• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

The Golden Ferrari! Pininfarina Coachbuilt

Auteur: autoblogger, gepost 24 mei 2009 om 10:30 – 50 Reacties

The Golden Ferrari
Vrijdagavond had Ferrari een besloten borrel in Monaco, inclusief een leuke primeur. Een autoblog-bezoeker was erbij…

Hij maakte voor ons de volgende foto’s van een bijzondere nieuwe Ferrari, die overigens nog niet rijklaar was. Op het kenteken is “The Golden Ferrari” te lezen, met het Pininfarina logo daaronder. Het geheel doet vermoeden dat het hier om een stukje coachbuilding gaat, volgens insiders een one-off. We schreven immers al eerder dat Ferrari het coachbuilding weer nieuw leven in wil blazen. Ze zouden daarbij samenwerken met partners zoals Fioravanti (check), Zagato, Touring Superleggera en uiteraard Pininfarina.

De voorkant lijkt erg op een 599, maar richting de achterkant vervormen de lijnen in iets heel anders. De achterkant doet zelfs erg retro aan, waarbij het design bijna gelijk lijkt aan de goudkleurige Ferrari (the golden car) uit de korte film Toby Dammit, onderdeel van Spirits of the Dead. Die Ferrari was gebaseerd op een 330LMB (met 4-liter V12) en kreeg met behulp van Fiorenzo Fantuzzi een nieuwe body. Pininfarina heeft blijkbaar een remake willen maken van deze klassieker. Check de gallery voor meer foto’s!

Ferrari 330 LMB 1964
Ferrari 330 LMB 4381
Ferrari 330 LMB 4381
Ferrari 330 LMB 4381

Ook interessant!

  • Ferrari F355 Berlinetta
  • Video - Ferrari Superamerica
  • Ferrari 360 Modena
  • Ferrari 599 GTB Fiorano

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

aperta, coachbuilding, Ferrari, ferrari-special-projects, goud, pininfarina, superfast

Vorig bericht: « Video: 5th Gear doet grootste looping ter wereld
Volgend bericht: Op Nederlandse bodem: Mercedes SLR McLaren 722S Roadster »

Lees Interacties

Reacties

  1. Milan zegt

    24 mei 2009 om 10:32

    “De voorkant lijkt erg op een 599 en/of 612, maar richting de achterkant vervormen de lijnen in iets heel anders”
    Vind hem meer op een 612 lijken..
    Hij is iig niet moeders mooiste!

    Login om te reageren
  2. NLBUURMAN zegt

    24 mei 2009 om 10:38

    ik zou hem wel willen, maar een ferrari hoort nu eenmaal in rood :)

    Login om te reageren
  3. AMGJunk zegt

    24 mei 2009 om 10:41

    Lijkt me een prima ferrari.
    Alleen moeten die 2 paar uitlaten wat dichter bij elkaar, zoals bij een F355 bijv.
    Prima, gooi maar in productie, voordat er weer zo´n
    toyota(lees:ferrari) Calafornia style auto op de markt komt…verschrikkelijk..

    Login om te reageren
  4. Rick-dos zegt

    24 mei 2009 om 10:45

    Waar gaat de wereld heen als je zelfs niet meer warm kan worden van Ferrari’s…

    Login om te reageren
  5. AMGke zegt

    24 mei 2009 om 10:45

    het was van gisteren avond 18u geleden dat er een nieuw artikel is verschenen, ik dacht al dat jullie in slaap gevallen waren, maar nu weet ik waar jullie de hele nacht mee bezig zijn geweest: die autoblog.nl logotjes op al die foto’s voorzien ;-)

    Login om te reageren
  6. rotorhead zegt

    24 mei 2009 om 10:46

    Briljant :D Afgezien van de kleur en de wielen dan..

    Login om te reageren
  7. Mean Green zegt

    24 mei 2009 om 10:49

    Die voorkant is toch echt van de California

    Login om te reageren
  8. Neurolizer zegt

    24 mei 2009 om 10:53

    De voorkant komt erg overeen met de huidige ferrari’s (599/612).. Die retro stijl achterkant past daar totaal niet bij naar mijn mening.. Net alsof er twee stijlen aan elkaar geplakt zijn.. Het is mij iets te duidelijk dat het om een omgebouwde 599 gaat (zie o.a. velgen en heuplijnen)..

