Volvo 360 GLT, youngtimer in beeld

Auteur: , 72 Reacties

Opa en oma op hol. Je moet er niet aan denken, maar het was niet onmogelijk in de Volvo 360 GLT.

De meest sportieve en snelste editie van een auto die zijn gehele carrière gebukt ging onder het imago van truttenschuddend vervoer voor blauwige permanentjes. De bejaarden zelf hadden daar uiteraard totaal geen boodschap aan en kochten in groten getale de 300-serie met CVT automaat. Die maakte de door verontruste kinderen aangeraden overstap van handschakeling naar automaat makkelijker, omdat-ie een zeer vertrouwd geluid produceerde: vertrekken op een tot rokens toe slippende koppeling met het gaspedaal vast op een stevige 3500 toeren klonk namelijk exact hetzelfde als optrekken met die razende Van Doorne transmissie. Voor de uitzwaaiende familie veranderde er dus niet veel, gelukkig.

Het uiterlijk wel. Dat leek in niets op zijn feitelijke voorganger, de Daf 66. Door Daf zelf ontworpen als opvolger van Neerlands topmodel, bracht Volvo na de inlijving van ons belangrijkste personenautomerk de nieuweling in 1976 onder hun eigen naam op de markt, als Volvo 343. De eerste drie jaar uitsluitend leverbaar met de variomatic. Door de jolige overbuurman betweterig en badinerend jarretelle-aandrijving genoemd, jammerlijk verwijzend naar zijn gekrulspelde dragonder in bloemetjesschort. Gadver. Vanaf 1979 werd ook een handbak leverbaar. Nog steeds met de 1.4 liter viercilinder van Renault, die 70 PK omzet in beweging. Met een gewicht van zo’n duizend kilo blijft je gezicht dan nog keurig in de plooi bij maximaal accelereren.

Ook na de introductie van de tweeliter motoren van Volvo zelf, eind 1980, kon je nog prima zonder remparachute, maar een stuk pittiger werden ze nu wel. Met als sportief hoogtepunt deze 360 GLT, leverbaar vanaf 1982. Alleen met handbak, goddank. De 115 PK leverende B19E motor met Bosch LE-jetronic brandstofinjectie gold destijds als het neusje van de zalm in Volvo’s kleinste modelserie, twee jaar later werd deze vervangen door de B200E. En met de De Dion achteras, 15 mm verlaagde vering, lichtmetalen velgen met bredere banden en gasgevulde dempers kon je er echt lekker mee uit de voeten. Nu nog steeds. Niet bloedsnel, maar met veel koppel en voldoende reserve rijdt hij vlot en vooral erg soepel. Het voelt daardoor aan als een auto uit een hogere klasse, ook vanwege die heerlijke Volvo stoelen en het stevige en doordacht ontworpen interieur. Want laat dat maar aan Volvo over, dan gaat het een leven lang mee. Voor het bejaarde deel van de gevarieerde clientèle veel minder een issue, trouwens.

Maar wel weer belangrijk voor de GLT kopers. Die overleefden in de regel wel hun auto en dan is het fijn dat de boel heel en een beetje netjes blijft. Zodat je lang geniet van de ongekende luxe uit begin jaren tachtig. Ga er maar even voor zitten: een één-sleutelsysteem. Een vertragingsrelais op de binnenverlichting. Een buitentemperatuur- en econometer. Verder nog een toerenteller, een klokje, elektrische ramen voor, geïntegreerde mistlampen, matzwarte afwerking en dito spoiler achterop. Het maakte deze sportieve telg destijds niet goedkoop, een kleine 30.000 gulden, maar daar stonden Volvo kwaliteit en volwassen rijeigenschappen tegenover. Toen al, maar zeker tegenwoordig een ondergewaardeerde auto. Hij is echt veel meer en veel beter dan zijn hardnekkige bingo-en-spruitjes-imago doet vermoeden.

