• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tim Schrick vergelijkt: BMW E30 M3 vs E92 M3

Auteur: robbie, gepost 28 november 2007 om 23:03 – 57 Reacties

BMW E30 M3 vs E92 M3

Kijk dat nog eens leuke vergelijkingen! Een M3 van de eerste generatie (E30) vergeleken met het nieuwste kanon uit Munchen. Wat is er in 20 jaar allemaal veranderd? En is die nieuwe M3 echt zoveel beter dan het oer-exemplaar? Tim Schrick legt ze allebei op de pijnbank. Ga je voor een opgefokte lichtgewicht 4 cilinder? Of heb je toch liever het zware nieuwe model met huilende V8 onder de kap?

Via: Djivy

Ook interessant!

  • Video - Johnny Cecotto over 'zijn' BMW M3 (E30)
  • Video: BMW M3 Touring op de 'Ring
  • BMW M3 CS gesnapt in Oostenrijk
    Video: BMW M3 CS gesnapt in Oostenrijk
  • Voor weinig een BMW M3 E30 occasion kopen: het kan!

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, M3, tim-schrick, Vergelijkingen, Video

Vorig bericht: « Saab 9-3 diesel hybride
Volgend bericht: Brengt BMW de Isetta terug? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Ward430 zegt

    28 november 2007 om 23:06

    Doe mij de gulden middenweg maar: e46 csl

    Login om te reageren
  2. r2rule zegt

    28 november 2007 om 23:13

    Doe mij ma die 4 cilindir :D

    Login om te reageren
  3. MarcO zegt

    28 november 2007 om 23:19

    Het koetswerk van de E30 is beter in harmonie dan van de E92. De E92 heeft een megaheftig front, maar vanaf de B-stijl lijkt het een standaard 3-tje. BMW zou een lachertje zijn als ze in 20 jaar niet een dergelijke technische ontwikkeling hadden kunnen laten zien. Mijn keuze is gemaakt: een AM V8!

    Login om te reageren
  4. Krekkelens zegt

    28 november 2007 om 23:21

    Hij kijk soms wel een beetje bang in de bocht :)

    Login om te reageren
  5. Kobey zegt

    28 november 2007 om 23:21

    wat is dat toch een lekkerding zeg de nieuw m3!

    Login om te reageren
  6. Michel T zegt

    28 november 2007 om 23:32

    Leuke vergelijking! :)

    Zullen inderdaad veel mensen zijn, die toch liever de “oer M3” willen prefereren boven dit model, onderhand is dit namelijk net een M5 eigenlijk. Al hoor je mij niet klagen, geweldig bruut ding is het van de huidige generatie, net als alle modellen trouwens. Er had alleen een ander stickertje op gemoeten misschien..

    Login om te reageren
  7. Rick dos zegt

    28 november 2007 om 23:43

    Och, och, och! En dat voor het slapen gaan! Een M3 E30!

    Ik zal nooit het moment vergeten dat we in ´87 op het punt stonden om de Duitse grens bij Aken te passeren. In tegenovergestelde richting kwam iets wits aandenderen. Grote spoiler achterop en ja hoor de eerste keer dat ik de M3 zag. Wat een beauty was en is dat.

    Het is zo jammer dat er niet meer een racekasse zoals de DTM er is. Deze auto is puur en alleen gemaakt voor het circuit maar dan wat geciviliseerd. Tegenwoordig zijn het niet meer dan commerciele statements die men moet maken. Hele lekkere commerciele statements maar commerciele statements desalniettemin.

    Login om te reageren
  8. Susp1cious zegt

    28 november 2007 om 23:43

    Ik vind het echt geniaal dat er gewoon een racebak in die oude M3 zit. Zouden ze als stijlelement ook tegenwoordig moeten invoeren i.p.v. die Semi-bakken.

    Login om te reageren
  9. Alwood zegt

    28 november 2007 om 23:45

    doe mij maar de E90! en anders de E39 :) (M natuurlijk allebij) de E30 is ook geweldig maar de 3 is dan erg klein. 5 uit die tijd was al beter, helemaal de station!

