Over ironie gesproken!
Bij een aanrijding in het centrum van Stuttgart waren een gecamoufleerde BMW-testwagen en een politiebus betrokken. Gelukkig raakte er niemand zwaargewond, wel vielen er vier lichtgewonden. Ook leverde de crash voor minstens 150.000 euro aan materiële schade op.
De mule werd meteen na het ongelukt afgedekt om maar te voorkomen dat er info naar buiten lekt. Naar verluidt reed de politiebus met sirenes door rood en werd door de 42-jarige testrijder van BMW over het hoofd gezien. Na de touché lag de bus op z’n kant.
Momenteel laait in Duitsland de discussie op omtrent het testen van auto’s op de openbare weg. Enkele jaren geleden ging het al mis met een Mercedes M-klasse, waarbij iemand om het leven kwam. Ook bij Renault ging er eens wat mis met een Scenic in pyjama.
Dank voor alle tips!
Een Duitser met humor, je verwacht het niet….
Waarom laait de discussie op? Wat heeft dit te maken met het feit dat het om een testauto ging?
@bonyuri: Mensen denken waarschijnlijk bij de term testauto dat er grote kans is dat de auto niet veilig is.
@robert110: Het betreft natuurlijk wel een gedeeltelijk geteste auto waaraan nog vanalles zal mankeren. Maar aan de andere kant moet je met een BMW natuurlijk niet gaan testen in Stutgart :-)
@bonyuri: Omdat sommige mensen waarschijnlijk denken dat deze prototypes nog niet geschikt zijn voor op de weg, het zijn immers prototypes. Dit zijn zeer kortzichtige types die waarschijnlijk niet eens realiseren dat voordat een fabrikant de weg op gaat met het nieuwste model, al duizenden kilometers op afgesloten trajecten en testbanen heeft afgelegd.
En over dit voorval, ongelukken gebeuren gewoon. Van de tientallen die per dag in Duitsland voorkomen is er toevallig nu eentje met een mule. Vind het wel ironisch dat BMW in Stuttgart nota bene tegen een Mercedes botst.
@gijsso: niemand in de regering die iets van auto’s weet volgens mij. Dan miepen ze meteen met dit soort dingen.
@ghost: Er zijn maar weinig politici die daadwerkelijk iets weten over iets, komt doordat ze opleidingen als kunstgeschiedenis, mediakunde of vrijetijdsmanagement hebben gedaan. Iets dat niks toevoegt, zodat ze genoeg tijd hadden om zichzelf binnen een partij omhoog te lullen. Iemand die op infrastructuur ziet moet in mijn ogen civiel ingenieur zijn, op defensie een voormalig militair. Geef mij maar een technocratie als Singapore. Politieke vrijheid heeft vandaag de dag met zoveel linksch clubjes geen enkele waarde meer.
@ghost @gijsso: Wie zegt dat “de discussie” door regering/politici gevoerd wordt?
Ongevalletje gebeurd, krant vraagt aan (haha) ‘de man in de straat’ zijn mening, en dan worden de gazetten weer lekker gevuld met nietszeggende statements. Of ze plukken gewoon een paar comments van een autoblog, is nog goedkoper…
@gijsso: Mercedes botst tegen BMW.
@marinepower: andersom. De sprinter werd geramd door de bimmer en zwichtte (lees: hij ging op z’n kantje).
@gijsso: Ach misschien is het ook kortzichtig om te denken dat na testen een auto goed functioneert. Ik test grote industrieele installaties en ik kan je vertellen dat dat niet zo is. Is het dan onverantwoord? Nee, om de doodsimpele reden dat BMW of Mercedes niet negatief in het nieuws willen komen. Bovendien betreft het proffesionele chaufeurs. En als je kijkt wat je dagelijks op de weg tegenkomt, dan maakt die ene testauto niets uit.
@bonyuri: geen idee man. Alsof een bestickerde auto meer kans heeft om betrokken te zijn bij een ongeluk. Dan moeten ze iedere sticker verbieden op de weg
@styns: de wrap in die zin trekt de aandacht op een negatieve manier. Het zien van een politie wagen heeft bijvoorbeeld een ander effect.
@bonyuri: Ik denk omdat (er gedacht wordt dat) de testrijder druk bezig is met het uitvoeren van allerlei dingetjes in die auto. Iemand die goed oplet in het verkeer ziet dat lichtsignalen al lang van te voren aankomen. Helemaal in het donker (als het in het donker gebeurde).
Niet dat de gemiddelde autorijder veel beter oplet, maar dat terzijde.
@bonyuri: omdat de wrap de aandacht trekt van andere weggebruikers die daardoor minder oplettend zijn voor het andere verkeer. Met name in de omgeving Stuttgart komt het veelvuldig voor dat er testauto’s rijden van Mercedes personen auto’s en vrachtwagens, Porsche, BMW en Audi.
@bonyuri: Omdat de openbare weg niet bedoelt is om een auto (op extremen) te testen.