Dat imago is ook wel een beetje afhankelijk van welke uitvoering je kiest. Of tegenkomt eigenlijk; veel te kiezen is er niet meer. De drie- of vijfdeurs GLT hatchback ziet er sportiever uit dan de sedan in die uitvoering. Dat kop-en-kont-model heeft een veel hoger draadjesvleesgehalte, zeker met vier van die oubollige spatlappen eronder. Je hebt dan wel iets bijzonders. Een eerste serie hatchback blijft het mooist, in grijs metallic met matzwarte trim. Met de open lichtmetalen velgen en niet de gladde van latere versies. Too slick, die passen beter bij de luxe GLE. Of bij de aloude elastiekaangedreven senior uitvoeringen, die bleven onverminderd populair.

Dat waren de 340- en 360-ers verrassend genoeg ook op diverse circuits. Weinigen weten het, maar als 343 was de kleine Volvo geliefd en erg succesvol in de rallycross. En heus niet in de Geriatrie Cup, hij pakte gewoon de Europese titel. Tot op de dag van vandaag is er zelfs de Volvo 360 Cup, een betaalbare raceklasse waar je je hele weekend driftend kunt doorbrengen met gelijkgestemde liefhebbers van dit markante model. Een goed alternatief voor boontjes doppen met moeders aan de keukentafel, na de wekelijkse boodschappen.

Ik vind ‘m heel erg sympathiek, eigenlijk wel camp, dit rap rollende stukje Hollands welvaren. Nederland in beweging, maar dan met Doutzen en voor alle leeftijden.



72 reacties

Brrr altijd al een verschrikkelijk lelijk ding gevonden (mening)
@bofkont: juist een heerlijk ontwerp!
@dutchdriftking: Tja das ook een mening ;)
@dutchdriftking: misschien zijn wij als Nederlanders niet helemaal objectief, haha. Maar waarom slechts drie foto’s????
Heerlijk lelijke auto!
Deze series (met name de 340) vond ik gewoon altijd zeer leuke auto’s. Tegenwoordig maakt Volvo hippe, moderne auto’s en spreekt tegenwoordig een jonger doelgroep aan. Het grijze stoffige imago is weg. Alleen die vierkante, maar o zo sterke en betrouwbare oude Volvo’s kunnen mij nog altijd bekoren.
@lfagtr35r: Ik heb op mn 17e leren rijden in een 340. Daarna een tijdje met een 360 sedan gereden toen ik mn rijbewijs had. Overigens is het een aanrader om eens het DAF museum te bezoeken in Eindhoven. Daar kun je als autoliefhebber niet om heen..
@healey: ik vind mezelf een autoliefhebber en ik kan best om het daf museum heen hoor.
@healey: Ik ben een ontzettende autoliefhebber, maar ik ga niet! oke ;)
Pa reed ( achtereenvolgens) 343, 340 winner special, 360 glt en 440…. tja hadden een sleurhut en dat ging best goed….. ja mooi is anders :-) ( daarna kwam een seat torledo (over lelijk gesproken)
Na het artikel over betaalbare racewagens waar deze in vermeld stond en dit artikel ben ik om: ik moet er een hebben!
Ken iemand die mee doet in de ‘360 geen Modena challenge’. Ook eens meegereden op Zandvoort. Lijken me niet specifiek liefhebbers van dit model. Gewoon gasten die lekker goedkoop en met een bak lol willen racen. Geweldig toch?

