• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

The Frankrijk Files: wederom zelfmoorden

Auteur: autoblogger, gepost 9 juni 2007 om 08:54 – 18 Reacties

PSA Fabriek Mulhouse

Na de reeks zelfmoorden rond een fabriek van Renault, hebben de afgelopen maand ook drie personeelsleden van de PSA Peugeot-Citroën fabriek hun leven genomen. Volgens Franse media was een te hoge werkstress wederom de oorzaak. Collega’s krijgen het nu nog drukker…

De productiviteit per werknemer is in Frankrijk erg hoog, één van de hoogste ter wereld. Werknemers in de auto-industrie schijnen dan ook gebukt te gaan onder enorm veel druk, het is echt vreselijk. Het flesje wijn gaat soms pas na zessen open, middagdutjes zijn afgeschaft en de Foie gras is voor sommigen niet eens meer betaalbaar.

Maar goed, de vraag is of er bij andere (internationale) autofabrieken ook veel zelfmoorden plaatsvinden? Of komen die niet in de media? Kan me voorstellen dat het er in China een stuk harder gewerkt wordt, maar dat kan aan mij liggen (via).

Ook interessant!

  • Hoppetee
    Klaar met files? Probeer dan deze vliegende Renault 4
  • Renault wil niks meer met The Voice te maken hebben
  • Dit is nu officieel het nieuwe logo van Renault
  • De comeback van de Renault 4 is nabij!

Nieuwste artikelen

  • Is de BMW 5-Serie beter te pruimen met deze nieuwe neus?
  • Hamilton kan voor spoedige komst van Verstappen bij Ferrari gaan liggen
  • Dit is de enige Nederlandse Giulia GTA met een achterbank
  • Dikke BMW op Marktplaats heeft een zeer smakelijke kleurencombo
FacebookTweetPinLinkedIn

Citroen, Peugeot, Renault

Vorig bericht: « Dit weekend naar de Carpet Right!
Volgend bericht: Column nu: Politiek correct boekhouden met de automobilist »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jordey zegt

    9 juni 2007 om 09:34

    Niet zo’n leuk onderwerp.
    Heel erg vervelend, ik vindt dat ze dan meer mensen moeten aannemen! klinkt raar! maar meer mensen = minder banen toch? daarom dacht ik, als die franse autofabriek meer mensen aanneemt, dan verdelen ze alle banen met alle nieuwe werknemers en wordt er minder gewerkt per persoon. misschien een raar beeld, maar levens gaan wel voor hé!

    Login om te reageren
  2. robert zegt

    9 juni 2007 om 09:40

    als die productiviteit zo hoog ligt daar, waarom kent dat land dan zoveel werklozen?

    Login om te reageren
  3. Beaten zegt

    9 juni 2007 om 09:50

    omdat ze daar een nog groter immigrantenprobleem hebben dan hier..

    [no offence verder]

    Login om te reageren
  4. Byron zegt

    9 juni 2007 om 09:53

    als iemand 2x zo hard werkt is er 2x zo weinig plaats voor andere werknemers dus dat is juist een rede voor meer werkeloosheid.
    Volgens mij zijn de werkomstandigheden in landen als China vele malen erger. Maar de chinezen hebben een hele andere mentaliteit natuurlijk als de fransen, dat zijn meer levensgenieters en zullen veel meer moeite hebben met een hoge werkdruk en lange werkdagen. Wel triest dat je vanwege je werk besluit om een einde te maken aan je leven. Dat gepush om altijd maar meer geld te verdienen, ze zouden die vieze flikkers die tonnen verdienen in het bestuur eens aan de productielijn moeten zetten. Ik vraag me ook af als zo’n bedrijf weer eens winst maakt waar al dat geld allemaal naar toe gaat, je kunt dat toch investeren in een betere werkomgeving, daar heeft iedereen volgens mij baat bij.

