Dat is waar de schoen momenteel wringt. Door slijtage aan de 8 GB eMMC-geheugenkaart kan het scherm er compleet de brui aan geven. Het probleem speelt bij de Model S’en en Model X’en die voor maart 2018 van de band zijn gerold. De meer recente Tesla’s zijn voorzien van een andere geheugenkaart en hebben dus nergens last van.

Terugroepactie

Volgens de Amerikaanse toezichthouder NHTSA is vanwege dit euvel een terugroepactie noodzakelijk. Tesla is het hier niet mee eens, omdat het volgens hen geen veiligheidsissue is. De NHTSA denkt daar toch echt anders over, omdat het touchscreen toegang geeft tot functies als een achteruitrijcamera, de ontwaseming en ontdooiing van de ruiten en de richtingaanwijzers. Volgens de Amerikaanse instantie zijn dat zaken waardoor de veiligheid in het geding kan komen.

Nederland

Hoewel Tesla niet van mening is veranderd hebben ze wel besloten de auto’s in kwestie ‘geheel vrijwillig’ terug te roepen. Alleen in de VS gaat het al om 135.000 auto’s. Belangrijker: ook in Nederland worden Model S’en en Model X’en die van voor maart 2018 dateren teruggefloten.

Ingreep

Het probleem is niet over-the-air te verhelpen, hoewel een softwareupdate wel een gedeelte van de oplossing is. Daarnaast moet echter ook de 8 GB eMMC worden vervangen. Deze wordt (uiteraard kosteloos) geüpgrade naar een 64 GB eMMC. In het geval van de Model S zal deze ingreep circa 75 minuten in beslag nemen en bij de Model X zo’n anderhalf uur.

Ook interessant!

  • Eindelijk. Tesla Model Y over 2 maanden in Nederland
    Eindelijk. Tesla Model Y over 2 maanden in Nederland
  • Mijn Auto: Tesla Model S Raven van Juan
    Mijn Auto: Tesla Model S Raven van Juan
  • Video: Tesla duwt auto van de weg
  • Model Y in Nederland
    BREEK!!! Model Y in Nederland aangekomen!

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, model-s, model-x, terugroepactie, Tesla

Vorig bericht: « DS 4: woest aantrekkelijke Fransoos komt je hart veroveren
Volgend bericht: Een retro Skoda-busje: maken of kraken? »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekkerlinksrijden zegt

    3 februari 2021 om 14:49

    Ach, gewoon even afspraak maken met de dealer om de hoek zo opgelost

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      3 februari 2021 om 14:52

      Er zitten inderdaad 11 service centers in Nederland, maar meestal hoef je daar niet heen omdat ze bij je langskomen om de auto voor je deur te repareren.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        3 februari 2021 om 17:07

        Volgens mijn Tesla rijdende buurman is het gemakkelijker een afspraak te krijgen bij de koning dan bij een Tesla service center.

        Login om te reageren
        • Pascal zegt

          3 februari 2021 om 17:18

          @mashell vreemd… je kan gewoon bij ze langsrijden voor het maken van een afspraak of je maakt ‘m in de app, is verder niet echt rocketscience.

          Login om te reageren
          • mt03 zegt

            3 februari 2021 om 18:33

            @Pascal: geen last van idd. Makkelijk via de app te regelen. Prima service. Heb trouwens nooit wat. Had slechts een velg aan gort gereden 😬

            Login om te reageren
        • dwfc zegt

          3 februari 2021 om 19:48

          Die heeft geen app !

          Login om te reageren
    • Project7 zegt

      3 februari 2021 om 16:41

      @lekkerlinksrijden: lekker die sarcasme + 5 reten

      Login om te reageren
  2. dijan zegt

    3 februari 2021 om 14:56

    Och,hoe kan dat nou? Dit is toch alleen bij Vw niet goed. En dat bij een merk wat al de langste ervaring hiermee heeft.

    Login om te reageren
    • redbeams zegt

      3 februari 2021 om 15:23

      @dijan: Ja klopt maar dat komt omdat vw nooit een degelijk product heeft geleverd 😜

      Login om te reageren
      • dijan zegt

        3 februari 2021 om 15:28

        Erg flauw ,heb jij er ervaring mee. ? Of van horen zeggen? Ik heb n.l .al meer als 36 jaar erg positieve ervaring. met diverse Vag producten.

