
Tesla’s en sommige andere EV’s zijn nog steeds de ultieme afschrijvingskanonnen.
Even los van subsidies en dergelijke, wordt het objectief gezien steeds aantrekkelijker een EV te kopen. Laadtijden worden verkort door 800V architectuur en accu’s worden steeds efficiënter, wat ten goede komt aan de actieradius. Tevens zijn er zowaar enkele leuke EV’s op de markt verkrijgbaar. Hoewel we daarvoor wel vooral moeten uitwijken naar de Chinese MG Cyberster. Ongetwijfeld zal spoedig ook eindelijk die elektrische Bentley Speed 6 te koop zijn, dat kan niet anders.
Toch is er ook reden tot zorg voor potentiële kopers. EV’s schrijven namelijk nog altijd af als een baksteen. Tenminste, dat blijkt uit Amerikaanse data van Iseecars. Zij bekeken opnieuw hoe de waardeontwikkeling van okkazies is geweest het afgelopen jaar. En de resultaten, zullen je niet verbazen.
Het absolute afschrijvingskanon is de Tesla Model S. Elons vlaggenschip heeft maar liefst 17,2 procent van zijn waarde ingeleverd die er vorig jaar nog was. Het komt neer op een bedrag van bijna 10.000 Dollar in de min. Op de tweede plek staat de Porsche Taycan. Procentueel gezien gaat die met 15,1 procent iets minder hard achteruit. Maar omdat de Porkert nog iets meer waard was dan de Model S vorig jaar, hebben we het dan over 13.422 Dollar afschrijving in een jaar. Voor auto’s die dus, let wel, toch al niet meer piepjong zijn. Iseecars heeft gewoon gekeken naar de gemiddelde okkazieprijs van ‘model X’ vorig jaar en nu een jaar na dato.
In de top-5 staat ook nog de Tesla Model Y en op plek 7 de Tesla Model 3. De Tesla Model X doet het relatief beter, maar haalt alsnog de top-20. Ook EV’s als de Hyundai Kona en KIA Niro staan hoog in het lijstje. Verder staan er natuurlijk ook wat gebruikelijke verdachten in met verbrandingsmotor, zoals de Maserati Levante. In Europa is het beeld wellicht net wat anders. Maar we weten dat ook ‘hier’ veel EV’s afschrijven als een baksteen. Blijft toch wel een dingetje wat dat betreft…Is de oliestoker dan toch echt premium?





Een tweedehands EV van 2 jaar oud is dus de sweet spot. Rond 30-40% van nieuw waarde eraf.
Zonder de afschrijving blijven er veel voordelen over.
Hmm zou kunnen maar de afschrijving stopt niet na twee jaar hoor. De curve zal wat afnemen maar waarschijnlijk nog steeds harder dalen dan van een brandstofauto
Het lijken net Audi’s of bmw’s
Amerikaanse cijfers, Amerikaanse statistieken: wanneer leren jullie (AB) nou eens dat dit totaal onzinnige en irrelevante info is voor ons Nederlanders en Belgen.
-17,5% afschrijving na 1 jaar: in NL schrijft iedere auto 20% af zodra je de deur van de dealer uit rijdt.
-10000 dollar in het eerste jar (=8700 euro). Mag ik tekenen bij het kruisje?
Ik geloof best dat EV’s en PHEV’s wat sneller afschrijven, maar Duitse (óók niet 1-op-1 vergelijkbare) cijfers spreken over een verschil van 1 to 3 procentpunt ten nadele van elektiek na 3 jaar, tenminste in her hier opgevoerde E segment (en duurder).
He, het moet niet op objectieve journalistiek gaan lijken.
Nogal tendentieus stuk inderdaad, 100% mee eens.
Elke nieuwe auto schrijft hard af. Bij EV zijn er wel specified modeled die extra hard afschrijven. Bijv BMW iX40. Maar die auto heeft ook een accu die niet past bij prijsniveau. IX50 is al ander verhaal.
Bij veel dure EVs zie je anders juist dat de dure modellen relatief en absoluut veel meer verliezen dan de instappers. Vergelijk eens een Taycan Turbo S met een simpele RWD..
@560PK amen
Mijn vriendin heeft vorig jaar een 2018 model s 75D gekocht met 101k op de teller voor 36k. nieuwprijs was 111k..dus 75k afgeschreven in 6 jaar. Dat is gemiddeld bijna 16k per jaar. En nu zijn ze 10k goedkoper geworden.
Er zijn ook ontzettend veel Model S-en en 3-en, dus niet zo gek. Vooral in een bepaalde periode toen ze vooral nog interessant waren voor de bijtelling. Helaas moet je in NL nog steeds torenhoge bijtelling betalen op basis van de originele nieuwwaarde, wat natuurlijk nergens op slaat. Maar ik denk dat een dikke S-klasse ook flink afschrijft. Of een Maserati ;)
Bijtelling is de belasting over het privé gebruik van de auto van de zaak. Daar heeft de cataloguswaarde waarde eigenlijk niks in te zoeken. Maar dat het bij oudere wagens lager zou moeten zijn is ook onlogisch. Het aantal kilometers hadden we vroeger maar dat was extreem fraude gevoelig. Misschien gewoon een vast bedrag doen?
En hebben we dan ook beschikking tot de NL cijfers? Die kneiterharde afschrijving zou namelijk wel iets zijn waarom ik geen 2de hands EV zou kopen.
Bij veel dure EVs zie je anders juist dat de dure modellen relatief en absoluut veel meer verliezen dan de instappers. Vergelijk eens een Taycan Turbo S met een simpele RWD..
Ik zag vorige week een Audi eTron GT uit 2021 aangeboden worden voor net geen 60 mille. Die is in vier jaar tijd dus al ruim de helft van z’n nieuwprijs kwijt…
Ja èn? In deze prijsklasse schrijft íedere auto in NL 50% af in 3 jaar. Sommige 48, andere 52: we hebben het hier niet over Aygo’s of Polo’s
15% afschrijving op een Taycan lijkt me niet heel opvallend.. Vuistregel is toch na 3 a 4 jaar is de auto nog de helft waard?!
Wat is overigens de reden dat de Taycan (zogenaamd) snel afschrijft? Hoge onderhoudskosten?
Voor zover ik weet ook inderdaad. Wat dat betreft niks nieuws onder de zon.
Als dit in NL ook zo is, is dat goed nieuws voor ev-occasion-kopers.
Zij die deze ev’s al nieuw reden hebben vooral van belastingvoordelen mogen genieten; zo delen wij de lasten, toch?