• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Top 10: Auto’s met vleugeldeuren

Auteur: robbie, gepost 20 februari 2010 om 19:00 – 80 Reacties

DeLorean DMC-12


Auto’s met vleugeldeuren blijven toch altijd iets magisch houden. Daar speciaal voor jullie een overzich van de 10 meest lekkere, opmerkelijke en bijzondere auto’s met vleugeldeuren.

Om het een beetje overzichtelijk te houden zijn conceptcars en tuners voor het gemak buiten beschouwing gelaten bij het opstellen van deze lijst. En omdat ik het stiekem niet eerlijk vind om de ene auto boven de andere plaatsen is de lijst opgesteld in alfabetische volgorde. Als jullie van mening zijn dat bepaalde auto’s niet thuishoren op deze lijst, of dat er juist auto’s missen dan hoor ik dat uiteraard graag.

Bristol Fighter
Eigenzinnige Britse auto, die zelfs leverbaar is met een dikke V10 die 1.012 pk levert. Move over Veyron zou ik zeggen (die heeft ook nog eens ‘normale’ deuren).
Bristol Fighter

Pagina's: Pagina1 Pagina2 Pagina3 Pagina4 Pagina5 Pagina6 Pagina7 Pagina8 Pagina9 Pagina10

Ook interessant!

  • Maak je Donkervoort D8 GTO nu nóg duurder
  • Donkervoort bouwt JOUW auto
    Donkervoort bouwt JOUW auto deze herfst
  • Donkervoort D8 GTO Individual
    Donkervoort D8 GTO Individual Series nu EXTRA individueel
  • Ford GT
    Deze autofabrikanten noemden hun modellen simpelweg 'GT'

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

lijstjes, top10, Vleugeldeuren

Vorig bericht: « Video: Alle details van de Toyota FT-86 Concept
Volgend bericht: Gespot: Ford F150 SVT Raptor, op weg naar Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. Citrofiel zegt

    20 februari 2010 om 19:04

    En nog steeds zie ik in de meeste gevallen niet in waarom het handig of leuk is…

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      21 februari 2010 om 11:32

      @Citrofiel: ga eens met mijn mamma praten…die moet ook alles alleen maar functioneel vinden…grmbl… ;-)

      Erg fijn om auto’s met een eigen gezicht te zien, hoewel die Savale (ofzo..) errug Fugly is ! De mooiste; de Reventón

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        22 februari 2010 om 18:25

        @Megakix: Ik vind anders-dan-andere-oplossingen altijd leuk, daar ligt het niet aan. Hier zie ik echter niets in. Ik vind het niet mooi en het is genadeloos onpraktisch.

        Login om te reageren
  2. JPM zegt

    20 februari 2010 om 19:05

    Tsjah en zo nog tientallen anderen, een Enzo of een McLaren F1 zou ik toch ook ff noemen.

    Login om te reageren
  3. ErikkNL zegt

    20 februari 2010 om 19:06

    Doe toch maar het Gullwing systeem, dat is net een tikkeltje cooler. En de tuners zullen zich niet zo snel aan gullwing deuren wagen ;) Volgens mij kan je zo langzamerhand in ieder tuningblad wel die lamborghini stijl scharnieren bestellen.. Maar toch ziet het er op een aantal wegens niet verkeerd uit (supercars bedoel ik hiermee voor de duidelijkheid geen aftermarket ;))

    Login om te reageren
  4. ErikkNL zegt

    20 februari 2010 om 19:07

    Lees net in de reclame die hierboven staat dus Gullwing deuren ook tot de mogelijkheid behoren :S waar gaat het heen …

    Login om te reageren
  5. JPM zegt

    20 februari 2010 om 19:07

    @ Citrofiel

    Dat is de kracht van de 300SL, daar waar alle andere auto’s in het rijtje de deuren als gimmick of als stoerdoenerij gebruiken is het in het geval van de 300SL noodzaak.

    Login om te reageren
    • toyotaprius zegt

      21 februari 2010 om 14:30

      @JPM: Dat had toch met de buizenconstructie te maken?
      Wat een klassieker. Echt kwijlen…
      En deze Donkervoort, blijft bijzonder… Het design moet je ding zijn..
      Alleen jammer dat de McLaren er niet in staat.

      Hier nog een… ;)

      Login om te reageren
  6. Doekse zegt

    20 februari 2010 om 19:07

    Wat is die 300SL Gullwing verkracht zeg!!!

    Login om te reageren
    • FeRaRi zegt

      20 februari 2010 om 19:11

      @Doekse: inderdaad echt gewoon LELIJK.

