• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Saab 9-3 diesel hybride

Auteur: autoblogger, gepost 28 november 2007 om 22:48 – 16 Reacties

Saab 9-3 SportCombi


De toekomst lijkt te liggen in plugin hybride voertuigen of diesel hybride voertuigen. Saab kiest voor de laatste en zou bezig zijn met het testen van een hybride Saab 9-3 diesel Sport Combi.

Saab heeft laten weten dat ze bezig zijn met hybride techniek voor diverse motoren, waaronder een hybride diesel. Eerder bleek de combinatie diesel + hybride een te dure optie te zijn, maar nadat oa Peugeot een 308 hybride diesel presenteerde, lijkt er meer interesse te zijn. Saab spreekt zelfs over een brandstofbesparing van 40 procent (via trollhattansaab.net).

Ook interessant!

  • Diesel levert keihard in, gaat nek aan nek met hybride
    Diesel levert keihard in, gaat nek aan nek met hybride
  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Maserati Levante als Hybride: de nieuwe instapper is hier
  • Peugeot 308 SW is even wennen
    Peugeot 308 SW is even wennen

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

9-3, Diesel, Hybride, Saab

Vorig bericht: « Werkt Saleen aan een nieuwe supercar?
Volgend bericht: Tim Schrick vergelijkt: BMW E30 M3 vs E92 M3 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rick dos zegt

    28 november 2007 om 23:23

    Dit lijkt me inderdaad wel de meest logische optie als je het over brandstofbesparing wil hebben.

    Maar heeft een Koreaan niet eerder een uitspraak hier over gedaan?

    Login om te reageren
  2. johan zegt

    28 november 2007 om 23:36

    klinkt goed, 40% is niet mis!

    Login om te reageren
  3. Juppe zegt

    29 november 2007 om 00:35

    Heel mooi dat ze met de hybride diesels bezig zijn, hopelijk komen ze snel op de markt met deze techniek. Dit zal vooral in de stad (start-stop) verkeer een hoop roet en nox uitstoot schelen.

    Al denk ik dat een diesel minder voordeel heeft van de hybride techniek. Een benzine motor presteert qua rendement behoorlijk slecht bij deellast (Deellast is bv. 120km/h rijden met je 170pk). Een diesel doet het een stuk beter bij deellast. Hier is dus minder rendement te winnen.
    Maargoed, het is een goede ontwikkeling, en het zal een nieuwe generatie zuinige diesels teweeg brengen denk ik. Vooral bedrijven met leasewagens kunnen zo veel op brandstofkosten besparen.

    Vreemd stukje trouwens in de link. Er wordt gesuggereerd dat de Prius niet veilig zou zijn. Toevallig (staat ook in de comments) is een Toyota als meest veilige auto in Zweden verkozen, en scoort de Prius ook erg goed. Natuurlijk moet Saab z’n veiligheid extra benadrukken (merkwaarde), maar deze journalist heeft ’t niet helemaal begrepen op dat gebied.

    Login om te reageren
  4. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    29 november 2007 om 11:52

    Hear hear, weer een mooi stuk techniek van Saab.
    Erg goed dat GM vrijwel het volledig R&D budget naar Zweden schuift. Dat schept bij Saab weer (financiele) mogelijkheden zijn status als innovator waar te maken!

    Login om te reageren
  5. Robin zegt

    29 november 2007 om 14:11

    Das zuinig, hoeveel energie kost het om dat ding te maken? ;-)

    Login om te reageren
  6. Juppe zegt

    29 november 2007 om 14:16

    Zeg Robin, ik hoop dat die knipoog oprecht is. Dat gelul over energie tijdens productie gaat nergens over, en moet wel bedacht zijn door hybride-bashers, of mensen die bang voor nieuwe technieken cq veranderingen zijn.

    Login om te reageren
  7. Rovvel zegt

    29 november 2007 om 14:34

    Is dit niet gewoon een vermomde Opel Astra hybride?

    http://www.autozone.be/auto/artikel/tweedehands-auto/hln_609068.html

    Het lijkt me sterk dat verschillende afdelingen van één moederbedrijf elk apart een (diesel)hybride ontwikkelen.

    Uit het oorspronkelijke artikel:

    We will get everything to work together. With the next generation of hybrid we can lower the fuel consumption up to 40 percent. This is possible with the use of more electricity.

    40% is verdacht veel. Zou het om een plugin gaan? (‘This is possible with the use of more electricity’). Of misschien vergelijken ze met een normale benzineversie?

    Login om te reageren
  8. Robin zegt

    29 november 2007 om 14:46

    @Juppe,

    Ja, vindt je dat echt?

