Bij de bepaling of een auto succesvol is kijkt de autoindustrie al lang niet meer enkel naar het aantal verkochte exemplaren. Door de moordende concurrentie wordt lang niet altijd (voldoende) winst gemaakt per verkochte auto. Zaken als research, dure arbeid, terugroepacties en reorganisaties zijn enkele voorbeelden van factoren die een belangrijke rol spelen bij de bepaling van het succes. Toch is het aardig om al dit soort zaken even buiten beschouwing te laten en te kijken naar de meest succesvolle auto’s in absolute zin.
De top-5 (via: automotoportal.com):
Op de vijfde plaats vinden we de Ford Model T met 16.500.000 verkochte exemplaren. De legendarische woorden van Henry Ford die van toepassing waren op deze auto: “Any customer can have a car painted any color that he wants so long as it is black”.
Op de vierde plaats vinden we de Volkswagen Beetle, waarvan er in bijna 60 jaar 21.529.464 werden geproduceerd. De eerste schetsen van de Beetle werden door Adolf Hitler op een servetje getekend, in een restaurant in München in 1932.
Op de derde plaats vinden we de Volkswagen Golf met meer dan 24 miljoen exemplaren (and counting). De eerste Golf zag in 1974 het daglicht.
Op de tweede plaats vinden we de Ford F-series met ruim 25 miljoen stuks. Ieder jaar worden er meer Ford F modellen verkocht, dan van elk andere merk.
Op de eerste plaats vinden we de Toyota Corolla. De eerste Corolla werd in 1966 gebouwd en sinds die tijd zijn er al negen generaties van de Corolla’s verschenen. Inmiddels staat de teller op meer dan 35 miljoen exemplaren (and counting).
Wouter zegt
En de laatste drie horen natuurlijk niet in het rijtje thuis. Hooguit kun je zeggen dat 24 miljoen keer een Golf badge op een Volkswagen is geplakt, maar de Golf V is toch echt een compleet andere auto dan de Golf I.
Leo zegt
K ben het zeker eens met die Ford F-series!! K ben er dol op groot, mooi geluidje, en het zuipt!!
luwek zegt
@wouter…jaah ik ben het met je eens, alleen de kever en de T Ford zijn auto’s die (bijna) onveranderd zoveel verkocht zijn.
Tombnolz zegt
@ Leo
Vind jij het leuk als een auto veel verbruikt ofzo?
Jan-Jaap-Karel-Kees zegt
Haha
Ach ja zo kan je t ook zien. Dus de kever staat gewoon op 1, omdat die bijna onverandert zo veel is geproduceerd.
En de Ford F series zijn dat niet pick ups van verschillende grote’s??
Dan kan je die toch ook niet echt meetellen…
Als VW dan de Passat Golf XL ofzo genoemd hadden, dan hadden ze er nog meer gehad..
karlo zegt
Ik dacht altijd dat de golf op nummer 1 stond.
Een aardige verrassing blijkt. Go toyota!
Axel zegt
Was het niet zo dat Ferry Porsche de auto heeft getekend naar de gedachte van Hitler. Hij wilde een betaalbare auto voor het volk en volgens mij heeft Ferry deze toen getekend.
Thibaut zegt
@Axel:
Ferdinand Porsche was al langer bezig met het ontwikkelen van een kleine wagen. De lijnen de Adolf tekende waren maar heel vaag. Ferdinand zal vooral een manier gevonden hebben om zijn wagen effectief te bouwen. Men betrekt daar Adolf graag bij, maar eigenlijk heeft hij er niet veel mee van zien.
Ook even opmerken dat ‘Ferry’ eigenlijk Ferdinand Junior is. Samen met zijn vader begon hij destijds met het bouwen van hun sportwagen.
@bericht:
Op nummer 1 hoort gewoon de kever te staan. In die 60 jaar zijn er eigenlijk maar 2 generaties te onderscheiden (liggende koplampen + lange kleppen / staande koplampen + korte kleppen) en dat is eigenlijk vrij arbitrair.
Als de F-reeks er bij genomen wordt, waarom dan niet de Bmw 3- of 5-reeks, of bijvoorbeeld alle Peugeots 20x’en, … … of alle 911’en (en eigenlijk kun je er ook de 356’s en 912’s bij rekenen)
911 zegt
Ja dat zou ook kunnen er zijn heel veel verschillende theorieen over wie nou uiteindelijk de kever heeft ontworpen
911 zegt
het is wel raar dat het alleen wordt beoordeeld op type naam.
want de golf ford f en corrola zijn er in heel veel varianten geweest dus het is inderdaad niet zo eerlijk
dekster zegt
er zijn verschillende theorieën over wie de kever ontworpen heeft, maar ik heb het ontwerp gezien van ferdinant.
dat was niet echt mooi (alleen functioneel). dus heeft onzen lieven adolf (hij was niet altijd slecht) hem die koplampjes en andere details gegeven.
