• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Top 10 lekkerste Alfa Romeo’s

Auteur: Alwood, gepost 18 juli 2010 om 22:27 – 138 Reacties

De lekkerste Alfa


Een Top 10 op speciaal verzoek en om nog eens stil te staan bij het 100 jarig bestaan van het Italiaanse merk. Er waren wat vergaderingen, woordenwisselingen en kopjes espresso voor nodig om alles rond te krijgen. Met dank aan Alfa-fetisjist Wouter, presenteren wij u (tromgeroffel) de 10 lekkerste Alfa Romeo’s.

Kijkend naar Alfa Romeo de afgelopen 100 jaar is er nog maar weinig over van wat het merk ooit was. Dat ze al een hele tijd onderdeel van Fiat zijn heeft ze echter niet stil gehouden. Ook de afgelopen 24 jaar is er nog een hoop moois van de band gerold. In willekeurige volgorde:

156 GTA
Een beest van een wagen, verpakt in een vrij normale carrosserie. De voorwielen moesten wel vechten om de 250pk op de voorwielen over te brengen.
Alfa Romeo 156 GTA

75 3.0 V6 America
Het beste van Alfa Romeo in één auto? Vier deuren, een fantastisch uiterlijk, een lekkere V6 en een zeer goed onderstel. Als het onderhoud regelmatig en op tijd gedaan wordt een fantastische auto.
Alfa Romeo 75 V6

Alfasud
Berucht om de ‘kwaliteit’ van de carrosserie. Toch werd het probleem uiteindelijk opgelost en toen bleek de kleine Alfa tot heel wat in staat.
Alfasud

SZ
Gemaakt met en ontworpen door Zagato. Uiteindelijk zijn er meer van gemaakt dan van de 8C competizione, namelijk 1036 exemplaren. (autojunk)
Alfa Romeo SZ

RZ
De cabrio-versie van de SZ. Een veel zeldzamer model, er zijn maar 284 cabrio’s gemaakt. Voorin dezelfde 3.0 V6 als in de SZ. (autojunk)
Alfa Romeo RZ

Alfa Romeo 159 Formule1
Nog een Alfa Romeo 159? Jawel, de middenklasser deelt zijn naam (of nummer?) met de eerste Formule 1 wereldkampioen ooit. Deze 420pk, 720kg achtcilinder racewagen won het kampioenschap van 1951.
Alfa Romeo 159 F1

Oorspronkelijke Giulietta
Een erg sierlijke verschijning, zeker als sprint.
Alfa Romeo Giulietta

Montreal
Een conceptcar die het productie-stadium gehaald heeft. Dit maal een ontwerp van Bertone. (autojunk)
Alfa Romeo Montreal

159
Een redelijk normale middenklasser, maar mooi genoeg om tussen de supercars te staan. Ook verkrijgbaar met sterke V6, helaas zonder de Alfa-genen van de 156 GTA.
Alfa Romeo 159

8C Competizione
Wereldberoemd sinds onze rijtest. Na lange tijd eindelijk weer een Alfa Romeo met achterwielaandrijving. Helaas flink aan de prijs en vrij zeldzaam.
Alfa Romeo 8C Competizione

Ook interessant!

  • Deadline Alfa Romeo
    Deadline Alfa Romeo: nog 10 jaar de tijd
  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41
  • collectables alfa romeo gt
    Alfa Romeo GT 3.2 V6

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

156, 159, 75, 8c, Alfa Romeo, Giulietta, gta, lijstjes, montreal, rz, sz, top10

Vorig bericht: « Kies-maar-dan-anders: Volvo 740 of Ferrari 550
Volgend bericht: Autoblog 2010 flashback: week 28 »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    18 juli 2010 om 22:29

    tuurlijk joh ..

    in de jaren 30 en 40 hebben ze stil gezeten bij Alfa ..

    Login om te reageren
  2. Bob zegt

    18 juli 2010 om 22:32

    Veel te nieuw spul, ze hebben wel meer gemaakt dan dat in die 100 jaar. Liever bv een 8C 2300 Spider uit 1931 dan zo’n nieuwe.

    Login om te reageren
  3. AlfaGTV zegt

    18 juli 2010 om 22:35

    Had van mij wel een 916 GTV/Spider in plaats van de SZ bijgemogen.

    Login om te reageren
  4. Flamingo zegt

    18 juli 2010 om 22:35

    jahoor opa’s

    Login om te reageren
  5. EFB zegt

    18 juli 2010 om 22:36

    Die SZ en RZ zijn echt te lelijk voor woorden. En ik mis de Gulia, die is toch zeker een stuk mooier dan bovenstaande…

    Login om te reageren
  6. mb man zegt

    18 juli 2010 om 22:36

    Alleen de 8 c kan mij bekoren.De rest is maar matig en dan vooral in kwaliteit.

    Login om te reageren
  7. w0o0dy zegt

    18 juli 2010 om 22:37

    Ik snap het niet helemaal… dit zijn niet de 10 lekkerste van alle Alfa’s, maar ze zijn ook niet allemaal van de laatste 24 jaar….

    Login om te reageren
  8. BobbyD zegt

    18 juli 2010 om 22:39

    Uhmmm … De TZ2? En de Tipo 33 (in al z’n versies! 33/2, stradale, etc…)

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      18 juli 2010 om 22:55

      @BobbyD:
      Volgens mij zitten wij op een lijn! (Of je kent gewoon je klassiekers.)