        Login om te reageren
        • raoufff zegt

          3 februari 2021 om 16:17

          -edit: nutteloze bijdrage-

          Login om te reageren
          • Pascal zegt

            3 februari 2021 om 17:46

            @dijan ik heb op mijn beurt maar 1 gloednieuwe Audi gehad, waarbij de S-Tronic duidelijk schokte bij het optrekken. Wilde de dealer niets aan doen, ook niet na overleg met PON. Tot ik de rechtsbijstand inschakelde, toen wilden ze ineens wel omdat ze best wisten dat ze fout zaten. Daarna natuurlijk nooit meer iets gekocht daar. Zo is uw ervaring dus helaas niet representatief voor ons allemaal.

            Login om te reageren
          • wop10 zegt

            3 februari 2021 om 17:59

            @dijan, dus 2 jr in bezit en dan nieuwe met garantie is geen (of kleine) referentie ;-)

            Login om te reageren
        • redbeams zegt

          3 februari 2021 om 18:05

          @dijan: 1e lijns ervaring mee ja.Phoeh 36 jaar is heel wat…werk je al zo lang op de vag facturatie afdeling?

          Login om te reageren
        • cazzo046 zegt

          3 februari 2021 om 18:09

          Ik niet, wat een meuk, nooit meer VAG hier.
          Heb er nog 3 en dat worden allemaal Toyota’s

          Login om te reageren
      • wimof zegt

        3 februari 2021 om 19:39

        Je bent je vermoedelijk vanaf 2010 in auto’s beginnen te interesseren.

        Login om te reageren
  3. boriske zegt

    3 februari 2021 om 15:36

    Anderhalf uur om een geheugenkaartje te vervangen.

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      3 februari 2021 om 19:40

      Ze hangen tegelijk uw deuren recht(er) en schilderen de bumper(s) bij.

      Login om te reageren
  4. Johanneke zegt

    3 februari 2021 om 15:41

    Of gewoon ufs geheugen gebruiken, stuk sneller.

    Login om te reageren
  5. ty5550 zegt

    3 februari 2021 om 15:56

    Over massaal teruggeroepen gesproken:
    https://car-recalls.eu/14-cars-most-recalls-2020/

    Login om te reageren
  6. bierbuik zegt

    3 februari 2021 om 16:10

    Als je uitgaat van gemiddeld 80 minuten per auto (er zullen meer S’en dan X’en rondrijden) dan kom je al op 180.000 manuren, toch een vervelend foutje..

    Login om te reageren
  7. mopar zegt

    3 februari 2021 om 16:20

    Krijg je meteen een chip met 8 maal het geheugen mee. Dus voor de klanten ook zeker een reden om deze upgrade te laten uitvoeren.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      4 februari 2021 om 18:29

      @mopar: daar kan je als klant alleen niets mee..

      Login om te reageren
  8. mashell zegt

    3 februari 2021 om 17:13

    Ze schijven veel te vaak naar het flash waardoor het kapot gaat. Beginnersfout die Tesla in het begin gemaakt heeft.

    Login om te reageren
  9. frank2b zegt

    3 februari 2021 om 18:08

    Gut, maar dat kón toch helemaal niet?

    Login om te reageren
  10. Charles Taycan 4S zegt

    3 februari 2021 om 18:32

    Tja! Shit happens! Overkomt de beste zie je wel….😜

    Login om te reageren
  11. sonnybonds zegt

    3 februari 2021 om 18:49

    Zucht zoveelste kwaliteits probleem bij Tesla. Goedkoop is uiteindelijk toch duurkoop.

    Login om te reageren
  12. potver7 zegt

    3 februari 2021 om 18:59

    Dus nu doen ze er een 64GB geheugenkaart in zodat het 8x zo lang duurt voordat het probleem weer optreedt? Of nee, waarschijnlijk minder; dankzij het extra geheugen kunnen na die OTA software-update nóg meer gegevens verzameld worden. Win-win voor Tesla dus.

    Tesla zou er natuurlijk ook voor kunnen kiezen niet iedere scheet die je laat te willen wegschrijven in een logbestand, maar dan wordt de datahonger niet gestild en dat vinden de aandeelhouders niet goed. Stel dat iemand ze aanklaagt vanwege de slechte luchtkwaliteit in de auto… ‘Nee meneer, dat hebt u zelf gedaan!’

    Login om te reageren
  13. porker zegt

    3 februari 2021 om 19:06

    “Als alles via het touchscreen wordt bediend is het natuurlijk wel belangrijk dat dit onderdeel goed functioneert.”

    Je kunt zonder scherm prima rijden in een S of X, lekker weer veel commotie om niets. En weer door.

    Login om te reageren
  14. dwfc zegt

    3 februari 2021 om 19:59

    Noem me eens een probleemloos merk op.

