• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Top 5: Easter Eggs in auto’s

Auteur: ricardo, gepost 23 april 2011 om 19:12 – 33 Reacties

Alternatief paaskonijn

Dienstmededeling: wij zijn even aan het bijkomen van twee weken AutoRAI madness. Het weer zit mee, dus zolang het kan gaan we ouderwets chillen & trollen op Strand Zuid. Maar we hebben natuurlijk een toepasselijke Paasboodschap voor jullie. Iets met verstopte eieren en auto’s.

Het was onze voormalige columnist Casper die ons twee jaar geleden al even fijntjes wees op het fenomeen ‘easter eggs’ in auto’s: verborgen grappen of opmerkelijke dingen in software of design. Soms worden ze geeneens aangegeven door de fabrikant zelf, in andere gevallen is het wel bekend maar komt het merendeel van de eigenaren er nooit achter.

Hieronder in willekeurige volgorde: een vijftal easter eggs die ons wel opvielen. Ongetwijfeld dat er nog veel meer automotive paaseieren te vinden zijn, dus wie wat weet mag zich laten horen in de comments.

Dodge Challenger boutenbakje
De topversie van de Challenger denkt mee met technici en fanatieke sleutelaars, want onder de kap van de SRT8 vinden we een handig inbouw-bakje terug. Zo heb je altijd ruimte voor je bouten & moeren. Of zou het bedoeld zijn als bekerhouder?

Handig man!

Volkswagen Golf III diesel toerenteller
Bij de derde generatie Golf (en meerdere VAG-modellen?) is het bij de diesel-uitvoeringen die géén toerenteller aan boord hebben toch mogelijk om het aantal rpm’s af te lezen. Het kleine display in het instrumentenpaneel kan zo worden ingesteld dat het aantal toeren er digitaal op af te lezen is. Handig voor monteurs, en voor mensen die heel graag in de gaten houden bij welk toerental ze schakelen of zo.

Golf III met 69 pk, dan heb je idd een toerenteller nodig

Infiniti Essence Concept haarpin
Ook worden er dikwijls ‘paaseieren’ in het design van conceptwagens verstopt. Een mooi voorbeeld hiervan is terug te vinden op de zijkant van de Infiniti Essence. Het design van de luchtrooster is geïnspireerd op een haarpin. En niet zomaar een haarpin, maar een traditionele Kanzashi-haarpin.

Infiniti Essence

Ford Mustang GT spiegel
Dit paaseitje gaat over de zonneklepspiegel van Ford’s Mustang GT. Om de een of andere reden leek het een ontwerper wel guitig om die hetzelfde vorm te geven als de motorkap. Nuttig om te weten? Welnee, dit is waarschijnlijk het meest nutteloze weetje dat je vandaag te horen hebt gekregen. Graag gedaan trouwens.

Mustang GT

Volvo S60 Concept koplampen

Eens stukje Zweedse geschiedenis is terug te vinden in de koplampen van de S60 Concept, gelanceerd in 2008. De lichtunits zijn namelijk geïnspireerd op heuse Vikingschepen: “the lights create a silhouette of two miniature Viking longboats sailing side by side.” Aldus Volvo.

Vikinggedoe

Vrolijk Pasen, petrolheads!

Ook interessant!

  • Ja hoor, daar is ie: de vliegende auto
    Ja hoor, daar is ie: de vliegende auto
  • Video: Top 10 duurste auto's op Nederlands kenteken 2021
    Video: Top 10 duurste auto's op Nederlands kenteken 2021
  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • leuke elektrische auto
    Een leuke elektrische auto, hij is er eindelijk!

Nieuwste artikelen

  • Video: Vuurwerk afsteken vanuit je Golf is GEEN goed idee
  • Video: Call of Duty-oprichter overlijdt bij heftige crash met Ferrari 296 GTS
  • Peugeot brengt deze stationwagon terug onder één voorwaarde
  • Zuinigste EV op de snelweg ooit laat zien hoe hopeloos de huidige elektrische auto is
FacebookTweetPinLinkedIn

autocultuur, lijstjes, top5

Vorig bericht: « Zwarte Lamborghini Aventador is gespot!
Volgend bericht: AutoRAI 2011 trekt kwart meer bezoekers »

Lees Interacties

Reacties

  1. piebepost zegt

    23 april 2011 om 19:20

    Ligt het aan mij of is laatstgenoemde wel heel ver gezocht?

    Login om te reageren
    • Nilo zegt

      23 april 2011 om 19:24

      @piebepost: zeker niet, die hadden echt die vorm, lekker met die bootjes naar ijsland, groenland, en amerika varen

      Login om te reageren
  2. Atenza zegt

    23 april 2011 om 19:23

    Ik vind ze bijna allemaal vergezocht. Zo kan je trouwens ook alle Nagare concepts van Mazda benoemen ;) Lava, woestijn enz..