Franqie zegt
Vind het inderdaad onzin om op naam te selecteren, als een bedrijf dan gewoon alle auto’s dezelfde naam geeft, maar dan met een achtervoegseltje ofzo, dan staat die bovenaan. Onzin!
Coyote zegt
Niet alleen had de Corolla meer generaties, ook is het een wereldauto. De andere modellen komen/kwamen niet overal ter wereld voor (misschien muv Kever).
route66 zegt
jullie mogen van mij wel vaker zo een countdown doen , normaal scroll je naar beneden , en zie je gelijk de eerste plaats van in het rijtje dus niet echt handig mgoed
Jaap zegt
De Kever is ontworpen door een Joodse ingenieur, duik maar in de geschiedenisboekjes. Niet door de heren Adolf en Ferdinant. VW is daar nooit echt open over geweest net als pPorsche overigens.
Klaas zegt
De VW kever is heftig ‘geïnspireerd’ op het Tatra V570 prototype.
Van het lijstje klopt inderdaad vrij weinig. Waarom zou je al die Corrolas bij elkaar optellen en de Kadetten en Astras niet? Het is maar een naamplaatje.
Bas zegt
had de Ford mustang er ook wel tussen verw8!
Leo zegt
@ Tombnolz
Voor mij maakt het nog niet veel uit kleine jongen groten dromen :)
dekster zegt
@Jaap
het is algemeen bekend dat aspirine uitgevonden is door een jood, maar van vw heb ik nergens iets erover gehoord.
kun je dat ergens staven?
heidekonijn zegt
@dekster
Is een bestreden stelling, dat van die Asperine.
Zou een productnaam geweest zijn van een stof uitgevonden op een afdeling van AG Farben (later Bayer) waar een joodse chemicus werkte en waarvan nu gezegd wordt dat hij het kan uitgevonden hebben -tenminste dat is het verhaal dat ik erover las- overigens werd Asperine destijds opzijgeschoven door de verkoopafdeling, die vonden dat een ander product meer kansen had, en dat verkochten ze onder de naam …heroine.
Maar terug on topic : Go Klaas! :-)
raymond zegt
ford hoord er helemaal niet thuis ,
ze roesten al in de folder ,
ik heb een courrier gehad van ford , en ik kan je zeggen dat was doffe ellende.
dit was er deffect in drie jaar die ik h,m had,
waterslang onder de radiator ,
twee strartmotoren ,
twee dynamo,s,
drie koppelingkabels ,
dieselpomp lek als een zeef ,
versnellingsbak en koppeling lam ,
en de laadvloer rot ,
en dan noemen ze ford een goede auto haha laat me niet lachen
–EDIT, shift toets kapot?–
ruben zegt
@ raymond:
er is maar 1 merk dat al roest voordat ie in de folder staat,wat zeg ik…voordat ie op de tekentafel is geweest…en dat is Opel natuurlijk.
Een courier is natuurlijk wel ’n bedrijfsauto en die wordt wel ff anders gebruikt.
Nee ’n peugeot partner is lekker…wat ’n ellendige bak is dat.
Maar goed go Toyota Corolla…en golf sucks!!!
kevin zegt
pfu ford slecht???
NIET DUS
‘het licht er ook aan hoe je er mee omgaat
maar ik dacht eerder dat er een ford mondeo focus of wat dan ook in zou komen
Ap zegt
Let allemaal een beetje op het taalgebruik mensen. De spelfouten zijn niet om aan te zien…
Schaam je
Fordfan zegt
@ raymond:
Als je met je auto de zee in rijdt, kan ik wel begrijpen dat je auto gaat roesten. Maar als jouw Ford toevallig zulke dingen krijgt, hoeft niet opeens heel het merk Ford slecht te zijn. (Ik verwacht verder niet dat je hele dagen door de zee rijdt, hoor).
@ Ap:
Ik deel ernstiglijk uw mening, maar tussen ’taalgebruik’ en ‘mensen’ hoort nog een komma…
Ap zegt
Daar kan een komma maar hoeft niet. Maar dat terzijde…