      Login om te reageren
  9. Citrofiel zegt

    18 juli 2010 om 22:39

    Zo’n beetje elke variant van de 6C 2300/2500/3000 hoort thuis in dit rijtje. Alleen zit je dan al ver boven de 10…

    Login om te reageren
  10. Svenska Aeroplan AB zegt

    18 juli 2010 om 22:40

    Beetje gejat van AutoVisie!
    Maarja, beter goed gejat…

    Ik mis er ook wel een paar in het rijtje.
    Maar ik denk dat we het erover eens kunnen zijn dat het een geweldig merk is, die veel betekend heeft in de automobiele geschiedenis!

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      18 juli 2010 om 22:44

      @Svenska Aeroplan AB: het idee stamt van 26 juni, met dank aan super458!
      http://www.autoblog.nl/archive/2010/06/26/100-jaar-alfa-romeo-maak-me-gek#comment-2452097

      Login om te reageren
  11. Mika zegt

    18 juli 2010 om 22:40

    Ik vind persoonlijk de Spider rond de jaar 1986 prachtig wel in het rood met beige leer

    Login om te reageren
  12. JH zegt

    18 juli 2010 om 22:41

    Dit blijft voor mij een van de mooiste Alfas:

    GTA 1300 Junior; mijn moeder reed eind jaren zestig in een “brievenbus” rondt, helaas geen GTA maar een tijdloos mooie auto…

    Login om te reageren
  13. integralechubasco zegt

    18 juli 2010 om 22:41

    @mb man
    boekje opendoen over roest en mercedes dan?

    Login om te reageren
  14. jackal zegt

    18 juli 2010 om 22:42

    mis de GTV de Giulia en de Giulia Sprint

    keuzes maken moet natuurlijk,…

    voeg de rz en sz samen, zwaai naar de 159 en 156..
    ….en dan klopt ie

    Login om te reageren
  15. toyotaprius zegt

    18 juli 2010 om 22:43

    159 ook? Mooie auto, maar is deze niet teveel GM? Maar goed ik denk dat het lijstje voor iedereen verschillend zal zijn. Leuk discussie materiaal!

    Login om te reageren
  16. w0o0dy zegt

    18 juli 2010 om 22:43


    Ik bedoel maar…

    Login om te reageren
    • MRib zegt

      27 juli 2010 om 02:08

      @w0o0dy: Deze is mooi maar de laatste die van deze serie is gebouwd ziet er nog iets beter uit. Heeft spaakwielen en kleinere lampen in het midden.

      http://www.supercars.net/Pics?viewCarPic=y&source=carGal&carID=1951&pgID=1&pID=806772

      Login om te reageren
  17. Citrofiel zegt

    18 juli 2010 om 22:44

    Oh en de 8C’s natuurlijk ook, Bob.

    Login om te reageren
  18. Svenska Aeroplan AB zegt

    18 juli 2010 om 22:45

    @ Citrofiel: inderdaad! Latern we er gewoon een top 50 van maken…

    Ik begin alvast: Giulia Spider…
    Bella!

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      18 juli 2010 om 22:49

      @Svenska Aeroplan AB: Alles vanaf de 2900B Touring Berlinetta, 1937 op deze site, bijvoorbeeld. :lol:

      Login om te reageren
  19. CS zegt

    18 juli 2010 om 22:45

    Mijn god wat een lijst, ik noem maar eens wat:

    – http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_33_Stradale
    – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Alfa_Romeo_2000_GTV_Bertone_red_vr.jpg
    – http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_Spider

    Login om te reageren
  20. w0o0dy zegt

    18 juli 2010 om 22:45

    Of deze

    Login om te reageren
  21. Citrofiel zegt

    18 juli 2010 om 22:46

    Een boel mensen hier, waaronder ik, moeten wat beter lezen. Fiat-tijdperk dus… ;)

    En wat een k-verbinding heb ik hier toch. Herkent iemand het probleem dat de autoblog-server wegvalt? Alle andere sites doen het nog, AB is gewoon een paar minuten niet te bereiken. Dat heb ik alleen met deze laptop op deze locatie, andere locatie of andere computer en het is weg… :?

    Login om te reageren
  22. Svenska Aeroplan AB zegt

    18 juli 2010 om 22:47

    @ autoblogger: heel goed!

    Blijft snelle media he…
    ;)

    Login om te reageren
  23. JanJansen zegt

    18 juli 2010 om 22:49

    voor mij bestaat de top uit de Tz2 (persoonlijk mooier dan een GTO)

    en de Tipo 33 stradale (omdat hij zo mooi lichtvoetig en elegant is)

    Login om te reageren
  24. integralechubasco zegt

    18 juli 2010 om 22:49

    Login om te reageren
  25. integralechubasco zegt

    18 juli 2010 om 22:51

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      19 juli 2010 om 09:23

      Svenska Aeroplan AB en integralechubasco posten de juiste plaatjes: de Giulietta Spider die bij The Gallery staat en de Disco Volante concept.

      Login om te reageren
  26. integralechubasco zegt

    18 juli 2010 om 22:55

    Login om te reageren
  27. dekster zegt

    18 juli 2010 om 22:56

    Ik denk dat ik voor iedereen spreek als ik zeg: 8C 2900B spider

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      18 juli 2010 om 22:59

      @dekster: Dat doe je zeker!

      Login om te reageren
  28. GOD zegt

    18 juli 2010 om 22:59

    Sorry maar vind het een balle lijstje.
    5 van de 10 zijn lelijke Alfa’s, of lelijk vergelijken met de veel mooiere Alfa’s.
    Betere suggesties zijn al gegeven door zon beetje iedereen die plaatjes laat zien.