(Leuk artikel)
Ik moet eerlijk zijn: telkens als er een klassieker wordt besproken op autoblog, betrap ik mezelf, enkele minuten na het lezen van het artikel, zoekend naar een net exemplaar op marktplaats.
@marikoelolo: je bent niet de enige…
Maar zo te zien moeten we voor een 360 GLT in het buitenland zijn…
Weer erg leuk geschreven zoals altijd. Mooie techniek maar niet moeders mooiste, een 740 turbo lijkt mij erg leuk. Een baksteen op wielen maar wel veel vermogen.
@autofanaat: een keer 250+ op de teller mee gehaald in duitsland om alsnog ingehaald te worden door een vito 3.0
@papa: Met een 740 turbo?
@autofanaat: ja idd… en zuipen dat gekke ding bij zulke snelheden… 80 eupie aan brandstof in 250 km op
@papa: kapotte tellers/ tellerafwijkingen waren heel normaal bij dat model ;)
@papa: Onzin verhaal, er is geen standaard vito die zulke snelheden haalt.
Gevalletje heel erge tellerafwijking zeker, in werkelijkheid ging je 150 ;)
In de jaren tachtig had ik een Alfetta gtv 2.0 met 130 pk en liefst 4 carbs en reed een tijdlang op met zo’n 360GLT en ik verbaasde me er werkelijk over, dat ie zo snel was. Om ‘m bij te houden moest ik echt a-sociaal gaan rijden, maar niet gedaan. Dertig jaar later weet ik dat nog :-)
@willemseles: tja, die “wolf-in-schaapskleren” reputatie was soms best handig. Een vroegere buurman van me had op een zeker moment zoveel prenten vanwege te hard rijden, dat-ie van z’n vriendin (waarmee hij samenwoonde) de snelle Alfa 33 moest verkopen. Hij kocht toen ook een 360GTL met 2 liter blok, en deed het bij haar voorkomen dat-ie nu een brave burgermansauto had gekocht. Het duurde een half jaar voordat ze door had dat dit in het rijgedrag weinig corrigerend werkte…
@rrghost: Robert: GTL moet zijn: GLT
Boys, wat is de wereld de laatste 25 jaar toch veranderd.
Ik kwam gisteren -op mijn gemak- met zo’n 140 op de cruise control uit St Malo (Bretagne ) zetten in een goede 7 uur, maar in de tijd van deze Volvo waren al die autoroutes in West Frankrijk nog landbouwgronden.

Ik ben ooit ’s nachts uit Le Havre komen zetten met zo’n 360GLT, een leen auto van de garage en dit was een hitsig karretje in die tijd, zeker weten.
Omdat dat kreng goed 200 kilometer per uur liep en ik om een uur of half drie ’s nachts de Frans-Belgische grens passeerde, besloot ik te proberen om België in één uur ‘te doen’ van Menen de grens bij Lille naar de grens in Hazeldonk en het lukte met die Volvo, hij was wel donders instabiel in flauwe bochten op de autobaan, en er was heel wat stuurmanskunst??? nodig om hem in het gareel te houden, maar het liep als een tierelier met die 2 liter injectie motor uit zijn dikkere zusters !
En het was of een vijfbak of een bak met overdrive, was toen absoluut geen standaard op een auto uit die klasse.
@desjonnies: inderdaad, veel veranderd maar die 360 was wel een aparte karakterbak. Leuke wolf in schaapskleren.
@desjonnies: de 75 met zijn 2.0 was de betere auto, sneller en vooral veel beter kwa rijden.
@desjonnies: Rechtuit ging prima met die dingen maar als er een bocht kwam zat ik met samengeknepen billen achter het stuur, wat een weggedrag. En dan te bedenken dat de politie hier ook mee reed!
http://i185.photobucket.com/albums/x103/bob04917/340_Diesel_Sedan_Politie_86.jpg
De buurtbejaarde van zeer vroeger, ‘Buurman Jan’, had volgens mij een bordeauxrode 360. Ben er een paar keer dichtbij geweest met verstoppertje spelen, alvorens hij met een luchtbuks naar buiten kwam rennen, tierend dat de jeugd van tegenwoordig compleet verknipt was. I love the old days!
In mijn ogen een van de vetste Volvo’s in mijn ogen.
Leuk artikel!
Ik heb zelf een stuk meer met zijn grotere broers (240 en 740) maar het schijnen inderdaad erg leuke wagentjes te zijn, zéker als je er wat werk in steekt. Ik vind het vooral ook geen mooie auto’s, maar karakter, dat hebben ze wel.
Uit ervaring weet ik dat je zelfs met een GLT in het verkeer niet serieus werd genomen. In alle opzichten waardeloos vehicle.
@jippie: uit ervaring weet ik dat dat volstrekt irrelevant is. Wat een ander denkt over mijn auto interesseert mij niet.