    Login om te reageren
  10. Juppe zegt

    29 november 2007 om 00:02

    Geweldige bakken, allebei. Moet ik een keuze maken?

    Maar wat zijn die oude bakken toch mooi in originele staat he? Wat een barbaren die daar rare velgen onder zetten en andere onzin op plakken. Geld trouwens voor veel meer auto’s.

    Login om te reageren
  11. dikke richard zegt

    29 november 2007 om 00:28

    Ja hoor,het gaat over BMW,en iedereen is weer helemaal manisch!
    Zijn deze auto’s ook vernoemd naar een motormerk,net als die Alfa 147 Ducati eerder vandaag!

    Hey Rick,lache he met mij.

    Login om te reageren
  12. CSL zegt

    29 november 2007 om 00:45

    Gehad, gehad, gehad Nu de E92 CSL nog :P

    Login om te reageren
  13. Juppe zegt

    29 november 2007 om 00:45

    Dikke Richard, dat weet je toch? Bij Alfa moet je enthousiast worden, tenslotte is dat een en al passie en emotie (2 euro voor het spaarpotje). Bij Japanners mag je uitsluitend negatieve comments plaatsen. Dan heb je nog BMW, Audi en Mercedes (vooral de snellere uitvoeringen). De kunst bij deze posts is het zoveel mogelijk negeren van waarheden, maar slechts volledig ongefundeerde meningen als feiten bestempelen. En andere mensen met zo weinig mogelijk tact proberen te overtuigen. Ja, en dan heb je nog filmpjes met oude auto’s. Immers, vroeger (toen de lucht nog schoon was, en sex smerig. Of de zon van staal, en wind van hout. Om maar ff een compleet willekeurige zijstraat in te drijften) was alles, maar dan ook echt ALLES, beter. Dus uiteraard dien je daar volledig los van alle proporties manisch danwel lyrisch van te worden.

    Heb je het huishoudelijk reglement niet gelezen ofzo? Tssss….

    Login om te reageren
  14. CSL zegt

    29 november 2007 om 00:46

    @dikke richard
    BMW is een Motormerk.

    Login om te reageren
  15. Willy zegt

    29 november 2007 om 02:00

    DoeMijMaarDieHeerlijke M3 E92, niets kan het vervangen misschien de CSL E92 !

    Login om te reageren
  16. dikke richard zegt

    29 november 2007 om 02:05

    Ach,deze Alfist heeft echt wel humor hoor. En de lucht was niet meer schoon sinds 1989,toen ruilde ik een Sud 1.5 TI in op een Fiat 126 (mijn 1e auto) en er zijn nog heel veel Alfa’s met 2 dubbele carburateurs,zowel boxers als nord,in mijn bezit geweest. Zelfs een Alfa met 6 enkele carburateurs(Alfa Sei,maar dat had je al door,toch?) en vele,vele 75 TS. En ook nog veel Fiatjes.
    En de meisjes vonden al die auto’s ook geweldig,dus het enige wat vies was waren de achterbanken. En toen was mijn bijnaam nog Ricardo. Damn,dat klinkt toch een stuk beter dan dikke richard.
    En ik heb de regelementen niet gelezen,inderdaad. ;)

    Login om te reageren
  17. dikke richard zegt

    29 november 2007 om 02:08

    @ Juppe

    Mijn vorige reactie was voor jou,uiteraard.

    Login om te reageren
  18. Thijs zegt

    29 november 2007 om 09:00

    “Kijk dat nog eens leuke vergelijkingen!”
    Ik mis nog een werkwoordje in die zin :wink:

    Login om te reageren
  19. Tribe zegt

    29 november 2007 om 09:25

    leuk! :D

    en dat duitse taaltje is in een woord: GEWELDIG! :D :lol:

    eindelijk geen britten die over zulke auto’s praten…. Zzzz….

    Login om te reageren
  20. Frank zegt

    29 november 2007 om 09:27

    `Dat scharminkel kan wel sturen…
    Doe mij voor de ouderwetse, niet electronica gestuurde humor de oer-M3. maar voor het geluid….. een V8 op dik 8000 toeren is toch wel heeeel erg lekker.