    Login om te reageren
  29. Moltie zegt

    18 juli 2010 om 23:01

    Ware klasse herkent men aan het maken van vele, vele hoogtepunten en slechts een enkele misser. Daarom kunnen we ook geen keuze maken uit al dat moois. Net als de Red Hot Chili Peppers, hebben ook zoveel mooie nummers gemaakt, kies er daar maar eens 10 van… Het blijft altijd een arbitraire keuze.

    Waar is de Giulia? 155 GTA? Duetto? Alfetta GTV? Ja, zelfs de 33 mag van mij wel in het lijstje, zo’n lekker boxende kilometerblaffer. Of een 164, beetje Fiat, toch enorme aantrekkingskracht met z’n glimmende 3-liter. Of de 2000 Touring, prachtige koets, Ferrari-waardig. Of, ga zo nog maar even door.

    Login om te reageren
  30. Hupke zegt

    18 juli 2010 om 23:02

    http://www.thesupercars.org/wp-content/uploads/2007/05/alfa-romeo-33-stradale.jpg

    De 33 stradale blijft toch mijn favoriet. Bijna net zo mooi (maar dan wel effectief gebouwd) als de Jag XJ13.

    Login om te reageren
  31. GOD zegt

    18 juli 2010 om 23:05

    De echte 8C uit 1937

    Login om te reageren
  32. integralechubasco zegt

    18 juli 2010 om 23:06


    Login om te reageren
  33. w0o0dy zegt

    18 juli 2010 om 23:09

    Oud maar als het gaat over lekker…. dit is een legende.

    Login om te reageren
  34. Bob zegt

    18 juli 2010 om 23:09

    De 159 hoort er zeker niet in, lang niet zo’n impact als de 156 in ’97 en tot overmaat van ramp op GM gebaseerde motoren. En om de op Alfa 75 techniek gebouwde SZ en RZ twee aparte plaatsen te geven is ook wat overdreven.

    Login om te reageren
  35. integralechubasco zegt

    18 juli 2010 om 23:11

    Login om te reageren
  36. integralechubasco zegt

    18 juli 2010 om 23:14

    tja de 8c 2900 compressore LM hoort op nummer 1 te staan…

    Login om te reageren
  37. integralechubasco zegt

    18 juli 2010 om 23:20

    dit is toch ongeevenaard…

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      18 juli 2010 om 23:26

      @integralechubasco: Die laatste drie die je plaatst… Dat zijn gewoon de nummer 1, 2 en 3! :D Oh wacht, die van dekster moet ik ook nog ergens kwijt, de eerste van w0o0dy ook… Een volgorde aanbrengen is onmogelijk!

      Login om te reageren
  38. F355GTB zegt

    18 juli 2010 om 23:22

    De 155 zou zeker in míjn top 10 staan. Het was dan geen achterwielaandrijver meer, maar in een 155 reed je nog wel in iets speciaals… Sinds de 156 is dat toch minder…

    Login om te reageren
  39. integralechubasco zegt

    18 juli 2010 om 23:36

    @citrofiel
    hier komt het lijstje top 4:
    1: 8c 2900 le mans berlinetta
    2: 8c 2900B Lungo Touring Berlinetta
    3: 8C 2300 Zagato Spider
    4: 8C 2900B Corto Touring Spider

    wie vult aan…

    Login om te reageren
  40. integralechubasco zegt

    18 juli 2010 om 23:48

    3: 6c 2300 Zagato Spider :oops: :oops:

    Login om te reageren
  41. Northwestern zegt

    18 juli 2010 om 23:59

    Al die voorwielaangedreven moeten er sowieso uit. Cuore sportivo is het zeker niet zonder sperdif.

    Login om te reageren
  42. integralechubasco zegt

    19 juli 2010 om 00:00

    deze mag er ook tussen:

    Login om te reageren
  43. The360box zegt

    19 juli 2010 om 00:02

    Ja, als ze er maar 10 hebben heb je snel een top 10. Ja, uit die V8 compitione hadden veel meer kunnen halen…

    Login om te reageren
  44. integralechubasco zegt

    19 juli 2010 om 00:03

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      19 juli 2010 om 20:40

      dat die 2uettotanta nooit gebouwt is vind ik precies wel spijtig.

      Login om te reageren
      • Pascal zegt

        4 december 2010 om 17:52

        @Hupke: De auto is een concept studie van Pininfarina in opdracht van Alfa Romeo en komt in iets gewijzigde vorm uit volgend jaar.
        Het ontwerp is gedaan door het team van de vlaming Lowie Vermeersch . Hij heeft zijn opleiding van technisch ontwerper gevolgd in Nederland en heeft nadien zijn stoute schoenen aangetrokken en voor zijn stage gesoliciteerd bij Pinifarina. Na een jaar stage kreeg hij een vast contract en na iets meer dan 10 jaar werd hij directeur van het design departement. De jongste directeur ooit aldaar.

        Login om te reageren
  45. BMW330Ci zegt

    19 juli 2010 om 00:13

    “De voorwielen moesten wel vechten om de 250pk op de voorwielen over te brengen.”
    Dit moet denk ik: “De voorwielen moesten wel vechten om de 250pk op de weg over te brengen.” zijn.

    Login om te reageren
  46. Tripple zegt

    19 juli 2010 om 00:29

    ze verkopen ook wel goed,die alfas..

    Login om te reageren
  47. SCscreamGT2 zegt

    19 juli 2010 om 00:46

    En dan te bedenken dat ik vandaag nog een SZ in het rood heb gezien! Echt gave dingen zijn dat. Had alleen m’n fototoestel niet bij me… :(

    Login om te reageren
  48. Trinacria zegt

    19 juli 2010 om 00:55

    Wat zijn er eigenlijk toch ook echt een hoop mooie alfa’s.
    Er worden er hier 10 genoemd. Vervolgens wordt de lijst alsmaar verder aangevuld met steeds mooiere alfa’s.

