• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

TNO is bezig met ontwikkeling intelligentere autogordels

Auteur: autoblogger, gepost 13 augustus 2009 om 23:14 – 29 Reacties

Wel omdoen he!

Onderzoeksinstituut TNO schijnt bezig te zijn met de ontwikkeling van een intelligentere autogordel. De nieuwe riem moet passagiers van een auto beter beschermen tegen ernstige of zelfs dodelijke verwondingen. Deze gordel houdt oa rekening met het gewicht en de afmetingen van de passagiers, maar ook met de stand van de stoel en het verloop van de botsing…

Het maakt bijvoorbeeld verschil of een auto tegen een betonnen muur of een paal of een andere auto rijdt. Dat heeft een woordvoerder van TNO tegenover RTL Nieuws verteld, net nu Volvo deze week zo trots aan het vertellen is dat ze 50 jaar geleden de driepuntsveiligheidsgordel hebben geïntroduceerd. Maar goed, TNO verwacht dat het nog zo’n tien jaar duurt voordat de intelligente gordel voor consumenten beschikbaar is. Tegen die tijd rijden we allemaal 20 km/u met elektrowaggie’s en Lane Departure Warning systemen, in de file uiteraard… heel gevaarlijk.

Ook interessant!

  • Geen gordel om? Dan kun je ook niet wegrijden
    Geen gordel om? Dan kun je ook niet wegrijden
  • Top 15: occasion verkopen EV's 2021 tot nu toe
    TNO: alle schone auto's verdwijnen naar buitenland
  • Een derde van verkeersdoden in Brabant droeg geen gordel
  • Ontwikkeling ICE Hyundai
    Ontwikkeling ICE Hyundai stiekem gestaakt

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

gordel, Techniek

Vorig bericht: « Rolls-Royce Phantom GCC Edition
Volgend bericht: Porsche Cayman fake Shooting Brake »

Lees Interacties

Reacties

  1. lamdi zegt

    13 augustus 2009 om 23:17

    door deze systemen komen we helemaal nooit van die asociale wegpiraten af! :p nu zijn alleen motormuizen en stoere scooterboys nog de lul *duister lachje*

    allemaal onzin.. je kan t ook een beetje TE veilig maken.. ik bedoel.. in de racerij zijn er toch ook geen speciale riemen? ook maar een 5 punts toch?
    waarom in personenauto’s dan wel?

    het zal wel ;)

    gr. japp

    Login om te reageren
  2. Patrick Parker zegt

    13 augustus 2009 om 23:23

    Kan TNO geen intelligentere chauffeurs ontwikkelen?

    Login om te reageren
  3. sven2 zegt

    13 augustus 2009 om 23:29

    ben eens benieuwd!

    Login om te reageren
  4. RenesisHP zegt

    13 augustus 2009 om 23:30

    Jippie, nog meer toegevoegd gewicht. Het idee is echter wel interessant.

    Login om te reageren
  5. lincoln zegt

    13 augustus 2009 om 23:33

    10 JAAR !! !! !!
    zeker een nederlandsche toko dat TNO ..

    Login om te reageren
  6. Headhunterz zegt

    13 augustus 2009 om 23:37

    zolang de gordel niet vergeet de mens tegen te houden vind ik het allemaal wel best, alleen zie ik het nut er niet van, ik begrijp het wel, maarja wat is er mis met het huidige? maarja de techniek zit nooit stil he :)

    Login om te reageren
  7. RenesisHP zegt

    13 augustus 2009 om 23:41

    @lincoln.

    10 jaar is optimistisch. Het blijft Nederland. ;)

    Login om te reageren
  8. vla zegt

    13 augustus 2009 om 23:42

    Wat volgens mij interessant is, is een riem die doorbrandt als je auto in de fik schiet. Niets gruwelijker dan levend verbranden/het gesmolten vet van een mens ruiken.

    Login om te reageren
  9. Patrick Parker zegt

    13 augustus 2009 om 23:54

    @vla: als iemand gevangen zit in een brand voertuig heeft dat zelden als oorzaak de gordel. Iemand zal eerder vastzitten omdat zijn/haar onderste ledematen geblokkeerd zitten tussen de pedalen en vervormd plaatstaal.

    Login om te reageren
  10. HDM zegt

    13 augustus 2009 om 23:57

    Ik vind die van Pre-Safe al slim genoeg: spant zich zelf strak bij geval van een noodsituatie.

    Ik weet al wel dat die gordel gaat helpen tegen de grote bierbuik, als de eigenaar zijn auto met deze gordel van TNO te lang houdt… of zou die gordel het merken..?