    Login om te reageren
  21. Boss zegt

    29 november 2007 om 09:50

    @Tribe: Inderdaad, is het jou ook opgevallen dat ie zelfs nog richting aangeeft als ie de camera_auto ‘inhaalt’?

    Login om te reageren
  22. RenesisHP zegt

    29 november 2007 om 10:05

    Ik ga voor opa, dat is de echte rijdersauto van de twee.

    Login om te reageren
  23. jimbo zegt

    29 november 2007 om 10:24

    Wel grappig dat bij de E30 de eerst versnelling linksonder zit, mag je wel oppassen als je er nog nooit in gereden hebt dat je hem niet in z’n achteruit zet :D

    Login om te reageren
  24. Simpson zegt

    29 november 2007 om 10:31

    leuk vergelijk, meer van dit soort voehag vs. nu tests!

    oer-Golf gti vs. de huidige (of kun je die qua grootte beter vergelijken met de huidige polo?), Escort RS2000 vs. Focus ST, Metro 6R4 vs. Rover dinges,
    205 GTi vs. 207 RC, wat hebben we nog meer?

    Login om te reageren
  25. majinstar zegt

    29 november 2007 om 11:00

    De E30 is een dope bak. Als ik ooit een occasion er van kan vinden. Wil ik hem wel halen.

    Login om te reageren
  26. Markus zegt

    29 november 2007 om 11:33

    @ Rick dos: old fool :) Wake up! Stop living in the past. Maar wel een leuke auto die oude M3.

    Login om te reageren
  27. CasperH zegt

    29 november 2007 om 12:10

    De E30 is puur, meer een liefhebbersauto. Voor dagelijks (file)gebruik ga je natuurlijk al snel voor de nieuwe, maar ik rijd niet zo vaak, dus doe mij die oude maar. Heerlijk.

    Login om te reageren
  28. majinstar zegt

    29 november 2007 om 12:27

    @t casper,

    Waarom zou je voor de nieuwe gaan in de file. De oude valt veel meer op ???

    Login om te reageren
  29. CasperH zegt

    29 november 2007 om 12:39

    Ja, dus dan sta je daar: in je dikbespoilerde topsportwagen. Ten eerste: iedereen lacht je uit want je staat net zo stil als hun in hun grijsgrauwe middenklasser. Ten tweede is de huidige een stuk comfortabeler, zeker als je stilstaat en telkens een paar meter op moet schuiven.

    Login om te reageren
  30. MJ zegt

    29 november 2007 om 12:59

    Ik ga er lekker tussenin zitten: doe mij maar de e46 M3! Ik vind die mooier dan de E92, omdat deze wat minder lomp aandoet. Neemt niet weg dat de e92 een fantastische wagen is!

    Het allermooist is natuurlijk de doorontwikkelde versie van de e30 M3: de Sport Evolution.

    Login om te reageren
  31. Juppe zegt

    29 november 2007 om 13:34

    @Dikke Richard,
    Dus de lucht en de sex was smerig? Wat een tijd!

    Een beetje humor moet kunnen, beetje schoppen en reacties uitlokken :lol: En die dat over die Alfa’s klinkt goed. Zelf heb ik niet veel Alfa ervaring, maar heb wel eens in een 33 gereden, erg leuk met dat boxer geluid. Die had er wel zin in. En een giulia 1300 super. Een oud beestje die een restauratie nodig had, maar daarvoor moest nog wel ff geprobeerd worden wat ie kon. Met 185km/h over de snelweg ging erg leuk ;) En dat hebben we het over een 1300cc uit 1970. 85 peekaatjes als ik me niet vergis. Ik weet idd wat een Alfa 6 is, maar ken ‘m niet.

    Van sommige mensen moet je ff weten of ze altijd serieus zijn, of juist niet :)

    Login om te reageren
  32. Joop zegt

    29 november 2007 om 14:08

    Vind het allebei niks,..echt van die petjes/medelanders/aso bakken!!

    De m3 NU nog niet,…over 6 jaar wel!!! En die andere,,,,,tsja,..heeft zich zelf al bewezen zeg maar!!