Dit heeft natuurlijk niks te maken met het testen van de voertuigen (wat trouwens bij die mercedes ook niet het geval was) maar van de onoplettende popo’s (en in het geval van de merc had de persoon die uit zijn auto stapte beter moeten nadenken dat er misschien met hoge snelheid een auto aan zou kunnen komen)
Gewoon een eigen testtrack bouwen bij de BMW fabriek. Opgelost!
@philipf: Ja, die hebben ze vast niet……..
@dutchdriftking: waarom gaan ze dan de openbare weg op? Of ben ik de enige die dat dan heel raar vind…
@philipf: Omdat je veel omstandigheden natuurlijk niet kan simuleren op een testbaan. Een complete stad nabouwen wordt een beetje duur, zelfs voor BMW.
@philipf:
Ja absoluut, zeker weten, ga aub mar naar groene vingers blog of het blog van pijprokers als jeniet begrijpt waarom auto’ s ook op de openbare weg worden getest
http://www.pijprokersforum.nl/
@desjonnies: hahahaha. Dankjewel!
De camouflage werkt goed dus
Mercedes wilde gewoon niet dat BMW in hun hometown kwam testen en stuurde er een Sprinter op af.
En nu is de vraag: wat testen we hier? Nieuwe 6 serie/M6?
@mercedesclk350: ik denk een 6er gran coupe
@bakbanaan: nieuwe 7-serie
@uselessblogger: Die zet ik op in.
@uselessblogger: de testauto’s van de 7 serie zijn ongeveer 4-5 weken geleden naar de Alpen gebracht. Toen stonden ze vast in de mega file in Frankrijk, samen met de nieuwe Ford s-max
Alsof dat de schuld van de testwagen is. Zo’n poltiewagen die door rood rijd is altijd voor de volle 100% in fout.
@Hupke: wel door rood met toeters en bellen. Staat ook in de tekst
@moondustfocus:
Maakt geen verschil uit. Zeker als de wagen zo gevlogen is dan reed die niet stapvoets over, sowieso onverantwoordelijk dus.
De agenten/ bestuurders van prioritaire voertuigen hier zullen dat wel kunnen bevestigen.
@Hupke: Uit ervaring weet ik dat de popo in DLD met zwaailichten aan altijd als maniakken rijdt. Maar toch, het is nacht, en je kunt niet klagen over dat je die lichten niet ziet in de nacht. Laat staan de sirene hoort. Er is van beide partijen wel iets over te zeggen.
@mercedesclk350: Uit ervaring weet ik ook dat ze in Duitsland met z’n alle aan de kant gaan als er zwaailichten aankomen. Gewoon met je spiksplinternieuwe en retedure auto de berm in zodat de hulpdiensten hun werk kunnen doen ;-)
@Hupke: Dat weet je niet, misschien had hij wel sirenes aan……
Veilligheidssystemen en kreukelzone zijn ook meteen getest in de praktijk. Lekker bezig BMW!
Gewoon een ongeluk dat met elke andere auto ook kan gebeuren. Zal ook geen opzet in het spel zijn.
Goeie TEST….auto
Daar zal die testrijder even niet zo blij mee zijn. Zal het wel goed te horen hebben gekregen
Een test auto moet ook aan de wettelijke eisen voldoen om de weg op te gaan volgens mij, dus ik zie het probleem niet.
Bij Mercedes Weggegooid
@dailydriver: Nou in dit geval is die Mercedes nogal weggegooid.
Bij Porsche ook al een keer mis gegaan met dodelijke afloop:
http://www.themotorreport.com.au/20147/porsche-test-driver-killed-in-911-development-mule-crash
Welke van de 5 t/m 9 is dit nu? Al die mules lijken ook zo op elkaar :)
@jpoers: Nieuw model BMW Tank.
Zonder grapjes. Ik denk dat het een 7 serie is.
@jerry: ik dacht ook zoiets, maar voor hetzelfde geld is dit een “coupe” alla 6 of 8 serie. Vandaar de twijfel.
Gek genoeg wordt er met geen woord gerept over de CL65 AMG (volgens mij) die met 300 een stationwagon raakte op de Autobahn en helaas zorgde voor 3 mensen die op slag dood waren.
@gtwillem: Dit voorval? http://de.wikipedia.org/wiki/Verkehrsunfall_auf_der_Bundesautobahn_5_im_Juli_2003
Bleek een vergezochte betrokkenheid voor een ongeluk met 2 doden.
De CL heeft de auto van de slachtoffers waaschijnlijk nooit geraakt.
Ook bij deze voorvallen was er een “testfahrer” betrokken: http://www.stern.de/panorama/toedlicher-unfall-durch-erlkoenig-auto-club-europa-will-daimler-in-haftung-nehmen-1561585.html
Hoeveel sterren?
Paar jaar terug ook zo iets met de lexus lfa??
Zal wel de nieuwe 7 serie zijn. Toch wel lachen dat de MB Sprinter op z’n kant ligt. Dan is de BMW zwaarder en sterker
Ik heb de indruk dat BMW nog wat parameters mist in de algoritmes van die zelfrijdende auto van ze…
Back to the grindstone!