    Login om te reageren
  3. rotarypowah zegt

    23 april 2011 om 19:24

    Ik tel drie design-weetjes, een moerenbakje en een easteregg.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      23 april 2011 om 19:50

      @rotarypowah: Tel daarbij op dat elk lijnvormige dinges voor haarpin kan doorgaan, en ik ben nog een design-weetje kwijt ook.
      Geef ik er in de bonuspunten eentje terug. De Multipla had die vetrol, om te laten zien waar de ontwerpers de extra stijfheid in de carrosserie hadden gevonden, die deze familiecontainer zo verrassend strak liet sturen.

      Login om te reageren
  4. RickB zegt

    23 april 2011 om 19:32

    Dat Volkswagen weetje werkt nu nog, werkt enkel als je climatronic hebt! :)
    http://www.youtube.com/watch?v=SbZOGRSAzGk

    Login om te reageren
  5. SimonMc zegt

    23 april 2011 om 19:56

    Jongens !

    Jullie vergeten gewoon de beste easteregg van allemaal !

    Een Porsche Carrera 4 met PDK bak, kan door de handrem 1 tandje omhoog te zetten, de aandrijving van de voorste wielen loskoppelen.

    http://www.autoblog.nl/archive/2008/11/10/porsche-911-carrera-4-met-pdk-kan-voorwielaandrijving-uitzetten

    Login om te reageren
  6. Freewarefreak zegt

    23 april 2011 om 20:59

    Ik ken alleen het beroemde easter egg van de Lexus IS. Daarvan kan het ESP niet 100% uit met een knopje. Dit kan wel op de volgende manier:

    Start de auto met de handrem aangetrokken. Druk twee keer hard op de voetrem. Dus diep in en los. Los daarna de handrem en trek hem weer aan. Doe dit ook twee keer. Nu gaat op het dashboard het ESP waarschuwingslampje normaal branden (dus niet knipperen zoals wanneer het ingrijpt). Je kunt nu met de auto spinnen.

    Als je de auto herstart reset dit zichzelf en is alles weer normaal.

    Login om te reageren
    • RickB zegt

      23 april 2011 om 22:26

      @Freewarefreak: Zo’n zelfde truc hebben ze bij Mercedes ook ;)

      Login om te reageren
  7. hjkort zegt

    23 april 2011 om 21:01

    Bij de Bentley continental(?) kan in de eerste versies pong gespeeld worden op het infotainmentscherm met de schuifjes van de luchtroosters ernaast. (via software engineer die er aan gewerkt heeft)

    Designweetje: Bij de volvo 480 is het randje in de spaken van het stuur identiek aan het randje in de spaken van de wielen.

    Login om te reageren
    • rotarypowah zegt

      24 april 2011 om 09:33

      @hjkort: Juist, dat zijn nou easter eggs!

      Login om te reageren
  8. Kvgorp zegt

    23 april 2011 om 21:22

    Lachen dit. Dit vind ik wel leuke dingen. Als ik een paar honderd meter moet rijden met mijn focus en mijn gordel piept. Druk ik het knopje van de gordel ff goed in en weg is het piepen. Bij de facelift kreeg ik hem definitief uit door 9 x de koppeling in en uit te trappen terwijl alleen het contact aan staat. (als wegenbouwer rij je nog al is over een afgesloten weg vak. Heel irri dan)

    Login om te reageren
  9. benreynkens zegt

    23 april 2011 om 21:45

    In mijn Volvo 142 lijkt de benzinemeter een dummy maar als je bij 30km/u volgens een S.O.S. signaal op het glaasje tikt, dan zie je een correcte benzine aanduiding..

    Login om te reageren
    • RickB zegt

      23 april 2011 om 22:43

      @benreynkens: Misschien moet je ‘m eens vervangen… ;)

      Login om te reageren
    • midasracer zegt

      23 april 2011 om 23:34

      @benreynkens: Lijkt me inderdaad een zwaar lopend asje. Kwestie van een drupje naaimachine olie. Of een vibrator natuurlijk. Zit in ELK verkeersvliegtuig op het asje van de standby hoogtemeter om de hysteresis eruit te halen.

      Login om te reageren
      • benreynkens zegt

        24 april 2011 om 00:21

        @midasracer: Ik ging het morgen sowieso eens nakijken, bedankt voor de tips. De eerste keer was het wel even schrikken omdat ik ook geen slot op mijn benzinedop heb. Net volgetankt en de volgende dag ‘leeg’ =D

        Login om te reageren
  10. negativan zegt

    23 april 2011 om 22:09

    Ik heb zelf wel een aantal onder de oppervlakte sluimerende verborgen gebreken. Maar daar ga ik mijn auto niet de schuld van geven…

    Login om te reageren
  11. RickB zegt

    23 april 2011 om 22:49

    Wie ziet ‘m?