    Zou je dat ook bij andere merken hebben, zoveel mooie auto’s ? Tuurlijk een stuk of 5 echt mooie modellen door de jaren heen vind je wel bij andere merken maar ook zoveel als bij Alfa? Ik zeg van niet.

    Login om te reageren
  49. mrB zegt

    19 juli 2010 om 01:14

    50 mooie Alfa’s zijn zo gevonden, getuige de reacties hierboven.
    Komt er ooit eens een poll op autoblog?

    Login om te reageren
  50. TrojMacready zegt

    19 juli 2010 om 01:28

    Tipo 33 mag inderdaad niet ontbreken:

    Een originele GTV kan ik ook nog steeds waarderen:

    Login om te reageren
    • ac75 zegt

      3 december 2013 om 23:23

      Eh sorry, maar de originele GTV was de Giulia Sprint GT Veloce uit 1966. GT-V. Gevolgd door de 1750 GTV en 2000 GTV. Allemaal Giulia GT varianten. De Alfetta GTV was de 2e serie en de 916 GTV hierboven de mark 3.

      Login om te reageren
  51. dummy zegt

    19 juli 2010 om 06:47

    alfa 1900SSZ Mag ook gezien worden

    Login om te reageren
  52. ferry832 zegt

    19 juli 2010 om 06:54

    Ik vind de lijst van Autoblog een beetje raar. Een 156 GTA en een 159 horen niet thuis in de 10 mooiste Alfa`s. Bovendien is het vreemd de SZ en de RZ allebei een plaats te geven.

    Mijn lijst :

    – De Montreal.
    – De Tipo 33
    – De GT/GTV Bertone
    – De Alfetta GTV
    – De Duetto Spider.
    – De Guillia.
    – De Alfa Sud.
    – De 8c 2900.
    – De Alfa 33
    – De Alfa 75

    Na 1993 heeft Alfa geen auto meer gemaakt met het zelfde karakter als daarvoor. Ik heb diverse moderne Alfa`s gehad en rij nu een 166 v6 maar geen van alle hebben kunnen tippen aan de oude Alfa`s.

    Login om te reageren
  53. nielsje188 zegt

    19 juli 2010 om 07:30

    DISCRIMINATIEEEEEE! waarom Audi niet?! :evil: die toch ook 100 jaar!

    OT: helemaal eens met het lijstje

    Login om te reageren
    • alfamannetje zegt

      19 juli 2010 om 10:02

      @nielsje188: omdat Audi geen historie heeft , de massa uit sociale angst maar 1 model wil en graag een auto wil die niets met weggedrag heeft.
      Snap je ?

      Login om te reageren
      • nielsje188 zegt

        28 juli 2010 om 12:09

        @alfamannetje: rij jij maar is met een RS model mee dan praat je wel anders, enne, dat alle audi’s hetzelfde zijn is lariekoek en hartstikke cliché!

        Login om te reageren
  54. jack_abarth zegt

    19 juli 2010 om 08:15

    @nielsje188

    Waarom geen Audi top 10?
    Heel simpel wanneer ik A4 op 1 zet, dan moeten de A6 en A8 er ook staan. En een gedeelde 1e plek is ook zo lullig.

    OT:

    Het geluid van een Montreal is ook echt heerlijk. Ik houd niet van V8 maar die kan mij toch wel bekoren.

    http://www.youtube.com/watch?v=uoCIk0L6inQ&feature=related

    Login om te reageren
  55. mr.marteen zegt

    19 juli 2010 om 08:26

    @ALWOOD , de schrijver van het stukje.

    Ik denk dat een rectificatie van dit stukje wel op z’n plaats is.

    Indien je dat zelf niet nodig acht, dan adviseer ik je naar de oogarts te gaan.

    Login om te reageren
  56. Dimglor zegt

    19 juli 2010 om 08:49

    Die 8c is inderdaad prachtig, maar ze hebben natuurlijk (zoals in de comments te zien) nog veel mooie dingen gemaakt bij Alfa.. Volgens mij geen toonaangevende top 10 van Alfa…. maarja ieder zijn eigen smaak.. je kon er sowieso al zeker van zijn dat er kritiek op deze lijst ging komen ;)

    Login om te reageren
  57. anonymous coward zegt

    19 juli 2010 om 08:49

    @trojmacready

    Die GTV is wel een phase 3, niet de originele phase 1, en zelfs die is niet de originele GTV, er is immers een GTV(4/6) geweest op basis van de Alfetta, en de originele GTV stamt af van de giulia, en wordt ook wel bertje of brievenbusje genoemd.

    Klopt ook voor geen meter dat er in de top-10 geen bertje te bekennen is, en ook de Tipo 33 stradale hoort er in thuis.

    Ook snap ik niet wat de 156 GTA bovenaan doet ipv de 147 GTA, en zeker de SW…

    Login om te reageren
  58. Bisazza zegt

    19 juli 2010 om 09:16

    Hier nog een leuk project o.b.v. een Spider met een 3.7 V6.
    http://www.youtube.com/user/diablo3724#p/u/0/a8M9XeF3Y1M

    Login om te reageren
  59. Bisazza zegt

    19 juli 2010 om 09:17

    Excuus

    http://www.youtube.com/user/diablo3724#p/u/0/a8M9XeF3Y1M

    Login om te reageren
  60. integralechubasco zegt

    19 juli 2010 om 09:23

    @anonymous coward
    de brievenbus of 1300 junior en de 2000 gtv zijn niet dezelfde auto’s…

    Login om te reageren
  61. de sjonnies zegt

    19 juli 2010 om 09:36

    Eigenlijk is iedere Alfa een klassieker, behalve dan die flauwe ArNa waarbij ze net het verkeerde DNA van Nissan en Alfa hebben gebruikt. Of die grote Alfa do Brazil.
    Zelfs de Dauphines die Alfa in licencie van Renault bouwde, gingen harder dan het origineel.
    Waarom hoort de 159 thuis in dit lijstje?
    Simpel en alleen om het design, een auto van A to Z ontworpen door Giugiario en niet door een stelletje flauwe marketeers; een auto die ook zijn minpintjes heeft maar wel voor dagelijks rijplezier zorgt.
    Basta !