Een bepaalde ‘technische integreteit’ en vorm van karakter wel. Oude Saabs Turbo, deze Volvo, oude Legacy’s, Audi 100 2.2 turbo’s, Opels Senator 3.6, Fiat Croma Turbo, Shelby Omni GHLS (google maar even): iedereen neemt het niet serieus, maar het zijn wel degelijk leuke auto’s!

Andersom is het ook waar: in een BMW 316i met M-sportpakket word je wel serieus genomen, maar kun jebhet niet waar maken ;-)
Mijn oma had een bruine automaat !! Als oma weg ging ging het toet toet en vroemmmmmmmmm einde van de straat even remlichten en vroemmmmmmmmm daar ging ze weer. oma reed altijd vol gas. altijd spannend in die volvo en enorm overhangen in de bochten :)
leuk artikel maar een verschrikkelijke saaie en stoffige auto…
Wat ik me herinner was het een bejaardenbak. Mss is ” sportief” in de een of andere uitvoering (sorry desjonnies) van toepassing, maar die Volvo v77 was gewoon LELIJK. Opel Ascona 2.0 SR/E met RWD was wel leuk.
@spidermann: Opel en leuk in 1 zin? Komt volgens mij alleen voor als je ook autosloop of dergelijk in de zin verwerkt.
@jpoers: dan ben je wel erg blind betreffende Opels. Opel GT (oud en nieuw), Calibra 2.0 Turbo 4×4, Opel Corsa GSi (allemaal), Opel Astra OPC. Allemaal voorbeelden van leuke Opels waarvan sommige ook nog eens serieus veel tuningpotentie hebben.
@ej20g: in mijn optiek: de nieuwe Opel GT is een gerebagedde pontiac solstice. Een calibra is vaker terug te vinden rond een boom. Een astra opc kan niet fatsoenlijk de bocht door omdat ze die voor het onderstel teveel vermogen hebben gegeven. Een gelijkwaardige Mégane of Focus zijn stukken harder te hoeken. Een Opel corsa of Kadeath heeft meer sjonnieficaties ondergaan dan Vanessa.
Enige waar ik je nog gelijk in kan geven is de oude Opel GT. En daarnaast de enige begeerlijke opels zijn nu net degene die niet meer geproduceerd worden en zijn de Holdens.
@jpoers: dat de nieuwe Opel GT een Pontiac Solstice is met een andere badge, klopt deels. Maar volgens mij verschilt de GT behoorlijk va die auto, neus, kont en motor.

De Calibra en Corsa kunnen er niets aan doen dat ze versjonnieficeerd (leuk woord) worden, in de basis zijn het leuke en prima auto’s.
Wat betreft de Astra H OPC heb je gelijk. Maar de Astra G (zowel zonder als met turbo) is een leuke sturende auto, net als de Astra J. Ja, vooral de Mégane stuurt (misschien) beter, maar dat zegt niks over of de Astra goed of slecht is.

Overigens is het jouw mening dat ze niks aan zijn, maar dat wil niet zeggen dat ik een interessante discussie schuw.
@ej20g: haha mooi dat het zo sportief wordt opgepakt. Gelukkig dat we allemaal een andere mening hebben anders zouden we maar 1 merk rijden. Mijn broer heeft een nieuwe astra station en als ik daarin (mee)rijd valt me de binnenruimte erg tegen, de stoelen zitten net niet lekker. Heb zelf een Ford Focos wagon uit 2006 gehad en die rammelde en piepte aanzienlijk minder dan de Opel van mijn broer (2013) ondanks leeftijd/kmstand (200.000+). Ook heb ik me noodgedwongen 2 weken lang in een Opel Corsa moeten vervoeren en kon gewoon niet wennen aan die auto. Was gewoon blij dat mijn Fabia gerepareerd was. Een maat van me heeft een zafira 2.0turbo die heeft nu al meer bij de garage gestaan dan km gereden. (Turbo/koppakking/kromme schijven, ed.) Nee, Sorry ik wordt er niet enthousiast van.
@jpoers:

