
Is dit gewoonweg hilarisch, of toont het pijnlijk aan hoe slecht auto’s zijn beveiligd? Wij neigen naar het tweede.
Zondag brak op een parkeerplaats bij een winkelcentrum in Manchester complete chaos uit toen iets of iemand het radiofrequentiesignaal van autosleutels verstoorde. Daardoor kon de deurvergrendeling niet meer met de afstandsbediening worden aangestuurd, waardoor talloze mensen hun auto niet op slot kregen. Terwijl veel mensen zich flabbergasted afvroegen wat er aan de hand was, ging bij veel auto’s ook het alarm nog eens af. Iets dat voor een gruwelijke teringherrie zorgde, getuige deze video van een omstander.
Het radiosignaal – waarschijnlijk op de 433.920 MH frequentie, waar de meeste autosleutels op werken – werd vermoedelijk verstoord door een jammer van een paar tientjes. Autodieven zetten ze geregeld in om te voorkomen dat auto’s kunnen worden afgesloten, om daarna zonder moeite het voertuig te plunderen. Of nog erger: via de OBDII-poort een nieuwe autosleutel in te leren en er mee vandoor te gaan. Wijze les voor de jatmozen: als je het op een parkeerplaats doet breekt er paniek uit en ga je skeer naar huis.
Met dank aan Stef voor de tip!






Jaren geleden in Venetië ook meegemaakt, oud trucje.
Da’s jammer.
Zullen niet veel buit gemaakt hebben gok ik zo..
Daarom ben ik wel bang voor wanneer alles door elektriciteit wordt aangedreven, geef een computergeek een hackprogramma en hij kan van alles doen met alles wat elektrisch is aangedreven. Binnenkort dus misschien wel auto’s…
Maar goed, ook dan blijft het gezegde uit het ontbrandingstijdperk met junkies en breekijzers: you don’t f*ck with another man’s car…
@mercedesclk350: Een hackprogramma??? Seriously?! Zelfs de gemiddelde ‘computergeek’ is niet is staat om zoiets 123 te doen zonder how to voor dummies. Import van dergelijke jammers/zendapparatuur is verboden en daar wordt goed op gecontroleerd.
@mercedesclk350: Dit kan al. Een aantal jaar geleden was er een serie filmpjes op YouTube over een pro hacker. Hij kon een 911 cabriolet starten, het dak openen, gas geven, sturen en remmen. Toen hij opgepakt was gaf hij aan dat alles in scene was gezet. Dat betwijfel ik natuurlijk. Als je auto een elektronisch gaspedaal heeft kan je heel veel op afstand.
@dutchdriftking: denk dat dat sturen toch lastig wordt op afstand.
@phevtreb: als die auto een elektronische stuurbekrachtiging heeft, is het heel makkelijk om dat ook over te nemen voor de hacker! Hetzelfde voor elektronische gaspedaal…
@godfried1987:
Dat iets elektronisch is, betekend niet dat het zomaar extern te besturen is.
@dutchdriftking: gast, dat was Max Cornelisse… Die gozer werkte voor een één of ander reclamebureau en heeft op geniale wijze een aantal viral videos gemaakt, waaronder de door jou genoemde. Is allemaal fake. Google z’n naam maar eens.
@pleiades: dat mensen nu in 2015 nog denken dat dat echt was is toch echt wel een dieptepunt haha
Sta je dan. Gelukkig kan ik nog gewoon de sleutel in het slot steken als het moet. Met de meeste (keyless) systemen tegenwoordig moet je eerst een klein sleuteltje uit je sleutel peuteren en daarna ook nog een afdekklepje op je portiegreep voordat je bij het sleutelgat kunt.
Leren = lezen?
@introductiemap: Nee in dit geval echt leren :-)
@tunefuldjmike: ahh oke, my bad
Tijdje geleden gehad bij een supermarkt in eindhoven… afstandbediening werkte op geen manier meer.. met sleutel op slot gezet en toen ik wegreed en bij het stoplicht stond maar even uit gezet en weer geprobeerd en alles werkte weer.. of het zo’n jammer was weet ik niet, was redelijk kleine parkeerplaats dus zou op moeten vallen als er vreemde figuren lope..
