Elk jaar stelt het Britse InterBrand een lijst op met de merken die, volgens hun meetmethode, het meest waardevol zijn. Bovenaan de lijst prijkt technologiebedrijf Apple, maar uiteraard staan er ook genoeg automerken in de lijst.
Het meest waardevolle automerk is wederom het Japanse Toyota. Volgens de mensen van InterBrand is het merk Toyota meer dan $35 miljard waard, maar ook Mercedes-Benz en BMW zitten boven de grens van $30 miljard. De hardste stijger in de lijst is Porsche.
10 (10) Toyota: $35,4 miljard (+17%)
11 (11) Mercedes-Benz: $31,9 miljard (+6%)
12 (12) BMW $31,8: miljard (+10%)
20 (21) Honda: $18,5 miljard (+7%)
34 (39) Volkswagen: $11,1 miljard (+20%)
42 (45) Ford: $9,2 miljard (15%)
43 (53) Hyundai: $9,0 miljard (+20%)
51 (55) Audi: $7,8 miljard (+8%)
64 (72) Porsche: $6,5 miljard (+26%)
65 (73) Nissan: $6,2 miljard (+25%)
Kia ($4,7 miljard), Chevrolet ($4,6 miljard) en Ferrari ($4 miljard) vielen net buiten de top 10. Bij het opstellen van de lijst is niet alleen gekeken naar winstgevendheid en beurswaarde, maar zijn meer factoren meegenomen zoals je hieronder kan zien.
24 reacties
Inderdaad, die van die prachtige Prius.
(mits op de goeie velgen. Maar dat geldt voor iedere auto. Zag laatst een A4 op 15 inch. Godsamme wat een ouwelullebak staat er dan).
Toch vind ik een A4 op lelijke velgen: Lelijk, maar minder lelijk dan een Prius op welke velgen dan ook..
Ze hebben wel een aantal prima marketing mannetjes zitten daar, dat moet ik ze nageven.
Waarde van een bedrijf berekenen kan je doen door middel van assets in rekening te brengen, een P/e ratio ( multiples ) te gebruiken of discounted cash flow uit te rekenen. Let op hiermee reken je niet alleen de waarde van een merk naam uit.
De top 3 steekt niet alleen qua waarde met kop en schouders boven de rest uit, met Honda als goede en miskende 4de.
Terugroepacties geven klanten en potentiele klanten het gevoel dat hun klachten en/of problemen serieus genomen worden.
Op de lange termijn is dat beter voor je merk dan de klant negeren of met een kluitje het riet in sturen, dan jaag je de klant juist weg.
Mede daarom staat Toyota dus dik op 1 en VW slechts 5de met nog geen 1/3 van de waarde van Toyota.
Los daarvan zijn mijn ervaringen met VAG en reperatie service gewoon goed te noemen, leen auto en nooit geen cent hoeven te betalen..
Concludeerd…are you serious???
En nooit geen…dus eigenlijk zeg je dat je altijd (teveel) betaalt ;)
Los daarvan zijn mijn ervaringen met VAG en reperatie service gewoon goed te noemen, leen auto en nooit geen cent hoeven te betalen..
Whahaha copy paste en nog dezelfde fout maken of bedoelde je echt “nooit geen” want dat kan ik me bij vag goed voorstellen ;)
Dat telt natuurlijk mee voor de merkwaarde, maar maakt vergelijking met “pure” autofabrikanten moeilijker.
Bij Hyundai echter is het niet zo dat elk bedrijf dat de naam Hyundai draagt ook in dezelfde groep zit. De groep is een aantal jaren geleden gesplitst in een stuk of 5 aparte groepen (auto, shipbuilding, real estate, en nog één en ander). Hyundai Motor Company is nagenoeg volledig gericht op auto’s…