Wegenwachters komen van alles tegen en hebben niet altijd een pasklare oplossing voor handen. Gelukkig zijn het creatieve jongens en worden de mooiste knutselwerken gemaakt om de automobilist -al dan niet tijdelijk- weer aan het rijden te krijgen. We zetten tien spoedreparaties op een rijtje.
Richtingaanwijzers werken niet – @wegenwacht9212
Als de alarmlichtschakelaar kapot is, dan werken ook de richtingaanwijzers niet. Wegenwachter Michael lost het op met een tijdelijk kabeltje.
Motor loopt warm – @wegenwacht4447
Zo’n kabeltje met zekering kan je natuurlijk ook gebruiken om de radiatorfan op volle snelheid te laten draaien, om zo de defecte thermoschakelaar buiten spel te zetten.
Gat in de uitlaat – @wegenwacht3389
Een gat in de uitlaat lost wegenwachter Maarten op met een krantenpapier blik voor de afdichting en twee ringetjes. As easy as that. Rectificatie: het lijkt op krantenpapier, maar dat is het niet. Gewoon een stuk blik met opdruk.
Koplampen gaan niet uit – @wegenwacht9004
De oorzaak is een verbrandde zekeringkast. Geen probleem, wegenwachters zijn niet bang van elektronica, gewoon even een omleiding aanleggen.
Losgelaten uitlaat – @wegenwacht9212
Een rol staaldraad is voor de wegenwacht het ‘universele ophangsysteem’.
Auto schakelt niet – @wegenwacht4447
De oorzaak is een versleten schakelkabel, maar die heeft Remko niet voorhanden. Check z’n oplossing.
Lekkende oliedruksensor – @wegenwacht3389
Een lekkende oliedruksensor wordt tijdelijk gerepareerd door hem af te stoppen met een schroef.
Olielekkage – @wegenwacht3389
En met het zelfde gemak wordt ook een carter gerepareerd. Beetje kneedbaar materiaal en een schroef.
Auto start niet – @wegenwacht3389
Heel toevallig geen sleutel voorhanden? Dan bel je de wegenwacht toch, trekken oldskool een omleiding in je contactslot.
Het dak vliegt eraf – @ANWBRomano
Deze had ik zelf ook nog wel kunnen bedenken, maar is desalniettemin geniaal. Een oldtimer waar het dak van losraakte wordt gefixt met het wondermiddel van iedere wegenwachter. #ducktape.
BONUS: Scheef wiel – @ChrisHartgers
Wat doe je als je geen wegenwacht abonnement hebt, maar wel een scheef wiel en een skateboard?
mrniesoe zegt
Wat n Kek reparaties
Arno's zegt
Dit zijn dan ook de enige reparaties? Volgens mij is het tegenwoordig ”standaard afslepen” of het moet inderdaad even snel op te lossen zijn
toniominestrone zegt
@asmulders: De ANWB sleept alleen weg wanneer een (nood)reparatie niet mogelijk is.
Bij Routemobiel is het inderdaad een kwestie van opladen en afvoeren, zij werken met bergers welke een beperkte technische kennis hebben.
reggie-boy_rood zegt
Electra omzeilen.. Lekker verstandig haha
amgg zegt
Dit is geen Roemenië. Ga gewoon naar een garage.
mout zegt
@amgg: Dat is ook de bedoeling. Deze fixjes zijn er om het tot aan de garage te schoppen.
joejojo2012 zegt
@amgg: Achteraf was die oude Dacia 1310 een zegen. Elke Roemeen kon elk probleem aan die bak fixen (tijdelijk) om idd – zoals @Mout aangeeft- het uiteindelijk te laten repareren bij de garage. En laat daarvan op elke hoek van de straat eentje zitten. Roemenen zijn echte techneuten! Overigens ook op het gebied van programming ;)
theghost zegt
Gat in de uitlaat, hitte en kranten… Dan heb je niet lang daarna iets anders nodig dan de wegenwacht…
ricardo zegt
@theghost: Het bleek geen krantenpapier te zijn, louter een stukje blik.