    Login om te reageren
  33. majinstar zegt

    29 november 2007 om 15:10

    @t casper: Tja smaken verschillen. Ik vind de E30 coupe wel wat hebben. Mensen zullen je echt niet uitlachen. Cker omdat dit ook al bijna een oldtimer is.

    Goed de nieuwe 3 serie oogt wel beter, maar de credits gaan van mij naar de E30. Omdat je er daar niet veel meer van ziet op de weg ( toch wat exclusiever ).

    Geef hem een mooie spray job en tune hem licht, dan ziet ie er echt lauw uit.

    Login om te reageren
  34. dikke richard zegt

    29 november 2007 om 15:20

    @ Juppe

    Dat weten we nu in elk geval van elkaar;)

    Login om te reageren
  35. Volvo_440_turbo zegt

    29 november 2007 om 18:19

    Zonder het filmpje te bekijken, geef mij maar de E30!!
    Een vriend van mij heeft eentje, motorgetuned door een duitse firma,trouwens zijn derde al.
    De eerste, een prachtexemplaar, heeft ie helaas perto gereden op een beijzelde autoweg, ik was een van de eersten die avond die hem perto gezien heeft, en dit was pijnlijk, zeer pijnlijk!!
    De tweede, een iets minder goed exemplaar, heeft ie verkocht omdat hij terug ging studeren, en de derde, heb ik nog niet gezien…

    Een E30 is écht rijden. Ik blijf er bij, nieuwe auto’s zijn te ‘steriel’ voor mij…

    Steven, als je dit toevallig leest, moeten we nog eens afspreken he, btw, mijne 480 turbo is ook perto, staat voor de deur hier voor onderdelen voor de 440…

    Login om te reageren
  36. Rick dos zegt

    29 november 2007 om 18:39

    @dikke richard

    Maar begrijp het dan…….we hebben het hier wel over BMW hoor! Daar wordt IEDEREEN manisch of je nou voor of tegenstander bent. ;)

    @markus

    Die eerste was gratis, hè? Deze kost je 10 euro. ;)

    Login om te reageren
  37. GOD zegt

    29 november 2007 om 19:03

    de E30 voor mij, de mooiste auto ooit samen met de E46 M3/CSL
    maar de E30 is toch iets mooier, meer passie, meer historie, alles net ietsie meer.
    @ Casper volgens mij heb je nog nooit in E30 M3 stoelen gezeten
    dat zijn nu nog steeds één van de fijnste stoelen ooit, en al helemaal met stoelverwarming

    ok ik geef toe ik ben een E30 Freak :P

    Login om te reageren
  38. Volvo_440_turbo zegt

    29 november 2007 om 19:13

    Na het filmpje te bekeken hebben lijkt het geluid van de nieuwe wel veel mooier, maar als je in een E30 hebt gezeten kan ik je wel vertellen dat dat geluid ook wel indrukwekkend is. En naar mijn gevoel had mijne maat zijn M3 E30 een keiharde vering, die toch niet nadeinde of zo. Maar veren en dempers zijn snel vervangen hoor….

    Overlaatst hier in mijn buurt achter een knalrode M3 E30 gereden en die had een veel zwaarder geluid dan een viercilinder. Naar het schijnt rijden er rond met een 6 cillinder in lijn?

    Login om te reageren
  39. GOD zegt

    29 november 2007 om 19:16

    ze gooien er vaak een 6 in lijn van een e36 in 3.0L 286pk of 3.2L 321pk
    dat wil ook wel :)

    Login om te reageren
  40. Volvo_440_turbo zegt

    29 november 2007 om 19:21

    Klinkt lekker, maar hebben ze van uit de fabriek af ooit 6 cilinders gestoken?

    Login om te reageren
  41. GOD zegt

    29 november 2007 om 19:22

    een goede carbon airbox doet trouwens ook wonderen met het geluid

    Login om te reageren
  42. GOD zegt

    29 november 2007 om 19:22

    nee alleen 4

    Login om te reageren
  43. Volvo_440_turbo zegt

    29 november 2007 om 19:25

    In wikipedia lees ik het volgende, over een 333i dan:

    In Zuid Afrika was er ook een 333i met een 3,2 liter M30 6-cilindermotor die 197 paardenkrachten via het differentieel naar de achterwielen stuurde.