      Login om te reageren
  7. HDM zegt

    20 februari 2010 om 19:08

    Het is een patsfactor. Het is iets dat weinig auto’s hebben, en meestal laat zien dat je geld genoeg heb om zo’n dure auto aan te schaffen. En daar draait het denk ik om. Om naar je jacht toe te rijden net als de rest, maar niet uit je Bentley of zo te stappen, maar uit een sportwagen met vleugeldeuren. Niemand heeft gezegd dat het handig is.

    Ik vind trouwens dat onder andere de Lambo, de D8, die Savage en de Koenig weg moeten. Dat zijn geen echte vleugeldeuren. Als er een vogel is die met zijn vleugels naar voren klapt, is het waarschijnlijk een mogooltje. Vleugels draaien om de lengte as van het ding, en niet om de breedte as. Bovendien vind ik de deuren van de Koenig bijzonder genoeg voor z’n eigen groep.

    Login om te reageren
  8. aaap zegt

    20 februari 2010 om 19:09

    Wat is die Doekse verkracht zeg!!!

    Login om te reageren
  9. Bosnia_love zegt

    20 februari 2010 om 19:14

    Donderdagavond was Back To The Future op tv! Een erg leuke film! :D

    Login om te reageren
  10. Ferdinand1 zegt

    20 februari 2010 om 19:16

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    En de Trevita is toch wel de coolste!! :D

    Login om te reageren
  11. Klassiekerrally zegt

    20 februari 2010 om 19:20

    Ik vind de meeste deuren geen vleugeldeuren. Uit bovenstaande lijst hebben alleen de 300SL, DeLorean, Gumpert en SLS AMG echte vleugeldeuren. De andere deuren zijn ‘scissordoors’ of een afgeleide daarvan.
    Houden we echter op met muggenziften, dan vind ik dat de Countach absoluut nog vermeld moet worden. Misschien zelfs wel in plaats van de Reventon. Hij was er immers eerder!

    Login om te reageren
  12. Stefje zegt

    20 februari 2010 om 19:22

    kuch: http://www.hondamarketplace.com/attachment.php?attachmentid=61840&stc=1&d=1250026197

    Login om te reageren
  13. Semjon zegt

    20 februari 2010 om 19:23

    hey, ik zag vanmiddag nog een Delorean, in amersfoort tegenover de dominos pizza ! toeval :)

    Login om te reageren
  14. BananaFlip zegt

    20 februari 2010 om 19:30

    De Gumpert moet uit dit rijtje, die is lelijk.

    Login om te reageren
  15. DamnJDM zegt

    20 februari 2010 om 19:33

    Altijd van die redelijk hopeloze lijstjes dit.
    Missen we niet de Countach? De EB110? McLaren F1? Isdera Commendatore? Om er zo maar eens een paar te noemen…

    De helft is zoals eerder gezegd ook idd geen échte “Vleugel”-deur.

    Login om te reageren
  16. Jesper zegt

    20 februari 2010 om 19:47

    @ BananaFlip:
    Omdat jij een auto niet mooi vind, moet het artikel worden aangepast? Laterrr :roll:

    De 300SL is natuurlijk de voorvader van de vleugeldeuren. Waar het tegenwoordig alleen maar cool is, had het op de MB een technische functie. Het buizenframe is namelijk zó hoog opgetrokken dat gewone deuren schier onmogelijk waren gemaakt en ook nog eens enorm onpractisch. Daarnaast is deze auto ontworpen in de tijd dat racers nog een wandeling moesten maken na het startschot (Le Mans, Mille Miglia) en zo’n Gullwing maakte de instap veel makkelijker.

    Login om te reageren
    • BananaFlip zegt

      20 februari 2010 om 19:56

      @Jesper: Ik geef slechts mijn mening op een misschien enigzins dringende wijze :P

      Login om te reageren
  17. Fransdebakker zegt

    20 februari 2010 om 19:49

    Klopt! De ‘Gullwing’ was,en is toch de ‘daddy’ van alle vleugeldeuren…

    Login om te reageren
  18. Woutah! zegt

    20 februari 2010 om 19:57

    Lol@Stefje. Hoewel het soms wel stoer staat, I admit…

    Login om te reageren
  19. KippieKnaus zegt

    20 februari 2010 om 20:13

    Login om te reageren
  20. killioq zegt

    20 februari 2010 om 20:33

    waar is de murc sv? en ik kies uit dit lijstje de sls amg in het zwart. gaaf ding

    Login om te reageren
  21. Nick zegt

    20 februari 2010 om 20:42

    Bij een test hebben ze bewezen dat LSD-deuren veiliger zijn dan normale. Bij een impact van 50km/u. krijg je moeilijk nog gewone deuren open, bij LSD-deuren wel.