    Login om te reageren
  11. cdp1193 zegt

    14 augustus 2009 om 00:01

    @vla dat doet mij denken aan het verhaal van een vader wiens kinderen op de achterbank zaten terwijl de auto afbrande, de vader wou zijn kinderen bevrijden maar het plastic van de bevestiging was vastgesmolten, daarop stak hij zijn handen in het vuur toen hij de gordels vasthield maar gordels branden blijkbaar niet gevolg: zijn kinderen zijn levend verbrand. Die man is dan naar de regering gestapt om gordelsnijders te verplichten in auto’s, helaas is die wet afgekeurd. Hopelijk vinden ze hier iets tegen dat als de auto in brand staat de gordels onmiddellijk loslaten.

    Login om te reageren
  12. De_Wonderslof zegt

    14 augustus 2009 om 00:03

    Hadden we maar simpelweg intelligente bestuurders.

    Maar ja, een intelligente autogordel is inderdaad de meer haalbare oplossing.

    Login om te reageren
  13. Duidelijk zegt

    14 augustus 2009 om 00:03

    Gaat die gordel dan ook zeggen dat je buikomtrek te groot is en dat je dan moet afvallen? Is ook een soort van veiligheid.

    Ik weet het niet. Zullen wel zien als het zover is.
    En tegen het gordel probleem is een simpelere oplossing: goed mes in dat kastje in je deur hebben liggen … dan moet je niet wachten tot je begint te verkolen :p

    Login om te reageren
  14. dipsaus zegt

    14 augustus 2009 om 00:13

    En precies zoals Lamdi in de eerste post al aangeeft ligt het ook…. Dit is weer zo’n geval van schijnveiligheid…

    Jongens (stelletje niksnutten in den haag) ik weet een oplossing die per direct beschikbaar is en veiliger is; gegarandeerd… Het heet: Vijf, als in de vingers op je fokking hand, punts (dat spul dat jullie op het rijbewijs van een jongere plakken), gordel (dat reepje stof dat zorgt dat je niet door je ruit vliegt)… En waarom dit beter is dan een superdupah intelligente gordel…Heel simpel…Meer oppervlak aan gordel= minder druk op de gordel. En dat is waar nu de grens ligt, meer krachten op een gordel is onmogelijk (het zal namelijk je organen en intern je gewoon kapotdrukken) Je lichaam wil rechtdoorvliegen, maar een deel van je huid wordt tegengehouden door die riem. De rest van je lichaam wil zich eromheenvouwen, wat enorm veel stress voor je buikwand, borst en dergelijke oplevert…

    Gewoon heel simpel… WIl je niet dood, doe dan een 5.gordel om….

    Login om te reageren
  15. dipsaus zegt

    14 augustus 2009 om 00:14

    Oke…die 5puntsgordel grap op het einde is een beetje vergezocht….

    Login om te reageren
  16. bartholomeo zegt

    14 augustus 2009 om 00:22

    als je sommige mensen in hun auto ziet zitten ( *kuch petjes in een golfje*) dan kunnen die onmogelijk een 5punts gordel dragen, want die hangen half uit hun stoel tijdens het rijden.

    Jammer dat het een eindje duurt tot je een 5punts gordel aan hebt ivm een 3punts model

    Login om te reageren
  17. HDM zegt

    14 augustus 2009 om 00:24

    @dipsaus: wil je niet dood, begin dan niet aan een leven. Simpel.

    Login om te reageren
  18. Duidelijk zegt

    14 augustus 2009 om 00:42

    Probleem met 5-punts gordel is dat die langer duurt om aan te doen. 3 punts is klick and go. Maar ik ben het voor de rest volledig eens met dipsaus…

    Login om te reageren
  19. RenesisHP zegt

    14 augustus 2009 om 00:47

    @Duidelijk.

    Goed mes in de auto? Leg dat eens uit bij een grootscheepse controle. ;)

    Login om te reageren
  20. Sander zegt

    14 augustus 2009 om 02:09

    Een vijfpuntsgordel is in een standaard auto een stuk gevaarlijker dan een driepuntsgordel. Als een auto bijvoorbeeld omrolt of door een botsing in elkaar deukt, kan het lichaam met de beweging van de carrosserie meebewegen bij een driepuntsgordel. Bij een vijfpuntsgordel wordt je verpletterd en is het game over. Vijfpunts werkt alleen wanneer er een rolkooi is ingebouwd en men in volledige kuipstoelen zit. Dus een constructie die goedkope auto’s twee keer zo duur zal maken. Het geld misschien waard voor de veiligheid. Maar er zullen niet veel mensen zijn die met helm en HANS-systeem gaan rijden naar de supermarkt.

