Wellicht één van de mooiste ontwerpen van de afgelopen jaren. De eerste generatie Audi RS5 blijft een snoepje en Wouter heeft een hernieuwde kennismaking.
De RS5 is de topper van de reeks. Hoogtepunt is de magistrale V8. Het is letterlijk een gevalletje zo maken ze niet meer. De atmosferische achtcilinder mag meer dan 8000 toeren draaien heeft een supermooie lineaire vermogensopbouw. Met een vermogen van 450 pk is de RS5 geen stakker, de sprint naar de 100 duurt minder dan 4.5 tel.
De RS5 heeft een bredere koets, een zogenaamde widebody. Niet alleen voor- en achterbumper zijn anders, ook het plaatwerk van de wielkasten is “uitgeklopt”. De vorm daarvan is geïnspireerd op de urquattro van de jaren tachtig. Het kan aan ons liggen, maar we worden immer nog een beetje week in de knietjes bij het zijn van een RS5. Het is een tijdloze schoonheid.
Deze daytonagrijze Audi RS5 wordt ter veiling aangeboden op The Collectables.
The Collectables is partner van Autoblog. The Collectables is een veilingsite voor auto’s die je niet nodig hebt, maar die je wel hebberig maken. Hieronder een selectie uit de actuele veilingen.
Als petrolhead: deze of een 911?
@blackeye: absoluut 911…. vanwege het imago van RS5.
@Denx Wat is er mis met het imago van de Rs5?
@Ot92: hetzelfde probleem bij een derdehands AMG. Te opzichtig en daarom bijzonder gewild in bepaalde kringen. Uiteraard is dit mijn persoonlijke mening en kies ik ervoor om niet in dit soort auto’s te rijden.
@denx Die types rijden juist meer in een hothatch, maar toch blijft het kort door de bocht. Zo ken ik ook zat volk die hun auto juist heel goed behandelen en de auto vaak zat vertroetelen.
In mijn ervaring zijn het meer de 35+ jarigen die in een Rs5 rijden.
@Ot92: toch bijzonder dat je kan opmaken over welke kringen ik het heb. Ook heb ik niet gehad over de manier waarom mensen hun auto behandelen. Lang verhaal kort; het blijkt dat mijn bericht niet goed is overgekomen.
@denx Dan doel je op de ramkrakers? Die willen juist een Rs6… Daarnaast zijn er veel manieren om ervoor te zorgen dat ie niet meegenomen wordt hoor. Vanwege de diefstalgevoeligheid zou ik ‘m in ieder geval niet laten staan.
@blackeye: 911 natuurlijk. Meer iconisch en ook waardevaster ?
@kevin82: whaaat? Deze! Dit is juist die hard! Maar idd wel minder waarde vast, wacht nog heel eventjes!
@kevin82: maar een 911 in hetzelfde budget is niet betrouwbaar en minder snel.
@blackeye: Persoonlijk vind ik dit interessanter, wat een geluid ook
@blackeye De Rs5 klinkt beter en is praktischer. Lastige keus..
Deze ziet er netjes uit! Voor lekker war te zetten en vervolgens met mooie dage buite te halen!
De eerste zin doet me realiseren hoe droevig het gesteld is met de huidige ontwerpen van auto’s. Als één van de beste ontwerpen een 13 in een dozijn auto blijkt te zijn dan is de rest wel héél droevig. En ik kan ook echt maar weinig auto’s bedenken die én in productie zijn én die ik uitgesproken mooi vind. Behalve dan enkele exoten.
Ik zal niet op of omkijken naar dit model, trouwens de ur quattro was gewoon een brutaaltje met zijn zichtbare dikke uitgeklopte schermen, dit is meer iets voor een discrete begrafenisondernemer, wat een droefenis.
@deSjonnies: ik deel je mening grotendeels. Mooi mwa, lelijk mwa, een iets andere body maakt een A5 niet specialer hoe dik de motor ook is. Qua design heb ik onze Duitsers al vaarwel gezegd
@deSjonnies: Ik vind dit juist een ontzettend stijlvolle maar toch ook brute bak. Erg gelukt design
Ik vind de A5 juist niet saai. De proporties zijn imho extreem goed. Wat mij betreft een van de hoogtepunten van Walter da Silva juist door het niet hebben van allerlei frutsels en onnodige afleidende details. Daarom vind ik het ook jammer dat het spoilertje omhoog staat op bovenstaande foto’s.
Is dit Euroblog of autoblog? Altijd dat gezanik dat auto’s meer waard moeten worden. Kies een auto met je hart. Geld kost het toch altijd. En als je graag meer geld wilt, koop dan geen auto.
@pignon: toch nóg mooier als het beide kan?
Mooier dan de facelift en veel mooier dan de opvolger. Goed in verhouding, geen overbodige lijnen,
goed uit elke hoek en tijdloos. Een mooie kleur is beter trouwens. Geen Audifan, wel fan van eenvoud zonder poespas.
Ik heb in best wel wat leuke sportwagens gereden en in de categorie 400+pk is deze Audi echt de minste keus..
@davido89 Wat zou je dan kiezen?
Prachtige bak, perfecte motor. Deze auto is “peak audi” – sindsdien niet meer zo mooi geweest..
Doe maar een 911 ,veel iconischer en waarde vaster,maar heb hier wel eens in gereden en dit rijd geweldig,maar schrijft ook erg hard af….zeker als je nieuw koopt
Heerlijke auto!
Heel nice! Zet er nog een afgevlakt RS stuur op, dan is deze wagen écht wel af hoor.