    Login om te reageren
  5. jasperbos zegt

    9 juni 2007 om 09:53

    ja dit kun je niet voorkomen als fabriek die zoveel werk moet leveren

    Login om te reageren
  6. Guan zegt

    9 juni 2007 om 10:14

    Mn frans in nul, maar volgens mij verteld het artikel niet hoeveel mensen er voor PSA in deze fabrieken werken. Wanneer men dat nu gaat relateren aan de totale bevolking van Frankrijk, gedeeld door het totale aantal zelfmoorden, zal je zien dat het er 1 meer is dan gemiddeld te verwachtten.
    Oftewel, zelfmoord is een algeheel maatschappelijk probleem en niet terug te brengen op slechte werkomstandigheden in 1 fabriek. puh

    Login om te reageren
  7. firefly zegt

    9 juni 2007 om 10:26

    Beetje vreemd dat je door hoge werkdruk zelfmoord pleegt. Dat mensen zich daarom ziek melden kan ik me voorstellen, maar als je het echt niet aankan neem je toch ontslag. Er zullen vast prive problemen naast spelen.

    Login om te reageren
  8. MurcieBoy zegt

    9 juni 2007 om 11:58

    ik zou ook zelfmoord plegen als ik verantwoordelijk was voor zulke lelijke auto’s :P

    Login om te reageren
  9. m5 zegt

    9 juni 2007 om 12:37

    De productiviteit per werknemer is in Frankrijk erg hoog
    nou heb je de bouwvakkers wel eens bezig gezien in frankrijk die zijn zo sloom daar word je gewoon akelig van

    Login om te reageren
  10. Jan zegt

    9 juni 2007 om 12:54

    Ik meende dat per hoofd van de bevolking de meeste auto’s in België geproduceerd werden. Dat was in ieder geval jarenlang zo. Terug naar zelfmoorden: Zoek een stok om een… de rest van het gezegde kennen we wel.

    Login om te reageren
  11. Peter zegt

    9 juni 2007 om 14:21

    Ben nooit gek geweest van die Fransen en vooral het land niet , vooral de politie is zeer aardig . Dus niet , ze willen je het liefste de hele vakantie verpesten .

    Login om te reageren
  12. Maarten zegt

    9 juni 2007 om 15:03

    Nou ja, mooie auto’s maken ze in ieder geval wel bij PSA. Maar dit is erg triest, waarom niet meer werknemers inhuren dan? Dan stijgt je afzet ook automatisch

    Login om te reageren
  13. Roy zegt

    9 juni 2007 om 16:50

    Peter, ik gok dat de kans 1 op 100 is dat je uberhaupt al weet waar Frankrijk ligt. De politie daar is zwaar relaxt, ik heb 2 dagen lang niet betaald voor een parkeerplaats midden in Parijs, krijg ik een bekeuring van 11 euro! Moet je eens doen midden in Amsterdam, zie je auto nooit meer terug.

    Login om te reageren
  14. Hubert zegt

    9 juni 2007 om 17:18

    Beetje kortzichtig om maar te roepen dat er meer personeel bij moet komen. Dan worden de europese auto’s nog duurder en rennen er nog meer mensen naar de aziatische dealers om nog meer chinese en koreaanse rotzooi te kopen.

    Login om te reageren
  15. Guido zegt

    9 juni 2007 om 20:49

    Mijn medeleven aan de getroffen familieleden van de ex-PSA medewerkers!
    Al denk ik dat er meer gespeeld heeft (gokschulden, relatieproblemen).

    Maar hetzelfde zie je ook in Japan! Echt, een heleboel mannetjes-in-pak en zelfs schoolkinderen die zelfmoord plegen vanwege de hoge prestatie-verwachtingen!!!

    Triest… :(

    Login om te reageren
  16. binkie zegt

    9 juni 2007 om 20:53

    Volgens het artikel was de oorzaak een combinatie van factoren: Ils avaient des problèmes d’argent ou de santé, qui s’ajoutaient à la pression au travail.
    Geld- en gezondheidsproblemen die samen met de werkdruk te veel zijn geworden.
    Het werk is dus niet de directe oorzaak maar een van meerdere oorzaken.

    Login om te reageren
  17. Mark zegt

    11 juni 2007 om 00:35

    Film China Blue laat ook zien – ookal in een heel andere branche: textiel – dat wij hier het heel zo slecht nog niet hebben. En wat er in Frankrijk gebeurt is natuurlijk ook vreselijk. Inderdaad, rol van de media is ook aanzienlijk.

    Login om te reageren
  18. Zoef zegt

    30 augustus 2007 om 02:11

    2-de productiefst?
    Ik wed dat Vlaanderen de eerste in het rijtje is.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North