    Login om te reageren
  21. blokker5 zegt

    14 augustus 2009 om 02:41

    @vla
    “Gesmolten vet van een mens ruiken”
    Laat de details alsjeblieft achterwege.

    Enne ligt het aan mij of leidt de eerste link in het artikel naar dit zelfde artikel?
    –edit: foutje, is inmiddels gefixt–

    Login om te reageren
  22. vla zegt

    14 augustus 2009 om 03:13

    @ Patrick Parker
    Maar in het geval van… Kan het tenminste verholpen worden. :)

    @ cdp1193
    Als dat echt gebeurd is (internetverhalen… ;) Ik hoop dat je begrijpt waarom ik argwanig ben. :) ), dan is dat pijnlijk. Ik zelf zeg altijd “Accepteer iemands dood en zorg ervoor dat het niet opnieuw kan gebeuren”, dus dat is zeer spijtig.

    @ blokker5
    Men moet een beetje shockeren om effect te krijgen, nietwaar?

    Login om te reageren
  23. TweetyV6 zegt

    14 augustus 2009 om 08:26

    Het weefband van een autogordel is van nylon. Dat brand goed.
    Autogordels met pretensioner en load limiter bestaan al lang. Wij (Autoliv) hebben zelfs al geexperimenteerd met een soor airbag-gordel.

    De crux is dat al deze systemen ontworpen zijn op een ‘standaard’ persoon; 1,75m en 72kg.

    Wijkt men significant af van deze dimensies, dan heeft dit (vaak) negatieve gevolgen voor het functioneren van de gordel. (te klein: grotere kans op ‘submarining; te zwaar: kwadratische toename van de g-krachten)
    Daarom dat men nu probeert de configuratie van de gordel aan te passen aan de persoon die ‘m omdoet.

    Gewichtsherkenning en een inschatting van de lengte (m.n. van de bestuurder) zijn al lang in productie (via sensoren in de stoel). Dit om 2- of multi-stage airbags juist aan te sturen. Hoe beter de werking van de airbag, hoe ‘comfortabeler’ men kan crashen d.w.z. maximale ontlasting van de krachten op het borstbeen waardoor ribbreuken en longperforaties kan voorkomen. Ook de versnelling van andere organen wordt zo effectiever geremd waardoor de overlevingskans toeneemt.

    Aardig stukje werk van TNO, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat enkel TNO zich hiermee bezighoudt.

    Login om te reageren
  24. TweetyV6 zegt

    14 augustus 2009 om 08:35

    @cdp1193

    Klinkt vrij onwaarschijnlijk.
    Zowel het slot als de tong zijn van metaal, alleen de gespschaal (bucklecovers), de release knop en het bovenste omhulsel van de tong zijn van kunststof.
    Als deze al smelten (en niet verbranden !) moeten ze, om een stevige verbinding te kunnen vormen, zich met elkaar vermengen en weer afkoelen.
    Daarnaast is het niet bevorderlijk als het 2 verschillende soorten kunststof zijn en als het oppervlak van de gesmolten kunststof ook nog eens oxideert (verbrand) dan is het al helemaal uitgesloten dat er een stabiele verbinding tot stand komt.

    Riekt dus naar een broodje aap verhaal.

    Login om te reageren
  25. Timmie zegt

    14 augustus 2009 om 08:38

    Eerst moet het bedrijf natuurlijk de markt kapot gooien met marketing om deze technologie een kans te geven…

    Login om te reageren
  26. M-lover zegt

    14 augustus 2009 om 14:59

    gewoon een lekkere rolkooi en vijpuntsgordel, race dempers, opgevoerde motor, dikkere remmen… *kuch*
    *stopt met dromen* ach juist, dit is belgië.

    Login om te reageren
  27. mashell zegt

    14 augustus 2009 om 21:49

    Ik vind het behoorlijk onwerkelijk dan iemand met een naam als TweetyV6 zulke wijze woorden spreekt.

    Login om te reageren
  28. René zegt

    14 augustus 2009 om 22:25

    Leuk dat Volvo wordt genoemd want in mijn V70 zitten gordels die zich ook aanpassen aan al die zaken muv gewicht. Voorin kun je daar van vinden wat je wil maar zeker achterin waar kinderen op zitverhogertjes zitten is de afstelling van de gordel uitermate belangrijk! E.e.a. houdt dus ook in dat de gordel nooit in de nek zit waardoor een kind letsel oploopt.

    Login om te reageren
  29. René zegt

    14 augustus 2009 om 22:26

    geen letsel oploopt uiteraard…..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North