• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla’s toch minder duur, met dank aan Brussel

Auteur: RubenPriest, gepost 20 augustus 2024 om 13:42 – 8 Reacties

Tesla importheffingen

Brussel heeft aan de knoppen gedraaid, waardoor importheffingen minder streng uitpakken voor Tesla.

Auto’s die in China geproduceerd worden, al dan niet met hulp van de overheid daar, en vervolgens op Europese bodem worden verkocht. Oneerlijke concurrentie, aldus de Europese Commissie. Sinds juli hanteert de EU een keiharde importheffing op auto’s die uit China komen. De tarieven liepen behoorlijk op.

Tesla importheffingen

We zijn nu een maand en enkele weken verder. De Europese Commissie komt nu al terug op eerder gemaakte beslissingen. Daarover bericht Reuters.

Althans, ze nuanceren de boel. Dat is goed nieuws voor autofabrikanten die auto’s in China produceren én goed nieuws voor Europese consumenten. Want die importheffingen worden natuurlijk keihard doorberekent. Onder de streep betalen jij en ik de prijs.

Ook Tesla produceert in China met een Gigafactory in Shanghai. De angst was dat de Amerikaanse autofabrikant te maken zou krijgen met een importtaks van 20,8 procent. Dat zouden Tesla’s in Europa kneiterduur maken. De Europese Commissie heeft de importheffing nu vastgesteld op 9 procent voor Tesla. Scheelt toch de helft.

Lagere importtaks

Naast het vastgestelde percentage voor Tesla, heeft de EU ook eerder ingevoerde importheffingen aangepast. SAIC gaat bijvoorbeeld van 37,6 naar 36,3 procent. Geely had eerst te maken met een importtaks van 19,9 procent en dat is nu bijgesteld naar 19,3 procent. BYD ziet de taks van 17,4 procent naar 17 procent gaan. Overigens is BYD bezig met een plannetje om de importtarieven te omzeilen. Verminderde percentages of niet: onder de streep gaan auto’s van deze merken in Europa duurder worden, dat is onvermijdelijk.

Hoelang deze importheffingen stand houden is nog maar de vraag. In de tussentijd is de Europese Commissie in gesprek met China over overheidssubsidies. Mochten de twee partijen een akkoord bereiken kunnen in het gunstigste geval de importheffingen weer van tafel. Dat is voorlopig niet het geval. Autofabrikanten kunnen nog tot 30 augustus commentaar geven op de nieuwe tarieven. De Europese Commissie brengt eind oktober van dit jaar een rapport naar buiten met de definitieve bevindingen.

Ook interessant!

  • Video: Tesla autopilot + zonnescherm
  • Video: Geparkeerde Tesla gesandwiched
  • Video: Tesla Cybertruck aflevering verloopt nogal feestelijk
  • Video: Tesla Cybertruck lichtshow voor kerst

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

China, europa-eu, geld, import, Tesla

Vorig bericht: « Keurige BMW Z4 met een torenhoge kilometerstand
Volgend bericht: Aston Martin onthult geluid van nieuwe V12 Vanquish »

Lees Interacties

Reacties

  1. audirs3 zegt

    20 augustus 2024 om 15:25

    Er is zoveel Chinese meuk die vrijwel zonder heffing naar de EU kan komen, maar we gaan nu opeens moeilijk zitten doen over auto’s. Een nieuwe auto is al zo duur, een EV al helemaal.
    Uiteindelijk hebben de Europese merken de opkomst van de Chinese auto industrie zelf veroorzaakt door alle joint ventures en opgedane kennis.

    Login om te reageren
    • Autofanaat1990 zegt

      20 augustus 2024 om 18:21

      De Europese merken werden gedwongen door de Chinese overheid die joint ventures aan te gaan. Waarbij iedereen weet hoe China met intellectueel eigendom en, bedrijfsgeheimen omgaat.

      Dat diezelfde Europese merken nu op de eigen markt te ‘kakken’ worden gezet door alle gejatte informatie/enorme subsidies uit China/en de lagere prijs van productie onder erbarmelijke omstandigheden snap ik goed.

      Zou mijns inziens ook moeten gelden voor alles wat van Ali/Temu enzovoorts komt. Om over het CO2 gebruik van deze discount reuzen nog maar te zwijgen.

      Login om te reageren
    • Knackebrod zegt

      22 augustus 2024 om 11:32

      Exact! Eindelijk wijze woorden hier. Kijk om je heen in (bijvoorbeeld) je woonkamer en besef hoe leeg die wordt als alles uit china eruit moet…en idd…Ursela is willekeurig percentages aan het verzinnen in haar ivoren torentje. Al-met-al is ook dit weer een trieste ontwikkeling…helaas

      Login om te reageren
  2. mashell zegt

    20 augustus 2024 om 15:40

    Tesla 9%, SAIC 36,3 %. Geely 19,3%. BYD 17%. Er zal vast een ingewikkelde formule achter zitten met daarin het percentage partij functionarissen in het bestuur van de Chinese onderneming en de hoeveelheid grijze haren in het doucheputje van von der Leyen maar het riekt toch naar willekeur. Gewoon op elke auto die in China geproduceerd wordt hetzelfde tarief. Juist ook Tesla, die hebben een fabriek in Europa, als ze daar productie naar toe schuiven is dat goed voor Europese werkgelegenheid en daar was het toch allemaal om te doen.

    Login om te reageren
    • TheMaster zegt

      20 augustus 2024 om 15:54

      Dat gebeurt waarschijnlijk al, daarom een lager tarief. Waarbij 1 jaar geleden de RHD modellen altijd uit China kwamen, worden deze nu (en ook al voor deze heffing) door Giga Berlin gemaakt.

      Login om te reageren
  3. rwdftw zegt

    20 augustus 2024 om 15:54

    De gigafactory in Berlijn maakt volgens mij alleen de Y. Laat dat hier nu de meest verkochte zijn. Dus voor Tesla maakt het in dit geval niet zoveel uit. Andere modellen zet je gewoon op de boot in Freemont.

    Login om te reageren
    • RutgerK zegt

      20 augustus 2024 om 17:59

      Ze mogen de Model 3 Performance best uit Freemont laten overkomen.

      Login om te reageren
  4. Wolflow zegt

    21 augustus 2024 om 08:09

    Jammer, hoe minder van die elektrische meuk hoe beter

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North