    Login om te reageren
  9. julien zegt

    24 mei 2009 om 10:57

    ben ik de enigste hier die de ontwerpen van Zagato meer verkrachting dan veredeling vind? Hun lijnen en verhoudingen zijn nu niet echt fantastisch.. Bv, die raptor of de aston, allebij nog al onprofportioneel..

    Waar Pinin en Fioravanti zo evenwichtig zijn…

    Login om te reageren
  10. #Lennard zegt

    24 mei 2009 om 10:58

    Het kan aan mij liggen hoor. Maar dat lijkt mij toch echt een 612

    Login om te reageren
  11. CrazyHenkie zegt

    24 mei 2009 om 10:58

    voorkant eerder 612/California, maar de achterkant juist 599. Lijkt me gebaseerd op een 599, gezien het postuur van de auto enz. Ik vind m wel mooi overigens, beetje vreemd maar wel lekker :P

    Login om te reageren
  12. floryn zegt

    24 mei 2009 om 11:00

    een erg mooie auto die wanneer hij wordt afgebouwd en op een mooie plaats wordt neergezet hoge ogen kan gaan gooien.

    Ik vind het erg goed dat er weer aan coachbuilding gedaan gaat worden. Coachbuilding is psvr de hoogste vorm van individualisme iin de automobielindustrie en de ultieme manier om te laten zien dat je smaak hebt.

    Login om te reageren
  13. autoblogger zegt

    24 mei 2009 om 11:00

    Iemand goed in Italiaans?

    Login om te reageren
  14. bramwillemse zegt

    24 mei 2009 om 11:03

    @autoblogger: ik neem aan dat je vindt dat de neus op een 612S lijkt, ipv een 599, toch? ;-)

    Ziet er best lekker uit, alleen waarom niet ook een wat originelere neus er op plaatsen. Ik vind de 612-neus erg mooi, daar niet van. Maar als je dan toch bezig bent…

    Login om te reageren
  15. robbie zegt

    24 mei 2009 om 11:05

    Idd een 612 Scaglietti neusje. Verder lijkt het mij meer een mock-up dan een daadwerkelijk rijdend exemplaar.

    Login om te reageren
  16. Hupke zegt

    24 mei 2009 om 11:07

    Best wel te pruimen zelfs als Ferrari criticus.
    Ik vond persoonlijk dat Ferrari niet alleen special coacbuils zou moeten laten maken maar ook terug concepten zoals de Felber Ferrari van vroeger jaren zou moeten promoten. Terug echt race monsters.

    Login om te reageren
  17. Polygoon zegt

    24 mei 2009 om 11:09

    Zo lekker.

    Login om te reageren
  18. President zegt

    24 mei 2009 om 11:12

    nice primeur!

    Login om te reageren
  19. Rocket Dog zegt

    24 mei 2009 om 11:13

    Is dit gedaan op basis van een California?

    Login om te reageren
  20. autoblogger zegt

    24 mei 2009 om 11:13

    612 zou logischer zijn ivm het feit dat Ferrari heeft aangegeven nog geen coachbuilt 599 te willen maken, maar ik wacht nog even op extra info…

    Login om te reageren
  21. Relief zegt

    24 mei 2009 om 11:15

    @julien

    Ehm deze auto is door Pinin ontworpen….

    Login om te reageren
  22. Relief zegt

    24 mei 2009 om 11:15

    Trouwens ik vind dit een erg mooie ferrari. Lekker Retro-moderne look. I like it.

    Login om te reageren
  23. VivelaFRANCE zegt

    24 mei 2009 om 11:43

    Mmmm, de klassieker is érg mooi! Helaas heeft “The Golden Ferrari’ van nu, een iets te hoog ‘Dubai-gehalte’ ;)

    Login om te reageren
  24. JIFF zegt

    24 mei 2009 om 11:47

    Mooi ding maar dan ook graag met one of velgen aub…

    Login om te reageren
  25. RenesisHP zegt

    24 mei 2009 om 11:55

    Dit is gewoon een mule voor de nieuwste groene Ferrari.