    Login om te reageren
  44. GOD zegt

    29 november 2007 om 19:27

    je bent denk ik een beetje in de war :)
    M30 is het type motor en lijkt kwa naam op E30

    Login om te reageren
  45. GOD zegt

    29 november 2007 om 19:28

    http://nl.wikipedia.org/wiki/BMW_M3

    Login om te reageren
  46. RND zegt

    29 november 2007 om 19:28

    geef mij maar oldschool alleen twijfel ik nog tussen een e30(m) en de e36(M), maar die auto wordt tegen woordig zovaak verpest door goedkope tunners.

    Login om te reageren
  47. Gerben zegt

    29 november 2007 om 19:39

    E30 zonder nadenken

    maar eigenlijk zijn ze niet meer te vergelijken hé…

    maar toch de nieuwe M3 is meer een patserbak geworden terwijl de oude meer een echte liefhebberswagen was

    Login om te reageren
  48. Gerben zegt

    29 november 2007 om 19:51

    hehe zie nu het filmpje pas en hij komt blijkbaar tot dezelfde conclusie

    Login om te reageren
  49. CasperH zegt

    29 november 2007 om 22:31

    @ majinstar; dat zeg ik; ik zou hem ook kiezen. Maar voor dagelijks gebruik is de nieuwe comfortabeler ;)

    Login om te reageren
  50. Sdb. zegt

    29 november 2007 om 23:20

    Ben een eigenaar van een E30 3.25i.
    Ik zou persoonlijk voor de E30 M3 gaan. Je hebt al behoorlijk veel plezier in een model 3.25i dus ik denk in een M3 ook. + vergeet niet dat het tenminste nog een auto is tegenover de auto’s van nu met al dieje elektrische zever… Het is misschien nodig dat er ESP enz.. voor de mense da niet kunne rijde en ja ok voor de veiligheid ook ja.. Maar als je niet kan rijden koop je toch geen M3.. Maar er zulle wel altijd rijke stinkerds zijn die willen opvallen of late zien da ze geld hebben. Bij mij is het enkel voor het rijplezier;). Is mijn persoonlijke mening eh..

    Login om te reageren
  51. majinstar zegt

    30 november 2007 om 10:41

    @t casper: Oh ok ;)

    Login om te reageren
  52. Turbo zegt

    1 december 2007 om 00:06

    Ik ga voor old school. Een nieuwe is echt voor een midlife crisis (niets opwindends aan behalve de 8 cylinder sound).

    Login om te reageren
  53. Turbopaultje zegt

    2 december 2007 om 15:17

    Old skool rules. 300 kg extra massa, het dubbele aantal cylinders en power…………is gewoon verkeerde weg.

    Login om te reageren
  54. marco zegt

    11 december 2007 om 14:06

    hoef niet eens met de e92 te rijden. Bezit zelf een E30 Evo en hier kan geen enkele M3 aan tippen………………al zal ik de CSL toch wel willen proberen.

    Login om te reageren
  55. rudolf zegt

    10 januari 2008 om 15:34

    de E30 woog 1250 kilo.
    de E92 nu (ondanks carbon en lightweight engine ) 1585 kilo.
    verschil?
    Ga zandzakken halen bij de Praxis van 20 kilo stuk…
    Dan moet je er 73 stuks afrekenen, en buiten in je E30 plaatsen om op het E92 gewicht te komen.
    Gaat er niet eens in, heb je aanhangwagen nodig ha ha.

    geintje ;-)

    Login om te reageren
  56. rudolf zegt

    10 januari 2008 om 15:37

    foutje: 17 zandzakken.
    komt door de japanse rekenmachine hier. = canon.

    Login om te reageren
  57. Joël zegt

    3 mei 2008 om 13:01

    Ga zonder twijfel ook voor de E30, mijn 2e auto was een E30 316i en heb hier zo veel lol mee gehad. Geweldige auto, laat staan de 325i (6 cil. :D) of de M3 natuurlijk. Zodra de omstandigheden het me toelaten schaf ik er weer een aan.

    Inderdaad is het erg jammer dat de E30 nogal vaak verpest word door die “petjes” en Turken.. :(

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North