    Ik vind het meer logische redenatie eigenlijk. Als er meer energie verbruikt wordt bij de bouw van zo’n auto in vergelijk met een normale auto. En dit percentage zou zoveel zijn dat hij niet of nauwelijks schoner is dan een normale auto, dan worden we allemaal voor de gek gehouden… leuke marketing.

    De dan ontwikkelde techniek is dan ook niets waard omdat het niet doet wat het pretendeert te doen.

    Laten we wel wezen, een kleine diesel met roetfilter is het schoonste wat je nu kunt rijden. Daarnaast is bio-ethanol erg tof, vooral door de toename van het vermogen. Maar dat zorgt er nu ook al voor dat mensen in Mexico honger lijden door stijgende mais prijzen.

    We moeten hard op zoek naar nieuwe technieken die wel goed functioneren of het bovenstaande goed werkend maken.

    Login om te reageren
  9. Juppe zegt

    29 november 2007 om 15:12

    @Rovvel,
    Om te zeggen dat het een vermomde Astra is gaat wat ver. Maar de Astra en Saab 9-3 gebruiken wel hetzelfde platform. Wat onderling wel heel erg verschillend is, maar er kunnen zo wel kosten gedeeld worden.
    GM ontwikkeld samen met Daimler AG en BMW het hybride systeem, het two-mode hybrid systeem.
    Het wordt in het artikel niet genoemd, maar het zal ongetwijfeld hetzelfde systeem zijn.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Two-Mode_Hybrid

    @Robin,
    Dat klopt, een Hybride auto kost meer energie om te bouwen. Maar het verschil is helemaal niet zo groot als men denkt. Daarnaast is de gebruiksfase van de auto voor gemiddeld voor 85% verantwoordelijk voor de totale emissie, en de productie en afdanking voor zo’n 15%.
    Dus als er bij de productie een paar procent bij komt, en tijdens het gebruik een paar procent minder, is er in totaal al sprake van winst.

    Het klinkt alleen erg leuk als je zegt dat de accu’s vervuilend zijn. Dat nemen mensen graag aan, omdat het logisch klinkt. Wat er minder uit de uitlaat komt wordt dan vergeten, want dat zie je niet. Zou je op 200.000km 30% brandstof besparen, dan zou de besparing door het hybride systeem goed zijn voor 60.000km. Dat is een enorme hoeveelheid energie.
    60.000km bij een verbruik van 1:12 (vrij normaal) is 5.000 liter of een energie hoeveelheid van 1,65*10^11 Joule. Oftewel 45.833 KWh. Dat is wat een 1000W straalkachel verbruikt, die 5,2 jaar continue aanstaat. Zoveel kost die productie nou ook weer niet.

    Het bio gebeuren ben ik ook geen voorstander van. Het is erg duur, alleen in Brazilie werkt het (alcohol), maar dat is wereldwijd gezien een erg kleine schaal. Om het op grote schaal te doen is erg veel ruimte nodig. Momenteel worden er in Maleisie en Indonesie grote stukken regenwoud gekapt om daar bio-plantages neer te zetten. Daar gaat je co2 winst. Laten we onszelf alsjeblieft niet voor de gek houden.

    Login om te reageren
  10. Rovvel zegt

    29 november 2007 om 16:06

    @Juppe:

    Dat van die Astra was eigenlijk meer een steek om aan te geven dat Saab weinig meer is dan een wat groot uitgevallen marketingbureau ;-).

    Over die bio-ethanol: er wordt gewerkt aan een nieuw procédé om planten te fermenteren tot ethanol. Het zet niet alleen zetmeel en vrije suikers om tot ethanol, maar ook de andere plantendelen. Dit heeft een veel grotere opbrengst per hectare tot gevolg. Bovendien kan dan ethanol gewonnen worden uit oneetbare plantendelen (afval), tot zelfs cellulose uit oud papier, houtafval of gebruikte luiers… Is dat geen prettig vooruitzicht? ;)

    Maar ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat van bio-ethanol niet alle heil te verwachten valt. Het is hoogstens een deel van het verhaal. In feite is energie uit biomassa zonneënergie en moet het dan ook (energetisch, financieel, ruimtegebruik, ecologisch,…) kunnen concurreren met andere vormen van zonneënergie. In dit kader moet je ook maar eens googlen op ‘concentrated solar power’. Erg interessant.