    Login om te reageren
    • Wessee zegt

      20 februari 2010 om 22:05

      @Nick: Behalve als je op je kop ligt, dan ga je dood omdat je met geen mogelijkheid meer een deur open krijgt.

      Login om te reageren
  22. MercedesForum zegt

    20 februari 2010 om 20:44

    Voor mij blijft de 300SL Gullwing de mooiste.
    Deze op een meeting in Amerika (2007) mogen bekijken:


    (als je op de foto klikt zie je er meer…)

    Login om te reageren
  23. Redwane zegt

    20 februari 2010 om 20:47

    SLR?

    Login om te reageren
  24. mb man zegt

    20 februari 2010 om 21:09

    Een slr heeft geen vleugeldeuren

    Login om te reageren
  25. HDM zegt

    20 februari 2010 om 21:24

    @mb man: een lamborghini ook niet, maar robbie vond blijkbaar van wel. En toch blijf ik erbij, zoek jij maar es een vogel die met z’n vleugels vliegt dmv een beweging volgens de SCISSORDOORS die lambo’s hebben.

    Nogmaals, scissordoors. Die vind je op Lambo’s. Vleugeldeuren niet.

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      21 februari 2010 om 01:58

      @HDM: Niet bewegende vleugels op vliegtuigen zijn zeker geen vleugels…? Kom dan niet met het argument dat we het over deuren hadden, want dan zou de definitie al helemaal niet kloppen. Deuren zijn geen vleugels, vleugels zijn geen scharen… whatever man.

      Login om te reageren
  26. HDM zegt

    20 februari 2010 om 21:24

    @mb man nog een keer: dat ”zoek jij” is niet naar jou bedoeld, sry.

    Login om te reageren
  27. Wessee zegt

    20 februari 2010 om 21:41

    Volgens mij halen mensen hier engelse en nederlandse termen door elkaar. In het Engels heb je:
    – Gull wing doors; (300 SL)
    – Scissor doors; (Countach) en
    – Butterfly doors. (McLaren F1)

    Nederlandse vertaling voor deze soorten deuren: vleugeldeuren. Dus alle auto’s die hierboven genoemd zijn hebben vleugeldeuren.

    Login om te reageren
  28. Donstil zegt

    20 februari 2010 om 21:55

    Jammer dat er (op twee na) alleen maar recente modellen zijn genoemd.
    De countach Is BV echt een vleugeldeuren auto die absoluut in dit lijstje had gemoeten.

    Login om te reageren
  29. KippieKnaus zegt

    20 februari 2010 om 21:57

    Login om te reageren
  30. Wessee zegt

    20 februari 2010 om 21:59

    Dat terwijl het niet eens de eerste auto met scissor doors was. Dat is nl. de AR Carabo:

    Login om te reageren
  31. marjan zegt

    20 februari 2010 om 22:03

    McLaren F1 had erin gemoeten, in plaats van die walgelijke Savage Rivale. Mooie lijst verder maar waarom díe foto van de 300SL? :rollseyes:

    Login om te reageren
  32. Dimglor zegt

    20 februari 2010 om 22:04

    Wat is er met die gullwing? Zo’n mooie wagen compleet om zeep helpen met die camo en die velgen…. Kunnen ze zo’n klassieker niet gewoon standaard laten???

    Login om te reageren
  33. mb man zegt

    20 februari 2010 om 22:04

    wat een gedrocht!

    Login om te reageren
  34. HDM zegt

    20 februari 2010 om 22:06

    @Wessee: sinds welke spellingsrevisie is een scharende deur een vleugeldeur? Die dingen scharen, en ik zei eerder al, wijs jij mij eens een vogel aan die zo beweegt met z’n vleugels. Butterfly betekent volgens mij nog altijd vlinder, en niet vleugel, idem voor scissor. Tis heel simpel.

    Vleugels bewegen om de lengte as, dus alleen auto’s als de Apollo, de DeLorean en de 300SL hebben voor mij de ware vleugeldeuren.