Zijn er zat:

Opel Speedster ’00, Opel Speedster Turbo ’03, alle Astra’s OPC, de Zafira OPC, Calibra 16v DTM, (heeft mijn verkoor ten opzichte van de snellere Turbo en luxere V6), Lotus Omega, Corsa OPC (Nürburgring
@gtwillem: De Zafira OPC is serieus waar een draak van een auto! Ik rij zelf een Astra G 1.6 8v met bijna 4 ton op de teller! Het trouwe beestje geeft nog geen enkele krimp! Topauto’s, vooral de Astra G’s.
@spidermann: ik weet niet, maar de 360 was ook gewoon rwd..
@ejs: dat klopt.
Gadverdamme wat een draak van een auto blijft het!
Ontwerp doet me denken aan de sloffen van m’n opa.
In Zweden werd/wordt de 340 nog wel eens uitgerust met de 2.4 vijfcilinder. Supergaaf.
Zelf een 440turbo gehad. Super degelijk, ruim en redelijk vlot. Jammer dat die meer dronk dan een alcoholverslaafde.
Kan niet anders zeggen dan dat ik veel lol van mijn 360 heb (gehad), met de carbagerun door de winterse Alpen en met vrienden naar Estland. Stoffig? Zeker! Sportief? Allesbehalve. Maar wel fijne betrouwbare wegen met een fantastisch blok. Klassieker zal het misschien nooit worden maar een youngtimer met een cult status zeker!
Sorry, het is mijn blikje niet. Ik heb hem altijd al lelijk gevonden.
Op marktplaats stond een witte 340 1.4 op Ronal Turbo wielen. Mooi verlaagd, verder helemaal standaard. Was helaas ook zo weg. Leek me wel leuk voor de zomer. Vind het best een cool ding. Motorswappen met iets pittigers en je hebt er een leuke sleeper aan denk ik.
Leuk een 2 liter met achterwielaandrijving aub!
Hoekebakken.Ik hou ervan.
Mijn vader heeft er een gehad. Een donkergrijze 360GLT 2.0 injectie met zeart lederen bekleding, kanteldak, elektrische ramen en volgens mij elke de kbare optie. Het was een hele fijne auto, als ik mij het goed herinner. Werd twee jaar opgevolgd door een Saab 900 Turbo. Hoe gaaf zo’n 360 ook is, een 900 Turbo was eennstuk serieuzer gereedschap.

Het klinkt raar overigens, maar de allereerste 343’s zien er nog het meest modern uit…
Wie binnen het GLT-gebeuren nog iets bijzonders zoekt: de Zwitserland-only RSX 1 en RSX 2-uitvoeringen. De een is rood, de ander wit, met unieke striping en de officiële bodykit. Motorisch gewoon standaard, zeker niet sneller, eerder langzamer (want lambdasonde, Kat muß sein ook toen al in milieuminnend CH).