    Login om te reageren
    • tvr1974 zegt

      5 februari 2021 om 10:39

      @dwfc: Lexus, Toyota.

      Login om te reageren
  15. dwfc zegt

    3 februari 2021 om 20:05

    Het probleem dat zich stelde is voor me niet zozeer het niet of minder functioneren van een onderdeel maar eerder dat Tesla zelf er geen aandacht aan schonk maar gedwongen werd door de Amerikaanse dienst voor de verkeersveiligheid (NHTSA).

    Zo komt het voor me over dat Tesla weinig met zijn klanten begaan is.

    https://www.ad.nl/auto/update-tesla-roept-135-000-auto-s-terug-maar-geeft-de-schuld-aan-een-ander~aa1f63f1/

    https://www.ad.nl/auto/amerikaanse-verkeersautoriteit-dreigt-tesla-met-terugroepactie~a8dd131e/

    Login om te reageren
  16. sudbina zegt

    3 februari 2021 om 20:09

    Dit probleem speelt al jaren, oorzaak is de hoeveelheid write-cycles op het kaartje. Ding schrijft continu de opslag vol met logfiles en aangezien het kaartje maar iets van 100.000 write cycles heeft, gaan ze allemaal stuk voor stuk kapot. De 64gb kaart die men nu gebruikt heeft overigens dezelfde hoeveelheid write cycles en gaat op den duur dus ook stuk, maar is een stuk groter waardoor ze een factor 8 langer zouden moeten meegaan, wat volgens Tesla lang genoeg is om een autoleven mee te gaan.

    Er zijn manuals te vinden om er zelf een ander kaartje in te solderen en er zijn talloze verhalen te vinden van mensen die 5k voor een nieuwe unit mochten betalen; ik voel een rechtszaak aankomen..

    (Nu maar hopen dat ik niet gelijk tot Tesla hater wordt gebombardeerd enzo, maar ach, het zal me eigenlijk wat)

    Login om te reageren
  17. geen1234 zegt

    3 februari 2021 om 21:01

    Hahaha goed gedaan door NHTSA. Op alles bezuinigen, en dan ook nog op die monitor. Ik weet al dat dit soort spul een beperkt aantal schrijf/lees acties heeft. Dan zitten ze dus echt daar te slapen, als ze dat niet eens goed kunnen voorspellen.
    Nu moet die NHTSA ook nog die autopilot verbieden, die maakt het immers mogelijk dat mensen zitten te slapen in de auto. Dat systeem met handen aan het stuur houden werkt dus niet.

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      3 februari 2021 om 22:49

      @geen1234 dan moeten ze ook maar gauw smartphones gaan verbieden, die maken het inmers mogelijk dat mensen achter het stuur gaan zitten appen.

      Login om te reageren
  18. barendbotje zegt

    3 februari 2021 om 21:16

    Ze waren toch zo vooruitstrevend met OTA updates? Amateurs zeg!!!!1! /s

    Login om te reageren
    • mt03 zegt

      4 februari 2021 om 09:39

      @barendbotje: ota updates werkt uitstekend bij tesla. Mijn id3 staat nu bij de VW dealer voor een update: 3 dagen ben ik hem kwijt!!
      Daarnaast duurt het nog 2 jaar voordat ota updates bij VW mogelijk is. Zolang dus naar de dealer. Deze eerste update zit bij de prijs in. Wie staat daarna voor de kosten????

      Login om te reageren
      • Pascal zegt

        4 februari 2021 om 14:16

        @mt03 oh moet je bij VW gaan betalen voor updates? Da’s wel een beetje zuur… gezien de eerste ervaringen zijn er naar verwachting nog wel een paar bug-fixes onderweg, krijg je die wel gratis?

        Login om te reageren
        • mt03 zegt

          4 februari 2021 om 21:38

          @Pascal: ja dat weet ik nog niet. Ga er maar vanuit van niet. Lijkt mij niet voor de hand liggen namelijk. Even m’n koopcontract nalezen. Maar als het voorlopig in de werkplaats moet gebeuren wordt dit een kostbare grap voor VW

          Login om te reageren
  19. vacano zegt

    3 februari 2021 om 22:57

    Tesla’s zijn voor GroenLinkse jochies die niet van autorijden houden

    Login om te reageren
  20. Frank zegt

    16 augustus 2021 om 17:01

    Wees voorzichtig, want Model S had vóór 2017 veel AirBags-terugroepacties https://www.recallslist.com/tesla/model-s/ – dit is uw veiligheid!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North