    Login om te reageren
    • Wessee zegt

      20 februari 2010 om 22:11

      @HDM: Vlinders hebben geen vleugels? In welke wereld leef jij? En doe nou eens eerst onderzoek voordat je allemaal onzin begint te blèren, ik ben niet van gisteren.
      Zie hier trouwens de lieve Kolibrie, die je hele theorietje onderuit haalt:

      @Bart: de intentie is goed, maar het was een Camaro. :P

      Login om te reageren
  35. Bart zegt

    20 februari 2010 om 22:07

    De Carabo is OOK ontworpen door Marcello Gandini, net als de Countach. Er is nog een auto met vleugeldeuren, de Chevrolet Firebird uit de jaren ’80 tekenfilmserie Mask. En die vloog ook nog eens echt :D

    Login om te reageren
  36. Bart zegt

    20 februari 2010 om 22:09

    @Wessee: daarom blaast de SLS zijn deurscharnieren op met explosieve boutjes. hoe cool is dat?

    Login om te reageren
  37. HDM zegt

    20 februari 2010 om 22:14

    Wat ik zeg is geen onzin. Dan zou het dus onzin zijn dat vleugels omhoog draaien, dus om de lengte. Bewijs maar dat dat pure onzin is.

    Login om te reageren
  38. Canguro zegt

    20 februari 2010 om 22:15

    Laten we qua vaag opengaande deuren vooral de Nova Sterling niet vergeten: ;)

    Login om te reageren
    • Wessee zegt

      20 februari 2010 om 22:20

      @Canguro: Dat is een canopy door, is een hele andere discipline. ;)

      @HDM: ik zuig dat niet uit mijn duim hoor, als jij lekker dwars alleen jezelf wil geloven moet je dat vooral doen, daar lig ik niet wakker van. Vleugeldeuren heten zo, omdat ze verticaal bewegen, niet omdat ze op een bepaalde manier afgehangen zijn. Volgens jou heeft een meeuw dus altijd, zijn vleugels in dezelfde stand als bijvoorbeeld een 300SL zijn geopende deuren heeft. Knock-knock…

      Login om te reageren
  39. Dinkel zegt

    20 februari 2010 om 22:32

    Wow, de enige nog originele Aston engined Lola T70 Mk3

    De ABBA-Countach.

    En zo rij je een Murci achteruit.

    Login om te reageren
  40. JamesBond007 zegt

    20 februari 2010 om 22:35

    Vergeet deze niet ;) SSC ultimate

    Login om te reageren
    • super458 zegt

      21 februari 2010 om 08:57

      @JamesBond007: Die is lelijk en verdient het niet om hierboven te staan.

      Login om te reageren
  41. floryn zegt

    20 februari 2010 om 23:30

    dat plaatje van de mercedes 330 sl gullwing bevalt me niet

    deze bedoel je?

    Login om te reageren
  42. floryn zegt

    20 februari 2010 om 23:31

    dat ging blijkbaar fout

    Login om te reageren
  43. floryn zegt

    20 februari 2010 om 23:34

    @ Citrofiel

    Deze is duidelijk meer voor de beginnende deur-fetisjist geschikt Peugeot 1007

    Login om te reageren
  44. floryn zegt

    20 februari 2010 om 23:45

    En nog een recente en naar mijn mening prachtige SAAB Aero-X

    Login om te reageren
  45. floryn zegt

    20 februari 2010 om 23:46

    de definitie fetisjisten wessee en HDM zullen er al een naam voor hebben.

    Login om te reageren
    • Wessee zegt

      21 februari 2010 om 00:42

      @floryn: Ja, schuifdeur en canopy top/door, zoals ik al gezegd heb. Ben ik dan ineens een fetisjist omdat ik wel de goede namen weet?

      Login om te reageren
  46. Donkervoort zegt

    20 februari 2010 om 23:56

    Joepie, een Donkie in de top 10.

    Zet er dan wel wat fatsoenlijke foto’s bij, ipv die computertekening:

    Login om te reageren
    • midasracer zegt

      21 februari 2010 om 09:38

      @Donkervoort: Zou Donkervoort 2010 nog halen? Vorig jaar hebben ze (BOVAG info) maar 3 auto’s op kenteken gezet. Ik mag hopen dat er tientallen de grens over zijn gegaan, want met zo weinig verkoop lijkt het mij snel over.

      Login om te reageren
  47. Bob zegt

    21 februari 2010 om 00:15

    Ik zou eerder de Countach en de McLaren F1 in het lijstje hebben gezet .. maar goed .. dat ben ik

    Login om te reageren
  48. Vivian zegt

    21 februari 2010 om 00:51

    dit is raar nieuws:S:S:S

    Engels: deze hele gedoe klopt niet als je het over zoals Klassiekerrally al zei over vleugel(gullWING)deuren hebt.

    Nederlands: en als je het zooitje bij ekaar gooit zoals Wessee al zei dan moet er nog SERIEUS naar die lijst kijken!!!