    Login om te reageren
  62. 620henk zegt

    19 juli 2010 om 09:49

    ik ben geen alfa fan naja alva is echt hardstikke lelijk maar de montreal is wel de enige die mooi is

    Login om te reageren
  63. Bob zegt

    19 juli 2010 om 10:08

    @620henk

    Opmerkelijk maar het kan natuurlijk, wat vind jij dan een mooie auto of merk?

    Login om te reageren
  64. Guido zegt

    19 juli 2010 om 10:32

    WAAR is de 166?

    Login om te reageren
  65. Svenska Aeroplan AB zegt

    19 juli 2010 om 10:40

    @ mr marteen: omdat er in het stukje staat dat hett de top 10 van de afgelopen 24 jaar is, onder het Fiat tijdperk… Lezen vrind!

    Login om te reageren
    • mr.marteen zegt

      19 juli 2010 om 14:41

      @Svenska Aeroplan AB:

      Nee die F1 die is in de afgelopen 24 jaar geproduceerd
      ( 1951 om precies te zijn )
      de laatste alfa sud rolde in 1984 van de band.

      die Guilietta Sprint uit de late fifties…

      laatste Montreal uit 1977 .

      Lezen vrind.

      Login om te reageren
  66. Bob zegt

    19 juli 2010 om 10:52

    @Svenska

    Waar staat dat? En trouwens ik zie diverse modellen die echt niet onder Fiat bewind zijn ontwikkeld…kijken vrind!

    Login om te reageren
  67. CarloAbarth zegt

    19 juli 2010 om 11:34

    De RZ mag er echt uit, is gewoon een open SZ die zijn doel voorbij schiet. De SZ was een stukje vakwerk, techniek pur sang. Alles aan die auto is bijzonder. Vooral de pasvorm, haha. Daarna zijn de met de RZ op de proppen gekomen en dan gaat de functionele vlieger natuurlijk niet op. Samenvoegen dus die hap, is er mooi ruimte voor de Giulia!

    Login om te reageren
    • de sjonnies zegt

      19 juli 2010 om 11:42

      @CarloAbarth:
      Och ja de Giulia, had zelf zo’n heerlijk Nuova Supertje, destijds was ‘ie al hoogbejaard, maar ik ben nog geen enkele auto tegengekomen met een mooier dashboard dan de Nuova.
      Kobalt blauwe wijzerplaten, schakelaars op de middenconsole; houten stuur standaard.

      kwijlt zachtjes door………..

      Login om te reageren
  68. Hubert zegt

    19 juli 2010 om 12:05

    M’n moeder had destijds een Alfasud 1.5ti QV.
    Een rode 3-deurs met grote rubberen achterspoiler.
    Kwalitatief een drama, maar wat reed hij lekker.
    Fantastisch geluid met de 2 dubbele carburateurs. Lekker knetteren bij het terugschakelen.

    Login om te reageren
  69. floryn zegt

    19 juli 2010 om 12:05

    Waar is de Spider in dit rijtje? De SZ en RZ kunnen samengevoegd worden. Het klopt dat er te veel moderne modellen in dit lijstje staan. In 100 jaar zijn er wel mooiere auto’s gemaakt dan de 75 bijvoorbeeld.

    Login om te reageren
  70. Vanquish zegt

    19 juli 2010 om 12:10

    Een top40 had ook makkelijk gekund! :D

    Login om te reageren
  71. JvT zegt

    19 juli 2010 om 12:29

    Idd, waar is de Alfa Duetto?

    Login om te reageren
  72. TrojMacready zegt

    19 juli 2010 om 13:19

    @anonymous coward
    Ik bedoelde uiteraard origineel in de zin van: fabrieks origineel, niet behangen en beplakt, danwel verzaagd en verlaagd.

    Login om te reageren
  73. integralechubasco zegt

    19 juli 2010 om 14:06

    @hubert
    +1 voor je moeder… ;)

    Login om te reageren
  74. RenesisHP zegt

    19 juli 2010 om 14:18

    Ik heb de TZ en TZ2 beide gezien en gehoord.
    TZ2 was schijnbaar niet standaard als wikipedia enigzins klopt. Ik zou zweren dat een 4 cilinder anders klinkt dan het heftige 8 cilinder geluid wat ik op de Alfa dagen hoorde. ;)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_Giulia_TZ

    Een 8c stelt daadwerkelijk geen drol voor als je ze vergelijkt met die TZ modellen. Erg mooie auto’s.
    Vooral die TZ2.