@ricksmits: Gebeurt ook wel eens dat er iemand die dezelfde auto heeft bij de verkeerde staat dan springen auto’s meestal op een soort super slot waardoor je hem alleen nog kunt openen door de sleutel in de deur te steken en deze open te draaien
@tunefuldjmike: dat ‘superslot’ kan je bij veel auto’s ook zelf in stellen is best verstandig als je het niet helemaal gerust bent.. En als je het echt niet vertrouwd dan moet je je auto er niet neer zetten…
@tunefuldjmike: hij ging niet op slot en ook niet meer open met de afstandbediening ( na sluiten met sleutel ). Maar van wat je verteld is nieuw voor me, dat wist ik niet!
@ricksmits: Maak het vaak in rotterdam mee als een vuilniswagen een ondergrondse container aan het legen is.Die hebben dan een afstandsbediening waarmee ze de arm bedienen…sta je te dicht in de buurt dan krijg je de cv ook niet meer werkend via de sleutel.
Wat dachten de autofabrikanten van een geheime frequentie?
@purepet9000: het zyn vaste frequenties, 433hz is volgens mij meest voorkomend
@purealspet9000: Ja leuk, we gaan uitzenden op een frequentie en we vertellen aan niemand welke. Als iedereen dat doet loopt straks elk systeem in het honderd.
@purepet9000:
Een frequentie is zo uitgepeild als het moet. Bovendien mag je niet zomaar een frequentie gebruiken. Er zijn frequentie banden vastgelegd die gebruikt mogen worden.
Bovendien is jammen op zich geen beveiligingslek. Dat is de gebruiker die niet kijkt of de auto reageert op de sleutel en gewoon wegloopt
Altijd lullig dit soort zaken.
Heb je er al over nagedacht dat die auto’s misschien beveiligd zijn op dit soort zaken zodat mensen er niet in kunnen door naar een frequentie te zoeken waarbij de auto open gaat, en daarom alle signalen afsluit?
@ettie:
Er is geen frequentie waarbij een auto open gaat. Er is een frequentie waarop de communicatie plaatsvind. De frequentie vinden helpt je totaal niet als dief. Evt alleen als je wilt jammen
@timberleek: Ehh jawel, je moet eerst de juiste frequentie hebben voordat je data kunt uitspugen richting je target.
Maar goed; ik heb wel eens op een donkere parkeerplaats mn auto op afstand geopend (‘waar stond ie ookal weer’), ingestapt en …. het was helemaal mijn auto niet. Wel zelfde merk en uitvoering, maar andere kleur en bekleding. Dacht echt ff dat ik gek werd, maar mn eigen auto bleek gelukkig ~20m verderpop te staan.
@dawwg:
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen.
Het klonk mij in de oren als, enkel een bepaalde frequentie uitsturen en klaar. Das niet waar. Je moet inderdaad de juiste data versturen. Als het goed is een rolling key oid waardoor je het niet zomaar kan achterhalen.
Een hele andere auto open doen is wel heel slecht. Was de andere eigenaar er niet ook in de buurt. Of was hij nog open
@timberleek: je hebt een frequentie (aantal trillingen per seconde), deze moet je hebben om zoals je zegt te communiceren met een auto. Waarschijnlijk is het een code die naar de ontvanger wordt gestuurd. Om deze er in te krijgen zal je moeten moduleren, in de vorm van AM of FM. Je hebt dus wel degelijk wat aan een frequentie, omdat je kan zoeken naar het juiste signaal net als een radio in feite.
@ettie:
We bedoelen hetzelfde.
Ik vond het klinken als dat je enkel de frequentie nodig had. Das niet waar. Die is zelfs het minst interessant. Die heb je binnen no time gevonden (in zoverre het niet gewoon bekend is).
De daadwerkelijke data achterhalen is wat anders. Dat zou een veranderende code moeten zijn. Bijvoorbeeld een rolling key icm een timestamp en dat gehashed.(als ze het goed doen tenminste)
En de oldtimer bezitter maar lachen…
@guusboum: En stinken
Doe ik altijd in center parcs met de tv van de buren
@kaasdevies: wat een sneu persoon ben jij zeg! (net als ik :-) dikke lol!)
Heb wel eens gehad dat mijn sleutel niet meer werkte, doordat de kraan waarmee de glasbak geleegd werd via een afstandsbediening bestuurd werd :P die man zag dat mijn auto niet open wou en stopte even, en hup, deur open :D
Dan moet je maar een klassieker kopen
Mijn beide wagens zijn voorzien van Bearlock, dit is een versnellingsbakslot. Mechanisch, dus minder makkelijk te omzeilen dan een elektronisch alarm.
Best geinig om tijdens 1 april te doen. Daar kan de Nederlandse politie trouwen nog wat van leren. Deze herrie
Random