    Login om te reageren
  49. floryn zegt

    21 februari 2010 om 01:20

    @ Wessee

    ;)

    Je houdt wel van discussiëren, laat ik het daar maar op houden.

    Login om te reageren
  50. Vaag zegt

    21 februari 2010 om 01:41

    Login om te reageren
  51. Wessee zegt

    21 februari 2010 om 01:41

    Natuurlijk, anders post ik hier niet. ;)

    Login om te reageren
  52. 750i zegt

    21 februari 2010 om 02:26

    Als ik aan vleugeldeuren denk dan zie ik maar twee auto’s voor me…De Mercedes 300SL Gullwing en de Lamborghini Countach. De rest vind ik na-aperij of hoe je het ook mag schrijven.

    Login om te reageren
  53. waverider zegt

    21 februari 2010 om 09:36

    die bristol lijkt op een alfa tz

    Login om te reageren
  54. Breinstein zegt

    21 februari 2010 om 10:01

    Vaag begrijpt het. De allermooiste vleugeldeur is de 300SLR Uhlenhaut.

    Login om te reageren
  55. Alcantara zegt

    21 februari 2010 om 11:11

    Waarom staat de CRX er niet bij?

    Login om te reageren
  56. dotternetta zegt

    21 februari 2010 om 11:37

    En de Toyota Sera:

    img src=”http://my.reset.jp/~inu/ProductsDataBase/Products/TOYOTA/SERA/sera-03.jpg” width=”450″>

    Login om te reageren
  57. Elfloro zegt

    21 februari 2010 om 13:03

    Er staan nu inderdaad verschillende soorten deuren in de lijst, niet alleen vleugeldeuren, maar ook scissordoors (lambo-style doors) & Butterfly doors (McLaren F1) http://en.wikipedia.org/wiki/Gull-wing_door

    Login om te reageren
  58. Hupke zegt

    21 februari 2010 om 13:05

    Liever toch de countach wat nog een orginele lambo was ipv de zoveelste evolutie erin en de Mclaren F1 mag ook niet ontbreken.

    Login om te reageren
  59. Ahura zegt

    21 februari 2010 om 13:29

    Zelfs in de allerkleinste autoklasse (kei-cars) heb je ze gehad. Op de Mazda AZ-1/Suzuki Cara

    Login om te reageren
  60. 911GT2 zegt

    21 februari 2010 om 13:32


    Tja niets meer aan toe te voegen lijkt me…

    Overigens vleugeldeuren moeten omhoog open en niet naar voren!

    Login om te reageren
  61. savagerivale zegt

    21 februari 2010 om 13:34

    Hier goed te zien, (proto met oud interieur zonder dak) naast de looks, hebben we de deuren zo gehangen dat ze de kortste draaicirkel maken, in verband met in en uitstappen….

    In Monaco op de TopMarques 2010 zal het tweede proto worden getoond!!

    Login om te reageren
  62. tomL zegt

    21 februari 2010 om 16:34

    DeLorean hebben we een op t werk staan, heeft opzich best veel bekijks da ding;)

    Login om te reageren
  63. Joerek zegt

    21 februari 2010 om 17:42

    Wat een reacties zeg, dat sommige autos geen vleugeldeuren zouden hebben, omdat de scharnieren ergens anders zit. Alle autos met een deur die naar boven opent worden gewoon vleugeldeuren genoemd. Of het technisch correct is (scharnierwerking) doet er niet toe.

    Login om te reageren
  64. Bonnoh zegt

    21 februari 2010 om 20:13

    er stond een delorean bij mij voor de deur.
    ik loop de deur uit opweg naar school en ik loop zo tegen een Delorean aan :P

    Login om te reageren
  65. Wessee zegt

    21 februari 2010 om 20:38

    Hopelijk heb je je niet al te erg bezeerd.

    Login om te reageren
  66. Delorean zegt

    22 februari 2010 om 11:59

    Ik heb een DeLorean en de vleugeldeuren zijn veel handiger om in te stappen dan een vergelijkbare sportwagen (bv. een Lotus Esprit).

    Login om te reageren
  67. Delorean zegt

    23 februari 2010 om 13:10

    Dan heb jij waarschijnlijk nog nooit een auto met vleugeldeuren gehad (DeLorean-vleugeldeuren, geen Lamborghini-vleugeldeuren!). Je zou wel weten hoe handig ze zijn …

    Login om te reageren
  68. Cantago zegt

    24 februari 2010 om 22:17

    Er zijn er zo veel… Bijna niet te noemen! Maar ik denk dat de Reventon en de Trevita toch wel de ultieme deurmasters zijn;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North