    Login om te reageren
  75. Jimmie zegt

    19 juli 2010 om 14:21

    Alfa TZ3 Corsa:

    Login om te reageren
  76. Jimmie zegt

    19 juli 2010 om 14:26

    Alfa 2uettottanta:

    Login om te reageren
  77. Jimmie zegt

    19 juli 2010 om 14:34

    Alfa GT:

    Login om te reageren
  78. Jimmie zegt

    19 juli 2010 om 14:35

    Alfa GT:

    Login om te reageren
  79. integralechubasco zegt

    19 juli 2010 om 14:36

    @renesis HP
    de tz2 is een tz1 ombouw… 1600 cc 4 cylinder, 170 pk, 620 kg…

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      19 juli 2010 om 17:13

      @integralechubasco:

      Dat begreep ik al.
      Ik heb de auto’s gezien en gehoord op zandvoort.
      De TZ klinkt vrij bescheiden. De TZ2 maakt loeiharde bassklappen. Stationair ook een heerlijk kabaal. In de Paddock heb ik er rustig van kunnen genieten. Dat klinkt dus echt niet zoals je zou verwachten van een 1.6 4 cilinder.

      Login om te reageren
  80. integralechubasco zegt

    19 juli 2010 om 14:40




    canguro

    Login om te reageren
  81. Jimmie zegt

    19 juli 2010 om 14:41

    Alfa Canguro:

    Login om te reageren
  82. Jimmie zegt

    19 juli 2010 om 14:42

    Spuit11 met integralechubasco :D

    Login om te reageren
  83. integralechubasco zegt

    19 juli 2010 om 14:51



    alfa bat concepts

    Login om te reageren
  84. integralechubasco zegt

    19 juli 2010 om 14:54

    @jimmie lol…

    Login om te reageren
  85. Jimmie zegt

    19 juli 2010 om 14:59

    Alfa 164 Q4:

    Login om te reageren
  86. integralechubasco zegt

    19 juli 2010 om 15:04

    sbarro concept: alfa romeo diva
    )

    Login om te reageren
  87. integralechubasco zegt

    19 juli 2010 om 15:06


    Login om te reageren
  88. Svenska Aeroplan AB zegt

    19 juli 2010 om 15:41

    @ integralechubasco: zet er ff namen bij man! Ik google me n ongeluk…
    ;)

    Login om te reageren
  89. integralechubasco zegt

    19 juli 2010 om 15:59

    @Svenska Aeroplan AB
    lol… komt ie (mijn plaatjes) van beneden naar boven:
    sbarro concept diva
    carabo
    bat 3, bat 5, bat 7
    canguro
    2uettottanta
    8c 2900B Lungo Touring Berlinetta
    8c 2900 le mans berlinetta
    discovolante spider (c52)
    155 V6 TI (dtm)
    giulietta turbodelta
    1300 junior zagato

    Login om te reageren
  90. v10 zegt

    19 juli 2010 om 16:44

    WTF ik mis het volgende:

    GTA 1300
    GTV
    164 3.2 Q4

    Login om te reageren
  91. integralechubasco zegt

    19 juli 2010 om 17:23

    @renesisHP
    die TZ2’s maken inderdaad lawaai… lijkt me ook niet gek met een maar een armlengte aan uitlaat… :)

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      19 juli 2010 om 17:32

      @integralechubasco:

      En daar dan 50cm vandaan staan. :twisted:

      Login om te reageren
  92. Dennis zegt

    19 juli 2010 om 17:55

    Mmmm, de Alfa Bimotore iemand?
    Uiterlijk mwoa, technisch mooi!
    Uit de tijd dat Ferrari nog z’n spullen bij Alfa haalde ;)

    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Alfa_Romeo_Bimotore_1936_.jpg

    1936 Alfa Romeo Bimotore, Scuderia Ferrari ran this car, but the essentials were all Alfa Romeo. The twin-motor setup had an engine to the front and to the rear of the driver, feeding a central gearbox, producing 500bhp and a top speed of 200mph in a light chassis. However, the power was too much for the tyres of the time to cope with, wasting the engines performance

    Login om te reageren
  93. gillet zegt

    19 juli 2010 om 17:59

    persoonlijk vind ik dat alle alfa’s er wel mogen wezen alleen spijtig dat ze maar een kort leven hebben en dat je er meer zal zien stilstaan dan zien rijden :D maar als ze in duitsland wat desingers van alfa zouden inhuren hebben ze er een fan bij :D

    Login om te reageren
  94. Canguro zegt

    19 juli 2010 om 18:04

    Top 100 was meer op z’n plaats geweest, geen ander merk heeft zoveel mooie auto’s geproduceerd. :)

    Deze hoort er ook zeker in:

    Login om te reageren
  95. Canguro zegt

    19 juli 2010 om 18:05

    Login om te reageren
  96. integralechubasco zegt

    19 juli 2010 om 18:20

    @gillet
    giulia’s, bertones of spiders uit de jaren ’60 en ’70 zie je anders veel meer rijden dan opels of bmw’s uit die tijd. Wellicht zijn alfa’s technisch wat gevoeliger maar kennelijk hechten veel mensen meer waarde aan het op de weg houden van alfa’s dan andere merken. Dus dat gelul over betrouwbaarheid heeft bij enthousiastelingen een heel andere lading.
    Ik durf het scherper te stellen. Mensen die belang hechten aan betrouwbaarheid zien alleen de praktische waarde van een auto. Echte liefhebbers kijken daaraan voorbij.

    Login om te reageren
    • de sjonnies zegt

      19 juli 2010 om 18:32

      @integralechubasco:
      die laatste uitspraak mag ingelijst worden

      Login om te reageren
    • Hupke zegt

      19 juli 2010 om 20:56

      @integralechubasco:

      Mensen die veel om hun auto’s geven maken ze betrouwbaar.

      M’n vader houd enorm veel van oldtimers (moto’s) en een aantal van die dingen zijn nogal onbetrouwbaar (ook italiaans met spaanse electronica :p ) en die zijn helemaal orgineel maar dan wel alle problemen eruit gehaalt door echt de beste van de beste onderdelen eruit te halen.

