Tien spoedreparaties van de wegenwacht in beeld

Auteur: , 28 Reacties

Wegenwachters komen van alles tegen en hebben niet altijd een pasklare oplossing voor handen. Gelukkig zijn het creatieve jongens en worden de mooiste knutselwerken gemaakt om de automobilist -al dan niet tijdelijk- weer aan het rijden te krijgen. We zetten tien spoedreparaties op een rijtje.

Brommobiel op skateboard

Richtingaanwijzers werken niet – @wegenwacht9212
Alarmschakelaar defect
Als de alarmlichtschakelaar kapot is, dan werken ook de richtingaanwijzers niet. Wegenwachter Michael lost het op met een tijdelijk kabeltje.

Motor loopt warm – @wegenwacht4447
Thermoschakelaar defect
Zo’n kabeltje met zekering kan je natuurlijk ook gebruiken om de radiatorfan op volle snelheid te laten draaien, om zo de defecte thermoschakelaar buiten spel te zetten.

Gat in de uitlaat – @wegenwacht3389
Gat in uitlaat
Een gat in de uitlaat lost wegenwachter Maarten op met een krantenpapier blik voor de afdichting en twee ringetjes. As easy as that. Rectificatie: het lijkt op krantenpapier, maar dat is het niet. Gewoon een stuk blik met opdruk.

Koplampen gaan niet uit – @wegenwacht9004
Verbrandde zekeringskast
De oorzaak is een verbrandde zekeringkast. Geen probleem, wegenwachters zijn niet bang van elektronica, gewoon even een omleiding aanleggen.

Losgelaten uitlaat – @wegenwacht9212
Losse uitlaat
Een rol staaldraad is voor de wegenwacht het ‘universele ophangsysteem’.

Auto schakelt niet – @wegenwacht4447
Versleten schakelkabel
De oorzaak is een versleten schakelkabel, maar die heeft Remko niet voorhanden. Check z’n oplossing.

Lekkende oliedruksensor – @wegenwacht3389
Lekkende oliedruksensor
Een lekkende oliedruksensor wordt tijdelijk gerepareerd door hem af te stoppen met een schroef.

Olielekkage – @wegenwacht3389
Olielekkage
En met het zelfde gemak wordt ook een carter gerepareerd. Beetje kneedbaar materiaal en een schroef.

Auto start niet – @wegenwacht3389
Contactslot defect
Heel toevallig geen sleutel voorhanden? Dan bel je de wegenwacht toch, trekken oldskool een omleiding in je contactslot.

Het dak vliegt eraf – @ANWBRomano
Ducktape je dak dicht
Deze had ik zelf ook nog wel kunnen bedenken, maar is desalniettemin geniaal. Een oldtimer waar het dak van losraakte wordt gefixt met het wondermiddel van iedere wegenwachter. #ducktape.

BONUS: Scheef wiel – @ChrisHartgers
Wiel scheef
Wat doe je als je geen wegenwacht abonnement hebt, maar wel een scheef wiel en een skateboard?



28 reacties

Wat n Kek reparaties
Dit zijn dan ook de enige reparaties? Volgens mij is het tegenwoordig ”standaard afslepen” of het moet inderdaad even snel op te lossen zijn
@asmulders: De ANWB sleept alleen weg wanneer een (nood)reparatie niet mogelijk is.
Bij Routemobiel is het inderdaad een kwestie van opladen en afvoeren, zij werken met bergers welke een beperkte technische kennis hebben.
Electra omzeilen.. Lekker verstandig haha
Dit is geen Roemeniƫ. Ga gewoon naar een garage.
@amgg: Dat is ook de bedoeling. Deze fixjes zijn er om het tot aan de garage te schoppen.
@amgg: Achteraf was die oude Dacia 1310 een zegen. Elke Roemeen kon elk probleem aan die bak fixen (tijdelijk) om idd – zoals @Mout aangeeft- het uiteindelijk te laten repareren bij de garage. En laat daarvan op elke hoek van de straat eentje zitten. Roemenen zijn echte techneuten! Overigens ook op het gebied van programming ;)
Gat in de uitlaat, hitte en kranten… Dan heb je niet lang daarna iets anders nodig dan de wegenwacht…
@theghost: Het bleek geen krantenpapier te zijn, louter een stukje blik.
Blijkbaar zal het wel goed gaan, dat krantenpapier bij de uitlaat. Was niet mijn eerste keuze geweest waarschijnlijk, zeker niet als het gat wat dichter bij het spruitstuk zit!
https://twitter.com/wegenwacht4447/status/468763916760530944/photo/1

ja of je zorgt dat je dat ook leer misschien?
Geweldig volk! Ze hebben een keer met een zelfgebogen haak mn autosleutel uit de kofferbak van mn toenmalige E39 530i gevist. En dat door een minuscuul gaatje achter de achterbank, de ontgrendeling werkte niet meer. Bovenstaande illustraties zijn ook leuke voorbeelden van battle damage repair.
Ducktape, seriously? Het is echt geen eendenlint he. Ik geloof dat je ductape bedoelde ;)
@declaessens: Of duct tape. Als je iemand verbetert, doe het dan wel goed aub
@krokant: touche
@2cool4school: need to slap y’all both http://www.duckbrand.com
@johnson: je kan me voortaan slappen voordat ik iets zeg..
@johnson: maar ducktape is nog altijd iets anders als ductape
Fliptricks alsof het weer 1985 is.
Ik moet eens kijken of ik hem nog kan vinden: het klepstoterstangetje van mijn Renault 9, dat de Wegenwacht langs de snelweg heeft gelast (!) en teruggeplaatst.
Duck Tape of Duct Tape?
Ter Lering ende Vermaak:
http://www.octanecreative.com/ducttape/duckvsduct.html
De echte McGyvers werken dus gewoon bij de wegenwacht!
Mijn opa’s auto heeft ooit niet gestart vanwege problemen met het contactslot, heeft die vent van de Anwb er met een schroevendraaier aan zitten klooien. Hele contactslot naar de kloten, maar dat was nog niet het ergste. De beste man zei dat hij maar zo lang met de schroevendraaier moest starten en als hij tijd had naar de garage moest rijden.

Bleek dus dat de startmotor constant meeliep. Je raadt het al: kleine op grote overbrenging, dus dat ding veroorzaakte door zijn toerental een enorme hitte. Genoeg om brand te laten ontstaan. Voor meer dan 500 euro schade, wat een flink bedrag is voor die man. Nog strijd met de verzekering en Anwb gehad ook om het terug te krijgen, maar uiteindelijk wel gelukt.
Behalve dit onbenullige incident, verder geen negatieve ervaringen met de wielrijders bond.
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo- kameel weetje waarom de startmotor kapot gaat? Omdat het contact slot constant een stuurstroom geeft aan het start relais….. dus is je contactslot defect:
There, I fixed it.
Bij mijn auto was er iets mis met de draad vanaf de brandstofpomp relais tot de pomp zelf. Zorgde op willekeurige momenten tot uitval van de motor. De pomp draaide dan niet meer. Als tijdelijke oplossing had ik een accu gepakt, draadje in de polen geschoeft en aan de brandstofpomp vastgemaakt met een schakelaartje er tussen. Accu achter de bestuurderstoel en de kabel langs de deur/dorpel naar onder de auto want daar hangt de pomp.

Met een multimeter de oorzaak gezocht en uiteindelijk een nieuwe draad vanaf de relais naar de pomp getrokken, probleem opgelost.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).