• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla’s en andere EV’s blijven de ultieme afschrijvingskanonnen

Auteur: jaapiyo, gepost 27 april 2025 om 17:15 – 18 Reacties

Taycan

Tesla’s en sommige andere EV’s zijn nog steeds de ultieme afschrijvingskanonnen.

Even los van subsidies en dergelijke, wordt het objectief gezien steeds aantrekkelijker een EV te kopen. Laadtijden worden verkort door 800V architectuur en accu’s worden steeds efficiënter, wat ten goede komt aan de actieradius. Tevens zijn er zowaar enkele leuke EV’s op de markt verkrijgbaar. Hoewel we daarvoor wel vooral moeten uitwijken naar de Chinese MG Cyberster. Ongetwijfeld zal spoedig ook eindelijk die elektrische Bentley Speed 6 te koop zijn, dat kan niet anders.

Toch is er ook reden tot zorg voor potentiële kopers. EV’s schrijven namelijk nog altijd af als een baksteen. Tenminste, dat blijkt uit Amerikaanse data van Iseecars. Zij bekeken opnieuw hoe de waardeontwikkeling van okkazies is geweest het afgelopen jaar. En de resultaten, zullen je niet verbazen.

Het absolute afschrijvingskanon is de Tesla Model S. Elons vlaggenschip heeft maar liefst 17,2 procent van zijn waarde ingeleverd die er vorig jaar nog was. Het komt neer op een bedrag van bijna 10.000 Dollar in de min. Op de tweede plek staat de Porsche Taycan. Procentueel gezien gaat die met 15,1 procent iets minder hard achteruit. Maar omdat de Porkert nog iets meer waard was dan de Model S vorig jaar, hebben we het dan over 13.422 Dollar afschrijving in een jaar. Voor auto’s die dus, let wel, toch al niet meer piepjong zijn. Iseecars heeft gewoon gekeken naar de gemiddelde okkazieprijs van ‘model X’ vorig jaar en nu een jaar na dato.

In de top-5 staat ook nog de Tesla Model Y en op plek 7 de Tesla Model 3. De Tesla Model X doet het relatief beter, maar haalt alsnog de top-20. Ook EV’s als de Hyundai Kona en KIA Niro staan hoog in het lijstje. Verder staan er natuurlijk ook wat gebruikelijke verdachten in met verbrandingsmotor, zoals de Maserati Levante. In Europa is het beeld wellicht net wat anders. Maar we weten dat ook ‘hier’ veel EV’s afschrijven als een baksteen. Blijft toch wel een dingetje wat dat betreft…Is de oliestoker dan toch echt premium?

Ook interessant!

  • BMW haalt Tesla in qua EV verkopen
  • Tesla Model 3 chippen? Dat kan nu ook gewoon!
  • Niemand wil een Model Y (ook jij niet)
  • Tesla Model Y kopen? Wacht nog héél even

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn
Vorig bericht: « Man activeert dobber modus op Tesla Cybertruck, raakt Cyberstuck
Volgend bericht: Koop deze rode Jaguar XK8 (X150) op Marktplaats, voor peanuts »

Lees Interacties

Reacties

  1. mark997gt3 zegt

    27 april 2025 om 17:53

    Een tweedehands EV van 2 jaar oud is dus de sweet spot. Rond 30-40% van nieuw waarde eraf.
    Zonder de afschrijving blijven er veel voordelen over.

    Login om te reageren
    • Motomoto zegt

      28 april 2025 om 10:15

      Hmm zou kunnen maar de afschrijving stopt niet na twee jaar hoor. De curve zal wat afnemen maar waarschijnlijk nog steeds harder dalen dan van een brandstofauto

      Login om te reageren
  2. Mini Joe zegt

    27 april 2025 om 18:08

    Het lijken net Audi’s of bmw’s

    Login om te reageren
  3. 560pk zegt

    27 april 2025 om 18:41

    Amerikaanse cijfers, Amerikaanse statistieken: wanneer leren jullie (AB) nou eens dat dit totaal onzinnige en irrelevante info is voor ons Nederlanders en Belgen.
    -17,5% afschrijving na 1 jaar: in NL schrijft iedere auto 20% af zodra je de deur van de dealer uit rijdt.
    -10000 dollar in het eerste jar (=8700 euro). Mag ik tekenen bij het kruisje?
    Ik geloof best dat EV’s en PHEV’s wat sneller afschrijven, maar Duitse (óók niet 1-op-1 vergelijkbare) cijfers spreken over een verschil van 1 to 3 procentpunt ten nadele van elektiek na 3 jaar, tenminste in her hier opgevoerde E segment (en duurder).