      Lijkt me ook leuker dan iedere 5 min in panne te staan.

      Login om te reageren
  97. integralechubasco zegt

    19 juli 2010 om 18:44

    @de sjonnies
    …potdomme… ;)

    Login om te reageren
    • vla zegt

      19 juli 2010 om 20:58

      @integralechubasco:
      Interessant die laatste uitspraak! Ik zou namelijk het tegendeel beweren; een auto moet niet alleen op de track performance kennen, maar ergens heen rijden zonder uit elkaar te vallen, moet ook kunnen, daarom ben je automobilist en kies je niet voor de trein ofzo.

      Login om te reageren
  98. vla zegt

    19 juli 2010 om 20:56

    Deze lijst is hella kortzichtig idd, vreemd dat dit van Alwood komt! Maar iedereen kan fouten maken. :) Snap alleen helemaal niet wat de Alfasud in die lijst doet. :P Alsof dat die daar hoort en de Tipo 33.2 Stradale niet, of de 12C! *watertand*
    Montreal hoort er dan weer helemaal in, later wil ik er één, als ik het kan betalen that is (vlaatje zegt dit niet zomaar).

    Login om te reageren
    • de sjonnies zegt

      20 juli 2010 om 09:07

      @vla:
      De Sud hoort er wis en waarachtig in,
      De Sud is de stamvader van de moderne hatchback
      Zonder Sud was er nooit een Golf, Kadett, Escort oid gemaakt.
      Alfa liet namelijk zien hoe je een compacte voorwielaandrijver kon bouwen; die bovendien nog neutraal stuurde.

      http://www.klassiekerrally.nl/iconen-de-alfasud/

      Login om te reageren
  99. anything zegt

    19 juli 2010 om 21:39

    wow.. de montreal van bertone is echt een supermooie auto!

    Login om te reageren
  100. Svenska Aeroplan AB zegt

    19 juli 2010 om 22:53

    @ integralechubasco: thanks voor de namen…

    En ik snap je uitspraak wel. Die laatste zin klopt alleen niet i.m.o.: als liefhebber kijk je inderdaad voorbij betrouwebaarheid. Het maakt dus niet uit of hij niet, of wél betrouwbaar is. Toch? Dus staat los van elkaar… Liefde is blind of zoiets, nu we toch filosofisch bezig zijn!

    ;)

    Login om te reageren
  101. integralechubasco zegt

    19 juli 2010 om 23:36

    @vla
    @hupke
    @svenska
    Als ik voor mezelf mag spreken: Uiteindelijk gaat het niet om de betrouwbaarheid maar om de ervaring, althans voor een auto aficionado, waar ik me zelf toe aanreken. betrouwbaarheid speelt mee maar is niet het allerbelangrijkste. Als je bijvoorbeeld een klassieke ferrari, alfa giulia of wth een bmw m3 csl bezit dan wil je voelen, ruiken, horen, ervaren hoe dat rijdt. Dat lijkt mij het allerbelangrijkste. Want als dat er niet is dan doet de betrouwbaarheid je ook niks… Daarna komt pas betrouwbaarheid, en met gezond verstand en wat aandacht (geld) kun je elk vehikel naar alle redelijkheid betrouwbaar maken/rijden. Een autoaankoop doe je dus vooral met je hart en niet met je verstand…

    Je hebt natuurlijk ook mensen met een gezin, die hun brood verdienen met hun auto, die niks geven om een auto, die liever hun geld uitgeven aan woninginrichting, reizen, hobby’s, de kroeg, etc. etc, Zij willen natuurlijk het liefst dat een auto betrouwbaar is en dus weinig kost. Kan ik me wat best wat bij voorstellen…. maar ja… het gemis…

    Login om te reageren
    • vla zegt

      20 juli 2010 om 01:56

      @integralechubasco:
      Daar leg ik mij volledig bij neer! ;)

      Login om te reageren
  102. KJ zegt

    19 juli 2010 om 23:52

    Giulia GTAm?

    Login om te reageren
  103. BaRa zegt

    20 juli 2010 om 07:35

    @ Wouter: laat misschien je naam uit het artikel verdwijnen, want het doet je reputatie als Alfist geen goed ;-)

    Login om te reageren
  104. Svenska Aeroplan AB zegt

    20 juli 2010 om 09:38

    @ integralechubasco: amen
    ;)

    Ben het er ook wel mee eens, maar die laatste zin van je eerste stukje proza klopte gewoon niet…

    Login om te reageren
  105. Lucca6C zegt

    20 juli 2010 om 17:29

    Ik denk dat de gewone Alfa 156 (en Sportwagon) ook best een van de mooiste berlines aller tijden is.

    Login om te reageren
  106. gvr zegt

    20 juli 2010 om 20:30

    ik zit aan men 7de alfa

    en men ouders aan hun 20 ofzo

    ook nog lancia en maserati’s ertussen

    forza italia!

    Login om te reageren
  107. Alfarobert zegt

    21 juli 2010 om 20:59

    Wat mooi he al die foto’s hierboven.Wat kletsen sommige golftypes toch dom over de kwaliteit van Alfa’s.Ze zijn er wel he.Ooit een Vw gezien van 80 jaar oud?Nee want toen bestond VW nog niet eens he.Leer eerst autogeschiedenis en oordeel dan nog eens.Doe je best;)

    Login om te reageren
  108. Svenska Aeroplan AB zegt

    23 juli 2010 om 11:10

    @ Alfarobert: helamaal mee eens!