    Login om te reageren
  12. Benjamin1 zegt

    23 april 2011 om 22:57

    Doodskop op de luchtinlaat?

    Login om te reageren
    • Snoop_Deville zegt

      23 april 2011 om 22:58

      @Benjamin1: Dat is Jake :D

      Login om te reageren
    • RickB zegt

      23 april 2011 om 23:00

      @Benjamin1: Schot in de roos! :)

      Login om te reageren
  13. Citrofiel zegt

    24 april 2011 om 01:31

    Hmm… *Neemt nog een chocolade eitje*

    Login om te reageren
  14. Klojum zegt

    24 april 2011 om 01:48

    Bij de Golf IV climatronic kun je via het tegelijkertijd indrukken van 3 knoppen een reeks van (16?) diagnostische info oproepen, waaronder toerental, snelheid, etc.

    Login om te reageren
  15. Stopwearingpants zegt

    24 april 2011 om 06:19

    Bij de challenger is het echt een beker houder zegt de beste man van dodge namelijk tegen jay leno in 1 van zen filmpjes

    Login om te reageren
  16. TT225man zegt

    24 april 2011 om 11:02

    Bij de meeste moderne Audi’s (en VWs?) met MMI (2G of 3G) kun je door Car+Setup paar seconden ingedrukt te houden in een hidden menu terecht komen, waarmee een hoop meer instellingen te maken zijn/info is af te lezen, etc. (kan zijn dat je eerst via VAGCOM een bitje op 1 moet zetten voordat dit werkt, BTW: via VAGCOM zijn vervolgens nog een heel groot aantal andere hidden features te activeren, zoals video in motion, running daylights, etc, etc, Google en gij zult vinden).

    Verder: de irritante “lights are on” piep is met eenvoudige druk op BIS knop (onderop de ruitenwisser) uit te zetten.

    Login om te reageren
    • RickB zegt

      24 april 2011 om 13:27

      @TT225man: Klopt, je kan met VAGCOM verschillende foutmeldingen wegcoderen, knipperlichten half laten branden, etc.
      Geweldig programma! :D

      Login om te reageren
  17. blo3to3t zegt

    24 april 2011 om 14:27

    als ik in mn auto op het meest rechtse pedaal drukt gaat ie vooruit! mits er aan een aantal randvoorwaarden is voldaan.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      25 april 2011 om 12:48

      @blo3to3t: Ja inderdaad! En ik heb ook ontdekt dat als je je handrem vol optrekt, je hem in 1ste versnelling zet, je dan zachtjes de koppeling laat opkomen dat de achterkant van de auto dan zakt !

      Login om te reageren
  18. Flatfour zegt

    24 april 2011 om 21:30

    @benreynkens: En je gelooft zeker ook in sinterklaas.

    Login om te reageren
  19. Flatfour zegt

    24 april 2011 om 21:34

    blo3to3t: LOL

    Login om te reageren
  20. stijn406 zegt

    26 april 2011 om 15:30

    niet zeker of het een ‘documented feature’ is, maar zal waarschijnlijk wel vallen onder “maar komt het merendeel van de eigenaren er nooit achter.”

    Bij een BMW met efficient dynamics (auto start-stop systeem en aanverwanten) is het mogelijk om zonder de sleutel te rijden. Zo ga je te werk:

    1) versnellingsbak in neutraal
    2) koppelingspedaal helemaal ingedrukt
    3) start de motor door op de knop te drukken (en hou je voet op koppelingspedaal)
    4) met voet nog steeds op koppelingspedaal : stop de motor terug door op de knop te drukken
    5) haal de sleutel uit het contact (voet nog steeds op het koppelingspedaal)
    6) start de motor opnieuw door op de knop te drukken

    Ik heb het al eens getest, en je kan zeker ettelijke kilometers zo rijden, dus het is niet dat de wagen binnen de kortste keren terug uit valt.

    Ik snap echter het nut niet van deze ‘feature’. Mocht iemand inspiratie hebben?

    Login om te reageren
    • bmwmaaktrijdengeweldig zegt

      18 oktober 2011 om 18:31

      @stijn406: of je neemt de optie keyless go voor een klein bedrag ;)

      Login om te reageren
  21. NicoLauda zegt

    26 april 2011 om 22:19

    En ik vind het al vet als mijn schuifdak een beetje dicht kantelt boven de 100 en weer open gaat zodra je weer langzamer rijdt. Niet gek voor een 9jaar oud leeuwke.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North