
Heel veel auto, heel veel pk’s en heel veel luxe voor je geld. Maakt dat de Mercedes CLS55 AMG tot de ideale youngtimer?
Met de CLS (C219) definieerde Mercedes-Benz een nieuwe categorie auto’s: de vierdeurs coupé. En ja wij haatten die term ook een beetje, laten we het erop houden dat de CLS een elegante, sportieve sedan is. Als je de CLS vergelijkt met de E-klasse uit die tijd, dan is dat ook echt zo. En als AMG stuurt de CLS net even wat strakker dan de E55 AMG uit die tijd.
Onder de motorkap vinden we, de nog immer briljante M113K V8 motor van AMG. Het 5,4 liter grote blok heeft een supercharger en levert 476 pk en 700 Nm koppel. Het maakt de CLS55 AMG tot een snelle auto. De sprint naar de 100 duurt 4,7 seconde, nog steeds geen tijd om je voor te schamen.
Een CLS is een briljante reiswagen met genoeg ruimte voor bagage en 4 inzittenden. Dus wat let je nog.
The Collectables is partner van Autoblog. The Collectables is een veilingsite voor auto’s die je niet nodig hebt, maar die je wel hebberig maken. Hieronder een selectie uit de actuele veilingen.

Oei, wat een foute auto.
Het is zo jammer dat je er maar met 4 in kan. Dan zou je eerder voor een minder mooie E55 gaan.
@lodewijkyolo: waarom zou je er met meer in gaan? 4 is al teveel
@rolov, mee eens. Ik heb laatst een 15 jaar oude CLS500 in de zaak aangeschaft. Leuk rijden, ook al past ons gezin van 5 er niet in. Maar ja, ik rij bijna altijd alleen en papa wilde nog een keer een V8 met adaptieve cruise (wil zakelijk niet meer zonder) en dit is het geworden. Het gezin dan maar in de tweede auto proppen als we op stap gaan. Voor de caravan wel nog een (tijdelijke) auto in de zomervakantie zien te regelen.
De CLS55 is natuurlijk nog bruter dan mijn speeltje… wie weet hierna.
@Marco: super auto. Volgend jaar word de 63 motor youngtimer…
@Marco: beetje vrijpostig, maar wat ben je nou kwijt voor de aanschaf van een nette CLS 500? En betaal je nu een flinke jaarlijkse BTW-correctie over de catalogus waarde, of weegt die correctie niet op tegen al t BTW voordeel?
Ik blijf het een mooie auto vinden. Al loopt ie wel een dun lijntje. Verkeerde wielen of aftermarket lampen oid., dan word ie wel snel fout. Maar een mooie originele in goede staat, mooie bak. Je komt ze ook voor alle prijzen tegen, veel JDM import ook de laatste tijd.
@E34M5Touring: correcte beschrijving. Helemaal mee eens.
@E34M5Touring: Zo’n ding is eigenlijk het mooist als non-AMG. Als een chique CLS500 of 350CDI zonder gekke AMG tierelantijntjes en komt hij echt goed tot zijn recht. Ik vind het een tijdloos mooi design en betrap mezelf er wel eens op op zoek te zijn naar een fraaie CLS.
@viezefreddyw:
Inderdaad, en dan in dat hele chique rood:
https://images.app.goo.gl/5cQAXvXvJpq34LJC9
Een 2009 CLS550 uit de US. Die hebben mooiere lampen vind ik. En een leuker torretje. Dan heb je de 380pk motor ipv de 306pk. Maar anders altijd de AMG voor mij. Beide blokken klinken zo goed. Voor de rest eens hoor. Mooie auto, zeker een die echt netjes gehouden is.
Er wil iemand deze auto wel erg graag hebben zie ik wel op de website Thecollectables.nl
Toch al even een stevig bod van de € 100
Gordel keurig over de wang van de stoel om de instapschade verbloemen. Verder wel een mooie wagen, liever in donkerbruin of donkergroen.
Vroeger al vond ik het een erg fraaie auto, ondanks het hoge ‘vorm boven functie’ gehalte. En hij is mooi oud geworden, zeg.
Wat blijft dit, mits origineel, toch een prachtige auto. één van de beste designs van de afgelopen 20 jaar.
Import, 98k km, stoeprandschade. Niet heel bijzonder
Jammer, dat er verschillende naafkapjes (voor en achter) op de velgen zitten.. Als ik zoiets zie heb ik altijd twijfels over de onderhoudshistorie van de auto.