    Login om te reageren
  109. integralechubasco zegt

    25 juli 2010 om 13:50

    niet allemaal even mooi maar wel het vermelden waard:
    http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://users.skynet.be/alfaromeo/pics/alfacastagnaproto.jpg&imgrefurl=http://users.skynet.be/alfaromeo/prototypes-2.html&h=442&w=678&sz=65&tbnid=cFPG8jR8INejCM:&tbnh=91&tbnw=139&prev=/images%3Fq%3Dalfa%2Bromeo%2Bprototypes&usg=__qHfYDE1vWdni-ebO4mQ13LVBJfk=&sa=X&ei=XyRMTMjZGI3-ObeqnZcD&ved=0CBwQ9QEwAA

    houd de cursor op het plaatje voor de namen van de prototypes…

    Login om te reageren
  110. integralechubasco zegt

    25 juli 2010 om 14:00

    leuke site:
    http://www.twthieme.nl

    Login om te reageren
  111. Heidekonijn zegt

    30 juli 2010 om 13:02

    Kan me grotendeels vinden in Integrale’s top, maar deze horen er zeker weten bij :

    http://news-images.caradisiac.com/IMG/jpg/1/3/6/1/0/Alfa_Romeo_Sprint_6C-1.jpg

    http://www.spideralfaromeo.it/images/1931-6c1750FlyingStar4.jpg

    http://farm4.static.flickr.com/3627/3478747935_b8c60caa47.jpg

    http://www.porhomme.com/wp-content/uploads/2010/03/1938-alfa-romeo-berlinetta-vuitton-classic-concours-award-2010-shirley.jpg

    http://www.sportscardigest.com/wp-content/uploads/1932-Alfa-Romeo-8C-2300-Monza.jpg

    …

    Ach, inderdaad, een top 100 zou beter zijn.

    Login om te reageren
  112. TuttiAlfisti zegt

    6 augustus 2010 om 19:24

    Of waar het allemaal mee begon de Alfa 6C 1750 Gran Sport

    http://www.supercars.net/Pics?viewCarPic=y&source=carGal&carID=1948&pgID=1&pID=940004

    Login om te reageren
  113. TuttiAlfisti zegt

    6 augustus 2010 om 20:53

    Deze zijn voor mij Alfa pur sang

    Login om te reageren
  114. The_Gent zegt

    26 augustus 2010 om 23:23

    Goede lijst, maar wil een kleine aanvulling geven, ik mis de Alfa tipo 33 Stradale

    http://www.google.nl/images?q=alfa%20tipo%2033%20stradale&oe=utf-8&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&hl=nl&tab=wi&biw=1024&bih=608

    Login om te reageren
  115. Boxerbroeder zegt

    19 oktober 2010 om 00:28

    Hallo allen,

    hoewel de 159, Brera en nieuwe Spider, best mooie auto’s zijn, zijn het zeker geen Alfawaardige auto’s. Ze zijn zwaar, buiten proportie, en naast een oudere Alfa over the top.
    Alfa’s uit het Fiat-tijdperk, als de 155, 145/146, 147, 156, 166 en niet te vergeten, de GT, zijn niet meer zoals de Alfa’s uit de eerdere Alfa jaren, maar hebben wel karakter. De Twin Sparks, zijn (voor 4 cilinder-lijn motoren) leuk, en met de 6 cilinder niet minder Alfa als de volgens velen laatste echte Alfa (de 75).
    Ikzelf rijdt een 33 QV.. Een auto die volgens mij zeer zeker in het rijtje lekkerste Alfa’s hoort. De auto stamt uit de tijd dat een hot hatch bouwen niet ging om alleen PK’s, maar om het karakter, en de rijbeleving.
    En dat zie je vandaag de dag nog terug. Met de vrijwel standaard QV kun je het hedendaagse GTI’s en kanonnen lastiger maken dan je zou verwachten. Op een rechte weg, maar zeker op een bochtig traject.
    Een andere reden dat ik 33 rijdt, is mijn budget.. Als student, is het in mijn ogen een van de puurste rijdersauto’s die ook (enigszins) betaalbaar is. Mijn lijstje van lekkerste Alfa’s ziet er zo uit, in willekeurige volgorde, omdat auto’s uit verschillende perioden niet objectief vergeleken kunnen worden:
    -De Brievenbus
    -Alfetta GT/GTV6
    -De 75 (en dan vooral de carb-viercilinders, en 6 cilinders)
    -Montreal
    -Alfasud Sprint
    -Giulia
    -155 Q4 (alhoewel het eigenlijk een Lancia is)
    -De ‘normale’ Alfasud varianten.
    -De 156 en GT, ondanks het Fiat DNA, zijn dit echte Alfa’s. De styling, maar ook het karakter, is zoals je dat van een Alfa verwachten mag.
    -De 33.. Een 33 is geen Sud, maar door de boxermotor nog altijd een geval apart. Ik durf de bewering aan, om het de leukste auto uit het C-segment eind jaren ’80, begin jaren ’90 te noemen.

    Geen 8c’s, MiTo’s of nieuwe Giulietta’s voor mij.
    Het zijn mooie auto’s, maar blijven auto’s en zullen nooit Alfa’s worden. Daarvoor zijn ze te gemaakt, en missen ze oprechte emotie. Helaas, het wordt weer tijd voor een échte Alfa!

    Login om te reageren
  116. Rico zegt

    19 oktober 2010 om 00:48

    nog een mooie site met bijna alle alfa’s er op carsfromitaly.net

    Login om te reageren
  117. Michel zegt

    19 oktober 2010 om 09:02

    Net of een stagiar deze lijst met behulp van Google heeft gemaakt…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North