    Login om te reageren
  26. Granturissimo zegt

    24 mei 2009 om 11:56

    Mooie interpretatie van jaren ’60-lijnvoering. Staat tegenover dat ‘ie niet heel erg origineel is qua ontwerp. Probleem met Ferrari is volgens mij dat zij en de liefhebbers wereldwijd niet precies weten hoe de hedendaagse Ferrari eruit zou moeten zien.
    Een auto als deze is te retro, de huidige modellen zijn te “Playstation”… Ferrari heeft door de voorgaande decennia voor zichzelf de lat te hoog gelegd en kan dit nu even niet meer waarmaken…

    Login om te reageren
  27. Klassiekerrally zegt

    24 mei 2009 om 12:18

    ik zou hem wel willen, maar een ferrari hoort nu eenmaal in rood
    Onzin. Een Ferrari hoort geel te zijn!

    Login om te reageren
  28. Alwood zegt

    24 mei 2009 om 12:26

    Ziet er goed uit! Misschien dat een productieversie hiervan de 599 eindelijk een beetje kan doen vergeten. Rijdt vast lekker dat ding, maar is o zo lelijk.

    Ziet er in mijn ogen uit als en coachbuild 599 GTB, met 612 neus maar met originele achterlichten en uitlaten. De plek van de wielen, locatie van de deur, lengte van de neus en de ‘stance’ doen heel erg 599 aan…

    @Klassiekerrally
    Behalve dan weer in de F1 en op LeMans enzo… ;-) Daar is rood de betere keus.

    Login om te reageren
  29. JPM zegt

    24 mei 2009 om 12:26

    @ Rick-dos

    Dat heet een midlife-crisis.

    Login om te reageren
  30. Patrick zegt

    24 mei 2009 om 12:30

    Die wil ik wel heel graag hebben met een V12 in het vooronder en in het rood a.u.b. :D!!!

    Login om te reageren
  31. VonStroke zegt

    24 mei 2009 om 12:49

    Te hoog Dubai-gehalte vind ik. Jammer.

    Login om te reageren
  32. #Lennard zegt

    24 mei 2009 om 12:56

    @ Klassiekerrally

    De allereerste Ferrari was ook rood. Geel is alleen de kleur van het plaatsje Modena (waar Ferrari begonnen is)

    Login om te reageren
  33. autoblogger zegt

    24 mei 2009 om 12:57

    De eigenaar schijnt ene Rob Walton te zijn, de eigenaar van Walmart…

    Login om te reageren
  34. bramwillemse zegt

    24 mei 2009 om 13:02

    @autoblogger: je kunt gelijk hebben.. De grote vorm van de auto doet meer aan de 599 denken. Van voor naar achteren is er meer sprake van een oplopende lijn (zoals de 599) dan een horizontalere lijn (zoals de 612).

    Login om te reageren
  35. Jochempie zegt

    24 mei 2009 om 13:58

    Eindelijk doet Ferrari weer aan custom coachbuilding! Een fraai wagentje hoor!

    Login om te reageren
  36. Jochempie zegt

    24 mei 2009 om 13:59

    @Julien: Zagato verpest het in ieder geval niet zo erg als Bertone!

    Login om te reageren
  37. Mutina zegt

    24 mei 2009 om 14:18

    @AMGke
    Misschien zit een verjaardag er wel voor iets tussen…

    Login om te reageren
  38. Jorden zegt

    24 mei 2009 om 16:10

    echt een geweldige auto!!! jammer dat de koplampen er niet inzitten.
    de neus vind ik heel elegant, eenvoudig en uit duizenden te herkennen als ferrari! top dus

    Login om te reageren
  39. julien zegt

    24 mei 2009 om 18:02

    @Jochempie, .. met je eens… Al moet ik zeggen ik bepaalde hoeken van die Corvette based ding wel niet slecht vin, vooral de flanken.