WoutH zegt
Blijkbaar zal het wel goed gaan, dat krantenpapier bij de uitlaat. Was niet mijn eerste keuze geweest waarschijnlijk, zeker niet als het gat wat dichter bij het spruitstuk zit!
flat411 zegt
https://twitter.com/wegenwacht4447/status/468763916760530944/photo/1
ja of je zorgt dat je dat ook leer misschien?
racerx zegt
Geweldig volk! Ze hebben een keer met een zelfgebogen haak mn autosleutel uit de kofferbak van mn toenmalige E39 530i gevist. En dat door een minuscuul gaatje achter de achterbank, de ontgrendeling werkte niet meer. Bovenstaande illustraties zijn ook leuke voorbeelden van battle damage repair.
declaessens zegt
Ducktape, seriously? Het is echt geen eendenlint he. Ik geloof dat je ductape bedoelde ;)
krokant zegt
@declaessens: Of duct tape. Als je iemand verbetert, doe het dan wel goed aub
2cool4school zegt
@krokant: touche
johnson zegt
@2cool4school: need to slap y’all both http://www.duckbrand.com
2cool4school zegt
@johnson: je kan me voortaan slappen voordat ik iets zeg..
krokant zegt
@johnson: maar ducktape is nog altijd iets anders als ductape
rotarypowah zegt
@declaessens:
sydney zegt
Fliptricks alsof het weer 1985 is.
mout zegt
Ik moet eens kijken of ik hem nog kan vinden: het klepstoterstangetje van mijn Renault 9, dat de Wegenwacht langs de snelweg heeft gelast (!) en teruggeplaatst.
Vincegail zegt
Duck Tape of Duct Tape?
Ter Lering ende Vermaak:
http://www.octanecreative.com/ducttape/duckvsduct.html
Edge zegt
De echte McGyvers werken dus gewoon bij de wegenwacht!
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
Mijn opa’s auto heeft ooit niet gestart vanwege problemen met het contactslot, heeft die vent van de Anwb er met een schroevendraaier aan zitten klooien. Hele contactslot naar de kloten, maar dat was nog niet het ergste. De beste man zei dat hij maar zo lang met de schroevendraaier moest starten en als hij tijd had naar de garage moest rijden.
Bleek dus dat de startmotor constant meeliep. Je raadt het al: kleine op grote overbrenging, dus dat ding veroorzaakte door zijn toerental een enorme hitte. Genoeg om brand te laten ontstaan. Voor meer dan 500 euro schade, wat een flink bedrag is voor die man. Nog strijd met de verzekering en Anwb gehad ook om het terug te krijgen, maar uiteindelijk wel gelukt.
Behalve dit onbenullige incident, verder geen negatieve ervaringen met de wielrijders bond.
almera-ga16det zegt
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo- kameel weetje waarom de startmotor kapot gaat? Omdat het contact slot constant een stuurstroom geeft aan het start relais….. dus is je contactslot defect:
eddie72 zegt
http://4.bp.blogspot.com/-YO05YdQSVH4/Tx9BH9vI9dI/AAAAAAAAFJg/yCC3QgjUOz8/s640/WD40+Ducttape+flowchart.jpg
Laue zegt
There, I fixed it.
Homer55 zegt
Bij mijn auto was er iets mis met de draad vanaf de brandstofpomp relais tot de pomp zelf. Zorgde op willekeurige momenten tot uitval van de motor. De pomp draaide dan niet meer. Als tijdelijke oplossing had ik een accu gepakt, draadje in de polen geschoeft en aan de brandstofpomp vastgemaakt met een schakelaartje er tussen. Accu achter de bestuurderstoel en de kabel langs de deur/dorpel naar onder de auto want daar hangt de pomp.
Met een multimeter de oorzaak gezocht en uiteindelijk een nieuwe draad vanaf de relais naar de pomp getrokken, probleem opgelost.
Joseppe zegt
Gisteren de middendemper doorgescheurd en inderdaad met een stuk staaldraad en verlenging in de middendemper tijdelijk gerepareerd door de ANWB.
Top geregeld, met een slakkengang naar huis en vandaag naar de garage gebracht.