Maar wat een dédain voor de onvolprezen variomatic toch weer. Dat GLT-trucje deed Volvo op zo’n beetje elk model, tot de 440 toe: een modale motorisering met mild sportieve aankleding. De ervaring van de variomatic is daarentegen uniek: dat vind je in geen andere Volvo. Onder alle omstandigheden de juiste versnelling – dan heb je die 115 pk ook niet nodig. Ik kan het weten, ik rijd al acht jaar in zo’n ding.
Prettige auto’s. De 340 1.4 ook al. Stabiel, comfortabel, ruim en betrouwbaar. Niks mis met zo’n oudje. Rijd zelf met veel plezier in een 440.
@citroenvisa: Ik ook, 440 is niks mis mee..
Heb er een gehad. Onderstuur bestaat niet!! Perfecte driftbak dus.
Dit is de auto waar we hier thuis veruit de meeste lol mee hebben gehad. Voor 350 euro gekocht, compleet afgerafd op de sloop geparkeerd. Jammer, achteraf, want ze stijgen in waarde en we missen ‘m nog altijd.
Haha, mijn eerste auto was een 340 met cvt die ooit nog van mijn opa geweest was, achterwielaandrijving en totaal geen gewicht op de achteras en je kon de wielen nog niet laten doordraaien bij vol gas :)
Dit is een Daf en het blijft een Daf….Kan me niet zouten wat er op het type plaatje staat..
@norge: dan leg mij eens uit waar je dat op baseert, buiten de variomatic om dan.
@asmulders: Ontworpen door , gemaakt door .Het was gewoon een Daf waar Volvo bumpers opzaten
@norge: heb je er weleens in gereden? Zo ja, dan moet je toch echt gevoeld hebben dat het reed als een echte Volvo
@asmulders: Ja! En begrijp me niet verkeerd, ik vond het best wel aardige wagens en zeker iets waar Nederland trots op kon zijn..Want het was een Daf en het was goed..
@norge: die 1.4 was Daf maar lag die ook niet in een Renault? De 2.0 was een echt Volvo blok
@norge:
Juist, hij was bedoeld als Daf 77.
Een beetje vergelijkbaar iets gebeurde later met de opvolger van de Talbot Horizon die als Peugeot 309 door het leven moest.
Heb er 2 gehad, een 340 en een 360 GLT. Die laatste wist wel met een caravan, geladen met een racemotor, om te gaan. Rotsvast op de weg
Ik ken er eentje met een 360, driftbakje is het wel. Maar voor de prijs dat je er uiteindelijk in moet steken heb je ook al een e30, als je dan toch per se wil gaan zitten driften.
De 1.4 motor uit een 3xx, past zonder veel aanpassingingen in een 66. Dat kostte ooit 750 gulden om te laten doen, zal nu wel wat duurder zijn.
Ik heb vijf jaar in 300’s gereden. Twee keer op en neer naar Portugal, incl. rondreis door Spanje, een keer op en neer naar Italië. Prima bakken, maar altijd problemen met een lostrillend luchtfilter. CVT ging nooit kapot. Niet echt zuinig, 1 op 10 op zijn hoogst. Dat deden mijn 440 1.8i met 1 op 14 beter.
Ooit nog geprobeerd de 340 GLS van mijn vader terug te kopen, maar de nieuwe eigenaar had hem twee maanden daar voor na 10 jaar naar de sloop gebracht omdat vier nieuwe banden evenveel kostten als de dagwaarde.
Pa had vroeger een 360 glt 3 deurs met van die zonneschermen op de achterruit. Hij had em nieuw gekocht op dokters recept. Dat werd vroeger geadviseerd als je last had van je rug. Weet niet iemand dat nog weet. 1 ding: ik was er helemaal gek van. Jammer dat hij em verkocht!!
Deze zijn inmiddels zeldzaam. De meeste rijden momenteel op circuit Zandvoort. Er schijnt toch nog zo’n ding te koop te zijn in de buurt van Amsterdam met slechts 69.000 kilometer met zwart leer. Hopen dat ie dan niet op het circuit terecht komt.
Het was mijn eerste auto, moest voor m’n werk 200 km per dag rijden, dus met lpg installatie. Geweldige auto, comfortabel en menig gti’tje, Manta of 3 serie had er moeite mee bij het stoplicht. Alles zat er op en er aan (wissertjes op de koplampen, stoelverwarming e.d.) en genoeg pk om een flinke zeilboot te verplaatsen. Niet echt hip, maar de spoiler, verstralers en lichtmetalen velgen maakte hem toch acceptabel binnen m’n vriendenclub van half twintigers. Nooit spijt van gehad, maar hierna werd het toch een 480 GT ;-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).