    Nu laat ons concluderen dat Coach build best ok is, maar tuning soms wel scheef gaat…

    Login om te reageren
  40. Frasker zegt

    24 mei 2009 om 19:38

    De voorkant lijkt eerder op een 612 Scaglitti dan een 599 GTB… En bij de achterkant zou ik een 250 GTO plaatsen, maargoed… vroeger hadden veel ferrari’s dat soort achterkanten…

    Login om te reageren
  41. Jorrit zegt

    24 mei 2009 om 20:03

    Vervloek me maar, ik vind het in ieder geval een geslaagd ontwerp! De uitlaten steken er lekker brutaal uit, net zoals bijvoorbeeld bij de (oude) Testarossa, de 400i of de 275.

    Login om te reageren
  42. Klassiekerrally zegt

    24 mei 2009 om 20:24

    @ #Lennard: Klopt, maar ik wilde eigenlijk nog toevoegen ‘of blauw, of groen, of zilvermetallic, of…’
    Dat geneuzel dat een auto een bepaalde kleur moet hebben vind ik klinkklare nonsens.
    Al eens over de Ferrari-club locatie gelopen tijdens de Oldtimer Grand Prix? Wat een fantasieloosheid zeg… Andersgekleurde Ferrari’s zijn dan echt een verademing. En rood is lang niet altijd de mooiste kleur.
    Wanneer alle Ferrari’s rood zouden moeten zijn, zou dat ook voor alle Fiat’s, Alfa Romeo’s, Pagani’s en Lancia’s gelden. Bull.

    Rant over! ;)

    Login om te reageren
  43. Esprit_de_Flandre zegt

    24 mei 2009 om 23:34

    Als je die oude ernaast zet dan is de voorkant eigenlijk ook behoorlijk retro. Jammer eigenlijk. Zoveel tijd en geld besteden aan een one-off, en dan niet iets helemaal nieuws bedenken. Lijkt zo’n verspilling. Vind het niet echt geslaagd.

    Login om te reageren
  44. #Lennard zegt

    24 mei 2009 om 23:56

    @ Klassiekerrally

    Daar geef ik je gelijk in. Alles is red/tan

    Login om te reageren
  45. Savipe.com zegt

    25 mei 2009 om 12:19

    Nu moet ik eerlijk zijn het dak gedeelte doet me sterk denken aan een honda crx del sol…

    Login om te reageren
  46. Michiel_vd_Brink zegt

    25 mei 2009 om 12:39

    Voor wie het interesseert, de gouden Fantuzzi Spider carrosserie heeft op drie verschillende chassis gezeten: op een 330 TR-LM, een 330 LMB en nu op een 330 GT 2+2. Zie het volledige overzicht hier: http://www.coachbuild.com/index.php?option=com_content&task=view&id=141&Itemid=1

    Login om te reageren
  47. BananaFlip zegt

    27 mei 2009 om 18:15

    Cool dingetje.
    Maar niet verschrikkelijk cool.

    Login om te reageren
  48. autoblogger zegt

    11 december 2009 om 21:57

    Officiele info van Ferrari:
    http://www.autoblog.nl/archive/2009/12/11/officieel-en-uniek-ferrari-p540-superfast-aperta

    Login om te reageren
  49. Ahura zegt

    12 december 2009 om 02:13

    Kleur vind ik niks en die bolling bij de achterste wielkasten ook niet helemaal je van het maar overall vind ik het best een geslaagd project hoor

    Login om te reageren
  50. transam73 zegt

    12 december 2009 om 19:59

    @floryn: Coachbuilding is psvr de hoogste vorm van individualisme iin de automobielindustrie en de ultieme manier om te laten zien dat je GELD hebt.
    SMAAK is namelijk niet te koop – bij dezelfde blikboer kun je ook dit aanschaffen namelijk: http://www.autoblog.nl/archive/2009/04/06/beleggerstip-pininfarina-rolls-royce-hyperion-voor-45-miljoen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North