Een vitaal onderdeel kan er de brui aangeven, namelijk het touchscreen.
Tesla pakt de zaken op veel vlakken anders aan dan traditionele autofabrikanten. Dat geldt ook voor het interieur. Al vanaf de introductie van de Model S in 2013 zijn bijna alle functies in een Tesla te bedienen via een centraal touchscreen. Inmiddels gaat het steeds meer die kant op, tot ongenoegen van de liefhebbers van fysieke knopjes.
Geheugenkaart
Als alles via het touchscreen wordt bediend is het natuurlijk wel belangrijk dat dit onderdeel goed functioneert. Dat is waar de schoen momenteel wringt. Door slijtage aan de 8 GB eMMC-geheugenkaart kan het scherm er compleet de brui aan geven. Het probleem speelt bij de Model S’en en Model X’en die voor maart 2018 van de band zijn gerold. De meer recente Tesla’s zijn voorzien van een andere geheugenkaart en hebben dus nergens last van.
Terugroepactie
Volgens de Amerikaanse toezichthouder NHTSA is vanwege dit euvel een terugroepactie noodzakelijk. Tesla is het hier niet mee eens, omdat het volgens hen geen veiligheidsissue is. De NHTSA denkt daar toch echt anders over, omdat het touchscreen toegang geeft tot functies als een achteruitrijcamera, de ontwaseming en ontdooiing van de ruiten en de richtingaanwijzers. Volgens de Amerikaanse instantie zijn dat zaken waardoor de veiligheid in het geding kan komen.
Nederland
Hoewel Tesla niet van mening is veranderd hebben ze wel besloten de auto’s in kwestie ‘geheel vrijwillig’ terug te roepen. Alleen in de VS gaat het al om 135.000 auto’s. Belangrijker: ook in Nederland worden Model S’en en Model X’en die van voor maart 2018 dateren teruggefloten.
Ingreep
Het probleem is niet over-the-air te verhelpen, hoewel een softwareupdate wel een gedeelte van de oplossing is. Daarnaast moet echter ook de 8 GB eMMC worden vervangen. Deze wordt (uiteraard kosteloos) geüpgrade naar een 64 GB eMMC. In het geval van de Model S zal deze ingreep circa 75 minuten in beslag nemen en bij de Model X zo’n anderhalf uur.
lekkerlinksrijden zegt
Ach, gewoon even afspraak maken met de dealer om de hoek zo opgelost
Pascal zegt
Er zitten inderdaad 11 service centers in Nederland, maar meestal hoef je daar niet heen omdat ze bij je langskomen om de auto voor je deur te repareren.
mashell zegt
Volgens mijn Tesla rijdende buurman is het gemakkelijker een afspraak te krijgen bij de koning dan bij een Tesla service center.
Pascal zegt
@mashell vreemd… je kan gewoon bij ze langsrijden voor het maken van een afspraak of je maakt ‘m in de app, is verder niet echt rocketscience.
mt03 zegt
@Pascal: geen last van idd. Makkelijk via de app te regelen. Prima service. Heb trouwens nooit wat. Had slechts een velg aan gort gereden 😬
dwfc zegt
Die heeft geen app !
Project7 zegt
@lekkerlinksrijden: lekker die sarcasme + 5 reten
dijan zegt
Och,hoe kan dat nou? Dit is toch alleen bij Vw niet goed. En dat bij een merk wat al de langste ervaring hiermee heeft.
redbeams zegt
@dijan: Ja klopt maar dat komt omdat vw nooit een degelijk product heeft geleverd 😜
dijan zegt
Erg flauw ,heb jij er ervaring mee. ? Of van horen zeggen? Ik heb n.l .al meer als 36 jaar erg positieve ervaring. met diverse Vag producten.
raoufff zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Pascal zegt
@dijan ik heb op mijn beurt maar 1 gloednieuwe Audi gehad, waarbij de S-Tronic duidelijk schokte bij het optrekken. Wilde de dealer niets aan doen, ook niet na overleg met PON. Tot ik de rechtsbijstand inschakelde, toen wilden ze ineens wel omdat ze best wisten dat ze fout zaten. Daarna natuurlijk nooit meer iets gekocht daar. Zo is uw ervaring dus helaas niet representatief voor ons allemaal.
wop10 zegt
@dijan, dus 2 jr in bezit en dan nieuwe met garantie is geen (of kleine) referentie ;-)
redbeams zegt
@dijan: 1e lijns ervaring mee ja.Phoeh 36 jaar is heel wat…werk je al zo lang op de vag facturatie afdeling?
cazzo046 zegt
Ik niet, wat een meuk, nooit meer VAG hier.
Heb er nog 3 en dat worden allemaal Toyota’s
wimof zegt
Je bent je vermoedelijk vanaf 2010 in auto’s beginnen te interesseren.
boriske zegt
Anderhalf uur om een geheugenkaartje te vervangen.
wimof zegt
Ze hangen tegelijk uw deuren recht(er) en schilderen de bumper(s) bij.
Johanneke zegt
Of gewoon ufs geheugen gebruiken, stuk sneller.
ty5500 zegt
Over massaal teruggeroepen gesproken:
https://car-recalls.eu/14-cars-most-recalls-2020/
bierbuik zegt
Als je uitgaat van gemiddeld 80 minuten per auto (er zullen meer S’en dan X’en rondrijden) dan kom je al op 180.000 manuren, toch een vervelend foutje..
mopar zegt
Krijg je meteen een chip met 8 maal het geheugen mee. Dus voor de klanten ook zeker een reden om deze upgrade te laten uitvoeren.
flutterby zegt
@mopar: daar kan je als klant alleen niets mee..
mashell zegt
Ze schijven veel te vaak naar het flash waardoor het kapot gaat. Beginnersfout die Tesla in het begin gemaakt heeft.
frank2b zegt
Gut, maar dat kón toch helemaal niet?
