• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Top 10: dit zijn de Nederlandse autobedrijven met de grootste omzet

Auteur: machielvdd, gepost 22 november 2024 om 09:11 – 14 Reacties

Wat zijn de grootste namen van de Nederlandse autobranche als we naar de omzet kijken?

Onlangs schreef @perry_snijders al een uitgebreid artikel over de grootste dealergroepen van Nederland. Nu gaan we nog een keertje kijken naar de grote jongens van de Nederlandse autowereld, maar deze keer op basis van omzet in plaats van verkoopcijfers.

Dit doen we aan de hand van de recent gepubliceerde EW Top 500. Dit is een ranglijst van de 500 grootste bedrijven van Nederland gebaseerd op de omzet in 2023. Op LinkedIn deelt EW nu ook een lijstje met de hoogste genoteerde autobedrijven uit de Top 500.

Dit resulteerde in de top 10:

  1. Pon Holdings: €10 miljard
  2. Van Mossel Automotive Group: €5,4 miljard
  3. Global Automotive Investments: €1,8 miljard
  4. Louwman Group (o.a. Louwman bedrijfswagens) : €1,8 miljard
  5. Broekhuis Groep: €1,4 miljard
  6. Autobinck Group: €964 miljoen
  7. Wensink Automotive: €730 miljoen
  8. Hyva Global: €643 miljoen
  9. Amega Group: €626 miljoen
  10. Van Tilburg-Bastianen Groep: €624 miljoen

Zoals je ziet steekt Pon echt met kop en schouders boven de rest uit, qua omzet. We moeten er wel meteen bij zeggen dat dit niet alleen door auto’s komt: Pon is ook groot op het gebied van fietsen, scheepsmotoren, grondverzetmateriaal en meer.

Hoewel Pon dubbel zoveel omzet had als Van Mossel heeft die laatste toch meer winst. Van Mossel noteerde in 2023 een winst van €121 miljoen, tegen €111 miljoen voor Pon. In de algehele ranglijst staan Pon en Van Mossel op respectievelijk plek 26 en plek 40. Op nummer 1 staat oliereus Vitol, met een omzet van 370 miljard. Je hebt altijd baas boven baas.

Meer lezen? In het artikel over de grootste dealergroepen gaan we uitgebreid in op de

De hele top 500 kun je bekijken op de website van EW

Ook interessant!

  • InterClassics 2024: Top 10 gaafste auto's
  • InterClassics 2024: Top 10 betaalbare auto's
  • Caravaneigenaren massaal aan de SUV
    Top 10: favoriete trekauto voor de caravan
  • Gespot - Een Nederlandse Aventador in Monaco

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

dealers, lijstje

Vorig bericht: « Kia EV6 GT heeft nu 650 (!) pk en neppe versnellingen
Volgend bericht: Dit is de overtreffende trap van de GT3 RS »

Lees Interacties

Reacties

  1. ouwedibbes83 zegt

    22 november 2024 om 09:36

    10 miljard omzet, 111 miljoen winst is 1,1% vorig jaar. Dat is geen geweldig percentage. Nou is winst te manipuleren, dus zegt het niet zoveel.

    Login om te reageren
    • Gele Koplamp zegt

      22 november 2024 om 09:40

      Denk dat je het daarmee zelf inderdaad al beantwoordt.

      Login om te reageren
      • Mike zegt

        22 november 2024 om 11:17

        Zeker te manipuleren als je naar een specifiek jaar kijkt door wat kosten te schuiven of voorzieningen te nemen daarom is het interessant om het langjarig gemiddelde percentage te weten.

        Login om te reageren
    • Benny_Weisz zegt

      22 november 2024 om 11:14

      Binnen de automotive branche zijn investeringsrendementem onder de 1% zeer normaal

      Login om te reageren
    • alloallo zegt

      22 november 2024 om 12:11

      Pon heeft ook verlieslatende onderdelen zoals bv swapfiets!! En wellicht ook de andere fiets belangen

      Login om te reageren
  2. cdlop01 zegt

    22 november 2024 om 09:51

    Ik breng mijn auto bij een vakgarage, familiebedrijf, echte service, kennis van zaken en betaalbaar. Heb met Pon en Wensink zeer slechte ervaringen, nooit meer. Dit soort bedrijven zijn helemaal op de leasemarkt gericht, particulieren..
    .liever niet.

    Login om te reageren
  3. MarcoM zegt

    22 november 2024 om 09:56

    Leuk omzet, het gaat er mij altijd om wat er onderaan de streep netto overblijft.

    Login om te reageren
  4. mashell zegt

    22 november 2024 om 10:04

    Wat zit er onder “Global Automotive Investments”?

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      22 november 2024 om 10:58

      Hele grote banden- en velgenboer. Goed zichtbaar gevestigd langs de A17.

      Login om te reageren
  5. Johanneke zegt

    22 november 2024 om 10:14

    Zoon van een collega van mij werkt ook bij Pon. Zijn voornaamste bezigheid is elektrische transportbakfietsen verkopen. In steden van die pakketjes die met een bakfiets bezorgd worden zeg maar. Ik wist ook niet dat daar zo veel vraag naar was.

    Login om te reageren
  6. petroldrinker zegt

    22 november 2024 om 11:00

    Voor mij de 10 bedrijven om te mijden waar mogelijk dus….

    Login om te reageren
    • Jetlag zegt

      22 november 2024 om 12:30

      Idd, je moet kopen bij een bedrijf die geen winst maakt, of liever nog, aan de rand van de afgrond staat.
      Je loopt misschien het risico je aanbetaling op je nieuwe fiets dan kwijt te raken, maar ze hebben in ieder geval geen winst over jouw rug gemaakt.
      Rare gedachten hebben mensen toch…

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      25 november 2024 om 17:18

      Mijd je ook je eigen werkgever omdat die omzet draait?

      Login om te reageren
  7. JelmerS zegt

    22 november 2024 om 14:25

    En in omgekeerde volgorde is ook de lijst van grootste belasting bijdragers bekend..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North