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      27 april 2025 om 19:44

      He, het moet niet op objectieve journalistiek gaan lijken.
      Nogal tendentieus stuk inderdaad, 100% mee eens.

      Login om te reageren
    • mark997gt3 zegt

      27 april 2025 om 20:44

      Elke nieuwe auto schrijft hard af. Bij EV zijn er wel specified modeled die extra hard afschrijven. Bijv BMW iX40. Maar die auto heeft ook een accu die niet past bij prijsniveau. IX50 is al ander verhaal.

      Login om te reageren
      • mpc007 zegt

        28 april 2025 om 03:11

        Bij veel dure EVs zie je anders juist dat de dure modellen relatief en absoluut veel meer verliezen dan de instappers. Vergelijk eens een Taycan Turbo S met een simpele RWD..

        Login om te reageren
    • Lambrusco zegt

      27 april 2025 om 21:14

      @560PK amen

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      27 april 2025 om 22:50

      Mijn vriendin heeft vorig jaar een 2018 model s 75D gekocht met 101k op de teller voor 36k. nieuwprijs was 111k..dus 75k afgeschreven in 6 jaar. Dat is gemiddeld bijna 16k per jaar. En nu zijn ze 10k goedkoper geworden.

      Login om te reageren
  4. banderas zegt

    27 april 2025 om 19:18

    Er zijn ook ontzettend veel Model S-en en 3-en, dus niet zo gek. Vooral in een bepaalde periode toen ze vooral nog interessant waren voor de bijtelling. Helaas moet je in NL nog steeds torenhoge bijtelling betalen op basis van de originele nieuwwaarde, wat natuurlijk nergens op slaat. Maar ik denk dat een dikke S-klasse ook flink afschrijft. Of een Maserati ;)

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 april 2025 om 21:24

      Bijtelling is de belasting over het privé gebruik van de auto van de zaak. Daar heeft de cataloguswaarde waarde eigenlijk niks in te zoeken. Maar dat het bij oudere wagens lager zou moeten zijn is ook onlogisch. Het aantal kilometers hadden we vroeger maar dat was extreem fraude gevoelig. Misschien gewoon een vast bedrag doen?

      Login om te reageren
  5. jaso013 zegt

    27 april 2025 om 20:21

    En hebben we dan ook beschikking tot de NL cijfers? Die kneiterharde afschrijving zou namelijk wel iets zijn waarom ik geen 2de hands EV zou kopen.

    Login om te reageren
    • mpc007 zegt

      28 april 2025 om 03:13

      Bij veel dure EVs zie je anders juist dat de dure modellen relatief en absoluut veel meer verliezen dan de instappers. Vergelijk eens een Taycan Turbo S met een simpele RWD..

      Login om te reageren
  6. Robert zegt

    27 april 2025 om 21:36

    Ik zag vorige week een Audi eTron GT uit 2021 aangeboden worden voor net geen 60 mille. Die is in vier jaar tijd dus al ruim de helft van z’n nieuwprijs kwijt…

    Login om te reageren
    • 560pk zegt

      28 april 2025 om 00:25

      Ja èn? In deze prijsklasse schrijft íedere auto in NL 50% af in 3 jaar. Sommige 48, andere 52: we hebben het hier niet over Aygo’s of Polo’s

      Login om te reageren
  7. PunicaOase zegt

    27 april 2025 om 23:15

    15% afschrijving op een Taycan lijkt me niet heel opvallend.. Vuistregel is toch na 3 a 4 jaar is de auto nog de helft waard?!

    Wat is overigens de reden dat de Taycan (zogenaamd) snel afschrijft? Hoge onderhoudskosten?

    Login om te reageren
    • mpc007 zegt

      28 april 2025 om 12:49

      Voor zover ik weet ook inderdaad. Wat dat betreft niks nieuws onder de zon.

      Login om te reageren
  8. sizedoesmatter zegt

    30 april 2025 om 10:56

    Als dit in NL ook zo is, is dat goed nieuws voor ev-occasion-kopers.
    Zij die deze ev’s al nieuw reden hebben vooral van belastingvoordelen mogen genieten; zo delen wij de lasten, toch?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North