Charles Taycan 4S zegt
Tja! Shit happens! Overkomt de beste zie je wel….😜
sonnybonds zegt
Zucht zoveelste kwaliteits probleem bij Tesla. Goedkoop is uiteindelijk toch duurkoop.
potver7 zegt
Dus nu doen ze er een 64GB geheugenkaart in zodat het 8x zo lang duurt voordat het probleem weer optreedt? Of nee, waarschijnlijk minder; dankzij het extra geheugen kunnen na die OTA software-update nóg meer gegevens verzameld worden. Win-win voor Tesla dus.
Tesla zou er natuurlijk ook voor kunnen kiezen niet iedere scheet die je laat te willen wegschrijven in een logbestand, maar dan wordt de datahonger niet gestild en dat vinden de aandeelhouders niet goed. Stel dat iemand ze aanklaagt vanwege de slechte luchtkwaliteit in de auto… ‘Nee meneer, dat hebt u zelf gedaan!’
porker zegt
“Als alles via het touchscreen wordt bediend is het natuurlijk wel belangrijk dat dit onderdeel goed functioneert.”
Je kunt zonder scherm prima rijden in een S of X, lekker weer veel commotie om niets. En weer door.
dwfc zegt
Noem me eens een probleemloos merk op.
tvr1974 zegt
@dwfc: Lexus, Toyota.
dwfc zegt
Het probleem dat zich stelde is voor me niet zozeer het niet of minder functioneren van een onderdeel maar eerder dat Tesla zelf er geen aandacht aan schonk maar gedwongen werd door de Amerikaanse dienst voor de verkeersveiligheid (NHTSA).
Zo komt het voor me over dat Tesla weinig met zijn klanten begaan is.
https://www.ad.nl/auto/update-tesla-roept-135-000-auto-s-terug-maar-geeft-de-schuld-aan-een-ander~aa1f63f1/
https://www.ad.nl/auto/amerikaanse-verkeersautoriteit-dreigt-tesla-met-terugroepactie~a8dd131e/
sudbina zegt
Dit probleem speelt al jaren, oorzaak is de hoeveelheid write-cycles op het kaartje. Ding schrijft continu de opslag vol met logfiles en aangezien het kaartje maar iets van 100.000 write cycles heeft, gaan ze allemaal stuk voor stuk kapot. De 64gb kaart die men nu gebruikt heeft overigens dezelfde hoeveelheid write cycles en gaat op den duur dus ook stuk, maar is een stuk groter waardoor ze een factor 8 langer zouden moeten meegaan, wat volgens Tesla lang genoeg is om een autoleven mee te gaan.
Er zijn manuals te vinden om er zelf een ander kaartje in te solderen en er zijn talloze verhalen te vinden van mensen die 5k voor een nieuwe unit mochten betalen; ik voel een rechtszaak aankomen..
(Nu maar hopen dat ik niet gelijk tot Tesla hater wordt gebombardeerd enzo, maar ach, het zal me eigenlijk wat)
geen1234 zegt
Hahaha goed gedaan door NHTSA. Op alles bezuinigen, en dan ook nog op die monitor. Ik weet al dat dit soort spul een beperkt aantal schrijf/lees acties heeft. Dan zitten ze dus echt daar te slapen, als ze dat niet eens goed kunnen voorspellen.
Nu moet die NHTSA ook nog die autopilot verbieden, die maakt het immers mogelijk dat mensen zitten te slapen in de auto. Dat systeem met handen aan het stuur houden werkt dus niet.
Pascal zegt
@geen1234 dan moeten ze ook maar gauw smartphones gaan verbieden, die maken het inmers mogelijk dat mensen achter het stuur gaan zitten appen.
barendbotje zegt
Ze waren toch zo vooruitstrevend met OTA updates? Amateurs zeg!!!!1! /s
mt03 zegt
@barendbotje: ota updates werkt uitstekend bij tesla. Mijn id3 staat nu bij de VW dealer voor een update: 3 dagen ben ik hem kwijt!!
Daarnaast duurt het nog 2 jaar voordat ota updates bij VW mogelijk is. Zolang dus naar de dealer. Deze eerste update zit bij de prijs in. Wie staat daarna voor de kosten????
Pascal zegt
@mt03 oh moet je bij VW gaan betalen voor updates? Da’s wel een beetje zuur… gezien de eerste ervaringen zijn er naar verwachting nog wel een paar bug-fixes onderweg, krijg je die wel gratis?
mt03 zegt
@Pascal: ja dat weet ik nog niet. Ga er maar vanuit van niet. Lijkt mij niet voor de hand liggen namelijk. Even m’n koopcontract nalezen. Maar als het voorlopig in de werkplaats moet gebeuren wordt dit een kostbare grap voor VW
vacano zegt
Tesla’s zijn voor GroenLinkse jochies die niet van autorijden houden
Frank zegt
Wees voorzichtig, want Model S had vóór 2017 veel AirBags-terugroepacties https://www.recallslist.com/tesla/model-s/ – dit is uw veiligheid!