    @Robin:

    http://www.ilea.org/lcas/taharaetal2001.html

    Login om te reageren
  11. Juppe zegt

    29 november 2007 om 16:34

    @Rovvel,

    Interressant punt wat je daar aanhaalt, dat biomassa in feite zonneenergie is. Als ik er ff simpel tegenaan kijk, kan het groeien van plantjes, onderhouden van de akkers, oogsten, omzetten tot ethanol, en die ethanol vervolgens verbranden in een motor, of omzetten in brandstofcellen toch nooit het rendement halen van je genoemde CSP (erg interressant idd, ik had er al eens wat over gelezen), wat vervolgens in een volledig elektrische auto gebruikt wordt? Het ontwikkelen van betere accu’s lijkt mij hierin zeer belangrijk.

    Uiteindelijk zal het uit verschillende bronnen moeten komen, zoals je genoemde techniek mbt de ethanol omzetting.

    Ik ben erg benieuwd hoe de toekomst zich zal ontwikkelen mbt volledig elektrische of waterstof icm brandstofcel auto’s.

    Login om te reageren
  12. Robin zegt

    29 november 2007 om 17:21

    @juppe, rovvel

    Algen, ze leven zelfs van co2 en je kan er op rijden en ze eten.

    http://sync.nl/nederlandse-alg-zorgt-voor-voedsel-en-biobrandstof/

    http://www.reuters.com/article/environmentNews/idUSL1847347220070720

    Login om te reageren
  13. IanH zegt

    29 november 2007 om 17:45

    @Rovvel… paar postjes terug kun je bijleren over saab=opel, beetje bijblijven.

    Verder vind ik alles groen wel een goede stap, de ingenieurs zullen leren met vallen en opstaan. Maar ik hoop eerlijk gezegd dat waterstof het wordt. Geen fuel cells, gewoon op waterstof, zoals in de Hydrogen7.
    Ik houvvan snelle luidruchtige auto’s. Het snelle zie ik nog wel gebeuren met fuel cells. Het mooie gebrul hoor ik elektromotors niet maken… beetje jammer.

    Login om te reageren
  14. Rovvel zegt

    29 november 2007 om 19:17

    @Juppe:

    Klopt, ja, wat niet wegneemt dat de ene optie de andere zou uitsluiten. Verschillende technieken kunnen afhankelijk van plaatselijke omstandigheden als beste oplossing uit de bus komen (die CSP is bijvoorbeeld in onze contreien niet rendabel, hier zouden biobrandstoffen rendabeler kunnen zijn, let op de voorwaardelijke wijs ;-)). Biobrandstoffen hoeven ook niet per sé omgezet te worden tot brandstoffen voor de transportsector. Je zou er ook terplekke stroom en warmte (WKK) van kunnen maken en aan het net leveren (zonder omzetting naar ethanol en transport). Hoge Heren Die Het Kunnen Weten, zien in de toekomst een decentrale energielevering (as opposed to onze huidige grote energiecentrales).

    De mogelijkheden zijn legio. Ik denk dat de toepassing ervan enkel afhangt van de economische haalbaarheid, met andere woorden vooral van de olieprijzen. In die context ben ik blij dat ze stijgen :-).

    @Robin:

    Inderdaad, het proces dat algen gebruiken om te groeien verloopt analoog aan de processen die plaatsvinden in andere gewassen (CO2 + zonlicht -> biomassa). Ook hier komt het er dan op neer hoe hoog het rendement is per m² in vergelijking met andere technieken om zonneënergie op te slaan).

    @IanH:

    Excuus, ik zal het nooit meer doen :-p. Waar vind ik die post?

    Ik hou overigens ook van snelle en luidruchtige auto’s. Ik stel ook jammer genoeg vast dat het voor 90% van de kms die ik afleg, onverantwoord of gewoon onmogelijk is om ervan te genieten. Voor de bulk van mijn kms (en ik durf te stellen dat dat voor de overgrote meerderheid van de autobestuurders geldt) heb ik meer nood aan een stille, zuinige en comfortabele auto. Nieuwe aandrijftechnieken sluiten overigens niet uit dat je in je vrije tijd een petroleumscheurijzer huurt om mee op een circuit te gaan raggen. Goedkoop zal het niet zijn…

    Login om te reageren
  15. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    30 november 2007 om 12:56

    @ Rovvel:
    Wat flauw weer!
    Zoals al eerder gemeldt gaat vrijwel het gehele R&D Budget van GM richting Saab.
    En terecht

    Login om te reageren
  16. Rovvel zegt

    30 november 2007 om 13:34

    @Svenska Aeroplan AB:

    Je hebt gelijk, ik zal het nooit meer doen. Mijn frustratie is een beetje ontsproten uit de vaststelling dat de ouwe Saabs zo geweldig mooi zijn, en de GM Saabs zo geweldig banaal, zowel technisch als qua vormgeving (met het trieste dieptepunt die vermomde Subaru). Ik ben alvast blij dat ze er iets proberen aan te doen.

    Maar goed, de gustibus et coloribus etc…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North