
Twee gedoodverfde concurrenten die beiden een bizarre verandering lijken te ondergaan. Om de CO2-uitstoot omlaag te krijgen willen Subaru en Mitsubishi overstappen op zelfontbranders.
Subaru is al op een redelijk korte termijn aan het plannen voor de introductie van een diesel, zo beweert Autocar. De nieuwe generatie Subaru Impreza STI maakt in 2012 zijn opwachting en moet dan voorzien zijn van het 2.0D blok. Deze viercilinder boxer-diesel is in zwakkere vorm al leverbaar in de huidige Impreza.
Op de langere termijn staat er ook een hybride aandrijflijn gepland voor de snelle Impreza. Voordat deze bruikbaar is voor de STI zijn we wel weer 5 jaar verder.
Mitsubishi was in eerste instantie van plan al haar snelle modellen te wissen, maar denkt nu dat er markt is voor een diesel-hybride EVO. Autocar noemt de aandrijflijn van de Mitsubishi PX-MiEV concept als basis voor de toekomstige EVO. Yes, snel én zuinig!
Nu is er wel een hele grote kanttekening te plaatsen bij deze ontwikkeling. Verkoop voor deze twee modellen lijkt in Japan en de VS namelijk vrijwel uitgesloten. Daar houden ze niet van diesels en is er ook in de autosport geen plek voor deze brandstof. Misschein zien we Mitsubishi en Subaru nog wel terug in het WTCC.
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk, vanwege Amerika.
Verder lijkt ’t me logischer om eerst even aandacht te schenken aan ’t fijne nieuws dat de wrx sti sedan naar Nederland komt of niet?
http://www.nu.nl/auto/2267621/subaru-wrx-sti-sedan-nederland.html
jammer dan verliest men toch een beetje sportiviteit
Doe niet zo eng!
Wat is die evo toch een geweldig rally-kanon, zou zonde zijn als ie hybride werd gebouwt of zelfs helemaal verdwijnen.
Ik hoop het niet.
Wat een horrorverhaal dit! Benzinehybride valt eventueel nog mee te leven, mits snel genoeg (wel lekker extra instant koppel dan), maar een diesel gaat echt te ver.
Absolutely ridiculous. Dat is alles wat het is.
Een diesel naast de benzine vindt ik een goed idee, maar de bezine vervangen door de diesel hoeft van mij niet zo.
WTCC is vanaf volgend jaar ook weer dieselvrij.
Oei! da’s niet best…
En Autocar zit toch vaak goed!
Laten we hopen dat de theorie van Alpina klopt. Het is ook niet echt begrijpelijk vanuit een C02 standpunt, aangezien het aantal superopgefokte versies een klein relatief en absoluut aandeel leveren in de geproduceeerde C02.
Wanneer ze de basismotoren willen gaan aanpassen en vervangen is dat begrijpelijk. Maar waarom dan ineens totaal over op Diesel? Dan zouden ze alle knowhow met benzinemotoren weg-kieperen.
-edit: bedankt, maar voor tips graag de mail gebruiken-
gvd, geen 100pk+ getunede rally autotjes meer
Pff allemaal dankzij die klote CO2-tax. Inplaats van dat ze autofabrikanten stimuleren om alternatieve brandstoffen te zoeken gaan ze direct weer massaal beboeten en ze de elektrische weg op duwen.
Nee,nee, nee. Waar moet het heen met de wereld?!
Ik weet het niet hoor maar die co2-onzin begint me nu echt de strot uit te komen. Bah.
Och, bekijk het zo, een diesel kan (bijna) net zo mooi als een benzine klinken en met een diesel is het wel nog mogelijk om een burnout etc. te doen, m.a.w. liever een diesel dan een hybride dus!
Dieselende Le Mans auto’s is echt meer dan genoeg! Nu niet ook nog eens dieselende rally-auto’s. Wordt dan wel een beetje zielig allemaal.
Apart want de evo X zou de laatste evo zijn van de lancer.
belgie is een dieselland dus ik vind het niet erg, al zou ik liever toch nog de keuze hebben tussen de 2.5 of opnieuw 2.0 benzine en de 2.0 boxerdiesel met lekker veel koppel.
Een VW Golf heb je toch ook in GTI en GTD
@Jantje_555:
Nu staat Volkswagen er wel bekend om om al zijn motoren in alle wagens’s van zijn gamma te plaatsen eh..
neeee!!!! diesel is saai
Alsof je er wat mee opschiet om die paar rally-auto`s milieuvriendelijker te maken terwijl de rest van de wereld lekker door blijft rijden met hun co2 onverantwoordelijke auto’s.
Dit lijkt me zo kansloos dat ik het niet geloof. Ze zullen daar in Japan toch niet volslagen achterlijk zijn geworden.
belachelijk
Wat zit er in het voedsel van de heren autofabrikanten?!?
Eerst Audi die geen V8 motoren meer maakt.
Toen Mercedes die haar prachtige 62AMG motor vervangt door een 5L V8 (ok ok) twinturbo!
De Mustang/Camaro krijgen een vier cilinder!
En nu een Soeb Impreza STI met een dieselboxer?!?
En Mitsubishi met een diesel-hybrid?!
Straks komen jullie met het nieuws, dat de Golf GTI voortaan een 1.2L twinturbo-motor krijgt…
Ik heb nu helemaal een reden om mijn Corvette C4 te koesteren!!!
mooi man dan worden onze impreza’s (echte) meer waard
dan zeggen ze over 15jaar wow dat is nog een impreza op echte benzine
Hier gaan tranen om vloeien…
Echt zonde, de auto’s die bekend staan om hun verborgen benzine-power (soms tot 400+ pk) in een normale familiewagen.
Binnenkort krijgen we dus STI’s en Evo’s die aan het stoplicht een inktzwarte dieselwolk achter zich laten… :(
WHY??? :(
Laat de basic-modellen met een dieselmotor rondrijden, maar in de STI/EVO prop ge gewoon een makkelijk te tunen dikke benzine. Ze gaan levende legendes volledig verknoeien met die diesels:(
Zal alles te maken hebben met de ” co2 quotum”die , op enkele kleine fabrikanten na, voor hun kiezen krijgen.
Mits zal dit echt niet voor de lol doen…..
Jongens, waar zijn we mee bezig, straks rijden we met golfcarretjes de WRC.
Een diesel hybride? Zet die maar eens tegenover een ouder model, kijken of hij ECHT sneller is, ik geloof er namelijk NIKS van!
lekker diesels erin knuppen, eindelijk worden ze verstandig.
Wat ik nu ga zeggen gaat commentaar op komen:
Benzine is zo’n achterhaalde techniek ten opzichte van diesels.
Kijk alleen is naar de le mans…
Mja toch wat raar…. Waarom zouden ze overschakelen op diesel in hun sportiefste modellen?? Dat ze diesel gebruiken in de gewone versies ok, maar in de sportiefste versies ook?
@Dimglor: als je de comments ook leest kom je al iets verder……
aah! nee geen diesel !
dat zou echt doodzonde zijn
ik verhuis uit dit apenland waar ik elke keer aan het stoplicht n roetwolk in te ademen krijg. terug naar de vs waar de v8’s brommen, en benzine betaalbaar is.
D is de weg. Rudolf Diesel.